Min irritasjon kjenner ingen grenser, og du har sikkert opplevd dette mange ganger selv?
Du ringer til en bedrift, opplysningsvirksomhet, offentlig kontor e.a. og etter at telefonne har ringt et par ganger, hører du en behagelig telefonstemme:
"Tusen takk for at du ringer NN. Vi har for tiden stor trafikk, men hvis du venter vil en av våre konsulenter hjelpe deg så snart en er ledig. Takk for at du venter!"
Og så kommer musikken . . . Og den spiller lenge! For å opprettholde forbindelsen og forsikre meg om at jeg ikke er glemt, kommer den automatiske "papegøyen" tilbake omtrent hvert 30 sekund og forsikrer meg om at nå, – nå ganske snart, vil en konsulent bli ledig. Og jeg lar meg lure. Gang på gang! For det er jo slik med de fleste av oss at vi gjerne forsøker å få ting unna. Og nå sitter vi jo her og forbindelse er opprettet. De kommer nok snart . . .
Ting tar tid! Veldig lang tid! Og "papegøyen" pludrer sitt budskap i øret mitt hvert 30 sekund uten tanke eller respekt for at andre (kunder) kan ha andre ting fore enn å sitte i telefonen å lytte til automatisk musikk.
Riktig irriterende blir det når man begynner å tenke på at man faktisk betaler løpende tellerskritt beregnet fra første telefonbeskjed. Hvor mye soper Televerket inn på disse tjenestene? Eller er det slik at kontorer og bedrifter med nummer i 800-serien faktisk får en andel av slike inntekter? At de faktisk tjener på å la meg vente? Hvilken respekt har en bedrift med slike tjenester for de kunder de ønsker å betjene? Eller er det slik at de er i en "monopolsituasjon" og derfor kan tillate seg denne lavmålsformen for service?
Enkelte skiller seg ut! Forsøk å ringe supporttjenesten til et større datafirma og du er nesten garantert å sitte i telefonen fra 3 – 4 timer! Og hele tiden tikker tellerskrittene av gårde.
"Service"? Hva er det? Jo, det er å vise så mye respekt for sine kunder at man i det minste bemanner sitt sentralbord med levende mennesker og på et slikt nivå at inngpende samtaler kan besvares innenfor et par minutter – maksimalt!
Og dersom man absolutt må ha en "automatisk svarertjeneste", anbefaler jeg at den opererer som følger:
"Du har ringt NN. Vi takker for din henvendelse og beklager at vi øyeblikket har litt for høy trafikk. Ditt nummer er registrert og en av våre konsulenter vil ringe deg tilbake innen 30 minutter. Takk for at du ringte!"
Jeg tror ikke vi blir kvitt dette uvesenet før vi konsekvent legger på røret, gjerne før "papegøyen" er ferdig med første budskap og ringer en konkurrent uten "papegøye"!


27 kommentarer In " MAKSIMAL IRRITASJON ! "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
desember 12th 2005 at 16:34
Så enig så enig !
Synd at min fastlege ikke har en god konkurrent…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 12th 2005 at 17:18
# 1 – Lettliva
Egentlig så har han det! Det er fritt frem for å bytte fastleger, vet du. Et annet spørsmål er jo om du synes han er så flink at han tross alt bør samles på?
Alle leger har jo samme grunnutdannelse da. Så da går det vel på måten han/hun behandler sine kunder på?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 12th 2005 at 17:26
Ja, enkelte steder er det et sant mareritt å ringe…Som f.eks STjelenor Kundeservice. (Telenor)
Angående fastlegen, så skaffet jeg meg faxnummeret dit, jeg,hehe! Så tar det for lang tid pr telefon, så fakser jeg rett og slett beskjeden min over!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 12th 2005 at 17:31
# 3 – Soulmate 1
Ja, det er en farbar vei. Særlig om man greier å formulere seg slik at bedriften e.a. tror at de kan tjene penger på å ringe vedkommende.
Man kan også sende en mail og si noe om at man ønsker å diskutere en viktig sak, at man dessverre ikke har anledning til å vente lenger og – at de må ringe innen kl 15.00 samme dag. (Men det hender det svikter da! )
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 12th 2005 at 21:50
Helt enig.. – dette er noe som gjør meg eitrende sinna også. Jeg vet ikke om det er ventingen eller om det er det faktum at jeg ikke bare må betale, men også betale mye mer enn vanlig teletakst for å sitte der å vente!
PÅ en skala fra 1-10
som kommer ekstrabetalingen på 10
ventingen på 9
og hvis jeg både må vente og betale så blir det 19 – på samme skalaen!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 12th 2005 at 22:37
# 5 – Trettitre
Jeg er litt usikker på om selskapene virkelig tjener på dette (prosenter av tellerskritt), men teknikken er jo til stede så det skuille egentlig ikke forundre meg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 12th 2005 at 22:43
Helt enig med solumate 1, telenor kundeservice er jo helt grusomt å ringe til. Prøv selv…. men beregn deg goood tid!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 12th 2005 at 22:56
# 7 – Wendy
Ja livet er ikke enkelt. Moralen må være at man forlater Telenor som kunde og søker hen til noen som kjenner sin besøkelsestid?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 12th 2005 at 22:59
Banken min overrasker positivt. Om de estimerer mer enn to minutters venting, så får du tilbud om å enten fortsette i telefonkø eller bli oppringt når det er ledige konsulenter. SÅNT LIKER VI!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 12th 2005 at 22:59
Bombander de med e-post!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 12th 2005 at 23:01
# 9 – CIldra
Ja, det er jo litt mer i tråd med den form for service jeg etterlyser. Og det tror jeg de tjener på!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 12th 2005 at 23:03
# 10 -Gunhild
God ide. Og hvis henvendelsen gjelder et offentlig kontor så skader det ikke å minne om forvaltningslovens bestemmelser for svar.
“Innen rimelig tid” oppfattes av de fleste som 14 dager, men det er jo en evighet for de som forventet et svar på telefon.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 13th 2005 at 17:39
Telenor Mobil er helt i teten når det gjelder ventetid på telefonen. Har opplevet å sitte 45 min i telefonkø, mens denne “papegøyen” (som du så fint bekriver) hele tiden lover: Beklager, de står fortsatt i kø, hvis de venter litt vil en kundebehandler hjelpe deg straks en blir ledig. Men vet du hva? Etter tålmodig ventet i 45 min, blir hele samtalen brutt !!
Den blir rett og slett brutt.
Jeg må ringe på nytt. Bakerst i køen.
Det er jo så irriterende at jeg bokstavelig talt får lyst til å kaste opp!! Snakk om frekkhet og slett kundebehandling!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 13th 2005 at 21:22
# 13 – Athene 1
Ja, som “service” er det ikke mye å samle på! Alle kommentarer som er kommet til dette innspillet har vært entydig fordømmende av den fremherskende praksis.
Da er det et tankekors at de bedrifter som til stadighet tar slike systemer i bruk (inklusive Telenor) ser på det som et “service-tiltak” ovenfor kunder.
De tror at det er bedre at en kunde får en form for svar med en gang isteden for å sitte å vente med et ringesignal i øret.
Men,- “vente” må vi jo uansett! Og hvis det er slik at vi skal få en beskjed med en gang, så fortell oss at vi er registrert og at vil blki oppringt innen en viss tid. (Fortrinnsvis innen en halvtime)
Og husk, mine venner her ute, – det koster ingen ting å legge på! (Før “papegøyen” lurer dere ut på glattisen)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 13th 2005 at 22:24
Argus, tenk som en blåruss nå ett øyeblikk. Hvor mye penger tjener DU personlig på kundekonsulenter som skal drive med support i stedet for salg? Hvis du har en stor stab med supportpersonell så er de en ren utgiftspost! Drit i det å ha fornøyde kunder, kundene har jo i realiteten ikke noe VALG, de kommer jo fa** ikke igjennom på telefonen så de får sagt opp hva de nå enn abbonnerer på! For det må jo de jo selvsagt snakke med en kundekonsulent om, hehe. Snakk om bondefangeri du!
Joda, de ER faktisk så korttenkte at de tenker på å “maksimere utbyttet”. Hvorfor tror du ellers at sjefene i slike firmaer forsvinner så fort? Og ALLTID med lommebøkene fulle! Rart det der. Velkommen til bedritsnorge. (Ja, en F ble utelatt der!)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 13th 2005 at 22:31
Det absolutte mareritt opplevde jeg en gang jeg skulle ringe thorn service… Satt i 55 minutter og ventet… Jeg måtte snakke med dem… Etter de allerede nevnte 55 minuttene hørte jeg noen løfte røret og deretter et klikk og opptatt-tonen… Jeg ble steike forbannet og ringte opp igjen…
Denne gangen satt jeg i 40 minutter, hørte et klikk, og deretter en telefonsvarer som sa: “Vi beklager men Thorn Service er stengt, våre åpningstider er 08.00 til 15.00″ Klokken var nå blitt 15.01… Jeg klikka totalt, reiste til nærmeste Thorn butikk og nærmest kastet den defekte TV’n jeg hadde leid inn i butikken!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 13th 2005 at 23:04
# 16 – Nurmenukk
Jeg håper den trillet bortover gulvet?
Du burde jo ha sendt en skriftlig fremstilling til Thorns i Oslo og forlangt kompensasjon i form av 2 mnd gratis leie-. DU fikk jo både telefon- og kjørekostnader pluss at du ikke kunne se de TV-programmene du ønsket. (Tort og svie)
Dere skal ikke ta slikt “liggende”. Presiser at dette ikke er i samsvar med kontrakten Thorn har undertegnet og forlang at de gjør opp for seg eller publiser hele greia i nyhetene eller TV2 – hjelper deg.
En slik publisering bevirker at tusenvis av mennesker vil tenke seg godt om før de velger Thorn fremfor DIAL eller andre muligheter.
Skriv gjerne innlegg i flere aviser over stort distrikt. Når de har gjort seg den erfaring at folk reagerer på denslags så vil en eller annen finne ut at dette ikke lønner seg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 13th 2005 at 23:07
# 15 – Zandile
Å ja du. Etter nærmere 40 år innen salg og markedsføring, har jeg ingen vanskeligheter med å se den.
Men som du sier, det driter en sjef i 30-årene i for han er “resultatorientert” og vil snart forsvinne over i et annet selskap (med sin fallskjerm) mens det gamle selskapet sliter med synkende markedsandel pga dårlig kundebehandling.
Vi burde egentlig luke ut slike fribyttere snarest for det ville alle tjene på.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 13th 2005 at 23:11
Jeg syntes Posten sitt talegjenkjenningssystem var morsomt.
Trøtt i trynet mandag morgen. En kunde har nettopp ringt og klager på at pakken hans ikke har kommet frem. Vi sporer på posten, og ser at den er blitt sendt tilbake to oss, etter bare to dager på laget dit det skulle (og forøvrig skulle forbli iminst 14 dager)
“Velkommen til Posten .. er du privat kunde, si PRIVAT, er du bedriftskunde, si BEDRIFT”
Svar: “BEDRIFT”
“Velkommen til Posten .. er du privat kunde, si PRIVAT, er du bedriftskunde, si BEDRIFT”
Svar: “BEEEEDRIIIIIIFFFFT”
“Vel
kommen til Posten .. er du privat kunde, si PRIVAT, er du bedriftskunde, si BEDRIFT”
Svar: “BDRFT!”
“Velkommen til Posten .. er du privat kunde, si PRIVAT, er du bedriftskunde, si BEDRIFT”
Svar: “BEHEDEHEDRIFEHETEHHØH!”
“Ønsker du forespørsel eller sporing av pakker ..”
Svar: “phew ..”
Endelig har de nå gått over til et mye enklere, mer primitivt system.
“”Velkommen til Posten .. er du privat kunde, TRYKK 1, er du bedriftskunde, TRYKK 2″
- Fungerer hver eneste trykk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 13th 2005 at 23:16
Du må ikke snøvle eller ringe til posten når du har vært på julebord!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 14th 2005 at 22:07
Du maler kjente toner her ja…
Av og til så mistenker jeg selskaper
som Telenor å tjene masse penger på
å la folk vente..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 14th 2005 at 22:23
# 21 – BeatPoet
Ja, det er jo den mistanken jeg også har og nå venter jeg på kommentar fra en som jobber i f.eks. Teelnor som kan bekrefte at slike bedrifter faktisk får en del av overskuddet fra slike tellerskritt.
Det kan høres lite, men det blir fort enorme summer på årsbasis!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 14th 2005 at 22:26
donpiano:
Kan bekrefte at Telenor har lignende
talegjenkjennings-system…
Tenk deg den bakfulle,snøvlete klager’n
på telefon en tidlig lørdags morra for
å klage på telefonregninga…
*hehehehe*
Recipe for disaster-area:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 14th 2005 at 22:49
# 23 – BeatPoet
Det som jeg beundrer mest hos Telenor er at de kan lage et “talegjenlkjenningssystem” som tilsynelatende takler en rekke dialekter, men så lenge de ber innringer si “privat” eller “bedrift” så går det vel på et vis.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 15th 2005 at 09:13
Spørsmål om hvem som tjener på det er i og for seg uinteressant fordi:
Tellerskrittene begynner å løpe fra det øyeblikket “papegøyen” svarer. Ringer du et vanlig fasttelefonnummer, betaler du vanlig teletakest for den tiden du venter (+ for den tiden du snakker med en kundekonsulent.)
Noen nummer koster det mer å ringe – eks. en del 800 nummer. Femsifrede nummer koster litt mer pr minutt enn å ringe til et vanlig fasttelefonnummer. Bedriften velger type nummer de vil ha – du betaler (med mindre bedriftne velger et grønt nummer). Telenors prisliste finner du her http://privat.telenor...
Ringer du fra mobil, koster det enda mer.
Hvem som tjener på det er underordent etter min mening, så lenge det er du og jeg som må betale for å sitte der å vente!
Egentlig er tiden jeg må bare en del av et større bilde. Det er faktisk det faktum at jeg må starte å betale før jeg i det hele tatt har fått snakket med et eneste levende menneske som irriterer meg. Irritasjonen stiger i takt med lengden av ulike tåplige menyer jeg må navigere meg gjennom på ulikt hvis før jeg tillates å slippe igjennom til det aller helligste, nemlig en kundekonsulent (som kanskje i tillegg setter meg videre; noen ganger ut “evigheten” fordi vedkommende ikke 100% behersker viderkomblingens kunst). Denne form for service er rett og slett tyveri av både tid og penger! Hva kan vi gjøre i forhold til en slik behandling?b
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 15th 2005 at 11:16
# 25 – Trettitre
Jeg er bare delvis enig med deg her. Selvsagt er det en uting at man skal betale for en “samtale” men i realiteten ikke har, men – det jeg setter pekefingeren på er at det kan eksistere et forhold vi ikke helt kjenner her:
At den bedriften det gjelder får sin andel av telleskritt-inntektene på nummeret (som når du ringer et nummer i en innsamling e.l. )
La oss for teoriens skyld si at du ved å ringe et 820-nummer som abonnent tappes for noe rundt Kr 3,- pr minutt og at bedriften du ringer faktisk får 1 krone av disse?
Et stort firma som Telenor eller f.eks. “support-avdeling” til et større datafirma (Symantec e.l. ), vil kunne ha minst 20 kunder som venter hvert minutt gjennom hele døgnet.
Med de overstående tall til grunn betyr det at de tjener kr 20,-. pr minutt på å pleie sin “papegøye-liste” så kjærlig og effektivt som mulig. (Det skulle ikke forundre meg om også dette var datastyrt)
Kr 20,- pr min = Kr 1200/time og oim vi er snille og sier at det bare henger folk i telefonen i 14 av døgnets timer så er altså nettoinntekter på dette ene telefonnummeret alene Kr 16 800,- pr døgn! Eller noe over 6 millioner pr år!
Jeg håper jo at jeg ikke har rett i mine mistanker, men om jeg har så er jo dette en ren katastrofe!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 15th 2005 at 11:21
Prøv NextGenTel som privatkunde. Stressfaktor sju. Bedrift er enklere. Dette tjener de mer på.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende