I et nyhetsflash snappet jeg opp at en person i Sverige var funnet skyldig i 250 tilfeller av voldtekt og at han ville bli utvist fra Sverige. I tillegg ble han idømt bøter til de skadelidende,- en niese og et barn på 8 år.
Siden det ikke er praksis å utvise egne borgere kan vi vel ta det for gitt at det dreier seg om en utlending, men nasjonalitet kom ikke frem. (Og det er vel kanskje like bra)
Retten idømte en erstatning på SEK 500 000 til niesen, men bare SEK 130 000 til den lille 8-åringen. For meg fremstår slike voldtekter som et langt større og traumatiserende overgrep mot en 8-åring enn for en mer voksen kvinne. Dermed blir det uforståelig hvorfor barnet skal ha en mindre erstatning enn den andre.
Ser man på beløpets størrelse i relasjon til antall voldtektstilfeller (250 ) så blir dette ca Kr 2 500,- pr gjennomført voldtekt. Jeg undrer meg litt på hvordan man kom frem til et slikt erstatningsbeløp? Uten å ha særlig greie på dagens prisnivå så er vel det omtrent det samme som man må forvente å betale på et horehus?
Er det et slikt signal retten forsøker å sende? At man like gjerne kan gå på horehus? Tar man i det hele tatt i betraktning den psykiske belastning som disse jentene skal slite med resten avlivet? "Niese" tyder jo på at også hun var utenlandsk og vi vet jo at kvinner innenfor enkelte trosretninger betraktes som "skitne" og "urene" hvis de har hatt sex (uansett årsak) utenfor et ekteskap. Livet kan med andre ord være totalt ødelagt. For en 8-åring med hele livet foran seg må jo et slikt beløp være en ren vits?


20 kommentarer In " HVA SKJER I VÅRT BRODERLAND ? "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
desember 21st 2005 at 09:41
Hvor gammel var niesen?
Uansett, det er helt hårreisende!! Tenk at denne 8-åringen sikkert kommer til å slite med vonde minner og tanker om ugjerningene resten av livet sitt, også får hun 130.000?? Beløpet i seg selv er ille nok, også kommer forskjellsbehandlingen i tillegg. Var det mindre jævlig det han gjorde mot 8-åringen hence niesen?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 21st 2005 at 09:49
En ting jeg lurer på; Vil penger kunne bøte på skadene som er gjort? Og vil de i det hele tatt se en krone av erstatningsbeløpet? Har alltid lurt på hva poenget er med å idømme erstatningsummer som den dømte aldri er i stand til å betale. Og hvis han har en kjeltringmentalitet tilstede, hvilket jo dommen skulle tilsi, vil han uansett sno seg unna?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 21st 2005 at 10:16
Fy fa…! Hva feiler det rettssystemet??
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 21st 2005 at 10:23
# 3 – j246
Ja, det kan du spørre om. Når jeg i det hele tatt bringer saken til torgs så er det fordi jeg føler at dette vel så gjerne kunne skjedd i Norge.
Er 2500 kroner nok for å få livet ødelagt fysisk som psykisk?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 21st 2005 at 10:30
# 2 – Zandile
Nei, selvsagt vil ikke penger kunne bøte på den fornedrelse og psykiske skade disse jentene må slite med resten av livet.
Og likevel,- kanskje et tilskudd til å flytte fra et miljø til et annet. Få ting på avstand. Men det psykiske kan jo aldri et pengebeløp gjøre noe med.
Du stiller et godt spørsmål hva angår mottagelse av slike penger. Hvis det overlates til den utviste person å betale, så vil disse jentene aldri se en eneste krone på konto. Men når Sverige velger å utvise voldtektsmannen, så tar de muligens konsekvensen av dette og forskutterer beløpet? Jeg tviler imidlertid sterkt på det for da må de jo også vite at dette er et rent utlegg?
Og så lurer jeg på en ting: Er de norske myndighetere nå såpass våkne at de finner ut hvem denne mannen er og sørger for at informasjonen blir distribuert til grensepolitiet og til UDI?
Hvis ikke, er det overveiende sannsynlig at denne mannen vil søke opphold i et annet skandinavisk land (kanskje nettopp Norge) neste gang. Hanm har jo fått smaken på å bo i Skandinavia?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 21st 2005 at 10:36
# 1 – Lady2
Jeg tror det ble sagt, men fikk det dessverre ikke med meg. Noe i undebevisstheten sier at hun var 19, men nei,- jeg husker ikke dette.
Det er jo, som du sier, like ille uansett!
Forskjellsbehandlingen fremkommer vel ved at niesen ble voldtat mer enn barnet på 8, men – voldtekt er voldtekt!
Kan det tenkes at retten mener at kr 130 000 må fortone seg som “masse masse penger” for en 8-åring? Da gjør jo retten en brøler for en 8-åring har ingen fornuftig oppfatning av hva 130 000 kroner betyr. Og etter hvert som hun vokser til og oppfatter at niesen har fått 500 000 mens hun har fått 130 000 . . .
Men da vil saken være foreldet i svensk rettsvesen og Sverige har spart mange penger!
Det er rått ja!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 21st 2005 at 12:30
“Men da vil saken være foreldet i svensk rettsvesen og Sverige har spart mange penger!”
På hvilken måte da? Hvis ikke staten legger ut erstatningsbeløpet så spiller det vel ingen rolle for dem?
Jeg tror nå fortsatt at de aller fleste, også her til lands, aldri ser noe til erstatningsbeløp de er blitt tilkjent gjennom dom. Ganske enkelt fordi den dømte aldri vil være i stand til å betale for seg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 21st 2005 at 12:54
# 7 Zandile
Som jeg sier: Når staten sier at straffen skal være “utvisning fra riket” og en bot på henholdsvis 500 000 og 130 000 så må de jo vite at en 8-åring ikke kan passe på de rent juridiske aspekter her?
Ergo mener jeg at Sverige (for å fremstå som nogelunde seriøs innen sin rettspraksis) må forskuttere slik erstatning. Så må det bli svensk UD som står for regressen, evt. tapet.
Det er i slik situasjon jeg mener at vår 8-åring vil “våkne” når hun kommer inn i 220-årene og skjønne at hun ble avspist med alt for lite. Men da er det for sent.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 21st 2005 at 13:12
Nå ville jeg vel anta at en 8-åring var representert med en bistandsadvokat i det minste. Har vel litt vanskelig for å se for meg at retten sitter der med ond vilje og iskaldt kalkulerer på det viset du beskriver.
Uansett så anser jeg alle slike erstatningsbeløp for bare ett beløp på ett stykke papir. Som jeg har hevdet tidligere kan jeg ikke skjønne hvor ofrene skulle få pengene i fra. Det er en problemstilling som må løses på ett eller annet vis synes jeg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 21st 2005 at 13:20
# 9 – Zandile
Ja, der er vi enige. Ofrene får ingen penger medmindre staten forskutterer en utbetaling. Slik er det. Og det vet selvsagt retten. Så hva er vitsen med å idømme slik erstatning hvis den likevel ikke blir kreditert ofrene?
Jeg vet ikke om retten “iskaldt kalkulerer” eller ikke, men realitetene er jo at dersom utvidet krav reises om 12-15 år så er det for sent.
Hvis det har vært en bistandsadvokat til stede som representerte 8-åringen spesielt så er det rart at beløpet ikke var større. Men,- det kan være et resultat av at 8-åringen og niesen var del av samme familie og at saken ble behandlet “kollektivt” (ikke usannsynlig)
Uansett føler jeg at 8-åringen ble avspist med alt for lite!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 21st 2005 at 16:15
Begge ungene sine liv er ødelagt, og det er vel egentlig feil å måle det i antall ganger de har blitt voldtatt, eller alderen de har blitt voldtatt i. Ingen erstatning er god nok, uansett om offeret er 30 eller 7 år gammel eller om det er 1 eller 50 ganger de blir voldttatt…
Det er kanskje værre å bli voldtatt flere ganger, slik at det blir en del av livet, men uansett går det ikke ant å sette en pris på verken det ene eller det andre.
MVh Hanne
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 21st 2005 at 16:55
” 11 – Zuperhanne
Hei Hanne,
Ja, du har dessverre helt rett. Voldtekt er voldtekt og antallet er jo ikke det utslagsgivende. Imidertid er det jo veldig alvorlig at ingenj har tatt tak i dette før og og at forholdet derfor har fått fortsette i lang lang tid.
En ting er den rent fysiske vold og de konsekvenser en voldtekt kan medføre.
Så har vi den psykiske effekten av å være voldtatt som vel ingen som ikke har vært i gjennom det er i stand til å forestille seg.
I tillegg kommer den stadig økende fornedrelse og den totale ødeleggelse av eget selvbilde som jo må øke for hver gang det skjer? Til slutt betrakter man seg selv som et menneswke uten verdi og status, nederst på ranstigen, bare litt over bikkja og kanskje ikke engang det! Det er ut fra slik synsvinkel en straffeutmåling må gjøres og da er kroner av liten verdi!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 22nd 2005 at 07:40
Uff, det er en ALTFOR LAV sum!!
Et pengebeløp kan ikke erstatte et ødelagt liv, men det kan hjelpe til, ved at man ikke trenger å bekymre seg om økonomi i tillegg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 22nd 2005 at 12:42
# 13 Soulmate
Der er vi helt enige! Svensk rettsvesen adskiller weg lite fra det norske- tydeligvis!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 12th 2006 at 00:16
Han ble dømt til å betale erstatning, men det er da slettes ikke sikkert ofrene får noe penger… Summen var ganske lav ja, og den burde vært lik for begge.
Nå er ikke prostitusjon lovlig i sverige, så domstolen kan jo ikke sende mannen dit, men det hadde vært mye bedre om han hadde pult på horehus enn å voldta barn!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 12th 2006 at 10:51
# 15 – Magne
Da er vi stort sett enige, skjønner jeg, men jeg synes det er på tide at noen tar tak i lovverket og sørger for forskrifter som umuliggjør “strafferabatt” for voldtekt og barnemishandling. La lovens maksimale strafferamme komme til anvendelse.
Generelt synes jeg det er altfor stort sprik mellom “maksimal strafferamme” og de dommer som reelt idømmes. Hva er vitsen med å ha en strafferamme på 21 år dersom dommeren stort sett idømmer sen straff på 3-4 år?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 12th 2006 at 11:49
Argus: Her er et avisoppslag om saken. Han fikk 10 års fengsel og utvisning. Selv om jeg er mot dødsstraff på prinsipielt grunnlag, så er det fristende noen ganger:
http://expressen.se/i...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 12th 2006 at 13:40
# 17 Johknu
Sannsynligvis vesentlig strengere enn hva man ville blitt idømt i Norge, men det er vel et åpent spørsmål mht erstatningsutbetalinger med mindre den svenske stat garanterer for slikt beløp.
I så fall ser jeg ikke helt hvordan Sverige skal kunne tvangsinndrive beløpet i ettertid all den tid en utvist person jo kan ta bolig i et hvilket som helst land i verden etter sin utvisning fra Sverige.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 12th 2006 at 15:34
Det kan være farlig å være voldtekstforbryter i fengsel i Sverige, minner litt om amerikanske tilstander det her.
http://ekstrabladet.d...
I Sverige er millioner i tvivl om, hvorvidt de skal le eller græde.
En indvandrer, der er sigtet for en af mange års groveste voldtægter i Göteborg, er blevet indlagt med nervesammenbrud og har fået retssagen, der kan sende ham både i fængsel og måske ud af landet for altid, udsat på ubestemt tid.
Årsag: den 18-årige blev voldtaget i fængslets syge-afdeling – som hævn.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 12th 2006 at 21:41
# 19 – UngKonservativ
Uff da! Kanskje han lærte noe om voldtekt da?
Jo,- han bør vel få litt legehjelp, men dette er jo bare begynnelsen. Voldtektsmenn ligger rimelig lavt på “rangstigen” (sammen med barnemishandlere) i fengsler rundt om og det er vel nesten ikke mulig å forhindre at han selv cil komme til å smake sin egen medisin noen ganger.
Jeg greier liksom ikke å moblisere den helt store støtten her . . .
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende