Kristin Halvorsen ny finansminister?
Så er det skjedd det vi fryktet. Et parti som tror penger er noe man kan trykke i kjeller’n etter behov, har fått kontroll med finansdepartementet.
Etter de forslag og regnekunster som avslørte seg under valgkampen, anså mange dette for å være en umulighet. De fleste ville jo tro at Stoltenberg hadde planer om å beholde makten også ved neste korsvei? Da blir det "russisk rulett" å la SV kontrollere finansdepartementet. Eller stoler han så mye på sitt eget embedsverk at han føler seg forvisset om at han gjennom dette kan beholde kontrollen? I så fall vil det føre til splittelse og krangel på daglig basis innad i regjeringen inntil SV finner det for godt å tre ut.
Tar jeg sorgene på forskudd? Tja,- kanskje det. Jeg skal være ryddig nok til å avvente situasjonen for å se hva slags forslag som kommer og hvilke som de facto blir vedtatt, men jeg er skeptisk. Veldig skeptisk!
Argus-37


Ingen kommentarer In " NY FINANSMINISTER "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
oktober 21st 2005 at 00:07
Jeg er definitivt like skeptisk som deg! Helt forferdelig. Åssen skal norske bedrifter overleve hvis hun får fri bane?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 6th 2005 at 13:58
Ein kan jo berre sjå på deira manglande kunnskaper når det gjeld å sette opp ein enkelt pris for eit enkelt skulemåltid: http://www.dagbladet….
For ein politisk interessert person vert dei neste 4(eller færre?) åra svært skumle, spesielt no i november-månaden. Budsjett frå SV er ein ny ting, og me kan vel vente oss mange “interessante” ting frå den kanten.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 6th 2005 at 14:17
Hei Morten,
Det er jo ting som tyder på at embetsverket til Stoltenberg har begynt å fungere da. For plutselig er SV’s valgløfter om maksimalpriser i barnehage og gratis SFO er nå plutselig utsatt på ubestemt tid. For nå er de jo etablert i kontorene sine, må vite.
Men det ser ut til at de har skjønt at ting koster penger og – best av alt, – at penger ikke er noe man trykker etter behov.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 9th 2005 at 10:12
Tror Jensemann har rimelig god kontroll… Det er jo ikke slik at Kristin kan bruke penger i hytt og gjevær, uten at stortingsgruppa har godkjent pengegaloppen likevel. Dessuten Har damen tråkka i salaten da hun var ute på frierferd under forhandlingene, og ble så kraftig arrestert av både presse og egen gruppe, at det spørs vel om hun ikke har moderert seg litt… Men den som lever får se. Om valgløftene for øvrig er utsatt, så bunner det nok noe i at det var begrenset hva denne regjeringen kunne gjøre med dette års statsbudsjett, ettersom deres mandat kun kunne revidere det som kom fra forrige regjering. Så blir det opp til oss å følge med og presse på for at våre folkevalgte skal henge i stroppen for oss.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 11th 2005 at 18:35
Du er bare dum og har særs lite peiling på hva du snakker om. Kristin Halvorsen kommer til å gjøre en kjempejobb som finansminister. Du er alt for konservativ i tenkemåten
Tommy.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 11th 2005 at 18:46
# 5 – Tommy
Oida! Ja, ja, du er selvsagt i din fulle rett til å mene at jeg er dum. Og at Kristin Halvorsen blir den beste finansminister vi har hatt.
Nå har jeg levd en stund. Og jeg har sett resultatet av sosialistisk økonomistyring ved flere anledninger tidligere. Og det har skjedd mye rart. Men det som gjennomgående er et fellestrekk for en slik politikk har alltid vært -
1. Økt offentlig forbruk
2. Stigende rente
3. Utflagging av virksomheter og kapital
4. Økte skatter, renter og levekostnader
5. Dyrere lån
Nei, du behøver ikke tro meg. Men du gjør klokt i å gjøre plass for en skikkelig “buklanding” om en tid.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 11th 2005 at 18:49
#1 Hakelen
De som er hardest presset med dagens lønns- og kostnadsnivå vil gå konkurs eller velge å flagge ut til f.eks. Estland eller Latvia.
De andre vil forsøke å redusere kostnader og å “suge på labben” i 4 år. Det hører jo med til et slikt bilde at den mest effektive kostnadsreduksjon som finnes er å redusere antall ansatte. SV har sikkert en bedre forklaring.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 11th 2005 at 18:49
Nå har det seg faktisk slik at SV aldri har vært i regjering før, og de bør da i det minste få sitte en måned før du begynner å stille deg skeptisk osv. Jeg har aldri sagt at Kristin Halvorsen kommer til å bli den beste finansministeren vi har hatt, men jeg tror at hun kommer til å gjøre en god jobb.
Når det gjelder renten så begynte den å stige med Per-Kristian Foss (opp 0,25 prosentpoeng) så da er det bare naturlig at renten stiger mer, det har ingenting (foreløpig i alle fall) med den nye regjeringen å gjøre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 11th 2005 at 18:52
# 4 – Linn Jenny
Ja, da har vi sett et utslag: SV demonstrer åpent mot sin egen stortingsgruppe! Godt jobba!
Ja, vi får håpe at Stoltenberg har kontroll, men hvor lenge tror du Halvorsen finner seg i å bli overkjørt i sak etter sak av embedsverket?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 12th 2005 at 00:19
# 8 – Tommy
Ja, det er riktig at man forventet at renten ville stige noe som følge av den internasjonale utvikling – uansett regjering.
men,- sentralbanksjef Gjedrem sa også ganske klart ifra og henviste til Stoltenbergs varsel om “økt offentlig forbruk” da han sist hevet styringsrenten 0,25%
Jovisst skal vi se saken an. Intet radikalt kan skje så fort som innenfor 1 mnd. men jeg går ut fra at du har fått med deg at det allerede har vært en politisk streik innen transportnæringen fordi man plustelig skattlegger “diett-refusjon”? Hva tror du dette kostet samfunnet?
Og nå rasler lastebilsjåfører og varetaxi, håndverkere o.a. fordi man plutselig har innført ekstra avgifter i 100 000-kroners klassen på nødvendige transport- og varebiler de trenger i jobben. De truer med å blokkere innfartsveiene til alle større byer. Hva tror du det vil komme til å koste?
Dette er bare de første symtomene på et samfunn som er satt i revers. Det kommer nok mer. Og vær trygg på at renten (og levekostnadene) kommer til å stige radikalt i løpet av det kommende år.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 12th 2005 at 01:14
Nå skal ikke Kristin Halvorsen ha på seg at hun er en kvinne med så altfor mye list innabords, og temperament så det rekker. Da meningsmålingene begynte å vise flotte tall for SV, rett før valget, ble hun som en jentunge som ikke kunne vente til det ble Jul… Snakka over seg, og tallene stupte igjen. Well… Håper denne regjeringa klarer å slå et slag for kommunenorge, skolenorge og helsenorge… Som oppegående ressursterk ung dame går det jo så det suser for min del!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 12th 2005 at 01:24
## 11 – Lin Jenny
Åh,- hun har nok like mye “list” i seg som en hvilken som helst annen, men jeg observerte også at hun trodde trappen gikk rett inn i himmelen. Og det gjør den sjeldent.
Jeg registrerte også at det ikke fantes noen 60 millioner til vaksinasjon av barn mot hjernehinnebetennelse (til tross for alle Sylvia Brustads forsikringer på TV) og noe annet var vel ikke å vente.
Snart leser vi vel on et nytt barn som ikke er vaksinert og som dør fordi Ap ikke greier å leve opp til tidligere forsikringer og løfter.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 12th 2005 at 11:53
Ja, vi får se hva som skjer. En ting er sikkert i alle fall; Kjell Magne Bondevik vil (heldigvis vil mange si) aldri noen gang bli Statsminister igjen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 16th 2006 at 00:10
Vil bare påpeke at sosialistisk planøkonomi har vært grunnlaget for de to raskest voksende økonomiene i historien. Og det har revet millioner ut fra fattigdom og elendighet.
Så det er nok ikke bare død og elendighet med disse sosialistene.
Men hva vlle skje med selveste Siw i ledelsen?
En ødelagt velferdsstat høres jo sannelig fint ut, og å redusere pluralismen i Norge er jo positivt. Trenger ikke frie demonstrasjoner vi, eller de fattige trenger vel ikke støtte. Det er bare viktig at JEG har mitt og det JEG trenget. Meg og mine individuelle behov uber alles! Individualisme nå! heller rik enn frik, eller hva?
Høyre og Frp under en lav sko. egoistisk tankegang på politisk plan, sier seg selv.. Fungerer dårlig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 16th 2006 at 00:16
# 14 Kommunist-Javoisst
Dette er et utgammelt innlegg, men greit -
Hvis det var slik at “kommunismen” var svaret på våre drømmer og løsning på alle våre behov så virker det forunderlig på meg at kommunistene jevnt over har mindre enn 1% i valg?
Og at den ene kommunistataten etter den andre har gått over ende? Det er vel snart bare Cuba igjen? (Selv Albania synes å ha forlatt denne fantastiske doktrinen)
Finner du det ikke en tanke merkelig at ingen vil ha “verdens beste økonomi”?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 26th 2008 at 22:40
Har bare sett fort gjennom dette innlegget, men en ting er klart. Jeg er sikkert enig med deg
Å sette en kommunist light til å styre pengesekken er livsfarlig for alle som ikke er/har vært ansatt i staten. Som selvstendig næringsdrivende (Norsk risikosport nr. 1) er jeg oppgitt over at mine skattepenger ikke er like my everdt som andre sine. Hadde SV fårr viljen sin, hadde alle vært statsansatt, og næringlivet rasert. Har staten noengang skapt noe ? Nei. de bare bruker.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 26th 2008 at 23:20
# 16 Ingebil
Dette innlegget er jo 2,5 år gammelt, men når sant skal sies så kunne det vel ha gått langt værre?
Et solid byråkrati med innarbeidede rutiner har vel antagelig forhindret de største blemmene, men det var mye rart i begynnelsen av perioden.
Imidlertid er det jo en del som har gått skikkelig dårlig. Som f.eks. omfordeling av bilavgifter hvor man skulle beholde det totale skattetrykket, men hvor dieselbiler og diesel i ettertid ble like dyre som bensinbiler (inklusive prisøkninger) Dermed ble alle biler enda dyrere enn før i Norge.
Så ser det ut til at denne regjeringen skal straksbehandle en rekke anye avgifter og etterlate oss alle en “arv” som det vil ta oss år å rette på. Å ha SV i regjering har vel vært et av de dyrere eksperimenter i norsk etterkrigshistorie, men snart er det valg igjen.
Vi får vel tro og håpe at det norske folk har brukt tiden godt – til “voksenopplæring”.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 26th 2008 at 23:25
Nordmenn er dumme, og KH sitter garantert etter 2009.Desverre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 26th 2008 at 23:36
Haha!
Russisk rullett med et utfall som ikke ble døden. Jaja. Økonomien har ikke vært bedre noen gang.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 26th 2008 at 23:42
# 18 Nalleballe
Nja, det er vel neppe en norsk finansministers skyld at verdensøkonomien og oljeprisen utviklet seg xom den gjorde?
Derimot har jo SV hatt en hånd på roret når det gjaldt investeringer fra pensjonsfondet og forlangt at de skulle selge seg ut av papirer hvor fortjenesten var skyhøy. Deretter måtte man re-investere i andre selskaper.
Det ryktes at vi har 150 milliarder plassert i amerikanske eiendomspapirer og dersom de går tapt så er muligens ikke situasjonen fullt så bra?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 26th 2008 at 23:45
# 17 Christian
Gjør hun det så er det ikke regjeringens fortjeneste, men kun det faktum at man enda en gang har kommet til kort i et samarbeid på borgerlig side.
Og når politikere er mer opptatt av å klore szeg fast i sine taburetter enn å samarbeide til det beste for landet, så fortjener vi neppe bedre?! Men det er jo våre egne stemmer som sikrer dem plassen? Dermed er det også ganske klart at det er VI som må stemme en tanke annerledes dersom vi ønsker en endring.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 27th 2008 at 00:37
Det ironiske er at SV (finansministeren) kan takke GEORGE WALTER BUSH for høy oljepris.
Det tragiske er renta som er satt opp intet mindre enn 14 ganger under styret til KH.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 27th 2008 at 11:58
# 19 Christian
Ja, intet hjelper slik på oljeprisen som en liten krig eller to…
Så kommer det vel snart en eller annen fantst som finner ut at det var Statoil som sto bak?
Når det gjelder renteutviklingen så må jo utviklingen i verdensøkonomien ta sin del av skylden, men i tillegg så ligger selvsagt mye av årsaken i den lokale politikk som til en hver tid føres av den sittende regjering. Jeg skrev her allerede i 2005 at man nå burde forberede seg på en rente opp mot 12% eller kanskje enda mer. I disse dager ligger styringsrenten i underkant av 7%, men den vil antagelig stige minst ett prosentpoeng til,- kanskje til og med 2 og da er vi søren ike langt unna.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 27th 2008 at 12:06
#18
Om 150 milliarder ikke er investert bra, er spekulativt. Dollaren er svak. Ja, men helhetlig sett, har vi over 2000 milliarder på “bok”. Vi er uansett nødt å investere pengene, for vi kan ikke bruke dem på oss selv uten å oppleve inflasjon. Investeringene gir langsiktig avkastning.
Men Terra-skandalen derimot…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 27th 2008 at 12:14
#penger kan investeres i infrastruktur vet du, uten at det er inflasjonsdrivende.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 27th 2008 at 12:51
# 20 Nalleballe
At vi har over 2000 milliarder på bok er vel ingen unnskyldning til dårlige investeringer?
Satt på spissen: Så lenge vi har 2000 milliarder så spiller det ingen rolle hva slags investeringer vi gjør?
Med den slags “grunnkapital” burde jo pensjonsfondet øke med minst 300 milliarder pr år som et minimum!
Jeg leste nylig at man i Saudi-Arabia skulle bruke summer tilsvarende et helt norsk oljefond på opprusting av infrastruktur. Man skulle nesten da tro at den mye omtalte inflasjon skulle være et sær-norsk begrep? Hvordan kan man i utlandet investere i9 infrasatrujktur og oppussing/modernisering og vedlikehold uten at inflasjon engang blir et tema?
For på et eller annet tidspunkt må jo ting repareres/vedlikeholdes om man ikke skal tilbake til “steinalderen”? Er det et poeng å overlate dette til kommende generasjoner og til priser 3 ganger så høye som dagens?
Leste for en tid tilbake at man ikke hadde råd til å utbedre veier i Norge fordi asfaltprisen hadde steget med 30%. Tror man at asfaltprisen skal falle 30% neste år? Hva om asfaltprisne forsetter å stige? Skal man for eveig og alltid la veinettet i Norge forfalle?
Noe av det mest fornuftige man kan investere i er jo nettopp et lands infrastruktur.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 27th 2008 at 12:53
21 Christian
Selvsagt! Andre land klarer jo dette? Det er bare her i Norge hvor man bærer inflasjonsspøkelset foran seg på en stang.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 27th 2008 at 12:58
Sosialister ( kommunister ) kan ikke økonomi, det er helt opp i dagen. Og Nalle her er et eksempel på det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 27th 2008 at 12:59
#20
Det utenlandske tilfellet kan forklares enkelt: De har arbeidskraft så det monner, eventuelt gjør de prioriteringer hvor de skal sette inn arbeidskraften. Norge er derimot et lite land og har full sysselsetting.
Det er fornuftig å investere i veier og infrastruktur. Løsningen for Norges del, må bli å øke skattene for ta arbeidskraft fra privat sektor på sikt. Eventuelt kan man senke skattene for å få trygdede ut i arbeid.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 27th 2008 at 13:10
# 23 Nalleballe
Som en vel skolert sosialist? Øk skattene!
Nei, den norske befolkning er allerede halvt skattet ihjel. Ser du på totalbildet med inntektsskatt, fornuesskatt, moms og alle særavgiftene som kommer i tillegg så disponerer vi vel 10-15 kroner av hver 100-lapp vi tjener.
Store anbud skal utlyses innen EU. Det er relativt store sjanser for at utenlandske entreprenører vil vinne en slik utlysning.
Da kan man i prinsippet igangsette hvor mye som helst uten at det skaper inflasjon i det norske arbeidsmarkedet. Alt man har å gjøre er å påse at arbeidet utføres innenfor de spesifikasjoner som er gitt i oppdraget.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 27th 2008 at 13:32
Nalle er sosialist. Han kan ikke noe for det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 27th 2008 at 14:02
#23
Jeg trakk ikke fram sosialismen. Jeg drøftet hvordan vi kan frigjøre arbeidskraft, altså det vi mangler for å bygge veier. Ellers må vi vente på at arbeidsledigheten stiger.
Argus, skal utenlandske arbeidere ikke ha mat, bolig, klær, transport og andre tjenester? “Nei, dere må ta flyet ut av landet. Vi vil bare ha arbeidet utført etter spesifikasjonene.”
#24
De fleste politikere i Norge forholder seg til den skandinaviske velferdsmodellen. Er det noen grunn til å kalle meg sosialist? Skandinav er mer passende.
De mørkeblå synes å bare tenke i tusenlapper.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 27th 2008 at 15:03
Kommunist er mer dekkende,
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 27th 2008 at 15:07
# 25 Nalleballe
Selvsagt skal utenlandske arbeider ha mat og opphold. Det er noe de utenlandske entrreprenørene må ta med i betraktning når de gir anbud. Mitt ppoeng er at utenlandske firma ikke i samme grad innvirker tiol å “hete opp”! det norske arbeidsmarkedet. Tvert imot.
Jeg pekte vel nærmest på at det å øke skatter og avgifter er sosialisters fremste verktøy til å regulere vårt samfunn. PÅ den andre siden finner vi de som ser at det kan lønne seg med å henge ut noen “fordeler” for å få ting gjort eller for å endre folks adferd.
Nå ser vi forøvrig at skatte- & avgiftstrykket er blitt så høyt at det begynner å svi. Det første tegnet er jo at etterspørsel etter hus og hytter stagnerer og at arbeidsledigheten innen bygg og anlegg igjen begynner å øke.
Så får vi vel bare håpe at de som etter hvert blir overflødige ikke er bundet opp i dyre huslån?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende