Supperåd på lånt tid!
Så er de her igjen da. Ikke nok med at vi skal bli vitne til en serie mer eller mindre idiotiske fornorskninger av ord fra andre språk som til daglig benyttes i norsk dagligtale. (Skål for et fargerikt fellesskap)
Det siste utspillet går på at de skal tvinge aviser til å trykke artikler skrevet på nynorsk. Og det til tross for at 75% av omsetningen ligger i tettbygde strøk (les "byer" ) hvor bokmål er fremherskende. Avisene vet godt at majoriteten av deres marked foretrekker bokmål og har følgelig tatt grep for å holde omseningen oppe. Nå truer man med å fjerne avisenes statsstøtte dersom de ikke trykker artikler skrevet av jounalister med nynorsk som preferanse-målføre.
Nå er det jo heldigvis opp til oss lesere om vi ønsker å lese nyheter på nynorsk og – om vi ønsker å kjøpe en avis hvor 50% av artiklene er skrevet på et målføre som ligger fjernt for oss.
Man har et lovverk som beskytter individet mot diskriminering på grunnlag av kjønn, tro og religion, men det står vel ikke noe om nynorsk? Så enten må loven endres, eller også vil vi nok se aviser som over tid vil unnlate å ansette journalister som ønsker å skrive sine reportasjer på nynorsk.
Og hvorfor ønsker språkrådet å gi nynorsk en særstilling? Språkrådet uttaler seg ikke om journalister som er ansatt i bygdenorge og som ønsker å skrive sine reportasjer på bokmål? Og hva med de som vil favorisere sitt eget mål som f.eks. i Firdaposten, Voss Avis eller Nordlys ? Skal de ha samme beskyttelse? rett til å bruke "sitt eget språk"?
Den enkleste (og billigste ) løsning må jo være å snarest få lagt ned organisasjonen Norsk Språkråd. Innsparte midler kan doneres andre kulturformål.


16 kommentarer In " SPRÅKRÅDET IGJEN ! "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
november 5th 2005 at 20:14
Jeg er så enig med deg.
Jeg forstår hvorfor vi har et språkråd, men ikke hvorfor språkrådet gjør så mye tullete.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 7th 2005 at 02:34
Hadde jeg vært diktator i Norge, skulle man begynt å lære språket slik det opprinnelig var før Norge ble mobba av danmark i 500år og sverige i 100år…
pga svartedauden ble norges innbyggertall redusert med 2/3 og falt fort under danmark da pandemien var over.
Jeg skulle ønsket at vi lærte det norrøne språket. Og hvis jeg ikke bommer totalt så var det norrøne språket det opprinnelige norske språket.
Hvis man hadde norrønt som 1.spåk i Norge, kunne man hatt kun 1 språkråd som kunne fornorske nye ord om til norrønt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 7th 2005 at 02:45
Og så kunne du feriert hvert år på Færøene for det ville jo være det eneste stedet de kunne forstå deg.
Men, spøk tilside, ett språk bær være nok.
Det finnes jo en mengde land som har varianter som er noe mer enn vanlig dialekt, jfr. Spansk/Catalonsk, Engelsk/Walisisk/Skotsk, osv., men de greier seg stort sett med ett offisielt språk utad. Og landene har stort sett ett navn som går igjen på pengsedler, mynter, frimerker osv.
I Kina har de etter sigende skrifttegn som relaterer seg til over 4000 forskjellige varianter. Klart de må ha ett offisielt språk!
Noe annet ville jo blitt det rene kaos.
Men,- jeg er redd for at Norsk Språkråd er kommet for å bli. Særlig nå som det offentlige forbruk skal økes og alle skal ha en “meningsfyllt jobb” å gå til. Hvem er det som avgjør om den er det?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 8th 2005 at 11:50
Hva med aviser hvor redaktøren tvinger journalistene til å skrive bokmål selv om journalisten selv ønsker å skrive nynorsk eller omvendt?
Uttdrag fra ver vasam plakaten:
2.5 Ein redaksjonell medarbeidar kan ikkje påleggjast å gjere noko som strir mot hans eller hennar eiga overtyding
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 8th 2005 at 13:51
#4 = Hollobollo
Jeg mener det er en redaktørs soleklare rett å utforme sitt produkt slik at markedet vil kjøpe det. Han har tross alt et ansvar også ovenfor styret i den bedrift han leder.
Hvis det er slik at han vurderer avisen han leder best tjent med enten bokmål eller nynorsk, så bør han ta dette inn i ansettelsevilkårene når han utlyser jobber. Og det bør inngå i vedkommende journalists ansettelsesavtale.
Knesetter man dette prinsippet fra dag 1 så unngår man mye spetakkel i ettertid.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 8th 2005 at 14:13
Er det lov å føre opp som kriterie at en arbeidstaker kun skal skrive på et målføre? Er ikkje dette da diskriminerting av Bokmål/Nynorsk folket?
Eg er jo av den oppfattning at lokalavisa hjemme(Firdaposten) godt kunne tilatt litt mer bokmål, da dette ville ført til at de kunne hatt journalister som ikke kunne behersket nynorsk på en slik måte som er krevd nå,og jeg mener dette burde gå begge veier.
Som tidligere redaktør så ser eg og store problemer med å få tak i dyktige folk når man hemmer deres kreativitet. Så spørs seg om ikke redaktørene i akersgata gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å tvinge gjennom et skriftspråk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 8th 2005 at 15:43
Nei, man kan muligens ikke sette dette som et krav, men man kan i et jobbintervju fortelle en søker hva man forventer.
Man må samtidig kunne spørre vedkommende søker om han behersker begge målføre og – om han har prinsippielle motforestillinger mot å skrive sine innlegg på et for leserne akseptabelt språk.
Det er jo tross alt omsetningen man lever av, både redaktøren og den nye arbeidstaker.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 9th 2005 at 15:01
Om det er KUN omsetning man lever av så burde jo man klare fint å produsere på kun et av skriftspråkene helt uten pressestøtten som en blir truet med å miste når man ikke produserer stoff på begge skriftspråk…
Men er sjeldent noe som overlever i Norge uten støtte, trosamfunn eller aviser
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 9th 2005 at 17:47
# 8 – Hollobollo
Ja, selvsagt er det omsetningen man lever av! Hva ellers? Annonseinntekter? Uten omsetning, eller skal vi anskueliggjøre det ved å kalle det “opplagstall” så blir det heller ingen omsetning/inntekt.
For å illustrere dette: La oss si at det i din nærhet var en avis hvor redaktøren påla sine medarbeidere at alle reportasjer skulle føres i pennen på såkalt samnorsk (ikke nynorsk).
Hadde du kjøpt den? Kanskje, hvis den var eneste avis i distriktet, men sikkert ikke dersom du kunne kjøpe en som førte et språk som falt lettere for deg. Og slik er det bare .. .
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 9th 2005 at 18:05
Jeg er rimlig på du kan finne aviser som lever på pressestøtte med den som hovedintekt. Lokalaviser på mindre steder for.eks.
Er også “aviser” som lever kun av annonse inntekter og gis ut gratis.Mulig at disse og får pressestøtte.
Førstnemte lever ikke av opplagstall, sistnevnte kun av opplagstall.
Antaglig har begge pressestøtte som en stor del av inntekten sin. Når staten(vi) gir støtte til dem burde ikke da avisene skrives i begge målføre ? gjerne 20 % av bokmål i nynorsk aviser og omvendt i bokmåls aviser.
Og om de vil kun skrive bokmål/nynorsk så får de gjøre dette uten pressestøtte.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 7th 2006 at 19:48
Halvparten av deres virksomhet går jo ut på å finne “norske versjoner” av allerede godtatte engelsk. Versjoner som de færreste bruker! Skal de opprettholdes vil jeg ihvertfall se at de gjør noe nyttig!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 7th 2006 at 19:58
# 11 Nappatassen
Jasså, du har vært og beowset igjennom mine gamle skuffer? Ja, jeg er enig med deg. Skal Språkrådet ha en berettigelse er det på tide å putte en del idiotiske forslag i en skuff, låse og glemme…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 16th 2007 at 20:20
Hm, dette var et gammelt innlegg, men det betyr vel ikke at det ikke er mulig å kommentere;)
Språkrådet er helt på ville veier når de kommer med slike forslag. VG og Dagbladet har siden tidenes morgen hatt alt redaksjonelt innhold på bokmål og det ville være tåpelig å endre på det. Men hva da med alle nynorske aviser? Burde ikke de da skrive på bokmål også? Språkrådet har vist seg å være et Nynorskråd mer enn et felles Språkråd.
Nå har jeg skrevet både for aviser selv, både på nynorsk og bokmål. Selv har jeg bokmål som hovedmål, men har ikke noen nevneverdige problemer med å skrive nynorsk. Men jeg synes det er tåpelig at Språkrådet forsøker å føre en totalitær linje hvor man tvinger aviser til å skrive nynorsk.
Dersom nynorsk skal fortsette sin eksistens må det være naturlig. Å tvinge nynorsk på medier og folk tjener ingen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 16th 2007 at 22:17
# 13 Andreas
Ja, jeg føler at vi er ganske på linje her. Det avisens radaktør som må ha det siste oprd hva angår målføre avisen skal benytte for – når alt kommer til alt, dreier det seg om markedsandeler og lesertilknytning.
herav følger at en avis som utkommer i et distrikt hvor majoriteten av befolkningen bruker nynorsk eller nynorsk-relaterte dialekter, så er nynorsk et naturlig valg.
En riksdekkende avis må gjør3e en litt annen vurdering siden den leses over hele landet. Mulignes bør journalister stilles fritt eller i noen grad balanseres ut fra hva de skriver om. Det er også et spørsmål om “Dagens leder” som en ren service mot lesere bør skrives på begge målføre, hhv. side 2 og 4?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 19th 2007 at 17:31
Folk slutter ikke å kjøpe VG selv om noen få prosent av avisen er skrevet på nynorsk. Vi må jo huske på at de samme reguleringene vil gjelde Dagbladet (vet ikke om dette var så gode eksempler, men dere tar poenget).
Dessuten er nynorsk utrolig mye artigere å lese enn bokmål, så jeg ville bare blitt glad til.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
1 Tilbakeping & Tilbakesporing