Jeg fikk lyst til å starte året 2006 med å fortelle en liten historie om min venn Friedland. Og for de som tror at Friedland er en av Norges største familier, så er det her tale om vår "butler",- ansatt for å fortelle oss når vi får gjester på døren.
Egentlig heter han "Libra D282", men vi kaller ham bare Mr Friedland her i huset.
Det var i forbindelse med en aldri så liten oppussing i sommer at vår entre fikk nye paneler, down-lights og mye annet. Vårt gamle ringeapparat gikk med i dragsuget. (Rart med gamle morkne ledninger) Og et nytt ringeapparat kostet vel ikke all verden?
Det var bare èn ting som var feil med vårt nye ringeapparat: Vi hørte det ikke! Selv når vi sto i samme rom var det generende lavt. Og hvis vi befant oss i stuen så hadde vi ingen mulighet til å høre noe som helst dersom vi f.eks. snakket sammen eller hvis radio/TV sto på. Nødløsningen ble "Mr. Friedland" (Libra D282).
Han var riktig en "nymotens" kar uten vanskelige ledninger og annet pirk. En "tettbygd liten kar" som kunne plasseres hvor som helst i huset og som helt sikkert ville si ifra om noen nærmet seg vår dør. Forsøksvis ble han plassert på toppen av skap, inni skap, ute på verandaen, i kjelleren, på badet. Det spilte liksom ingen rolle. Som en klokke varslet han hver gang noen kom i nærheten av døra vår.
Så etter ca 3 måneder døde Mr. Friedland! Gjenopplivningsforsøk virket forgjeves og selv om han fikk en optimal plassering og godt stell så forble han taus. Var han utslitt allerede? Etter bare 3 mnd? Lite trolig, men for sikkerhets skyld ble han re-vitalisert. Men det hjalp selvsagt ikke. Systemet ble nøye gått i sømmene, men Mr. Friedland insisterte på at han var død!
I et siste forsøk på å vekke Mr. Friedland til live igjen, tok vi ham med på Drammensbesøk til hans personlige "fastlege". Jeg entret fastlegens lokal med følgende utsagn: Mr.Friedland her døde brått forleden og vi kan ikke få liv i ham igjen. Hør bare her (hvorpå jeg presset ringeknappen) "Ding dong!"
Hva f. . . .? Jeg presset knappen igjen. "Ding dong", "ding dong!" "DING DDOOONG "!!! "Fastlegens" smil ble langsomt bredere: "Ja men, pasienten lever jo?"
Javisst gjorde han det. Mr. Friedland var oppstanden! Hvorfor var det ingen som tenkte noe særlig på. Jeg var bare lykkelig over at min "butler" tilsynelatende hadde kommet seg ut av sitt koma. Og vel hjemme igjen, ble ringeknappen forsiktig skrudd på plass mens Mr. Friedland ventet på gulevt inne i entreen. Knappen ble forsiktig trykket inn: "Ding Dong"! Jeg gned meg i hendene. Så var det bare et "drypp" da? MIn venn Friedland var restituert.
Jeg våknet i godstolen utpå kvelden ved at pizzabudet holdt på å rive ned ytterdøra: "Ringeklokka virker ikke!"
???
Jeg stakk prøvende en finger bort på ringknappen. Intet skjedde. Mr Friedland hadde enda en gang gått i døden for oss. Eller hadde han bare falt i koma igjen? Denne gangen la jeg Mr. Friedland direkte på operasjonsbordet. Jeg hadde ikke tid til å være aseptisk eller ta hensyn til hans finere følelser. Innmaten ble useremonielt tømt ut på bordet, kontrollert og systematisk lagt på plass igjen. Til ingen nytte, Mr Friedland var definitivt død!
Tilfeldigheter ville at vår sønn, som forøvrig er byggmester, stakk innom. Og jeg benyttet anledningen til å fortelle om det siste dødsfallet i familien. Jeg observerte hvordan hans øyne gradvis ble større og større inntil han løftet en hånd: "Say no more! Hvor er pasienten?" I hans kyndige hender, hørtes plustselig et "stønn" fra Mr. Friedland: "Duong!" Våre blikk møttes i triumf. Kunne vi vekke ham en gang til? Og etter 5 minutters massasje kunne vi triumferende konstatere at pasienten ikke var helt død. Av og til på sitt dødsleie greide han å presse frem litt lyd, men like fort oppga han ånden igjen.
Kapitulasjonens øyeblikk nærmet seg. Var det bare en løs kontakt? Eller var det en feilproduksjon? Jeg ringte "fastlegen" i Drammen og fikk beskjed at jeg kunne komme inn med pasienten enda en gang. Ringeknappen kunne jeg bare la stå.
I Drammen ventet en smilende tekniker med et infamt ulveglis på meg. "Du har ikke endret innstillinger eller noe annet?" Jeg rystet benektende på hodet. Mr. Friedland ble plassert på disken og teknikeren presset smilende en knapp på disken. "Ding Dong"! Han presset igjen: "Ding Dong", "Ding Dong" og sendte meg et spørrende blikk: "Hva er problemet?" Jeg kjente skamrødmen stige. Trodde mannen jeg var idiot? Eller drev Mr. Friedland en ren "lønnssabotasje"?
Jeg forklarte mitt problem i detalj og nektet å ta Mr friedland med meg hjem før han dokumentert var frisk. Dette utløste omfattende kontrolltiltak. Operasjonsbordet ble bragt inn og innmaten ble igjen fjernet for inspeksjon. Alle justeringer ble endret, testet og endret igjen. Og hver gang responderte Mr Friedland fra sin sykeseng med et fornøyd "Ding Dong"!
For å være helt trygge på Mr Friedlands helsetilstand, flyttet vi ham til forskjellige posisjoner i lokalet. Vi ristet ham så det skranglet i innmaten og vi,holdt ham opp ned, i stabilt sideleie eller lot ham ligge på magen eller på rygg. Ikke en gang sviktet han. "Ding dong", "Ding dong" "Doing dong"!
Jeg bar han varsomt ut i bilen og ga ham en pute å ligge på. Deretter kjørte jeg forsiktig hjemover og parkerte i garasjen. Mr Friedland ble båret på pute frem til døren hvor jeg forsiktig trykket inn ringeknappen. Bare stillhet. Jeg lot blikket kjærtegne Mr Friedland igjen. Så mye kjærlighet og omtanke, men – Mr Friedland var død igjen!
Etter en del press innrømmet "fastlegen" at det hadde forekommet andre lignende tilfeller blant hans mange pasienter innen familien og nå vil jeg gjerne vite om andre her på bloggen har erfaringer med denne familien? Og har jeg egentlig reist til feil adresse hele tiden? Burde jeg reist rett på fyllinga med en gang?


28 kommentarer In " EN HISTORIE OM FRIEDLAND . . . "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
januar 1st 2006 at 13:26
Hei Argus og godt nytt år. Der ser du, “Helsevesenet” fungerer jo utmerket!! Spøk til side. Jeg har installert et par av nesten identisk type på jobben og de fungerer meget bra. Friedland er jo et meget anerkjent og godt merke, kjent for kvalitet. Siden det er en trådløs variant, så er den jo avhenging av god signaloverføring. Du har ikke gjort noe bygningsteknisk ifbm med ombygningen som tilsier at signalene skulle bli svakere? Betong og stål reduserer signalgjennomtrengningen dramatisk. Har du trådløst nettverk? Kan det være en konflikt her? Lykke til med “pasienten”
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 1st 2006 at 13:59
He, he Det er jo så mange med dette etternavnet, så kanskje innavl er grunnen til problemene.
Fru Friedland;)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 1st 2006 at 15:57
# 2 -MarMar
Ja skulle du ha sett? det bor jo en Friedland i hvert eneste hus i Norge praktisk talt, men- jeg følte meg ganske dum (og gjør det fortsatt)
Hvorfor fungerer denne dingsen bare i umiddelbar nærhet av en forhandler?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 1st 2006 at 16:07
Salgstriks.
Nei tekniske greier er ikke min ting, blir bare lettere hysterisk når ikke de virker.
Gå til anskaffelse av en slik gammeldags dørhammer,de skuffer aldri.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 1st 2006 at 16:09
# 1- Johknu
Ja, det skulle ta seg ut at vårt helsevesen begynte å fungere med “håndspåleggelse” da?
Nei, det er jo dette som er litt rart for når alarmen i begynnelsen ble testet ut så sto den forsøksvis på kontoret ned i kjelleren (avstand 12 m og delvis gjennom kjellermur), på veranda avstand 12 m og på en rekke steder i stua både på og inni skap (avstand 10 meter) og på alle steder ringte den.
Nå står den i gangen, bare en halvmeter fra senderen, og eneste hindring er en ordinær yttervegg med steinull-isolering og panel. Og den har ringt i den posisjonen mange ganger før! Helt uforklarlig!
Hvor lenge har du hatt de som du har installert på kontoret?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 1st 2006 at 16:14
# 4 MarMar
Den er allerede oppført på ønskelista i januar. Ren nødløsning, naturligvis, men det irriterer meg at en sånn dings til kr 800 ikke skal fungere mer enn 3 mnd.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 1st 2006 at 16:16
Herlig morsomt formulert!
Utrolig frustrerende situasjon, tror nok MarMars forslag om dørhammer er den sikreste løsningen her. Den går verken tom for strøm eller forbindelse! En sikker vinner, og så er de jo flotte å se på…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 1st 2006 at 16:17
#5 Argus: Vi installerte våre på kontoret for ca. 6 mnd. siden. Ringeknappen i 1.etg og sender i 2. etg. med ca. 30-40 m. i luftlinje, gjennom murvegger. Har ikke hatt problemer med dem siden installasjonen. Et mulighet er å sende en melding til produsenten: http://www.friedland…. De har en hjemmeside der du kan be om tilbakemelding på produkter. Kanskje de har en god løsning, ellers er alternativet å bytte til en ny.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 1st 2006 at 18:45
utrolig bra tekst=P på en dag som dette. Jeg vil tro at selgeren har utrolig bra dekning…. men har bare värt borti “han” en gang…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 1st 2006 at 19:47
# 9 Miz-666
Hyggelig at du likte den lille humoristiske twisten på denne historien da.
Hører johknu har maken og at den virker. Da kontakter jeg Friedland direkte. Dette må jeg ha greie på!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 1st 2006 at 19:52
# 8 – Johknu
Har bragt i erfaring at batteriet i senderen skal holde halvannet år og at selve knappen i senderen er garantert i 5 år.
Da blir jo 3 mnd. bare “peanuts”!
Jeg har tatt ditt råd og kontaktet Friedland direkte. Trodde egentlig dette var en norsk bedrift og ville i utgangspunktet bare han sendt linken til mitt lille innlegg, men – dette er jo en utlending og deremed måtte jeg skrive alt på nytt på engelsk. Nå er det sendt og forhåpentlig får jeg et eller annet svar snart. Dette er jeg virkelig spent på!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 1st 2006 at 23:57
Haha!
Morsom historie
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 2nd 2006 at 08:36
# 12 Jhonny0
Ja, den er jo litt komisk i utgangspunktet også da! Nå har jeg kontaktet selskapet direkte for å forhøre meg om det er noe vi ikke vet ang. denne modellen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 2nd 2007 at 13:00
Kjempebra nedskrevet….virkelig kost meg har jeg…:-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 2nd 2007 at 14:52
# 14 2006 Geiro
Og jeg har fortsatt problemer med å vekke herr Friedland fra sitt koma, men jeg har fått et tips om at det går an å tilføre energi fra eksterne kilder. Det kan løse problemet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 13th 2007 at 15:13
Etter en lokal workshop på problemet ditt lurer vi på om det kan skyldes at ringesignalene går på en frekvens som “kolliderer” med f.eks en trådløs alarm eller en billig trådløs router eller noe i de baner?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 13th 2007 at 15:20
# 16 Workshop
Det er mer tvilsomt. Jeg har ingen router i huset og så vidt jeg vet har ingen av mine naboer heller.
Derimot har jeg observert at battreriet tappes for strøm (krypstrøm) i løpet av 3-4 dager.
Det kan virke som dette er et apparat konstruert for å sitte på dørene i en boligblokk, men ikke på yttervegg med kulde og rå luft.
Nå har jeg bragt i erfaring at disse apparatene virker dersom man via en trafo tilfører strøm fra egen kurs i sikringsboksen. Hvilket bestyrker mine mistanker om krypstrøm.
Elektriker er bestilt!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 1st 2007 at 18:06
Hah! Endelig! Sliter med akkurat samme problemet! Og ble veldig glad når jeg leste bloggen din. Samme dingseboms, Libra d282, som helt plutselig sluttet å fungere. Da jeg skriver fra det kalde nord, mer spesifikt Tromsø, er det nok kanskje krypstrøm som er grunnen til mine problmer og.
Vi kjøpte leilighet i september og 1 måned etterpå var den død. Vi har murvegger, men da den fungerte opptil dødsdatoen utelukker jeg avstand og betong. Internett ble installert 3 måneder senere som heller ikke kunne ha påvirket noe. Vi hadde elektriker her og, men han kunne ikke finne noen feil.
Så mitt håp, foruten å kjøpe ny, er at du klarer å løse dette her. Iallefall finne et svar på hva det er som gjør at denne modellen ikke vil fungere.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 1st 2007 at 21:40
# 18 Katana
Det sies at det skal være mulig å installere en trafo som tar spenning fra sikringsboksen og leverer strøm direkte til dette apparatet. Da skal det visst virke.
Jeg har bestilt en elektriker som hevder at dette skal være mulig, men som elektrikere flest tar det laaang tid før de velger å hikde avtaler. Så vi får vel se hvordan det går. Vær trygg på at historien om Mr Friedland vil få et nytt kapittel om han lykkes.
Forøvrig hører jeg at importøren har sluttet å markedsføre denne modellen fordi det ble for mange klager. Ikke alle fremskritt er av de gode. Det forunder meg likevel at en seriøst årodusent som Freidland (med tilnærmet monopol) vil risikrere sitt rykte påå å markedsføre en modell som tilsynelatende er så lite gjennomprøvet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 1st 2007 at 14:59
Dear Mr Argus,
Can you give me tips to find why my doorbell Friedland – Type: Libra D282 is not functioning anymore?
You’re the only link I found when typing “Friedland Libra D282″ in Google…
It’s not the batteries, as I hear a satisfying bip when reinserting them…
I don’t think this model has much been sold?
I’m renting the house where it was already installed, so I lack diagnostic…
Thanks if you can help me out
Martin MATTEN
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 1st 2007 at 16:00
# 19 Martin Matten
If you could read Norwegain, you would have seen that I write about the exact same problem, but i a somewhat humoritic way.
Mine (and others) model Libra D282 only seem to work in the store where they are sold and mounted in place from 2- 4 weeks. The all of a sudden, it’s dead to the world.
After my article, I was offere a new and better model for free, but the result was the same. After 3 weeks – dead!
I think it is the construction where the battery possibly gets in contact with the wall, thus making it possible to drain voltage from the battery. I tried to put in a bit of electro-tape in between, but no success.
As far as I know, the producer has realized that this model does not work and has pulled the model from the market.
It should, however, be possible to make the thing work by streching a wire from your fuse-box delivering 12 v. but this is a job for a certified electrician.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 3rd 2008 at 21:30
en helt utrolig historie!!
Jeg hadde nok gitt opp mr Friedland lenge før deg, og gått til konkurrenten, eller rett og slett plassert en gammeldags dørhammer på døra.. *dunkDUNK*!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 3rd 2008 at 21:54
# 20 Carpe_50
Dessverre finnes ingen seriøs konkurrent og slik historien går, har Friedland nå oppgitt produksjonen av denne modellen…
Og vi har vært uten dørklokke i over ett år!
Men jeg har humoristisk sans nok til å se det komiske i historien mens den gikk på sitt varmeste. (Heldigvis)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 12th 2008 at 17:16
Prøv å bytt batteriene i trykkknappen og ringeklokken samtidig, så skal du ikke se bort ifra at den virker igjen….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 12th 2008 at 17:20
Prøv å bytt batteriene i trykk knappen og ringeklokken samtidig, så skal du ikke se bort ifra at den virker igjen….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 12th 2008 at 19:38
# 21/22 Marco
Åh, du vet produsenten og deres verkstgeder var jo inni bildet her og det var ikke få batterier som ble byttet, men – det var aldri liv i Hr Friedland lengre enn høyst ett døgn.
Jeg venter meg mer av et slikt batteri. Særlig siden det bare tappes strøm et sekund hver gang noen trykker på ringeknappen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 13th 2008 at 15:20
Det var bare et forslag…. Har hatt det problemet selv i lang tid, og aldri fått noe greie på det før jeg som sagt byttet batteriene i både trykk knappen og ringe klokken. Siden har det ikke vært noe problem. Har også nevnt det for andre med samme problem, og det har hjelp for dem også. Men det er ikke sikkert at vi har eksakt samme problem….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 13th 2008 at 17:42
# 22 Marco
Det kan nok være litt forskjellig ja, for det er jo et faktumn at Mr Friedland virket upåklagelig de første 6 – 10 timene (hver gang) før han oppga ånden og døde…
Det kunne virke som batteriet ladet seg ut via en våt husvegg, men da jeg forsøkte litt elektrotape i mellom (på veggen) så hadde dette ingen effekt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende