Ja, dessverre! Jeg snakker igjen om vår såkalte kunnskapsminister Øystein Djupedal. Og i denne forbindelse hans seneste forordning om å fryse loven om "friskoler" i 2 år fremover.
Jeg tar ikke stilling til sak. Fordi jeg kan mindre om dagens skolevesen en Djupedal (om mulig), men jeg har en del observasjoner til den rent prinsippielle del av debatten:
Djupedal innkalte nylig til pressekonferanse for å meddele omverdenen bakgrunnen for at han nå ønsket å stoppe alle friskoler. Også de som allerede hadde fått konsesjon for slik drift. Han gir altså sitt nye lovforslag en tilbakevirkende kraft og det til tross for at vår grunnlov klart sier at "ingen lover må gis tilbakevirkende kraft".
Naturlig nok var det andre politikere som gjerne ville gjøre seg kjent med hvilke begrunnelser Djupedal ville påberope seg, men – politikerne Anderse Anundsen (Frp) og Ola T. Lånke (Krf) ble begge nektet adgang til pressekonferansen med den begrunnelse at den kun var åpen for pressen! At nevnte to politikere var medlemmer av Stortingets utdanningskomite, hadde tydeligvis ingen betydning. Og det til tross for at den samme Djupedal nærmest har vært fast "veggepryd" på pressekonferanser den tiden han selv var i opposisjon.
Er det da slik at det vi kaller "fagpolitikere" bør skaffe seg akredittering som pressefolk for å få innpass på pressekonferanser avholdt på Stortinget?
Det fremsettes påstander om at Djupedals motivasjon for å stoppe friskoleordningen er økonomiske besparelser samtidig som det dokumenteres at stopp av friskoler vil spare. Staten for 355 millioner kroner.
Da er det Djupedal trer frem og sier:
"Vi har ikke tatt økonomiske hensyn i vår vurdering. Men vi ønsker å styrke ressurstildelingen til den offentlige skolen!"
Jeg går ut fra at alle mine lesere klart ser selvmotsigelsen i et slikt utsagn, men det gjør tydeligvis ikke Djupedal. Så sitter jeg her og undrer da . . .
Er Djupedal en av de mest arrogante maktpolitikere vi har hatt på Stortinget i den senere tid? Eller er vår "kunnskapsminister" rett og slett "tjukk i hue" ???


22 kommentarer In " HVA ER DET MED DEN MANNEN ? "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
desember 14th 2005 at 22:18
Tja, hva skal en si. Ære være de som stemte på SV istedet for AP, eller de borgerlige for den saks skyld. Dette blir nok ikke det første “sprellet” vi ser fra den fraksjonen av regjeringen.
Jeg merket meg forøvrig på nyhetene idag da de viste klipp fra Stortinget. Der stod Sponheim og kom med knallhard kritikk, og så viste de Djupedal og Giske. Og der ser jeg Djupedal, bakoverlent og tydelig uanfektet av hva Sponheim sier. Mens på hans venstre side sitter Giske og man kan TYDELIG se at han er serdeles ukomfortabel. Det virket som at han kunne ønske at han var et annet sted akkurat da ja!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 14th 2005 at 22:26
# 1 – u_sondre
Akkurat! Samme observasjon gjorde jeg. Og så er det jo slik at hvis man skjønner at man er på “tynn is” så viser man uvilkårlig gjennom sitt kroppsspråk at man er “ukomfortabel”.
Djupedal viser ingen ting. Derimot sitter han med armene korslagt, hvilket indikerer at man “tilbakeviser alt og erkjenner intet”. Og hvis mannen ikke nå skjønner at han har gjort en “brøler”,- så har jeg rett:
Vår kunnskapsminister er rett og slett DUM !!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 14th 2005 at 23:04
nei nei nei! jeg støtter djupedal fullt ut når det gjelder de såkalte “friskolene”—-friskoler er sammfunsfiendtlige!
og med dette menger jeg ikke privat skoler, men friskoler..privatskoler er rett og slett private skoler som er pålagt å følge offentlig undervisning også videre…
friskoler er fratatt dette! ok..du fikk ikke med deg det? vi tar det engang til… FRISKOLER ER FRATATT DETTE!!
det vil si at kristne frikskoler for eksempel kan fritt vilt lære sine elever at gud eksisterer-.—-at han er allmektig…og når de dør ryker de til helvete hvis de var slemme, og dette kan de lære bort til småbarn helt mutters lovlig så lenge de følger ett visst minium i undervisningen som matte, norsk…. tror det er 7 timer hver i uken eller noe på barnetrinn…
jeg er derfor svært glad at kristne hurra folk ikke lenger kan starte skoler i dette landet her (som de kunne under onde kjell-magne, og heksa valgjerd)… ett annet aspekt er også at friskoler motar offentlig tilskudd på lik linge med offentlige skoler uten å følge samme undervisningsreform..det vil si at til alle dere som ikke tror på gud så kan deres skattepenger gå til en eller annen halleluja skole nede på sørlandet-….
føler dere at dere er komfortable med det? deres hardt tjente penger som går til noe sprøyt?..nei jeg sier det bare…go djupedal! i love you
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 14th 2005 at 23:20
# 3 – Sosilaisten Bjarne
Jeg har også lest om slike eksempler du nevner nedover på Sørlandet. Og var det bare slike skoler Djupedal ville stanse, så hadde ikke min skepsis vært så stor.
Men,- han sier klart og tydelig at han vil omfordele ressurser til den “offentlige skole”, dvs. Statens skoleverk! Jeg føler meg absolutt ikke sikker på at ikke “andre private skoler” som f.eks. Steinerskolen, Bjørkheim o.a. kommer i samme kategori. Og da er det alvorlig. Og dumt!
Han begår også en “brøler” når han overser grunnlovens bestemmelse om at ingen lov kan gis tilbakevirkende kraft. Det er skoler der ute som har fått konsesjon allerede, som har skrevet inn elever, ansatt lærere, inngått leiekontrakter på arealer osv.
Vi må ha en viss forutsigbarhet i samfunnet rundt oss. Ting tar tid og mange ting tar år å starte opp. Også planlegging koster penger!
Djupedal hadde all verdens mulighet til å svare for seg i Stortinget. Han valgte å forbli taus! Mest sansynlig fordi han ikke visste hva han skulle/burde si. Istedet overlot han til Giske å forsvare sine handlinger. Feig? Eller dum?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 15th 2005 at 05:01
Han er kanskje ikke den skarpeste kniven i skuffen, nei…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 15th 2005 at 11:21
# 5 – Smiletime
Men kan et parti som SV, første gang i regjering og med alles øyne rettet mot seg, være tjent med et slikt fehode i en statsrådstol?
Dette vil jo farge partiet for all fremtid hva angår skolepolitikk. Hvis dette har tjent noe som helst så må det jo være at man har lokket Hjetland og Davidsen ut av sine sosialistiske skap.
Jeg trodde egentlig at Hjetland (formann i lærerforbundet) primært var interessert i skolens og læernes kår, men her avsløre hun at hun bare vil støtte det offentlige skoleverk og ikke annen undervisning. Men hennes medlemmer underviser jo begge steder? Ubegripelig dumt, men takk for at du viste oss hvem du er!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 15th 2005 at 11:34
SV har da heller ikke mye valg når det gjelder statsråder. Det finnes jo bare et par-tre normalt oppegående SV’ere i høye nok stillinger til å få en slik rolle. Jeg syns ihvertfall at Norge allerede har sett nok av dette kvasikommunistiske eksperimentet. Jeg vil til og med dra det så langt at jeg sier følgende: Vi hadde det bedre med KrF(!!!) i regjering enn med SV. Og det sier faktisk litt. I forsvaret lærte jeg at hvis man måtte velge mellom to onder, måtte man alltid velge den med færrest negative konsekvenser. Så beklager SV, her havner dere til og med bak KrF.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 15th 2005 at 11:47
# 7 – Chriben
Jeg tror de fleste var klar over SV’s ytterliggående standpunkter og som valget viste:
SV gikk sterkt tilbake og Ap sterkt frem. Det var mange som hadde Bondevik i halsen og som av den grunn gikk på akkord med egne prinsipper og stemte Ap denne gang. Og likevel ville ikke Ap kunnet ha tatt makten uten støtten fra SV og SP. Så her betaler vi velgere prisen i 4 år med SV og deres ultra-radikale politikk.
Og med en flertallsregjering så har de uavkortet myndighet til å iverksette hva de vil gjennom de neste 4 år.
Hva som forundrer er at Ap sitter stille med foldede hender og stilletiende godtar alle de “grep” som SV her tar. De må jo registrere folkets generelle misnøye og irritasjon? Og de må jo vite at det kan bli et valgskred den andre veien om 4 år med mindre de tar øyeblikkelige “grep” for å redusere slike skader.
Også har jeg aldri greid å forstå hvorfor folks politiske hukommelse er så kort som den er? Det er jo sin egen fremtid de bestemmer over i valg? Ville det ikke da være logisk at man holdt litt greie på hva og hvordan slike “nye koster” fungerte?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 15th 2005 at 12:38
hehe,
Jeg husker fra tidlig i valgkampen. Da kjente jeg faktisk ikke til Djupedal fra tidligere (rart eller ei?). Men jeg så han i en TV-debatt med P.K. Foss husker jeg. Etter et halvt minutt av den debatten så slo det meg at den mannen der må aldri få lov til å sitte i en regjering.
Men dette med friskoler. Vil det ikke være sånn at desto _færre_ friskoler det er, desto mer “snobbete” og “rikmannssønn” vil det være å gå på dem? Iallefall sånn jeg ville forstått effekten, men Djupedal mener vel det motsatte da.
Syntes nå flinke elever skal få en mulighet til å utvikle sitt potensiale uansett jeg da. Ikke bli hindret på noe vis. Verden trenger da mye mennesker med kloke hoder.
Også en annen ting. En friskole på annbud fra staten må da være mye billigere for staten enn bare offentlige skoler. Det at friskoler skal bli dyrere enn offentlige skoler ser ikke jeg helt.
I tillegg så viser det seg jo desverre at norske elever er blant de dårligste i verden (noe som seff også kan ha med den norske “kanskje vi har det litt for godt?” livstilen). Men jeg ville da tro at ved å forsøke andre måter å drive skoler på, så vi kanskje kunne fått et sammenligningsgrunnlag kanskje ville bidra til en bedre skole for alle parter.
Nå skal det sies som et forbehold her at jeg ikke er noen skolepolitiker. jeg snakker litt utfra min sunne fornuft nå. Men kanskje denne slasken av en SV politiker vet best, noe jeg nekter å tro.
Jaja, jeg syntes hele mannen er en reinspikka komunist tvers igjennom jeg. Og jeg føler jeg får det bekreftet gang på gang.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 15th 2005 at 12:45
Leser litt mer her, og kanskje jeg blander litt sammen friskoler og privatskoler. Er ikke helt inne i det der jeg…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 15th 2005 at 12:45
grrrr.. jeg må bare si meg helt enig.. Djupedal er en DUST.. Med store bokstaver.. At norske barn, med evner utover det “normale”, ikke skal få lov til å gå på en skole som faktisk tilrettelegger for dem, det er utrolig.. Jeg har faktisk ingen ord. Den norske skolen er faktisk tapt bak en låvedør når det gjelder utfordringer for elever med litt mer kunnskap enn de andre barna i klassen. Jeg fikk selv merke dette, og det eneste læreren min kunne tilby meg, var å gi meg rollen som “hjelpelærer”… HVA ER DET LIKSOM??????
Bah…
Nei, jeg emigrerer snart.. Til et land som vet å verdsette sine eldre, sine middelaldrende, sine unge og sine barn… Any ideas??
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 15th 2005 at 12:50
# 9 – ISO 1974
SV har også programfestet den “karakterløse skole”. Ettersom karakterer medfører et “press” på elevene så ønsker SV å fjerne slikt press (og få stemmene fra alle avgangselevene), men ser overhodet ikke konsekvenser – at et avgangsbevis ikke betyr noe som helst lenger.
I en arbeidssøkersituasjon fremlegger 10 søkere alle bevis på at de har gått på skole. Således stiller de tilsynelatende likt. At 5 av søkerne egentlig har Stf i hovedkarakter og at 3 av kandidatene egentlig har strøket, kommer ikke frem. Ergo må man se bort fra slike attester i fremtiden. Så hvorfor kaste bort tid på skole?
Kanskje satt litt på spissen, men ikke desto mindre en realitet dersom Djupedal får ture frem. Og det kommer . . .
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 15th 2005 at 12:51
Hvis politikere hadde blitt valgt til stillingene for de kunnskapene de faktisk satt inne med ville kanskje ting vært annerledes… Men her i Norge har vi hatt en samferdselsminister som ikke en gang hadde førerkort på bil… Vi har hatt en familie- og barneminister som på den tiden bodde på en hybel, og hadde hverken barn eller mann… Jeg kunne ha fortsatt, men regner med at poenget er gjort klart nok…
Det virker som ministerpostene deles ut på lykke og fromme… Og dessverre er det slik at en del politikere faktisk aldri har hatt en normal jobb i hele sitt liv.. De går rett fra engasjement i ungdomspolitikken og inn i rikspolitikken uten å være innom det “virkelige” liv… Hva kan man vente da????
JA, jeg vet at det sitter folk i departementene som innehar en mengde erfaring og kunnskap, men en viss erfaring med temaet skulle man vel kunne forlange fra en minister… Eller???
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 15th 2005 at 12:53
# 10 – ISO 1974
Det har vært røster her som hevder at de såkalte “privatskoler” er unntatt, men Djupedal nevnte ikke disse speielt. Tvert imot la han vekt på å “omfordele ressurser (penger) til de offentlige skoler”.
Og ettersom “offentlige skloler” ikke kan sies å være private . . .
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 15th 2005 at 12:58
# 13 – Nurmenukk
Ja, vi er så enige at vim kunne ha startet vår egen nasjon!
Og i praksis betyr en slik politikk at man ikke trenger noen kvalifikasjoner i det hele tatt for en gang å styre AS Norge! (Utrolig nok!) Det er nok at man er “politisk interessert” og passe fanatisk i sin argumentasjon. Ja, også må man ha “partiboka” i orden!
De som ikke greier seg i det private næringsliv, dvs. de som ikke får jobb pga for dårlige kvalifikasjoner, de greier seg videre i samfunnet ved å engasjere seg politisk (som altså ikke krever dokumenterbar utdannelse) og ender opp i posisjoner hvor de bestemmer retningslinjene for alle de andre som presumptivt vet hva de holder på med.
Sånn er det i Norge!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 15th 2005 at 13:01
# 11 – MaBelle
Uff, slik er det.Jeg hører rykter om at man planlegger en løsrivelse i Finnmark?
Hvis du kan undervise i samisk historie (det andre er ikke så viktig) så åpner det seg kanskje en mulighet, men det høres jo ikke ut som om det blir noe bedre der?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 15th 2005 at 18:41
Stakkars mann denne Djupedal. Får nesten vondt av han…
Har han ikke politiske rådgivere da? Han er vel ganske fersk i regjering, men det burde da være desto større grunn til å kanskje ha gode rådgivere..Og lytte til dem…Har ikke Stoltenberg sørget for at disse ferske i regjering må passe på hvert minste ord og formulering dem bruker?
Virker jo ikke som han vet sitt eget beste med denne unnvikingen og rotinga han driver med…
Forvirra liten fuglunge som har detti ut av reiret sitt…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 15th 2005 at 23:14
# 17 – ISO 1974
Selvfølgelig har mannen “politiske rådgivere”. Alle statsråder har det! Og det sier jo enda mer om dette såkalte “kunnskapsdepartementet” for det er klart at de har diskutert slike utspill.
Og når de likevel kommer så må en eller alle totalt mangle politisk gangsyn.
At Stoltenberg er totalt fraværende i den mediastormen som reiser seg, sier også noe om Stoltenberg. For han må jo skjønne at dette på sikt river ned mye av den tillit han forsøker å bygge opp. Og likevel er han totalt fraværende i debatten!
Djupedal må være den eneste statsråd i historine som greier å fylle sin tabbekvote i løpet av 3 måneder! Jammen skal det bli spennende å se hva den mannen kan få vridd ut av seg i løpet av neste 6 mnd.
Se nytt innlegg i saken idag!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 15th 2005 at 23:49
poenget med at ap sitter med foldede hender er at det finnes også ganske mange radikale i arbeiderpartiet… men sånn som den diskusjonen her er blitt virker jo dere som om dere skylder alt på lille sv?
hva blir det neste? en eller annen høyre-fjott som syns 2 verdenskrig er SV sin feil og kanskje? og han dumme lille fjotten som skrev at vi hadde det bedre med krf? og ja jeg husker krf og kristin krohn devold, som gikk mer i uniform en alle hær-offiserne tilsammen..jeg husker valgjerd som ga konsesjon til en radio kanal med hjernevaske kristne sør-lendinger..jeg husker en fiskeriminister som bare ville samle all fiskeri ernæring i tromsø og legge ned alle kystsamfunn fra ålesund til kirkenes…
nei dette blir alt for usakelig..sorry folkens..jeg stemte sv ( og jobber i forsvaret) det har litt med at man ikke skal la bukken passe havresekken som det heter så bra, )
og ikke glem kjell magne!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 16th 2005 at 00:57
# 19 Sosialisten Bjarne
Nei nå tar du feil. Vi kritiserer i øyeblikk de mange utspill fra Djupedals hånd. Og han er jo medlem av SV, ikke sant? Og som statsråd i en rødgrønn regjering så gjør han sitt beste for å sette SV’s stempel på skolepolitikken.
Og det er DET vi diskuterer her.
Du sa igår at du mente “privatskoler” var unntatt. Idag ser vi at så ikke er tilfelle. Våre to høyskoler som utdanner helsepersonell har fått indratt betydelige deler av sin støtte. Og det på et tidsrom da de egentlig burde øke kapasiteten for å ha nok sykepleiere til å møte de behov eldrebølgen vil skape.
Djupedals nye vri vil redusere utdanningskapasiteten for helsepersonell og skape utrolige vanskeligheter med å skaffe kvalifisert persoenll når tiden kommer.
Dette er ikke bare dumt. Det er ren idioti!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 17th 2005 at 12:04
Er ikke bedre å venta av ateisten i SV.Med slike folk i regjeringskontorene risikerer det norske folk en diktaturstat
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 17th 2005 at 21:42
#21 – Olesson
Ja, en viss risiko finnes det jo, men vi får vel tro at Stoltenberg har ambisjoner om å vinne neste valg også? Og da er det bare et tidsspørsmål før han må på banen.
Etter hvert som Stoltenberg må ta stadig fastere grep for å tøyle SV, øker risikoen for at SV går ut av regjeringen, men som makstsjuke politikere ¨å sitter nok den avgjørelsen laaangt inne!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende