Iflg. nyhetsflash på P4 arbeider TV2 med tanker om at abonnenter skal måtte betale en egen lisensavgift på linje med NRK. Det hører med at TV2 fra før er reklamefinansiert og at slik lisensavgift skal komme i tillegg til kanalens reklameinntekter.
Generelt regner jo kanalen med at folk ikke er særlig interessert i økte TV-utgifter og de legger seg derfor på en "symbolsk lisens" på kr 20,- pr mnd, noe som likevel utgjør kr 240,- pr år. Og som NRK-lisensen vil den selvsagt øke etter hvert. Så også prisen for annonsering.
Foreløpig vender konsesjonsmyndighetene tommelen ned for dette prosjektet. Men dersom ønsket er sterkt nok fra TV2’s side, ligger veien åpen til å etablere seg utenfor landet på linje med TV3.
For oss TV-tittere er vel dette en begrensning i vårt programtilbud (eller i beste fall en kostnadsøkning) og vi burde kanskje allerede nå tilkjennegi ovenfor TV2 hvordan vi ser på et slikt forslag?
Blir det mange kommentarer i samme retning på dette innlegget, skal jeg med største fornøyelse oversende en link til TV2’s markedsavdeling.
Personlig har jeg i alle år hatt TC2 som min "primære kanal", men jeg kan jo ikke slippe unna NRK-avgiften selv om jeg i hovedsak ser på TV2? Så dette vil uansett bli et tillegg til hva jeg allerede betaler. Og nok er nok. Med dagens TV-tilbud betaler jeg oppimot kr 10 000 i året for mitt programtilbud som jeg ikke på noen måte greier å utnytte maksimalt, rett og slett fordi kanalene jo konkurrerer og sender sine beste programmer samtidig. Enda en lisens? I think not!


Ingen kommentarer In " VIL DU BETALE EGEN LISENS FOR TV2? "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
desember 16th 2005 at 20:09
Helt enig! Nok er nok, TV2 har reklame å finnansiere seg med,, nå vil de ha lisens i tillegg? Helt uakseptabelt!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 16th 2005 at 21:40
#1 – Lex
Da har jeg i det minste støtte fra èn der ute. Neppe noe å slå i bordet med til TV2, men det er jo en begynnelse.
Det er forøvrig ingen tvil om at TV2 har juridisk rett til å beregne seg den prisen de vil fpr sine programmer, men det hersker stor uenighet,- også juridisk, om de har adgang til å gjøre dette før den nåværende konsesjonsrunde løper ut i 2009.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 16th 2005 at 22:07
latterlig.
Argus, sånne planer gjør meg mer motiverte for å skaffe meg en skikkelig elektro ingeniør utdannelse. Slik at jeg kanskje kan mekke sammen en slags dekoder som gjør at jeg kan se tv2 gratis hvis det er mulig da
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 16th 2005 at 22:11
kommer det enda en lisens så burde det bli mulig å få redigert vekk tv kanaler fra kabel-abonnentet til folk. Kan jeg da velge å få inn KUN tv2 på tv’n min, så slipper jeg NRK lisensen mens jeg betaler kun tv2 lisensen…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 16th 2005 at 22:41
Helt greit, hvis NRK samtidig fikk anledning til å redusere sin lisensavgift betraktelig, og åpne for reklame (det vil nok neppe skje).
TV2 betyr lite for meg (kjekt å ha, men langtfra livsnødvendig). Jeg ville faktisk vurdere å si opp TV2 abonnementet hvis de kom med lisensavgift, selv om avgiften bare var kr. 20,-/mnd. Problemet er, at jeg har kabel.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 16th 2005 at 22:44
nei vil du? må ikke tro på alt du hører.. tar de sånn at vi må betale lisens for å se på tv2 mister de mange seere.. såe,, jeg tror ikke det vil skje;)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 16th 2005 at 22:48
Aldri. Har ingen tro på at dette blir en realitet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 16th 2005 at 22:58
# 7 – Athene 1
Adm.direktør hørtes gabske bombastisk ut da han i debatt med Giske hevdet sitt syn.
Dette er jo omtrent samme type maktmisbruk som da Viasat tvang halle Norge til å kjøpe nye TV-tundere fordi Viasat skiftet teknologi for å kvitte seg med tyvtittere. Tusenvis av fullgode tunere gikk rett på skraphaugen fordi Viasat hadde et problem! Sykt!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 16th 2005 at 23:03
# 3 – Rosewell
Ja det var det da? Denne satellitt-teknologien er jo etter hvert blitt veldig avansert og jeg har vel en følelse av at det krever mer enn bare “elektroingeniør-utdannelse” + fordypning.
Men vi har jo selvsagt muligheten av å sende et sterkt signal til TV2 om at vi i så fall velger å se andre kanaler.
Et beetydelig frafall av seere, vil bringe annonsepriser ned. Kanalene får jo betalt for antall visninger og når seerne uteblir, må reklamespots vises så mange flere ganger, hvilket igjen gjør det umulig å få plass til nye annonsører. Ergo en betydelig reduksjon i reklameinntekter!
Blir det nok negative meldinger her så sender jeg hele linken over til TV2, men da bør det jo være noen tusen . . .
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 16th 2005 at 23:05
# 6 – Rabinowitz
TV2’s administrerende – Inderøy, var ganske bastant i sine påstander da han debatterte dette med Giske i kveld. Og Giske måtte jo bare medgi at TV2 var i sin fulle rett, men ikke før nåværende konsesjonsperiode var gått ut (2009) noe Inderøy ikke uten videre var enig i-
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 16th 2005 at 23:09
Sammenlignet med annonseinntektene, er nok det TV2 kan dra inn med 20 kroner i måneden for sin lisens for småpenger å regne. Det vil nok dermed si at en slik lav lisenskostnad ganske fort vil øke hvis TV2 først får begynne med lisensavtale.
TV2 betaler ikke for utvidelsen av bakkenettet, og jeg ser heller ingen grunn til at de skal få sko seg på dette ved å skjære sin bit av lisens-skinka. Så nei, TV2 – hold dere i nakkeskinnet og nøy dere med annonsekronene. Dere får jo tydligvis nok av dem til å holde overskuddet jevnt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 16th 2005 at 23:09
Tja, så lenge det blir frivillig om man vil abonnere eller ikke, i motsetning til NRK-lisensen, må de gjerne innføre en avgift for min del.
Frykten er selvfølgelig at de på samme måte som Canal Digital vil sukre pillen ved å satse _mer_ på sport, på bekostning av andre programmer.
Jaja, gjør de det så sparer jeg whopping 20 kr i måneden. 20 kr her og 20 kr der, det blir fort 40 kr det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 16th 2005 at 23:10
JA takk TV2. Jeg vil mer enn gjerne betale lisense for å se mere reklame ! (not)
Er selvfølgelig helt enig med ARGUS37
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 16th 2005 at 23:11
# 4 – Rosewell
Sorry, min venn. Så enkel er ikke verden! NRK-lisensen er en avgift du må betale for retten til å eie et TV-apparat! Det har jo vært snakk om å fjerne den og la NRK finansisrees via statsbudsjettet, men så langt har det bare vært preik. Og sånn har det vært i minst 30 år!
NRK er forpliktet til å sende reklamefritt (siden de får lisenspenger) men det er jo en sannhet med visse modifikasjoner. Vi har jo alle sett plaketene foran og etter sendinger med at “Programmet er sponset av …” Og det er reklame god nok i min bok, men altså et juridisk og reklameteknisk definisjonsspørsmål.
Idee
lt sett burde jo TV-underholdning være siok organisert at alle programmer gikk ut i en pakke og at man kunne abonnere/stryke etter behov, men i en verden hvor det finnes mange leverandører av slike tjenester så kan du se langt etter like muligheter.
Men du kan altså sende et signalk at du i en slik situasjon vil velge bort TV2? Hvis mange nok gjør det så får man jo et forvarsel og ingen er vel villig til å sage av den grenen man sitter på . .
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 16th 2005 at 23:15
# 5 Chris Chr
Ja, det kan jeg være enig i. Det spiller jo ingen rolle om hvem som tar imot pengene så lenge vi får det programtilbudet vi betaler for idag. Sånn sett kunne jeg tenke meg å betale en lisens til TV2 dersom de hevet kvaliteten på sendingene ved å halvere reklamespots. Mnen det vet vi jo alle at de ikke gjør og dessuten umulig å kontrollere.
NRK har jo forøvrig ikke noe med TV2 å gjøre. To helt forskjellige selskaper. (Du blander muligens med reservekanalen NRK2 ?)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 16th 2005 at 23:19
# 11 – Kenneaal
TV2 er deleier i det selskapet som skal bygge ut “digitalt bakkenett”, men forutsetningen for at Staten skal dra sin del av lasset er at TV2 overholder sine konsesjonsforpliktelser med “gratis sending” ut 2009.
Dette er Inderøy i TV2 nå plutyselig ikke helt enig i og har ved sin stillingtagen skapt usikkerhet om utbygging og fremdrift av det digitale bakkenett i Norge. Begynner TV2 med lisens før 2009 varselr Giske at Staten kan trekke seg fra utbyggingen av det digitale bakkenett. Der ryker det vel ytterligere noen milliarder . . .
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 16th 2005 at 23:23
# 12 Dunkman
Her tror jeg med en viss sikkerhet at TV2 vil følge det statlige prinsipp når en ny avgift skal etableres.
Først en liten symbolsk avgift som nesten ingen vil ha store motforestillinger til. Det er en grunn til at de lanserer den som kr 20,- pr mnd isteden for Kr 240 pr år. Så etter et år ryker den måendlige avgiften opp i symbolske kr 45,- og vips er årsavgiften på kr 500,- En n y omdreining på prisskruen for 3dje år (kr 75,- f.eks. og vi har nærmet oss 1000-lappen. Å jo,- de vet nok hvordan!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 16th 2005 at 23:24
# 13 – En til som er enig. Bravo!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 16th 2005 at 23:25
Da jeg leste overskriften utenpå VG regnet jeg med at det var nok et dustete SV-forslag, denne gangen å forby reklame på TV. Men da jeg åpnet avisen fikk jeg se at det faktisk var TV2 selv som foreslo dette.
Beklager, TV2, men dette er å gå bakover og ikke fremover. Jeg vil svært gjerne beholde TV2, men da får dere fortsette å være en rent reklamefinansiert kanal. Hvis dere går over til lisens/abonnement får abonnementet pinadø være frivillig. Én kanal med tvunget abonnement er da sannelig mer enn nok.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 16th 2005 at 23:31
#17 Dersom det blir en tvungen avgift stiller saken seg annerledes. En slik avgift skriver jeg gjerne under mot, uansett hvor lav den er.
Er vel best at jeg ikke budsjetterer med å sløse bort de 40 kronene jeg trodde jeg skulle spare inntil vi vet noe med større sikkerhet
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 16th 2005 at 23:56
TV2 Lisens drit og dra….da er det meir fristende og få tuner med pirat muligheter….for selv om viasatt har skiftet system så er dei ikkje heilt uten bakkdør, det er heller ikkje canaldigital som sender tv2, fikser folk ein slik tuner mulighet så er både nrk og tv2 gratis. Eg meiner at NRK, bryter med lisens reglene som forbyr reklame med å sende “sponset av” dette er for dårlig. lisens er ut, slik er det bere, snart på tide at noen som sitter i landets styre får fingen ut fra der sola ikkje skin og gjer noe med det.
Hilsen
Forbannet Lei av lisenser og glad for at sladden er borte.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 17th 2005 at 00:11
Nei, jeg blander såvisst ikke sammen selskapene, jeg vet meget godt at NRK ikke har noe med TV2 å gjøre.
Poenget er, at det faktisk nå er dyrt nok. Og skal TV2 få anledning til å fravike konsesjonsvilkårene ved å ta lisensavgift i tillegg til reklameinntektene, bør også NRK få anledning til kunne ha reklameinntekter, og derved kunne sette ned lisensavgiften.
Det vil selvfølgelig ikke skje på det nærmeste, men, man skal aldri si aldri.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 17th 2005 at 11:04
# 20 – Chris Ch
Nei, jeg syntes jo det var litt rart, men da har vi oppklart det.
Jer er litt uenig med deg her. Årsaken er at dette blir en form for “Ole Brum-løsning”. Vi kan aldri kontrollere hvor mye lavere de har satt sin lisens i relasjon til hva de påberoper seg som en “generell prisstigning”.
Mitt standpunkt er at en radio/TV-stasjon må gjøre t valg:
Enten lisensfinansiert eller reklamefinansiert. Ikke (ja takk,)begge deler.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 17th 2005 at 11:08
# 21 – Exhalibur 20
Jeg har forstått det slik at den nye tekniken gjør det mulig å skifte passord nærmest hvert 15 minutt og selv om slike passord kan finnes på nettet så blir det jo ganske uholdbart?
Og det er vel det som er meningen?
Forøvrig tolker jeg deg dit hen at du ikke er særlig interessert i å betale den nye lisensen?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 17th 2005 at 11:15
# 19 – Runar Karlsson
Nei, denne gangen er det ikke hverken SV eller stakkars Djupedal som har skylda. Her er det TV2 selv. representert ved adm.dir. Inderøy som gårt i bresjen for slik løsning.
Han hevder at dette er nødvendig for å overleve. Og da er det vel slik at annonsørene nekter å gå med på høyere annonsepriser mens radio/TV-tilsynet nekter større reklametetthet.
Intet tre vokser som bekjent inn i himmelen. Kanskje Ingerøy burde se litt på “innkjøpssiden” eller muligens slanke staben en tanke ?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 17th 2005 at 11:17
jeg nekter!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 17th 2005 at 11:18
# 20 – Dunkman
Ja, obligatorisk hvis du velger å forbli TV2-seer, men det har du selvsagt et valg.
Et annet moment er jo at TV2 for de fleste er inkludert i programpakken fra Digital+ (selv om du kan få det via deres kort uten betaling idag) Det som skjer er vel bare at Digital +*s sendinger økes med kr 120 pr halvår og så betaler man for TV2 uten en gang å vite at det er det som ligger til grunn.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 17th 2005 at 11:19
# 26 Faber
En til. Bra. Men les også min kommentar # 27 til Dunkman.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 17th 2005 at 14:07
kjempebra at vi nå skal punge ut for å se tv, denne hjernedøde kassa har vi 0 brukt for.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 17th 2005 at 15:59
nei! åh, nå som jeg var glad for at boligprisene skal synke til jeg skal ut. må ha tv2 nyhetene en gang i blandt!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 17th 2005 at 17:43
Nope… betaler jo ikke nrk lisensen en gang… men nå ser jeg mest på tv når jeg spiller ps2=P
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 17th 2005 at 21:45
# 29 Per Persson 1
Av ditt svar trekker je den konklusjon at du ikke har investert i en TV? Det ville jo være bortkastet? Så på hvilket grunnlag tar du din avgjørelse?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 17th 2005 at 21:46
# 31 Miz-666
Deg om det, men med de nye kortene så nytter det lite å tjuvtitte på en betalingskanal?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 17th 2005 at 21:47
# 30 – Stjernefrukt
Ja, livet kan være brutalt. Nå ligger nok dette litt inn i fdremtid dersom vi skal tro på Giske, men trygg kan man aldri være . . .
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 18th 2005 at 00:03
Jeg skjønner ikke helt at dette er noe å hisse seg opp over. At TV2 vil ta en liten (eller stor) lisens når det nye digitale bakkenettet er operativt forbauser ikke noe særlig. De driver ren business og har gjort en beregning på hvor mange seere de vil tape på en slik ordning og funnet ut at det sannsynligvis er så få at det er bryet verdt å prøve.
Basert på et det nye digitale bakkenettet (et samarbeidsprosjekt mellom TV2 og NRK) vil gi det samme antall seere som NRK har lisensbetalere i dag (1,8 mill mennesker) vil 20 kr i avgift, gi TV2, 260 mill i året. Siden det er små kostnader med å drive inn dette, blir det meste ren profitt.
Argumentet med at siden TV2 har reklamefinansiering, så skal det være gratis må vel da også gjelder aviser, eller?? Der betaler vi gladelig 10-15 kr. hver dag for en avis med mange sider reklame.
Vil man ikke betale er det jo bare å kutte ut, personlig ville det ikke vært noe stort savn.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 18th 2005 at 01:35
#35 Johknu
TV2 har ved sitt utspill skapt usikkerhet om utviklingen av et digitalt bakkenett. TV2 er medeier i det selskapet aom skal utvikle dette digitale nettet sammen med bl.a. Staten.
Det er ingen som bestrider TV2’s rett til å ta seg betalt ETTER utløpet av inneværende konsesjonsperiode som løper frem til 2009. detg er bare det at TV2 ønsker å innføre slik lisens langt tidligere og bryter dermed konsesjonsbetingelser som går ut på at TV2 skal være “gratis” i denn periode,
Velger TV2 å bryte slik avtale, kan det få konsekvens for utbygging av det digitale bakkenett idat Staten i så fall truer med å trekke seg fra prosjektet.
Man kan idag se TV2 – digitalt – via parabolkort tilhørende Digital +, men uten å betale. Imidlertid inngår TV2’s sendinger også i andre pakker fra samme kanal-leverandør og de kan fort omgå bestemmelser ved å inngå en egen avtale med Digital+ hvor Digital + hever prisen på sine programpakker.
Fortsatt kan man da se TV2 gratis, men vil i såfall måtte frasi seg alle kanalene i Digital+-pakken.
Det er lett å trekke sammenligning med NRK som altså ikke har lov å sende reklame fordi de er lisensfinansiert. TV2 ønsker en “Ole Brum-løsning” med begge finansieringsformer. Så langt er 99% av kommentarene til dette negative. Det gjelder også kulturministeren!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 18th 2005 at 12:00
Godt å se at jeg er blant 1%erne. Jeg tror ikke den utspekulert smarte Kåre Valebrokk kommer til å bidra til at det digitale bakkenettet ikke blir bygget ut. Dersom han skjønner at det ikke er mulig å få til en lisens uten at det kan medføre stopp i utbyggingen, bakker han ganske enkelt ut. Men om han ser den minste mulighet til å innføre denne minilisensen, så gjør han det, enkelt og greitt.
Når det gjelder NRK og reklame, så tror jeg det er en glidning mot reklame. Sponsorplakater er bare første steg på veien.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 18th 2005 at 15:38
# 37
Den siste uttalelsen er jeg nok enig med deg i. Det er irriterende for NRK SKAL være en reklamefri kanal – derfor lisensfinansiering!
En reklame- eller sponsorplakat er like forbannet “reklame”.
Nå kan man ikke forhindre utviklingen i verden. De fleste medier har jo reklameinnslag, men da er tiden inne til å fjerne denne urimelige lisensen som jo beregnes “fordi man eier et fjernesynsapparat” og ikke fordi man ser på kanalen!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende