Etter 14 dager med "skrik og skrål" og mye kritikk til vår sittende regjering, så tenkte jeg tiden var inne for en liten "gla’-historie". Jeg var faktisk i humør til å trekke frem en episode som kunne vise oss at det fortsatt eksisterte varme og menneskelighet i vårt samfunn. Noe som ville varme oss i hjerte og sinn?
Så jeg satte meg til for å lese dagens avis, i dette tilfellet VG på nett.
I neste omgang må jeg beklage ovenfor mine besøkende at jeg ikke fant noen slik artikkel i VG (Sorry) Her var det kun mord, vold og tragedier og – sport.
Så hvem kan hevde at ikke sport kan være "gla’meldinger"? Jo, selvsagt kan de det – for sportsinteresserte. Men denne gangen var det jo ikke "apeberget" jeg siktet meg inn på. Kun den vanlige mann/kvinne i gata. De som synes at det har vært nok vold og kriminalitet for en stund.
Sorry, folks! Jeg finner vel noe en dag, men ikke ved denne anledning!


Ingen kommentarer In " JEG HADDE PLANER OM "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
november 27th 2005 at 16:47
Så sant så sant… men trykker dem noe vanlig og hverdagslig bra, så kommer en annen avis ut og…. Vg trykket det istedenfor det så, det blir vel en ond sirkel!! jeg skrev et spm til deg ditt DET VAR FISK planer om og svare ? =)
MHV Eirik
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2005 at 16:50
Les Nors Kukeblad eller Hjemmet, der er det nesten bere glahistorier!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2005 at 17:00
Ja det kan se ut som om gladhistorier har blitt en mangelvare. Men stå på Argus, du finner nok noen til slutt..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2005 at 17:02
# 1
Erikomania
- som forlengst er behørig besvart, Erik!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2005 at 17:03
Ikke for å reklamere (det er nettopp det jeg gjør), men klikker du her:
http://www.vgb.no/690...
..så finner du en gla’ story
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2005 at 17:11
# 5 Nurmenukk
Ja, takk skal du ha. Har vært på besøk og lest artikkelen, men som vel sannsynligvis ikke er klippet fra dagens VG?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2005 at 17:15
Nei, du har rett i det, den er ikke klippet fra VG. Jeg så du hadde lett i VG, men misforsto deg tydeligvis litt.. Trodde ikke den nødvendigvis måtte komme fra VG, kun at det var der du hadde tittet…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2005 at 17:21
# 7 – nurmenukk
Hadde sammenheng med min oppfordring tilVG forleden om å finne noe annet enn mord og elendighet å skrive om. Kanskje en liten “solskinnshistorie” oppi all galskapen, men min bønn har nok falt på stengrunn . . .
Men jeg vil fortsette å lete!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2005 at 17:53
Enig i det at det godt kunne vært fortalt flere gode historier og, ikke bare fordervelse. Men det går jo mye på hva som selger mest da….
WOW! Koden jeg må taste inn her er: GALHB!! At en kan bli gal av hb kan jeg jo forstå he he
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2005 at 17:57
Jeg skjønner ikke hvilket VG du har lest. Klokken er nå ca 1800 søndag ettermiddag og jeg finner følgende gla’historier på vgnett:
Campingvogn i lufta – heldigvis ingen skadet. Det var jo bra – en historie med lykkelig slutt vil jeg si. http://www.vg.no/pub/... :
Masseslagsmål på danskebåten – det kunne blitt riktig ille. Men heldigvis, det var bare 30 stk som braket sammen – og ingen ble alvorlig skadet. Det er så langt heller ikke meldt om materielle skader. Med tanke på hvor ille dette kunne godt, så synes jeg dette er en gla’nyhet.
http://www.vg.no/pub/...
Byulv skutt. For mange er dette en ekstremt hyggelig nyhet. Så du ikke denne? http://www.vg.no/pub/...
Utenlandske advokater skal forsvare Saddam – det er en skikkelig gla’nyhet. En amerikansk borgerrettighetsadvokat og en tidligere justisminister i Qatar reiser til Bagdad for å hjelpe til med å forsvare Saddam Hussein, og for å sikre at rettssaken blir rettferdig. http://www.vg.no/pub/...
Ville fugler sprer ikke fugleinfluensa, mener eksperter. Faren for at trekkfugler skal spre det dødelige fugleinfluensaviruset over hele verden er svært liten, mener eksperter. Risikoen for at mennesker blir smittet på den måten er enda mindre. Dette burde fått et mye større oppslag enn det har fått, fordi dette er en gla’nyhet av dimensjoner, dog ikke så stor som advokatene til Saddam. http://www.vg.no/pub/...
Synes også det er verdt å nevne at Malin vant 3. plassen i MGP jr. Hun gjorde en kjempeinnsats! Gratulerer til Malin http://www.vg.no/pub/...
Dette var noen av gla’nyhetene jeg fant på vgnett sin forside.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2005 at 20:35
Hei Argus!
Har du gått over i tabloid form? Syntes dine innlegg har blitt mer og mer ensidige og for fokusert på det gjeldene nyhetsbilde, savner de lengre innleggene dine med saklige utredelser, og hvor du begrunnet dine meninger.
Vg har vel ikke kjøpt det opp vel?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2005 at 21:42
# 11 – Hollobolloo
Neida. På ingen måte. Kruttet er tørt, men kan jo ikke skrike i hytt og pine hver dag heller!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2005 at 21:46
Lader opp til en regnværs dag?
Gleder meg til å se mer fra denne fronten, intressant når debatten blir satt igang.
Men jeg må vel komme meg vekk fra dette blogg greine og lese på religionsdebatt og ateisme til eksamen i morgen.
blogg videre og blogg godt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2005 at 00:11
# 10 – Trettitre
Ja ja, – dine eksempler var jo ikke akkurat tuftet på mord da?
Men “masseslagsmål på danskebåten”? Du mener det er en gla’melding at ikke flere ble skadet?
Jeg kaller det “fyll og fanteri”! Man kunne jo da si at historien om hagledesperadoen i Brønnøysund var en “gla’melding” fordi han bare greide å drepe ett menneske isteden for 3?
Jo, da blir det lettere å finne slike medlinger. Byulv skutt? Tja, nå ble den visst påkjørt og måtte avlives, men ellers er det sikkert mange foreldre i Stockholm som synes det er OK at de kan slippe sine barn ut på gaten. Forøvrig er det jo krefter i Sverige som har kjempet sterkest for at ulven skal tilbakeføres i svensk fauna.
Jeg skjønner hva du mener, men – det kommer kanskje litt an på øynene som ser da? Skal presentere en skikkelig “gla’melding” når jeg omsider finner en, men foreløpig finner jeg ingen som kvalifiserer -
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2005 at 00:15
# 9 – j426
Jeg skjønner ikke helt filosofien her. Det ene ekskluderer jo ikke det andre? La gå at de må ha med seg noen bloddryppende historier for å få solgt VG. Hvis den ikke kan selges uten, så må det jo være noe galt med avisen?
Men,- selv om man altså har noen sensasjonsoppslag så må det vel gå an og ta med seg litt mer menneskelig stoff også? Avisen blir da ikke dårligere av det? Heller bedre!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2005 at 09:41
Hva er en nyhet?
Fem kriterier som sammen eller alene kan kjennetegne en nyhetssak:
Vesentlighet: Hvor viktig er saken og for hvor mange?
Identifikasjon: De som leser saken skal kunne identifisere seg med personene eller situasjonene som tas opp i artikkelen.
Sensasjon: Det uvanlige, uventede, overraskende.
Aktualitet: Hvor nytt er det vi skriver om?
Konflikt: At to parter er uenige i en sak, kan skape spenning i artikkelen. Journalistens jobb er ofte å gå videre i forhold til bare å dekke begge parters syn, vi må i tillegg prøve å finne nye fakta i saken og oppklare situasjonen overfor leserne.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2005 at 10:18
#14
Kjær Argus
Du har rett, mine eksempler nevnt i #10 var ikke tuftet på mord. Men du vet, selv den saken du nevner kan leses som en positiv melding – drap blir aldri en gla’meldig. Saken du nevner kan leses på den måten. I verste fall kunne tre liv gått tapt, men det gjorde det ikke. Det er tragisk at liv gikk tapt. Hele saken er tragisk, men man må, for å overleve, se etter det som er positivt i det tragiske.
Du har helt rett når du sier, det kommer an på øyet som ser. Noen mennesker ser bare problemer og elendighet i alt. Uansett, de klarer aldri å glede seg over noe. Tenkt deg en situasjon hvor du gledesstålende forteller om noe du skal gjøre noe eller har gjort noe du selv synes er positivt – og du kan banne på at det er alltid minst en person som kan fortelle deg alt som kan gå galt eller det som er negativt. Disse menneskene er som et søkke på et fiskesnøre. Deres eneste misjon i livet er å få andre mennesker til å synke ned i mørket.
Nå skal jeg ikke være alt for kategorisk svart/hvit og male fanden på veggen. Jeg tror alle, om de er helt ærlig med seg selv, i gitte situasjoner tar rollen som søkke.
Det finnes ingen skikkelig gla’melding som alle vil slutte 100% opp om. Det vil alltid være en eller annen som heller malurt i begeret.
Men jeg kan forsvare sakene jeg nevnte tidligere. Saken på danskebåten var fyll og fanteri, jada. Men du må være enig med meg om at når galskapen først skjedde, så var det jo godt at det ikke gikk verre. Liv kunne godt tapt, vet du. I verste fall kunne hele båten gått opp i flammer. Man vet jo aldri hvordan slike slåsskamper kan utarte seg. Så derfor mener jeg dette var gla’melding. Tross alt, det gikk bra.
Ulven i Stockholm – det var jo godt for ulven at han slapp å lide. Men tragisk for ulvebestanden. Selv er jeg for mangfoldet, og mener at det er plass for både ulv og bjørn i de norske og svenske skogene. For meg var ikke denne saken en gla’melding – men for rovdyrmotstanderne var nok dette en merkedag blant flere. Som du selv sier, det kommer ann på øyet som ser.
Men de to nyhetene som for meg virkelig var gla’nyheter, er først og fremst at Saddam har fått to nye advokater etter at de han hadde ble drept. Selv en despot har krav på en forsvarer og en rettferdig rettergang. Den andre saken om fugleinfluensa; kanskje får vi slukket litt av denne fugleinfluensabrannen som herjer – men det spørs om folk er interessert i å bli beroliget? Uansett, det var en gla’nyhet at fulgeinfluensan ikke sprer seg slik som fryktet, det er du vel enig med meg i det? Jeg synes det er merkelig at disse to nyhetene ikke fikk større oppmerksomhet en de gjorde. Kanskje årsaken er at det er gla’nyheter?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2005 at 10:24
#15 kommentar fra ARgus
Du skriver: ”..selv om man altså har noen sensasjonsoppslag så må det vel gå an og ta med seg litt mer menneskelig stoff også? Avisen blir da ikke dårligere av det? Heller bedre!”
I gårsdagens Vgnett var det en liten nyhet om Malin Reitan. Jeg nevnte den i mitt første innlegg. En ubetydelig nyhet i den store sammenhengen, men utrolig hyggelig for Malin, hennes familie og Malins fans. Malin gjorde det så bra i MGP jr – hun ble nr 3. Hun representerte seg selv og Norge på flott måte. Jeg synes det er en skikkelig koselig nyhet – men den endrer jo ikke verden da. Ikke for meg, kanskje ikke for deg heller – selv om Malins verden ikke lenger er den samme.
Men det var i mine øyne en gla’nyhet.
Hva er en gla’nyhet for deg????
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2005 at 10:34
# 18 – Trettitre
Jeg kan vel være enig i at dette var en “gla’nyhet” for Malin og som kanskje begeistrer umiddelbar nærhet. For meg var vel historien ikke slik at den inspirerte til noe
spesiell “skrivekløe”, men jeg leter fortsatt . . .
Hva som er “gla’nyhet” for meg? Det vet jeg når jeg ser den. Når jeg blior varm om hjerterøttene. Når noen har gått ut av sin vei for uselvisk å gjøre dagen bedre for ett eller flere av sine medmennesker? Når en eller annen “departemental fyrste” skjærer igjennom og løser en vanskelig og fortvilet situasjon for enkeltmennesket? Som sagt, – vet ikke helt, men merker det vel når jeg leser en!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2005 at 10:53
Argus, det er ikke enigheten som er interessant, men konflikten – ref vår disputt angående flyskatt.
Vi registrerer at TV2 og NRK (ja, i grunnen alle tv-kanaler) har en gladsak på tampen av nyhetssendingene, eller noe eksotisk – på samme måte som at “alle” voldsfilmer avsluttes med et smil (da blir all volden plutselig “ok”).
Gladsakene i VG er kjendisstoffet, Rampelys, tegneseriene. Dette er i grunnen ikke nyheter, men “noe annet” å slappe av med innimellom – og hvis noe “løses”, så løses det ikke av et departement eller en enkeltperson i et departement. Det løses av det faktum at “VG satte søkelyset på” saken i utgangspunktet.
Nyhetenes natur er fremdeles sensasjon, konflikt, leserens nærhet til saken… Man slår ikke opp et mord i USA (der er ikke engang et mord en nyhet, man må være massemorder for å “få presse”), men et skikkelig norsk mord svinger det av.
En avis med bare gladsaker hadde gått konkurs.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2005 at 10:57
Du finner nok noen gladnyheter å skrive om du også, men hvorfor ikke skrive om noe som gjør deg glad i mellomtiden? Det hender vel at du smiler innimellom også?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2005 at 10:58
# 17 – Trettitre
Har nettopp utdypet, men ser du er her igjen.
Og nå vet du vel hvorfor jeg ikke reagerte spesielt på de saken du nevnte.
Du trekker igjen frem 2 saker:
Juridisk representasjon for Saddam:
Hvis jeg har oppfattet saken riktig så arbeidet de to advokatene som ble drept med forsvar av Saddams medtiltalte og ikke direkte med saken til Saddam (men jeg kan altså ta feil) Ja, – alle mennesker har krav på juridisk representasjon til tross for at den samme Saddam ikke var så nøye med slikt faktum den tiden han satt på toppen. Vi har jo funnet nok at politiske motstandere i massegraver, bakbundet og avrettet med et nakkeskudd. Og man fant i sin tid tusenvis av mennesker drept med giftgass i Nord-Irak (Kurdistan). Jeg tror ikke disse menneskene engang skjønte at de skulle miste livet før det var for sent.
I min bok er det ikke store forskjellen på Saddam og Hitler, egoistiske maktmennesker som kun tenkte på seg og sitt og som drepte sine motstandere for fote via misbruk av det maktapparatet de disponerte. Men,ja – han skal selvsagt ha et juridisk forsvar! Selv han!
Fauna:
I utgangspunktet er jeg enig med deg. Vi har egentlig ikke råd til å gi slip på en eneste dyreart på denne vår moder jord. Men så er det de praktiske konsekvenser da:
Bønder i fjell-Norge som ellers pga beliggenhet har store problemer med rentabel drift kan i enkelte områder ikke lenger drive med sau (som faktisk er eneste mulige livsgrunnlag) fordi noen miljøaktivister, som forøvrig bor langt unna, forlanger at det skal være en bærekraftig stamme av ulv og/eller bjørn på hans utmark. Med hvilken rett?
Hva tror du turisten synes, han som er ute i naturen for å plukke bær med sin kone og 2 små barn når de uforvarende vasser på ei binne med 2 unger? Eller bonden i Østfold som har elgbikkja si bundet på tunet og bare finner igjen et blodig skinn bak garasjen?
Problemet er jo at slike dyrearter har utrolige revirbehov og kan vandre over enorme avstander. Ingen politiker kan sitte og bestemme at “ja, vi skal ha ulv i Øvre Rendal. Eller “bjørn i Vassfaret”. Begge dyrearter kan vandre 10-15 mil på et døgn eller to og kan helt plutselig befinne seg i et område hvor dyrearten aldri har vært observert. det er vel ikke mer enn et år siden at vi observerte ulv på Tjøme (eller var det Nøtterø?)
Og så kan man få konfrontasjonen mellom ulv og skolebarn på vei til/fra skole. Hva om det var ditt barn? Så, hvor kan man med trygghet sette ut ulv og bjørn? Finnmarksvidda?
Vi vet jo at det er mye bjørn i Pasvik og jeg antar at de som bor der har et syn på dette. Jeg vet at bøndene i Rendalstraktene har et syn på dette med ulv og – nå som den også er observert i Østfold så registrerer jeg samme motsetninger der.
Og, selv om jeg bor i tettbebygd strøk på indre Østland så føler jeg at jeg ikke har lov til å ignorere slike standpunkter fra dem som faktisk til daglig må takle problemene.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2005 at 11:00
# 21 – Gunhild
Ja, jeg smiler. Og jeg synes jeg stort sett har det bra med meg og mitt, men akkurat det er jo i seg selv ikke noen “gla’sak” for den jevne leser?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2005 at 11:14
# 20 – Arthur_Park
I utgangspunktet enig med deg denne gang. (Og da er det kanskje ikke så interessant lenger?)
Jeg synes vel egentlig ikke det såkalte “kjendisstoffet” er å karakterisere som “glad-meldinger”, men mer “grafsing” i folks privatliv. Den senere utvikling hos bl.a. VG, har gjort dete vanskelig mange ganger å se forskjellen til Se & Hør. Hva rolle spiller det hva slags skjørt Celina går med? Eller hvem som hadde hvem til bords på en eller annen kjendis-fest? Med hånden på hjertet,- jeg gidder ikke engang lese stoffet. Overskriften er nok til å fortelle meg at dette er en side jeg med god samvittighet kan bla over.
Ja, saker kan løses som følge av økt fokus fra aviser og TV. Og der har media en viktig funksjon. Men jeg er enig med “johknu” at det er evig nok at vi blir fortalt at det har foregått et mord og hvor. VI trenger ikke alle de bloddryppende detaljene!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2005 at 11:20
# 16 – Arthur_Park
Igjen enig i din analyse. Det er mulig at det også finnes andre momenter i hvert enkelt tilfelle, men i grove trekk – enig!
Det jeg andre steder i debatten har satt fingeren på er at det også bør finnes plass for annet stoff av mer menneskelig karakter.
Noen av oss leser bare “sensasjonsstoff” og andre leter sultent etter noe med mer varme og medmenneskelighet. Andre leser utelukkende “kjendisstoff” osv. det er sammensetningen at disse kategoriene som bygger en god avis, noe som alle vil kjøpe. Balansen er viktig for helheten.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2005 at 11:23
Vi fikk et (mener jeg) nytt fokus i norsk media etter Åsta-ulykken Argus, med TV2 i spissen – der de grafset i menneskers sorg.
Nærbilder av gråtende mennesker fra kirken på Rena, ikke bare et ansikt, men rett i øyet. Sorg rett hjem i stua.
Tidligere var det “Kriminaljournalen” og tilsvarende kulørt presse som gikk i dybden, med detaljer om hva som skjedde i den enkelte krimsak. (Ages ago…)
Jeg vet ikke når det er riktig å betakke seg for sterke bilder, og bloddryppende detaljer, men jeg mener at media overskrider privatsfæren, tramper inn i private hjem med sølete sko på. De blir råere hvert eneste år.
Vi får ikke snudd trenden heller. Dette er sirkus. Brød har vi fra før.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2005 at 11:45
# 26 – Arthur_Park
Ja,- igjen “sensasjonsjournalistikk”! Og her hadde pressen en enestående anledning til å snu trenden . . .
Selvsagt skal de fortelle at det har vært en togulykke. Og selvsagt skal de bidra til å fokusere på årsak og ansvarsforhold. I så måte gjorde de en glimrende jobb. Men vi trenger ikke bilder av forbrente lik og vansirede mennesker! Vi skjønner at det måtte være slike!
Men det var utvilsomt også enkeltmennesker som gjorde en heltmodig innsats med fare for egne liv som greide å redde medmennesker fra død og elendighet? Og rett skal være rett,- jeg mener å huske at det faktisk var noen slike reportasjer i den sammenheng? Det varmer!
Det hadde vel også vært mulig å følge opp et og annet menneske (ettervirkninger) og se hva slags behandling og hjelp (eller ikke) de fikk fra samfunnet?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende