Iflg direktiv skolene har mottatt fra vår "kunnskapsdepartement" skal informasjon fra 1.og 2. verdenskrig utelates fra pensum til fordel for "Samenes historie" og et par andre mindre betydelige ting.
Så herved skal skole-elever ikke lenger lære om "nazismens holocaust", jødeforfølgelse (en skamplett på menneskets historie) og de millioner av soldater som døde for sin sak?
For at man skal kunne få plass til å lære om "samenes utvikling og historie" ?
Ikke misforstå meg nå! Selvsagt er "samenes utvikling og historie" viktig å vite noe om, men det er da sannelig vår samtidshistorie også. Rett nok ser ikke mange av dagens unge
dette som "samtidshistorie", men det er jammen nok av oss som fortsatt husker krigens redsler, og "den brente jords taktikk" i Finnmark, og represalier og massedrap, om tortur og intriger osv. Og dette vil man med et pennestrøk fjerne fra våre barns historiepensum?
Har ikke departementet fått med seg at "historie" er den beste indikator og rettesnor dersom man ønsker å danne seg en oppfatning om hva som kan skje i fremtiden?
Og en ting til, – hvorfor har man gått over til å kalle seg "kunnskapsdepartementet" ? Gang på gang viser jo dette departementet at man er blottet for nettopp "kunnskap"!


38 kommentarer In " HISTORIEFORFALSKNING ? "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
november 25th 2005 at 21:13
Kunne ikke sagt meg er enig….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2005 at 21:17
# 1
Men der sa du det jo! (Takk)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2005 at 21:28
mer enig mente jeg selvfølgelig….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2005 at 21:59
*oppgitt chriben*
Er det mulig? Jeg sitter enda og lurer på hvordan det i det hele tatt er mulig at SV er i regjering. Er det hele bare en vond drøm? Jeg velger å leve i håpet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2005 at 22:02
Jeg hørte nettopp at departementet visstnok skal ha lagt seg flate og at de trekker mevnte innstilling.
Det er jo som kjent ingen skam å snu, men idiotiske forslag og disposisjoner fortjener “pepper”1
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2005 at 00:28
Dette var vel akkurat det jeg advarte mot i mitt innlegg “Terrorgrupper eller frigjøringsgruppe ?” på min egen blogg for en tid tilbake.
Om de ikke hadde trekket forslaget tilbake så kunne de heller tatt historiefaget ut av skolen. Heller ingen historie en mangelfull.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2005 at 00:32
Hmm, det viser jo faktisk tilstedeværelse av inteligent tenkning og ikke minst et lite snev av kunnskap i “kunnskapsdepartementet”. Hvis vi oppdaterer vg.no finner vi kanskje også at det er snøballkrig i helvette.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2005 at 01:52
# 7 – Chriben
Er det ikke på det tidspunktet at det skal skje så mye rart og utenkelig?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2005 at 02:05
# 6 – Hollobollo
Så hvordan bevarer du sentral kunnskap for etterslekten? Det er jo viktig at våre etterkommere får et korrekt bilde av hva som har hendt frem til nå?
Vi har jo opp gjennom tidene hatt en rekke forsøk på historieforfalskning. Stalin hadde folk som skrev historie sett fra kommunistenes synspunkt Hitlerpro historikere har forsøkt å fremstille historien uten holocaust og jødeforfølgelse, Quisling hadde sin versjon osv.
Det er jo veldig beleilig at etterslekten får et litt penere bilde av motivasjoner og aktuelle hendelser så langt det er mulig å fikse på ting i ettertid . . .
Å fjerne historeien om både 1. og 2. verdenskrig tar dog kaka så langt!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2005 at 02:10
Detser ut som om vi har ganske sammenfallende syn: http://www.vgb.no/217...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2005 at 02:16
#10 johknu
Ja det har vi. Var akkurat innom din blogg og ga uttrykk for noe lignende.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2005 at 10:51
#Argus
Det jeg mente var at om man skal ha en så mangelfull historie undervisning så kan man heller droppe hele historie undervisningen.
Eg vil faktisk tro at det er farligere å gi et så mangelfullt bilde som det de har forespeilet, enn å ikke gi dem noe undervisning i historie i det hele tatt.
Om holocaust, 2.verdenskrig,kommunismen,so
vjet og alt dette forsvinner fra pensum, så vil dette gi ekstreme grupper på høyre og venste siden rett, siden de ikke blir sagt noe om det i skolen, hvordan kan man da si at det har skjedd?
Det denne planen gjorde var å enkelt og greit skrive sovjet(med sine Gulag) ut av historien, og fjerne en hver god ting USA(1. og 2.verdenskrig ble vunnet med deres hjelp og de var med oss mot sovjet.) har gjort for Europa i det forge århundre. Og som en bonus får nynazistiske grupper rett i at alt som skjedde i Nazityskland ikke skjedde(Holocaust). Når historie undervisningen skal være lagt opp til dette, så kan de heller fjerne den.
Selv mener jeg at historiefaget er for nedprioritert i Norske skoler. Får håpe dette får opp øynene til en del slik at vi kanskje kan få skutt inn en time med historie mer i uka.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2005 at 11:32
Eg velg å tru at nynazistar står bak det nye historiepensumet.
Eg har forøvrig eit historisk innlegg som burde ha vore med i historiepensum
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2005 at 14:11
#13 -masterbait
Trur dette histiorie pensum er en av de få tingene som kunne fått den ekstreme høyre og ekstreme venstre siden til å gått sammen og arbeidet for at gikk gjennom.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2005 at 15:41
# 13 – 14
Ja, det er alltid betryggende dersom man kan få “sopt ting under teppet”, men da blir det vår oppgave å sørge for at våre barn får et lite tilleggskurs i historie!
Og at vi sørger for at pensum blir korrigert i samsvar med fakta!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2005 at 15:57
#15
Pensum vil alltid mangle fakta, dette finner man ut om en er litt mer utdannet og vet litt mer om historie enn en vanlig VGS elev(selv gruer jeg meg til jeg selv skal undervise pga noen av tingen jeg ser i bøkene til VGS elver idag).
Jeg syntes at en del “oldtids” historie kan vike for nyere historie. Det blir for dumt å vite ting om pyramidene og greekerne men ikke vite hva sovjetunionen var. Handler vel om prioriteringer, desverre.
Mine barn får ikke noe tileggskurs, derimot skal de få alle mine gamle historiebøker som jeg leste når jeg var liten:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2005 at 16:05
Eg synast ikkje det bør vere nokon “expiration date” på historie. I pensum bør det takast med historie som er/har vært betydningsfull for verden, uansett når det har skjedd.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2005 at 16:12
#17 -masterbait
Er jo helt enig med deg der. Men når vi snakker om å gi folk et overblikk over historien og må prioritere det ene eller det andre. Da syntes jeg det er viktigere at man vet litt om det som nettopp har skjedd, enn det som skjedde for lenge siden. Men viktige hendelser bør være med, de som påvirker alle. Men så kommer det, hvem bestemer hva som er viktig?
Personlig så syntes jeg at Egyptologi kunne vært valgfag på VGS, men det er vel ikke akkurat mulig? Men det de burde gjøre er å gi dette faget litt flere timer i uken og la det stå ålene som fag(ikke blande det med samfunnsfag eller noe annet), i barneskolen,ungdomskolen og VGS og være en del av alle fagrettninger på VGS fra og med begynnelsen av.
Men desverrre er ikke alle som er like intressert i historie som noen av oss.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2005 at 16:12
Verdenskrigene var så kjedelig å lære om. Det var så kjedelig å forstå og så kjedelig å pugge detaljer. Kanskje ungene våre er for bortskjemte og får lov til å ha det mer gøy, fordi “vi” husker med gru på pugging av navnet til han som skøt det der kronprinseparet et sted i Jugoslavia og fikk begeret til å flyte over for første verdenskrig.
Men kunnskapen er nyttig i dagens konflikter, de som vet litt om historisk diplomati (eller mangel på sådan) kan lettere forstå dagens.
Det er viktig, og har en studert mer historie som Hollobollo sier, så ser man fort at verden beveger seg i noe forutsigbare vendinger. Historien er viktig for å forstå nåtid og morgendag.
Jeg synes ligninger er kjedelige. Vi burde kutte ut dem også. La oss fjerne alt som er kjedelig og gjøre grunnskolen om til en tiårig barnehage der elevene får bruke skoletimene på å kaste papirfly på hverandre og lage plansjer med rosa bokstaver. Så kan vi se hvor fort vår teknologiske utvikling vil stagnere, når ingen har nok kompetanse til å videreutvikle noe.
Skål for virkelighetens molbohistorier.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2005 at 19:33
# 19 – Cildra
Ja, du har et poeng. Vi må gjøre skoledagen interessant for alle våre stadig “skole-trettere” elever. La oss ta vekk alt som plager oss. Alt som er kjedelig og som ikke fanger interessen. Vekk med matematikk, vekk med nynorsk, religion og historie. Kjemi? Nei,takk – alle disse formlene og valensene! Her kan jo tiden med fordel benyttes til annen virksomhet som f.eks studier av elektroniske spill og andre tekniske “duppeditter”, hvordan man kan få drag på damene og en masse andre mer tidsmessige ting.
Og sa kan vi sammen ta hverandre i hendene og ønske “tapersamfunnet” velkommen!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2005 at 19:50
Jeg skjønner ikke at det er mulig å komme med slike forslag som det “Kunnskapsdepartementet” klarte her forrige dagen. Jeg lurer litt på hvor dette samfunnet er på vei, akkurat nå ser det ut som en støvete grusvei innover fra Kongsvinger. For at morgendagens skoleungdommer i det hele tatt skal sitte inne med noe som helst kunnskap så må disse departementene begynne å bruke hodet sitt.
Det kan jo virke som om disse hodene er rimelig tomme da, og kanskje var det akkurat disse menneskene som ga blaffen i historie og alt annet som var kjedelig på skolen? Det er nå en gang ikke slik det fungerer i denne verden, og at voksne mennesker ikke forstår dette, finner jeg direkte skremmende!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2005 at 20:01
Synes også det er merkelig at første
og andre verdenskrig skal fjernes fra
pensumet… Særdeles annen verdenskrig
er jo ganske viktig for hvordan Norges
historie utvikla seg de siste 100 åra..
Håper at folka på undervisningsdepartementet
skjerper seg litt,og innser sin fadese…
Hør på rådet fra de som veit hvor skoa
trykker, hør på lærerne og adjunktene,
sier jeg bare..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2005 at 20:01
#19
Skal vi fortsette å behandle voksne menneske som barn når dei utdannar seg?
Skal undervisninga om andre verdenskrig kanskje foregå i eit dataspel, der du skyt nazistar?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2005 at 20:31
Jeg går fremdeles å venter på at en person i regjeringen skal få sparken. Den jeg sikter til er SV`s Djupedal.
Hadde man kommet med så mye tabbeuttalelser og gjort så mye rart som den mannen ute i det private næringsliv så hadde man jo fått sparken på flekken. Ikke bare sparken, men man hadde omtrent aldri igjen fått seg en jobb i samme bransjen igjen.
Hvorfor skal ikke dette gjelde i regjeringen?
Jeg er selvfølgelig helt enig i artiklen. Historien er den beste indikasjonen på fremtiden. Og for å lage en bedre fremtid må vi først kjenne vår historie. Lære av våre feil osv osv.
Fatter ikke at det er mulig å komme ut med en slik offentlig uttalelse. Selv avisretaktørene må jo føle seg pinlig berørt av å skrive om saken.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2005 at 21:13
# 19
Hvilke nazister ??? (Hva er det for noe?)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2005 at 21:15
Skal man tro avisene så kom dette forslaget i utgangspunktet fra departementet og da det ble torpedert av historikere, skoleverket o.a. så var det tilsynelatende Djupedal som ba departementet om å se på saken en gang til.
Men,- nå er det jo han som er øverste sjef for “kunnskapsdepartementet” da og burde vel som sådan ha oversikt over hva de sendte ut?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2005 at 21:19
# 15 – Hollobollo
Historie er historie! Hvis man ikke greier å få alt inn i pensum innenfor fornuftige tidsrammer så får manm jo heller øke timetallet i “historie”? På bekostning av hva? Ikke nødvendigvis på bekostning av noe.
Det er så enkelt som at man innfører èn ekstra time pr uke. Det gir 30 timer i økt historieundervisning pr år.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2005 at 21:37
# 24 ISO1974
Jeg er vel redd du lever på en lite illusjon? Dette er en “flertallregjering” hvor kameraderiet står høyt og hvor de ikke behøver å bry seg så mye om hva folk mener. I alle fall ikke foreløpig på noen år.
Det er nok ingen som kommer til å gi noen sparken. Ikke idag og ikke imorgen! Men DU, – du kan som velger bidra til et skifte (sparken) dersom du etter 4 år mener at de ikke har gjort det de lovte de skulle gjøre.
Eller hvis du mener de har iverksatt lover og regler til skade for folk og land. Da er det din soleklare plikt som velger å bidra til at de ikke kan fortsette med det. Men foreløpig sitter de altså der, – etter å være valgt av folket i valg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2005 at 21:46
# 22 – BeatPoet
Jeg tror departementet har innsett sin brøler. I alle fall skal saken etter sigende opp til ny behandling. Forhåpentlig kjenner regjeringen sin besøkelsestid?!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2005 at 21:50
# 21 – Krabbebulle
Skal man dømme ut fra reaksjoner her på bloggen og ellers i pressen så er du nok ikke alene om det synspunktet!
Etter hva jeg forstår, skal saken opp til “ny vurdering”. Vifår vel se hva slik “vurdering” innebærer. (Fint ord,- men forplikter!)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2005 at 20:31
#27 – Argus
“historie er historie” ? Å innbille seg selv at det finnest noen i det hele tatt som sitter inne med det full viten om verdenshistorien, det blir for dumt. Og tro at VGS elever skal kunne lære mer enn det “nødvendige” blir og for dumt.
Men noen ting er allmenkunnskap,og forventet at de fleste skal kunne klart å ha fått med seg. men selv historikere med doktorgrad må spesialisere seg i noe, og vet ikke alt.
Problemet ligger i å velge ut allmenkunnskapen, og jaggu bomma de STYGT da.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2005 at 20:54
Nemlig!
Jeg blir mer og mer overbevist om at regjeringskifte ikke var den rette tingen allikevel…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2005 at 21:50
# 32 – balboa 88
Det er nok mange med deg som begynner å undre seg litt, men – valget er gjort. For de som har fulgft med litt i politikken opp gjennom årene, er det jo dessverre ingen unnskyldning. For de som lot seg blende av hvite smil og “kvinnelig retorikk” i valgkampen så går “neste tog” om 4 år!
Og da håper jeg folk forstår at man må bedømme poliske partier og deres politikere ut fra hva de har gjort og sagt i den perioden som har gått og IKKE hva de lover i valgkamp!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2005 at 21:55
# 31 – Hollobollo
Som de sier: “historien er den beste indiktor
på fremtiden”.
Tør jeg minne om hva som hendte med kunnskapsnivået til norske elever i fagene HISTORIE, GEOGRAFI og NATURFAG etter at man introduserte begrepet “O-fag”?
Det var skole-elever som kom hjem og hadde store vanskeligheter med å plassere København og Stockholm på kartet.
OK, så hadde de ikke fulgt med i timen, men det er et faktum at kunnsakpsnivået i nevnte fag sank radikalt!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2005 at 22:03
Når det gjelder det “o-fag” og alt dette så har jeg vel skrevet i svar #18 at jeg mener at historie skal være et eget fag og hvordan jeg i en drømmeverde ønsker det skulle blitt lagt opp.
Men så har jeg vært historiefrelst siden omtrent før jeg kunne lese, så jeg er kanskje ikke så objektiv.
Om en mot formodning skulle misforstå mitt svar så mener jeg med “dette faget” Historie, ikke egyptologi. Men tenk om jeg kunne fått studert det i kongeriket, men neida.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2005 at 23:42
# 35 – Hollobollo
Ikke misforstå meg. Selvsagt er historie viktig som fag, men det er sannelig geografi og naturfag også.
I og med at disse fagene i sin tid ble slått sammen til såkalt “O-fag” så led alle tre fag under det og elevene lære minimalt (i forhold til hva de gjorde tidligere) i alle disse fagene.
Dette ligger jo et godt stykke tilbake i tid og jeg har ingen formening om det fortsatt er slik i skolen. I så fall er det trist, for da er det en generasjon som ikke har fått med seg fundamental lærdom.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 21st 2008 at 22:35
Er så enig så enig. Jeg forsøker å få nye generasjoner interessert i hva som skjedde under krigen, spesielt her i nord.
Takk for at du tar opp dette viktige temaet
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 22nd 2008 at 00:07
# 37 Roger Albrigtsen
Dette er jo et relativt gammlet innlegg, men jeg kan jo ikke sitte stille og se at de som i prisnippet ga sine liv for vår frihet skal overses og/eller glemmes fordi vårt kunnskapsdepartement (v/ SV ) finner det betimelig å skrive om slik historie?
Historie kan ikke forfalskes/omskrives etter ønske og/eller behov. den skal gjengis mest mulig korrekt i alle deler enten det nå er behagelig eller ubehagelig for de etterlevende slekter.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende