Om det er det siste jeg gjør, så vil jeg avslutte året med å henstille til alle bloggere på VG/Blogg å lese innlegget på den understående blogg meget nøye!http://www.vgb.no/1753/perma/20022/
All ære til forfatteren! Her kommer det et seriøst innlegg som kan berøre oss alle,- ikke bare bloggere (men oss også), men den generelle ytringsfriheten vi alle nyter godt av.
Her foretar den sittende regjering "grep" som gir den svenske politiker rett som karakteriserte Norge som "den siste sovjetstat". Og dette burde fortelle oss alle – klart og tydelig – hvor feil det var å slippe sosialistene til makten igjen.


11 kommentarer In " ÅRETS SISTE VARSKO! "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
desember 31st 2005 at 19:12
… og da vil jeg komme med årets første GODT NYTT ÅR. Her i den asiatiske delen av verden er vi godt over timen inne i det nye året. Barna sover og jeg runder av feiringen med en titt på aviser og VGB.GODT NYTT ÅR alle sammen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 31st 2005 at 19:33
# 1 – Kvinnelist
Så det er i den del av verden du holder hus?
Ja, samme til deg da. Har forøvrig egen nyttårshilsen på bloggen til alle . . .
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 31st 2005 at 19:37
GODT NYTT ÅR og med ønsker for en bedre verden
for oss alle.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 1st 2006 at 11:34
Er her kun på ferie
Skrev et innlegg om det her en dag. Håper du hadde en fin nyttårsfeiring.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 1st 2006 at 12:04
# 4 Kvinnelist
Ja da, det gikk vel som det pleier bortsett fra noe livsfarlig fyrverkeri jeg hadde fått tak i. (Omtalt på min blogg)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 1st 2006 at 14:49
Du retter baker for smed. Den sittende regjering har ikke noe ansvar for denne loven på samme måte som ingen andre regjeringer har ansvaret for å vedta lover. Du av alle kjenner jo hvordan lover blir til. Ingen lov kan iverksettes uten at den er godkjent i Stortinger. Når den først er vedtatt av Stortinget finnes det ingen regjerning som kan stoppe iverksettelsen. Dette er elementær samfunnskunnskap Argus og du vet dette godt, så hvorfor du kan påstå at sittende regjering foretar grep.. skjønner jeg ikke. Det er usaklig og feil.
Loven ble utarbeidet av BondevikII, 17. desember 2004 og ble vedtatt av Odelstinget 19. april 2005 med stort flertall og sanksjonert av Lagtinget 26. april og endelig godkjent 3. juni 2005.
Jeg har lest Odeltingsproposisjonen og underliggende arbeid og kan ikke se at den får noe særlige konsekvenser for ytringsfriheten. Hvilke områder vil kneple ytringsfriheten etter din mening?? Nå skal det riktignok sies at det er lesning med en viss harelabb, men dog. Jeg er usikker på om alle som kommenterer på bloggen hans har tatt seg samme bryet.
Jeg er i likhet med deg, kritisk til dagens regjering, men ved å gi den skylden for ting den umulig kan gjøre noe ved, synes jeg bare svekker kritikken av den.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 1st 2006 at 15:54
# 6 Johknu
Jeg må innrømme at jeg selv ike kjenner bakgrunnen for dette, men leste det innlegget hvor linken går. Og der tok jeg meg tid til å lese hele lovteksten ganske inngående.
Nå vil enhver lov være ledsaget av “forskrifter” osv. som utdyper hvordan loven skal forstås. Slike har jeg ikke lest. Men lovteksten i seg selv er skremmende. Særlig også fordi man innfører “omvendt bevisbyrde” og fordi loven kan medføre straffeansvar selv om man bevisst kan påberope seg “uaktsomhet”.
Etter mitt syn kommer loven i direkte konflikt med grunnlovens bestemmelser om ytringsfrihet, men det er jo mulig at spissfindige jurister vil se det annerledes. (Jeg er bare et vanlig menneske)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 1st 2006 at 21:57
Takk for linking. 24 timer etter jeg postet innlegget hadde jeg fått 472 sidevisninger. Noe av æren for det må være at Hawkie og du (som begge har mange lesere) linket. Godt nytt år!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 1st 2006 at 22:11
#7 Argus. For det første står Grunnloven over andre lover (Lex Superior)og der fikk vi en endring i § 100 (ytringsfrihetsparagragen) tidligere i år på bakgrunn av et meget godt og grundig arbeide utført av Ytringsfrihets-kommisjonen. Derfor vil ikke denne nye loven kunne styre våre ytringsfrihet. Jeg har kikket litt på arbeidet med denne loven tidligere i dag (må innrømme at det er overflatisk) og kan fortsatt ikke se at det blir en ulykke ytringsmessig. Selv om forarbeidet til loven er det grunnlaget jurister ser på ved lovanvendelse, er det først når vi har den første Høyestettsdommen at vi ser hvilken retning det vil ta. Slik er det med alt nytt lovmateriell. Men som sagt, jeg ser ikke den store dramatikken.
Dessuten nekter jeg å tro at Erna Solberg som regjerende statsråd da loven ble fremlagt, ville ha godkjent et forslag som ville ha de konsekvenser som Wizious skriver.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 2nd 2006 at 08:43
# 9 – Johknu
Ja, jeg vet selvsagt at Grunnloven skal stå øverst i slike tilfeller. Her står det også at ingen loiv kan gis tilbakevirkende kraft, men vi har flere ganger sett eksempler på det motsatte.
Jeg noterte meg også at presseforbundet hadde visse innsigelser til det høringsutkastet som ble sendt ut og at de mente at det uttrykkelig burde spesifiseres at saker som berørte “ytringfrihet” skulle holdes utenfor. Anmerkningen ble ikke hørt og jeg undrer meg på hvorfor?
Skal en lov være slik at man nødvendigvis må ha en høyesterettsdom før man vet hvor landet ligger? Det må da vel for s…. være mulig å utforme en ny lov slik at ingen tvil er tilstede i utgangspunktet?
Nei, jeg stoler ikke på våre politikere nå heller. Og når du forteller meg at dewt var Bondvikregjeringen som også denne gang var ansvarlig for utformingen av forslaget, så vet jeg jo omtrent hvor landet ligger!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 2nd 2006 at 08:47
# 8 – Wizious
Æres den som æres bør. Du oppdaget dette og du presenterte det på en flott og grundig måte. Flere burde gjøre som deg!
Jeg ser at mange henviser til forskrifter og utredninger og en evt. kommende hølyeserettsavgjørelse, men jeg har lest selve lovforslaget (som du ) og er utolig over den utforming denne har fått.
Johknu forteller meg at det er Bondevikregjeringen som i sin tid utformet dette forslaget og da vet vi jo alle hva intensjonen må ha vært. Omvendt bevisbyrde strider uansett mot enhver rettferdighetssans.
GOdt jobba!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende