Likestilling og ballooney !
Skrevet av ARGUS37 25.Oktober 2005, klokken 19:07
Jeg er ganske sikker på at jeg i dag pådrar meg manges vrede, særlig kvinnene, men – det er på tide at noen kaller en spade for en spade. Eller kanskje bedre sagt: ” Likestilling og kvotering for pyramidabelt tullball.”
Ikke misforstå meg nå. Likestilling mellom kjønn er bra! Vi har alle våre særtrekk og kvaliteter som vi kan tilføre vår felles hverdag. En jobb er en jobb, betalt av arbeidsgiver for den verdi den representerer. Lønn
burde således være totalt uavhengig av hvorvidt jobben er utført av en mann eller kvinne.
Også arbeidsfordelingen i heimen mht barn, matlaging og annet husarbeid burde i stor grad være tuftet på et 50/50 samarbeid.
Men så er det at det begynner å gå ut over alle støvelskafter. Hvorfor skal en kvinne tildeles en jobb fordi hun er kvinne så lenge spesielle ”kvinnelige kvaliteter” ikke har noe med selve jobben å gjøre?
Må det ikke være en enorm tilfredsstillelse for den kvinne som måtte få jobben, å vite at hun ble valgt på grunnlag av erfaring og kvaliteter og ikke fordi hun tilfeldigvis har pupper og går i skjørt?
I den forbindelse tenker jeg på den nylig vedtatte kvoteringslov som pålegger aksjeselskaper å sette sammen sitt styre med minimum 40% kvinner. En lov som Arbeiderpartiet gjennom landsmøtevedtak
skjerpet til at partiets organisasjon i alle styrer og råd skal ha minimum 50% kvinneandel.
Det har i praksis (i forbindelse med dannelse av den
nye regjering ) vist seg at dette ikke kan etterleves i praksis. Ja, Arbeiderpartiet er sogar det partiet som i størst grad har avveket fra sitt eget landsmøtevedtak. Til og med etter at kritikken var reist på bred front
i media, valgte Stoltenberg suverent å se bort fra vedtaket og sørget for at utenrikskomiteeens
AP-fraksjon besto av 100% menn!
Godt jobba, Jens!!
Det hører med at likestillingsminister Karita Bekkimellom, også fra AP,i sin stab har 2 menn og over 25 kvinner ! Man fristes til å trekke den
konklusjon at denne loven gjelder for alle andre, men selvsagt ikke for de som har laget den?! Og til tross for massiv kritikk, har man ingen planer om å se på sammensetningen av styrer og råd på nytt.
Vei, var vel det likt seg? Også var det jo dette med ”politikerforakt” da . . .
Hvordan kan regjeringspartiene forvente at næringslivet skal ta denne loven alvorlig all den tid regjeringen selv velger å overse den?
At regjeringens sammensetning for øvrig gjør at kvinne-andelen øker, er ikke Arbeiderpartiets fortjeneste. Og det endrer ikke at AP fremstår som det partiet som ikke evner å etterleve egne vedtak.
Meget betenkelig!
På toppen av det hele, truer Regjeringen med å tvangsoppløse aksjeselskaper som ikke innfrir lovens krav. Ja, det skulle vel tatt seg ut? Hydro ASA, da kanskje?
Når skal det gå opp for Regjeringen at i det private næringsliv så er det slik at investorene (eierne) nominerer de folk til en bedrifts styre som de anser å inneha den nødvendig kompetanse og som de har tillit til ville kunne forvalte deres midler på best mulig måte.
Å sitte i et bedriftsstyre er enormt arbeidskrevende og forbundet ned stort ansvar, også økonomisk.
Man kan i visse situasjoner bli gjort økonomisk ansvarlig for disposisjoner truffet av styret, selv om man selv er uenig!
Om en nominert kvinne velger å trekke seg fordi
hun ikke er beredt til å la familie og barn gå for lut og kaldt vann, så er det ikke opplest og vedtatt at en ny kvinne tar hennes plass. Det kommer faktisk an på hvem som i neste omgang har fått flest stemmer.
Hva vil så virkningene av dette kunne bli på sikt?
I ytterste konsekvens vil en bedrift kunne opprette en ”konsern-administrasjon” i for eksempel London eller Helsinki; – steder med en noe mer liberal holdning til forretningsdrift. Eller investorer kan prioritere å satse på utenlandske selskaper, noe som i seg selv vil være en katastrofe for norsk næringsliv.
Og så var det dette spørsmålet om fremtidige skatteinntekter da?
Men, – la oss for eksperimentets skyld si at næringslivet føyer seg etter pisken? Hva blir da det neste? Kanskje bør det bli slik at kvinner også utgjør 50% av ”ledergruppen” i alle større bedrifter?
Hvorfor ikke like gjerne ”ta den helt ut” med en gang og
knesette prinsippet om at alle bedrifter registrert i Norge skal ha 50% kvinnelige ansatte? Tenk så flott det ville være på julebordet!
At en rekke bedrifter ville gå konkurs pga manglende arbeidskraft må være helt uvesentlig? Lover må følges, uansett hvor idiotiske de måtte være.
Og mens våre konkurrenter ler seg i hjel, går norsk næringsliv langsomt på dunken . . . !
Vel blåst, Karita!


22 kommentarer In " KVOTERING = BALOONEY ! "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
oktober 25th 2005 at 23:47
Det beste er ordlyden her; MINIMUM 50% kvinner.
Jepp, det skal helst være flest kvinner i styrene. Likestilling eller kvinnedominans?
To sider av samme sak selvsagt, siden likestilling som regel kun innebærer å gi mer makt til kvinnene, ikke å få lik maktfordeling mellom menn og kvinner.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 26th 2005 at 01:25
Er så enig, så enig.
Bedriftene må selv få bestemme hva som er bra for den. En bedrift skal tjene penger og er avhengig av å ta de rette valgene hele tiden, ellers kan det være kroken på døra.
Tror de virkelig at bedriftene velger en mann hvis de tror de hadde vært bedre rustet med en kvinne på den plassen?
Er dette liksom demokrati?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 26th 2005 at 22:59
Jeg konstaterer med en viss forundring at jeg får kommentarer til denne bloggen. Forundret, fordi ingen av de oppgitte “stikkord” er publisert i listen over stikkord. Så hvordan fant dere denne artikkelen?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 26th 2005 at 23:36
For det første, så har du kommentert i min Blogg.(kan følge link på navnet ditt) For det andre, så vises jo endel av de siste innleggene på venstresiden her (http://www.vgb.no/key...)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 26th 2005 at 23:42
Synd at de ikke kan fikse det linktullet.
test på samme link:
http://www.vgb.no/keywords.php
www. vgb.no/keywords.php
vgb.no/keywords.php
langsettningdetteherdalurerpåomdenblirbruttellerno
esåntjajajadettevarmorsomt
Bare slett denne og det andre innlegget mitt hvis du vil. Ville bare gi deg linken her nå og testet med det samme
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 27th 2005 at 00:34
Kunne sagt så mangt. Kvinner bør ikke ansettes fordi de er kvinner. Selvfølgelig ikke! En mann bør heller ikke ansettes fordi han tilfeldigvis har baller! Likevel er det slik at styrer,(tar bare alt under en kam) består gjennomsnittlig av menn. Jeg tror ikke dette er fordi menn er mer egnet til å sitte i et styre, men så lenge dette er fakta så mener jeg at et minimumsnivå for kvinner i styret faktisk bør være. Når denne prosenten nærmer seg 50/50, så vil det være naturlig, og ikke minst nødvendig(!!) å fjerne denne lovordnede kjønnskvoteringen, og se om ca 50/50 fordelingen holder seg uten en overordnet lov. Dette hadde selvsagt vært det beste! Jeg tror ikke det er så mange tilfeller der kvinner i dag får en jobb bare fordi de er kvinne, og ikke egnet til jobben. (Det er kanskje derfor det ikke er 50/50 fordeling?) At Karita ikke har flere menn “under seg” er veldig synd, og feil etter mitt skjønn!! Men så er det nå slik at det kjønnet som har blitt undertrykt opp gjennom historien er hokjønnet. Og vi (noen av oss vertfall) har nok innsett at de formelle lovene om likestilling ikke er nok. Det hjelper ikke med stemmerett og rett til utdannelse, når verden er inautentisk og objektivisert. Mange kvinner gjør seg selv til objekter, men også menn kommer mer og mer inn i denne “onde objektivisering sirkelen”.. men dette er et litt annet spor. Tror ikke at Norge hadde gått dunken om 50% av de ansatte var kvinner for det. Fordelingen av antall i jobb i Norge er jo ca. 5050 om en ser på kjønnskvoteringen. Det er bare det at de fleste menn er i styringen, mens mange av kvinnene er “i butikken”.. Jeps, men altså, enig i masse av det du sier.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 27th 2005 at 00:38
..og ehm, artikkelen fant jeg under “siste innlegg i vgblogg” og i “siste kommenterte blogger”=D
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 27th 2005 at 16:47
Til Siri,
Kanskje ville kvinner få mer respekt for sine krav hvis vi så kravet om likestilling og kvotering på en del andre felter som f.eks. forsvaret? Tenk om det ble tvungen verneplikt for kvinner på samme måte som for menn? Det er ikke noe hyggelig å bli utkalt til førstegangstjeneste midt i en studiesituasjon. Det er mye som skal leses om igjen og tid er penger (les: studielån )
Vanligvis ses styrejobber som en “kremjobb” fordi det i 90% av tilfellene er en ekstra inntekt og – en anerkjennelse at man anses å være særs dyktig i det man gjør.
Selvsagt skal kvinner velges til styrejobber i den grad de er kvalifisert. Men det er og blir eierne av kapitalen som bestemmer hvem de vil la forvalte sitt gods her på jorden. (Vil ikke du til en hver tid bestemme hvem som skal kjøre bilen din?)
Et av de elementene som vektlegges tungt når man nominerer personer til et styre er at de
også kan gå inn med egen kapital på eiersiden. da blir de som oftest motivert til å gjøre en enda bedre jobb. I tillegg bør de ha erfaring som bedriftsledere i tillegg til formell utdannelse.
Jeg skal være den første til å beklage at det pr d.d. ikke er nok kvinner der ute som fyller disse krav. Den formelle utdannelsen er godt representert, nok praksis fra ledersjiktet er ikke så utbredt, men den kommer utvilsomt. Kun et svært lite antall har kapital de vil investere (idag) og – derfor blir kvinnene som er kvalifisert i fåtall ennå.
Husk at de “gamle gubbene” som idag utgjør 90% av styrene rundt om, tok sin utdannelse på 60 og 70-tallet. Da var kvinneandelen på universitet og høyskoler rundt 15%. Idag er dette på mellom 60 og 70% og det er hevet over tvil at kvinner vil komme “fryktelig” tilbake.
Og det er faktisk OK! Men å bli kvotert inn vil kun resultere i at bedrifter trekker seg ut av Norge, at investorer satser i utenlandske selskaper og/eller at bedrifter og deres eiere fatter beslutninger i andre organer enn styrene og at disse blir dårlig betalte “sand-på-strøere”. det er vel ingen tjent med?
Pardoksalt nok gjelder disse betraktninger IKKE hva angår statlige og politiske utvalg, styrer og råd. Der er det ingen eiere som kan utøve sin makt og der burde det således være mulig å sette sammen folk etter de nylig vedtatte regler. Men se hva som skjedde?
Til tross for landsmøtevedtak og alle påberopte gode hensikter.
Det beviser for meg at kvoteringsreglene ikke fungerer, vil ikke fungere, vil bli sabotert, skaper en masse “anti-følelser” og burde hurtigst mulig glemmes. End of story!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 28th 2005 at 00:14
Jeg mener også at likestilling skal sees fra alle kanter. Snegler, fluer, hokatt hannkatt, mann og kvinne. Jeg er ikke kvinnesakforkjemper, jeg higer etter likestilling, noe som kanskje gjør meg til det sistnevnte til en viss grad. Førstegangstjeneste burde ikke vært obligatorisk for noen, egentlig. Greit. Jeg har konkludert med at vi må ha et millitære til pynt. Siden det faktisk ikke er så veldig mange prosent (vet ikke nøyaktig) som faktisk holder ut (evt. Gidder å fullføre..) hele førstegangstjenesten av ulike årsaker, og det faktum at vi faktisk ikke trenger så veldig mange rekrutter, så tror jeg ikke at det hadde vært et problem å fått samlet nok folk ved en form for vervekampanje. (Nå sikter jeg ikke mot USA-tendenser!) Litt mer sånn, ”Hei, vil du gå et folkehøgskule i forsvaret heller?”. Har ikke helt tenkt ut konkret hvordan jeg mener, var litt skissert kanskje.
Når det gjelder bilen min så bryr jeg meg ikke om den blir kjørt av verken det ene eller det andre kjønn, så lenge jeg ikke får en bot i postkassa. Men likevel, noen føler seg kanskje mer trygg når de sitter på med mor enn med far? Hvorfor? Fordi hannkjønnet er generelt sett mer agressive i trafikken. Det er nettopp det som er mitt budskap, at selv om kvinner har noe uskrevet hengende over seg. ”Kvinner kan ikke ta ansvar, de menstruerer og er ustabile, kan få barn ->permisjon.. osvosv” (menn kan også få det, er det ikke alle sjefer som tenker på) så må la det styre. Det sees på en måte som mer risikabelt å ansette en kvinne. (uskrevet, men jeg holder det for sant)
Jeg tror ikke det er kjønnskvoteringen i Norge som får begeret til å renne over, og bedrifter til å flytte utenlands, det er mye mer økonomisk å drive i utenlands og viss de flytter er det nok derfor. Og VISS det faktisk er noen som flytter en hel bedrift ut av Norge fordi de må ansette flere kvinner så får de bare flytte, for den innstillingen butter meg i mot! Rett og slett.
Du skriver: “Jeg skal være den første til å beklage at det pr d.d. ikke er nok kvinner der ute som fyller disse krav.”
Slik jeg ser det så er det nok av kvalifiserte kvinner der ute! Jeg vet om flere kvinner som har 6-7 års utdannelse, med det, og et par år med erfaring, er det mer enn nok til å innta noen styreverv. Men som du sier, kvinner kommer sterkt tilbake. Det er bare disse ”gamlingene” (som dessverre og er eiere i mange tilfeller) som sitter på ”tronen” til de faller av, bokstavelig talt, der er det ingen pensjon alder. Men det er bare til å vente..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 7th 2005 at 02:48
den likestillings loven, gjelder den for begge kjønn? er galt å ha en lov som kun tar for seg et kjønn generelt. hvis likestillings loven sier at hvert bedrift styre må inneholde minst 40% kvinner, så må da den også si at hvert styre også må inneholde minst 40% menn. Noe annet ville vært riv ruskende galt.
Og jeg mener at kvinnfolk også burde hatt verneplikt. at kun menn skal få er ren diskriminering.
og dessuten er det jo også menn som får innkalling midt i studie tiden sin, tenk, kvinnfolk slipper det
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 18th 2006 at 13:46
kjønnskvotering er feil, det blir tvangs-likestilling.. ekte likestilling er når begge kjønn stiller likt i muligheten til å få en jobb.. at man får jobben pga utdannelse, kunnskaper og erfaring og ikke pga en teit lov… dersom en kvinne ikke får jobben fordi hun er kvinne selv om hun hadde lik utdannelse og erfaring som mannen, er det feil, men det betyr ikke at mannen ikke skal få jobben når han er bedre kvalifisert fordi noen duster har bestemt det! de samme dustene som forøvrig ikke klarer å forholde seg til sine egne lover!
#10 du får som regel utsettelse på enten militærtjenesten eller studier, man må gi slipp på utdannelsen… dessuten blir jenter også innkalt, men til sivilforsvaret og en kortere tjeneste, men den varer desto lengre ut i livet… men jeg mener at alle, uansett kjønn, burde ha et års tjeneste for landet sitt, være seg militær tjeneste, sykehjemsjobbing eller annen samfunnstjeneste.. da får alle likt, pluss at man løser en haug av samfunnets problemer!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 18th 2006 at 13:57
# 11 – Arlova
Enig!
Nå er jo dette en gammel debatt, men hyggelig at du deler mitt syn. Og det er jo like aktuelt om det er litt gammelt da.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 18th 2006 at 14:40
Klarer man å ta et ufarget,nøytralt standpunkt er situasjonen pr.dags dato:Kvalifikasjoner tilsidetsettes for å fremme en spesiell samfunnsgruppe.Hvilket signal sender dette da til menn rundt omkring i landet,i utgangspunktet er du uønsket? At man har en ide’ om likhet a’ la Karita som oppfordrer foreldre til å oppdra gutter og jenter likt er en ting.At man i neste vending totalt nekter å innse at forskjeller eksisterer kjønnene imellom er en annen.Hvis politikernes filosofi går ut på at menn og kvinner er like,skal vær like, bør velge likt bommer de stygt.Dette er ikke i overenstemmelse med virkeligheten,hvor ubehagelig det enn måtte vært.Eneste avviket fra likestilling vi opplever i dagens samfunn (utad) er at menn er noen svin.”Gubber”,”innkompetente
“,”kvinnefiendlige” og “dyriske”.I dagens llikestilte Norge er menn de slemme som tar feil mens kvinner er de snille som har rett.Med en slik tankegang,hvordan kan man da oppnå likestilling?
La oss kalle en spade en spade,og vedkjenne at dette mer enn noe annet er feministisk propaganda.Man sitter som lydige poder og registerer at Regjeringen vedtar at en selv og sine skal UT av tillitsverv,basert på hva? At menn ikke fortjener bedre? Dette vedtaket hadde blitt hudfletett og karnøflet hadde det ikke vært for alle de feilaktige fordommene som man har fått innprentet de siste 46 årene.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 18th 2006 at 15:55
# 13 Bukspytter
Alle like? Ja, kanskje alle menn snart tilbys gratisk kjønnsskifte? det kan vel bli interessant? Lurer på hva de gjør med selve hjernen?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 1st 2007 at 18:10
Alle menn må nå reise seg opp for sin sak. Vi er i ferd med å bli trakkassert av halvlesbiske radikale kvinnesaksforkjempere som hadde mødre som var helradikale rødstrømper. Er det rart det er skilsmisser på gang ? Det er jo forskjell på mann og kvinne for f. Hvorfor tror du barnet kommer ut mellom beina på dama og at dama og ikke mannen har pupper ? Måten de turer fram på fører til at de får motstand. For nå kommer en generasjon av menn som ikke finner seg i slikt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 1st 2007 at 22:36
# 15 Granskus
Dette går nok litt i bølger (som alt annet) og når det altså er mange kvinner sosm velger å proioritere familie og barn fremfor ubetalt overtid og sene kveldsmøter, så blir det vanskelig å fremskaffe styrerepresentanter med riktig kompetanse.
Over tid vil det sikkert endres en del, men å knesette dette prinsippet med en tidsfrist slik de gjør nå vil etter min opfatning utløse mottrekk som opprettelse av paraplyselskaper (holdingselskaper) etabler i utlandet osv.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 7th 2007 at 12:56
Argus, jeg så enig som kan få blitt med deg. Denne likestilligen i Norge har gått alt for langt.
Jeg bare tenker på hvis jeg startet mitt eget selskap med venner som tilfeldigvis alle var hankjønn. Skulle vi da måtte lete land og strand rundt for å finne kvinner som ingen av oss kjente bare for å etterleve loven?
Nei, dette er ekstrem forsnevring av private bedrifters friheter.
Skal man få flere kvinner inn i styrene så bør man vel heller inføre mer tilrettelegging for kvinner. F.eks. så velger muligens mange kvinner ikke toppstillinger pga vanskligheten med å kombinere en lederjobb med barn. Da bør en gjøre det lettere, heller en å tvinge kvinner inn.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 7th 2007 at 13:01
Helt enig, Argus. Har et innlegg om det samme.
Likestilling er en ting.
Kjønnsfavorisering noe helt annet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 7th 2007 at 13:08
#15 Det er sikkert sånn for at menn skal kunne sitte i styrer mens kvinner skal være hjemme.
Gleder meg til at menns reisning mot kvinner.
(ps, har skrevet mitt syn i nicky_6’s blogg Argus – også tror jeg det er Baloney – ikke baloony – som kan oversettes til pølsevev på norsk)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 7th 2007 at 13:45
#c 19 Barabas
Menns “reisning” mot kvinner? Det er vel egentlig en slags naturlov?
Ja, det er mulig at jeg har vært litt slepphendt med ortogtrafien her en gang. Men jeg tror vel de fleste oppfatter meningen?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 7th 2007 at 13:48
#19.5 Ja, er vel det
Var ikke meningen å flisespikke – henger meg sjelden opp i skriveleifer så var ikke sånn ment. Ble bare nysgjerrig og måtte sjekke ordet opp
Også måtte jeg spre min nyvunne kunnskap.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 7th 2007 at 13:50
# 20 Barabas
Ja, du skal ha takk foir det. Jeg har jol aldri slått det opp (og bruker det sjeldent), men ble litt provisert i forbindelse med dette tullet og måtte bare finne en litt passelig overskrift.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende