Før jul hadde jeg et lite innlegg om "spill og vinnersjanser" og konkluderte at jeg, mot bedre vitende,ville gi meg selv en julepresang bestående av extra-bonger.
Det begynte med et tankevekkende besøk hos Narvesen-kiosken: "Jeg vil gjerne ha 100 Extra-bonger, takk"
"Hu-hu-hundre? Sa du hundre Extra?" "Ja takk"!
"Men, jeg tror ikke maskinen kan skrive ut så mange?" "Jo, det gjør den sikker hvis du spør den pent flere ganger?"
Etter litt om og men leverte damen meg en folder med nytt spillkort, kvittering og en bunke med bonger. Vel hjemme oppdaget jeg at jeg kun hadde fått 20 bonger!
Så var det telefon til Narvesen-kiosken:
"Jeg sitter her med en kvittering for 100 Extra, men har bare mottatt 20 spillbonger?" "Ja, det gikk jo så lang tid før maskinen ble ferdig med utskriften så du hadde gått . . ." Men det er ingen fare for du er jo med i spillet uansett!" "Og hvordan foreslår du at jeg skal kunne følge med på om jeg har vunnet da?" "Men hvordan skal du kontrollere 100 bonger da?" "Ja, det blir vel egentlig min sak? Så jeg vil gjerne ha bongene mine. Hvor befinner de seg nå?" "Jeg snakket med sjefen min og han sa at jeg bare kunne kaste dem i søppelkassa!" "Da er du kanskje så snill at du ber sjefen din plukke dem opp av søppelkassa igjen da,- så kommer jeg innom i morgen for å hente dem?!"
Vel,- jeg fikk mine bonger til slutt. Resultatet var likevel nedslående og statistikken vant. Og jeg ikke!
Min innsats på kr 2000 ble raskt redusert til kr 1050,- (premie) og jeg har atter en gang fått bevis på at "gambling" ikke lønner seg. Men det var jo morro så lenge det varte!


48 kommentarer In " EXTRA-TREKNING "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
desember 28th 2005 at 16:43
Hehe, og dette visste du på forhånd også, det er jo det verste av alt…
Ikke så hard på akevitten nå da
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2005 at 16:44
Hahaha! Kjøpte du virkelig 100 Extra- bonger??
Litt sånn “Mythbusters”- aktig ;-D !
Interessant eksperiment- synd du ikke vant!
Er forresten ikke sannsynlighet definert slik da; Sannsynlighet = antall ønskede utfall delt på antall MULIG utfall?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2005 at 16:45
Med en snittomsetning på 15 mill pr. spill er vinnermuligheten i Extra; 1:40, så du kom vel ikke så verst unna. I Lotto er sannsynligheten for premie: 1:138 og for 1. gevinst er den latterlige 1:5 379 616. Men på den annen side, er du ikke med, vinner du ikke. Min svigerfar dro for noen år siden avgårde med 2,5 mill på lotto, så noen har flaks.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2005 at 16:47
Genialt Argus! Fint at noen faktisk BEVISER at gambling ikke lønner seg. Jeg er glad for at jeg ikke var den som utførte eksperimentet:)
Mvh Hanne
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2005 at 16:52
leste at gambling var blitt en nasjonal forlystelse, ja hva ellers? Det er vel ingen som spiller for å bli rik. Tidsfordriv på mørke vinterkvelder. Vant på 2 av 4 extra i går.Bilde;)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2005 at 17:09
Gambling er en risiko det. Vinner jeg ikke på en 40kr kupong, ja så får det heller være…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2005 at 17:32
Hmm hender jeg spiller texas, men jeg holder meg vekk fra flax, lotto osv…
Og… jeg pleier å gå i null
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2005 at 18:11
jeg tipper lotto….får håpe jeg er en av de heldige som vinner da…da skaffer jeg meg et eget sted å bo….en selveier på ett fett sted…
får bare håpe at når jeg vinner, så blir det ikke en premier under 3mill…over 10mill hadde vert tøft
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2005 at 18:24
For noen år siden var det letter å vinne på Engelske fotballkamper (jeg var faktisk ganske god tipper en gang..hehe). Men flaks lotterier er juks synes jeg.. bortkasta penger. Er man ikke født som “Fetter Anton”, så kan man bare glemme det hele..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2005 at 19:39
# 9 – Irisdyrevenn
Forballtipping er vel snart den eneste for for spill hvor man selv har mulighet til å påvirke utfallet gjennom egen kompetanse.
Alle de øvrige spille er “matematiske” og som sådanne satt opp slik at spillerne er dømt til å tape i det lange løp.
Men så er det jo dette med “flaks” da. En eller annen stikker jo av med den store gevinsten, men det har aldri blitt meg. Og rent statistisk så blir det vel heller ikke det, for flaks har jeg lite av!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2005 at 19:43
# 8 – Rosewell
Å ja du. Man kan leve i drømmen, men statistisk er mulighetene for “den store” i Lotto noe rundt 1 : 5,5 millioner.
Men så finnes det jo mange småpremier da. Jo lavere premie, jo flere finnes det jo, men hvis slike premier skal gi gevinst så må du jo spille for mye mindre beløp. Og deremed reduseres sjansene dine tilsvarende.
Lotto er et “matematisk spill” som du ikke selv kan gjøre noe for å påvirke!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2005 at 19:46
# 7 – MIz 666
Så lenge du går i “null” så har du i og for seg hatt bedre flaks enn selskapet vil at du skal ha. For spillet er jo gjerne slik satt opp at du i det lange løp skal tape penger.
Du har bare ikke hatt nok flaks til å finne det virkelig store loddet.
Det pussige med Extra er at vinnerloddet i 9 av 10 tilfeller alltid er solgt samme ettermiddag som trekningen foretas.
Så enten omsettes 95% av extraloddene på spilldag eller også er det noe som er mer enn merkelig!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2005 at 19:49
# 6 Irisdyrevenn
Det er et sunt prinsipp. Selvsagt er ikke mulighetene dine særlig store, men på den annen side vil du aldri kunne spille deg til fant.
Jeg gjør det litt annerledes: Spiller ikke gjennom hele året ( i hvertfall praktisk talt ikke) og tar gjerne i litt ekstra i julehelgen. Litt morro skal man som kjent ha.
Og det ble jo fryktelig morro å handle i Narvesen da!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2005 at 19:56
# 5 – MarMar
Kjempebra! Selv om du bidrer til å ødelegge statistikken min her! Jeg hadde jo 6 bilder på 100 kuponger, mens du hadde 50% uttelling?
Du har ikke tilfeldigvis fått noen av mine lodd (De jeg skulle hatt, mener jeg?)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2005 at 19:59
# 4 – Zuperhanne
Nja,- jeg visste jo at statistikken ikke var på min side da. Men litt morro skal man ha.
Også er det jo slik at dersom man kjøper 5 lodd så er det vanskelig å få noe eksakt bilde av vinnersjansene. Johknu sier at mulighetene i Extra er 1:40 og det er jo egentlig kjempebra i forhold til mye annet.
Og selv om jeg så langt ifra fikk 40% uttelling på vinnerlodd så var jeg jo ikke langt unna i total premie. (50% )
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2005 at 20:03
# 3 – Johknu
Ja,- slik er det. Og jeg kjente jo tallenes tale før jeg kjøpte så jeg kan ikke si at jeg føler meg lurt.
Og så er det jo slik du sier at en eller annen jo alltid har den fornødende flaks og stikker av med førstepremien.
Der jeg bomma var jo i erkjennelsen av at jeg aldri har slik flaks, noe jeg har fått bevist gjennom et langt liv. Og derfor burde jeg kanskje latt være. Men pytt pytt . . .
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2005 at 20:05
Argus: Så om en mann/dame vinner 40 000 med ekstra, så har han sannsynligvis allerede brukt rundt 100 000:P?
Mvh Hanne
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2005 at 20:05
# 2 Ghostbuster
He he,- ja skulle du ha sett noe så dumt? Lanskje sett for mye på “mythbusters”, men også de gutta “driter i baret” fra tid til annen og det er vel neettopp det som gjør det litt interessant å følge med på.
Men det ble jo en hel liten opplevelse bare å kjøpe slikt antall hos Narvesen da!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2005 at 20:08
# 1 Zandile
Javisst var jeg klar over det mest sannsynlige utkomme. Så var det dette med “flaks” da?
En eller annen vinner jo hver gang og han har i utgangspunktet ikke noe bedre odds enn meg. Heller dårligere all den tid jeg hadde 100 bonger, men men . . .
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2005 at 20:11
# 17 – Zuperhanne
Vel, statistisk sett. Hvis du altså ser helt bort fra det som heter “flaks”, men hvis du har det så er det jo mulig å vinne kr 500 000 for en innsats på kr 20,-
Det er jo dette som er spillets spenning. FOr hvis man visste at man var nødt til å betale kr 100 000 for å få en gevisnt på kr 40 000 så ville det være så få spillere at det ikke ville bli utbetalt noe i det hele tatt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2005 at 23:49
Likte den der, Argus…
Kr. 2.000,- er jo litt penger. Men heller ikke så veldig mye, tilsvarer det å gå på Rimi’en uten handleliste (og sulten) kontra med handleliste (og ikke-sulten) i en måneds tid….
Uansett, kun opplevelsen av å gå inn til en intetanende dame og be om 100 kuponger er vel verdt litt.
At du går litt i minus er slik det skal være. En slektning av familien har det (svært) tvilsomme tidsfordrivet å spille bort trygda på automater. Av og til kommer det en kommentar om at hun har vunnet f.eks. 4.000,-. Min tilbakemelding er umiddelbart at hun da ikke har vunnet, men redusert tapet sitt bittelitt den måneden. Den spillegalskapen + nettpoker er noe som kan bli mer omfattende enn vi aner de neste årene.
MEN: jeg spiller lotto hver uke jeg også!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2005 at 23:59
Jeg husker veldig godt en gang jeg, min far og bror hadde tippet fotball, og akkaurat da VISSTE vi at en av oss ville få 12 rette pluss de andre med måten vi hadde gardert på. Og det nærmet seg resultatet og vi ventet i spenning.. og store pengesummer surret rundt i hodet mitt… jeg så for meg iallfall 200.000kr.. eller mer.. og så kom resultatet… jeg fikk 12 rette!! Og gjett HVOR mye? 1.200kr…jeg trudde jeg skulle grine.. det var nære på.. men jeg fikk litt mer da pga garderingene…
Små premier den helgen…
Men like etterpå vant jeg 10.000kr, hadde tippa for 6 kr i Lotto… etter det har jeg ikke vunnet og jeg gidder ikke å sløse bort penger på store summer.. 40kr en gang i mellom er ok og ikke noe mer..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 29th 2005 at 00:05
Gambling lønner seg! Det ER et faktum. All statistikk viser det. Mange har tjent seg søkkrike på gambling! Gambling har holdt liv i tusenvis av arbeidsplasser i årevis! Du må bare sitte på tilbydersiden – ikke spillersiden… DA blir du rik av gambling da!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 29th 2005 at 00:10
# 23 – Liptons
Ja der har du et poeng. Og det er jo for så vidt det jeg sier hele tiden_ At tippeselskapet er den som tjener penger.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 29th 2005 at 00:13
# 22 – Irisdyrevenn
Å ja, har vært der og! Fikk plutselig 12 rette i tipping, men da på en dato hvor hele nasjonen hadde 12 rette og det ble selvsagt bare en bagatell. Tror det var rundt 70 kroner jeg. Hva 11 rette fikk husker jeg ikke, men det ble ingen utbetaling på 10-ere.
Det var vel omtrent på det tidspunkt jeg sluttet å følge med på fortballtipping.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 29th 2005 at 00:16
# 21 Burgman 40
Ja, det var jo litt artig da, men jeg synes vel at Narvesen burde tenke seg litt om. Tenk å kaste kupongene i søppelbøtta? De hadde jo både adresse og telefonnummer på spillkortregistreringen.
Men det gikk altså som det (statistisk) måtte gå, men litt artig var det jo en stund.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 29th 2005 at 00:23
Men noen ganger lurer jeg søren på folk.. om noen rett slett er født som “Fetter Anton”. jeg vet om de som er født med flaks, de vinner, de arver penger og det er noen som omtrent ikke har gjort noen ting i livet, ANNET enn å vinne og arve penger.. noen blir født rett opp i flaks.. jeg hadde en barndomsvenninne, ei grei jente det, men samme rakkern hvor mye jeg prøvde å vinne..kjøpte lodd etter lodd og vant ALDR!! Hun vant hver ENESTE gang.. og familien hennes.. de hadde flaks bestandig.. men det var hyggelige folk og rause.. men jeg lurer likevel noen ganger…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 29th 2005 at 00:30
# 27 – irisdyrevenn
Ja det er litt rart. Også det at de som vinner tilsynelatende alltid har kjøpt loddet samme ettermiddag etter kl 15.00
Er dette bevisst politikk fra Norsk Tippings side eller er det slik at 95% av loddene faktisk selges i siste liten?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 29th 2005 at 16:36
Spennende mens det står på, gevinst eller ikke:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 29th 2005 at 19:34
# 29 Soulmate
Ja, men det gikk jo fort over da! Og nå står poengene på egen konto hos NT slik at det skal bli fristende å bruke dem opp.
Ny vri fra det statelige spillemonoploet som altså ikke presser folk til å spille . . .
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 29th 2005 at 23:52
Lurer på hvordan denne tråden, og eventuellt bloggen hadde sett ut hvis bongene hadde gitt milliongevinst? Hadde det vært et bevis på at gambling faktisk lønner seg?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 30th 2005 at 00:03
i en slunken julekasse kommer premien godt med, ikke mye, men dog. Sikkert mer i vente;)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 30th 2005 at 00:03
# 31 – The_Pip
He he, det er sannelig ikke godt å si. Jeg har ikke funnet ut hvordan jeg kan farge kommentarer røde ennå, ei heller bloggen! Men det hadde vært en god grunn!
Nei,- bevisføringen hadde nok måttet være den matematiske. (Du krangler ikke med matematikken!) Men det ville jo bevist at vi alle kan ha flaks i det minste èn gang i livet?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 30th 2005 at 00:10
# 32 MarMar
Men det var jo egentlig tap da? Utgangspunktet var jo kr 2000 som ble redusert til bare kr 1050,-
Men ingen betydning for julekassa. Ville aldri ha spilt vekk slike beløp om jeg ikke hadde råd til det!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 30th 2005 at 00:11
hehe, morsomt at du prøvde å kjøpe 100 extra kupponger.. Morra mi kjøper dt hver tirsdag.. Jeg tror dt meste hu har vunnet er 1000kr=P på en kuppong hehe..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 30th 2005 at 07:40
det er så lite sannsynlig at mine egne rekker vinner i lotto at jeg lar andre velge utt 7 tall for meg…
eg oppe i 10-11 rekker nå, så nå mangler jeg bare 10-9 rekker igjen=D
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 30th 2005 at 11:41
# 36 – Rosewell
Ja, det gjør ingen forskjell. Det folk ikke synes å ta inn over seg er at en rekke bestående av alle tall fra og med 1 til og med 11 vikl ha like store vinnersjanser som en som består av 11 tilfeldig valgte tall blandt samtlige nummere.
Og enda kan vi vel aldri huske slik vinnerrekke?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 30th 2005 at 11:49
#35 – cscs91
Ja, men da har hun vel kanskje vært heldig. DU skal jo spille en stund før du har brukt og kr 1000 hvis du bare kjøper for kr 20,- hver gang?
Men det er klart,- hun kan jo ha holdt på noen år og da blir det jo litt annereledes.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 30th 2005 at 12:31
kommentar nr. 32 var om meg selv;)
Han foran meg i “extra” køen kjøpte mange spill, ble jo aldri ferdig, så det var nok deg.
Hell og lykke kommer an på hvordan Venus er i horoskopet ditt,jeg venter spent på 2006, for da skal den etter sigende vere plassert idelt til;)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 30th 2005 at 15:27
#12
Vel alltid synes at det er juks, med slike ting.
Hvordan det er i travlöp er jeg ikke sikker på ennå, men der er det vanskeligere å drive med juks mellom trenere eiere og kusker pga utspredningen av interessert til almen mennesker og ikke bare de som er rike. Derfor blir det bedre og bedre muligheter å spille på trav-….. men nå som jeg jobber midt i det er det bare hestene jeg konsenterer meg om og ikke spillet til samfunnet.
Poker er kult det handler om å lese mennesker, ikke hva dealeren gjör. Jeg spiller ikke på store steder, men på turneringer som er satt i gang med den lokale gjengen… Kanskje en dag vil jeg ha det som skal til for å vinne *gliser* Selfölgelig en av alle drömmer man kan ha….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 30th 2005 at 17:02
Poker kan jo være bra for den som er dyktig og skarp nok, men for å ikke ruinere deg i første runde, så er det lurt øve først med fyrstikker!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 30th 2005 at 17:04
Hehe, godt forsøk da
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 30th 2005 at 20:44
Vel.. Intressant er det å se at du må spille 100 Lørdager (Torsdager? Tirsdager? …) for å få en premie på rundt en tusenlapp.
Nok til at jeg ikke kjøper Extra
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 31st 2005 at 13:44
# 40 – Miz 666
Juks og juks, fru Blom. Vi vet jo at alle totalisatorspill er slkik satt opp at selskapet (og ikke kunden) over tid vil registrere en betydelig gevinst. (Ellers ville de jo kunne gå konkurs?)
Når vi likevel spiller så er det jo på en “off-chanse” at vi finner vinnerloddet før vi rent statistisk har betalt prisen. Og det gjør vi sjeldent!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 31st 2005 at 13:48
# 41 Irsisdyrevenn
Ja, poker er jo et spill, på linje med fotballtipping, hvor egen kompetanse kan ha en innvirkning på vinnersjanser.
Og ja, det er en god ide å teste ut egne kvalifikasjoner før man setter seg til bordet. Problemet er at nårm du først setter deg til bordet så møter du helt annen kompetanse på den andre siden av bordet enn hva du forventes å møte hjemme i stua. Tenk litt opå det!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 31st 2005 at 13:49
# 42 – Gunhild
Det er alltid lov å prøve seg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 31st 2005 at 13:50
# 43 – Metallet
Vel statistikken har jo alltid vært der. Jeg beviste vel bare at matematikkens lover fortsatt gjelder . . .
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 31st 2005 at 14:10
ARGUS37 jo, totalisatorspill den er grei, det må jo til for at de skal funke å drive selve spillet. Men juks når det komemr til hvem som kommer först til mål kan ikke de eller kundene ha noe med å gjöre bare trenere, kusker og eiere….
Det foregår ikke så mye av i det hele tatt. Forhold til mindre spill…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende