Det kommer fra tid til annen innlegg om folk som hevder at de ikke greier å slutte å røyke. Jovisst er de klar over at de stinker av røyk, at røyking ikke er bra for helsen, at de vil ha vanskeligere for å skaffe se jobber osv., men de greier bare ikke . . .
Hør her folkens: Slutt med tåpelige unnskyldninger. Slutt å lete etter akseptable unnskyldninger for å "sprekke" (bare litt). Dette er ikke et "avhengighetsproblem" selv om dere elsker å fremstille det slik (for da kan man jo skylde på denne avhengigheten dersom man sprekker) Det er folk som allerede har planlagt å "sprekke", før de bestemmer seg for å slutte!!!
Dette er et spørsmål om motivasjon og viljestyrke. "Viljestyrke" i denne forbindelse defineres som å ha "guts" til å gjennomføre sine forsetter, – no matter what! Så slutt å skylde på dere selv og omgivelsene, på festdager og julebord og alt annet som måtte representere hindringer i deres mål. Og er dere seriøst interessert i å kvitte dere med røyken, seriøst (!), så følger oppskriften her:
1. Offentliggjør din beslutning om å slutte hjemme, blant venner, på din arbeidsplass og over alt ellers hvor du vanker. Og avgjørelsen gjelder fra samme øyeblikk! (Ikke fra en eller annen beleilig dag i fremtiden)
2. Finn frem alle sigaretter, tobakk, snus, skrå og andre tobakksrelaterte produkter du har liggende. I bilen, i jakkelommer, hjemme, på arbeidsplassen, overalt og KAST DET et sted hvor du ikke kan få tak i det igjen; – f.eks en lokal elv, kloakk e.a.
3. Overlat lommeboken til kona. Heretter får du bare lommepenger til øremerkede formål og du må vise gjenstander og/eller kvittering for innkjøp.
4. Inngå veddemål med minst 5 av dine beste venner, dine nærmeste kollegaer på jobben (inklusive sjefen) og din nærmeste familie: Hvis noen ser deg med en sigarett eller andre former for tobakk/snus e.a. i de nærmeste 6 måneder så betaler du kr 10 000,- for hver tilfelle. En røyk på julebordet kan med andre ord fort koste deg kr 30 000 !
5. Veddemålet med familien kan eksempelsvis justeres til kr 5000 pr tilfelle, men varigheten settes i så fall til 12 mnd.
Nå er situasjonen den at du kan velge om du vil røyke eller gå bankerott. Og om du synes veddemålene er i stiveste laget, så husk at det er din påstand – at du skal slutte å røyke! Og gjør du det så blir det jo heller ikke aktuelt med noen utbetalinger.
Godt røykefritt år!


52 kommentarer In " JASSÅ, DU SKAL SLUTTE Å RØYKE ? "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
januar 3rd 2006 at 03:30
Vet du hva som er så bra med meg?
jeg vil ikke slutte – så trenger ingen unnskyldnnger. Og fordi jeg kan være en dust,så gidder jeg ikke late som om jeg bryr meg heller.
Og vet du hva..
det er MIST like irriterende for oss å høre om hvordan ikke-røykere vet best og den uendelige klagingen deres.. som det er for dere å høre på oss.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 3rd 2006 at 07:50
Hehe… Var det mitt innlegg som ‘provoserte’ frem dette?
Men faktisk ikke så veldig dumt forslag. Nå er problemet mitt at jeg ikke har så mye penger, så jeg hadde i hvert fall ikke turt å vedde om så mye penger.
Hvis du vil kalle det en unnskyldning, så må du bare det. Men dette er første gang jeg prøver, å vil ikke måtte punge ut med titusener kroner hvis jeg nå tar meg en røyk om et par uker. Hvis det bare er en røyk så er det vel ikke så galt???? Verre hvis jeg hadde begynt igjen for fullt, syns nå jeg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 3rd 2006 at 08:00
Hehe, sant nok!
Synes jeg ser meg selv ta opp den gedigne liksom-lomeboka mi og bla opp tusenvis på tusenvis med monopolpenger!
For det er det nærmeste jeg kommer å kunne ha så mye penger å gi bort!
Tror ikke jeg har holdt i så mye som 10 000 en gang jeg.. hehe
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 3rd 2006 at 09:10
Ja, med denne oppskriften blir det raskt flere ikkerøykere her – om de virkelig mener det da!
Er selv x-røyker og prøvde mange metoder, men en dag ble jeg drittlei, vrei om sigarettpakken (som var nyinnkjøpt) og kastet den! Hadde prøvd alle slags “trappe-ned” metoder, men var denne siste varianten som av en eller annen grunn virket….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 3rd 2006 at 10:24
# 1 – Lillejojo
Leg merke til at jeg ikke tar stilling til om du ønsker å være “røyker” eller ikke. Det er ditt valg. Selvsagt kan vi diskutere fornuften i et sikt standpunkt, men det er ikke den problematikken jeg reiser her.
Det jeg forsøker å peke på er alle de patetiske unnskyldningene som alltid følger i etterkant av en “sprekk”. Og det fornuftsbaserte utsagn som f.eks. “Jeg burde jo slutte” som alltid etterfølges av “men jeg greier ikke altså. . .”
Stort sett så greier folk det de virkelig vil. Men da må man legge viljen til og ikke bruke enhver anledning til å lete etter unnskyldninger til ikke å lykkes.
Du ønsker ikke å slutte! OK,- ditt standpunkt er tatt til etterretning (og respektert).
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 3rd 2006 at 10:28
# 4 Livsnyteren
Ja, jeg har vel en følelse av det! Du gjorde det helt riktig og handlet i “motivasjonsøyeblikket”. En liten dose stolthet og selvfølelse og du er i mål. Og for alle de som ikke har nok av slike egenskaper – legg ut noen økonomiske “snubletråder” som øker motivasjonen til å lykkes. Gratulerer, forresten!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 3rd 2006 at 10:30
# 3 – Lillejojo
Poenget er jo at du ikke behøver å ha noen “liksom-lommebok med monopolpenger” dersom du gjennomfører dine forsetter! Det er først dersom du ikke gjør det, at du vil ønske du hadde . . .
Men du skal jo ikke slutte ? Da er det jo intet problem!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 3rd 2006 at 10:38
Helt enig med deg Argus!
Det er alt for mange dårlige unnskyldinger og bortforklaringer i stedet for å bare gjøre det.
Det er ikke noe som heter å prøve! Enten gjør man, eller så gjør man ikke.
Mange mennesker lar seg lure til å tro at det å slutte å røyke er vanskelig, noe det i sannheten ikke er – det er bare å gjøre det.
I det norske samfunnet er det aksept for dårlige unnskyldninger, og alt for mange ting som er vanskelig blir omgjort til sykdom for å forsvare det, og det er vel ikke lenge før noen hevder at nikotinavhengighet også er en sykdom.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 3rd 2006 at 10:38
# 2 – LaBambina
Både “ja” og “nei”. Jeg har jo i årevis irritert meg over all denne sytingen om at man umulig kan greie slutte å røyke. Noe stort “piss” om du spør meg. Selv har jeg vært oppe i “100 om dagen”, men fikk jo omsider fornuften tilbake og innså at dette gikk gal vei. Som livsnyteren gjorde også jeg kort prosess. Tobakk, sigaretter, lighter og alt annet forbundet med røyking gikk rett i Atlanterhavet og siden den dag har jeg ikke tatt i en røyk! Og slik må det være!
Du tar feil hvis du mener “bare en ikke er så galt”. Dette er et klassisk eksempel på at du savnet motivasjon til å slutte og veldig fort er det bare 2 eller 3 om dagen (for det er jo så lite) og etter en måned er du tilbake på 10-15 osv.
Hvis du har sluttet, så har du sluttet. Basta! Vis dine omgivelser at du har bein nok i nesa til å gjennomføre det du setter deg fore!
Mitt poeng er at “bøtenivået” (veddemålene) må være dyre nok til at du aldri i evighet ville ta sjansen på økonomisk ruin. Tanken på at du vil justere veddemålene til et nivå dukan ha råd til, forteller meg at du har planer om å ta deg en røyk innimellom og – at du burde hpødt kjeft. Du er ikke moden og du har ikke motivasjon til å slutte. Lid i stillhet!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 3rd 2006 at 10:52
Jøss, trenger ikke være så sint vel?
Har sluttet, og har heller ikke røykt etterpå.
(Ikke en engang.)Har heller ikke planer om det.
Vet bare at det er utrolig mange som sprekker. Og vil helst ikke at hvis jeg plutselig blir drita på byen, og våkner opp til en MMS på mobilen med meg som tar meg en blås, så vil jeg helst ikke ruinere meg.
Men nå skal jeg holde kjeft og ta mine umodne kommentarer et annet sted.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 3rd 2006 at 10:55
# 8 Hawkie
Ja, nikotinavhengigheten er mindre enn man tror.
Jeg gjorde i min tid som røyker en artig observasjon:
Visse dager hadde jeg betydelig mer å gjøre i kontorarbeid enn andre dager. (Satt mer eller mindre permanent ved skrivemaskinen) Slike dager hadde jeg ikke anledning til å holde sigaretten i hånden. Isteden ble den hengende i munnviken med det som resultat at røyken til stadighet svei i øynene. Så havnet den på kanten av askebegeret hvor den ofte ble glemt!
Slike dager kunne jeg plutselig bare røyke en tredjedel av normalt forbruk. Så hvor ble det av avhengigheten? Trengte jeg ikke mine “100 om dagen” likevel? Det var i en slik stund at beslutningen ble tatt (og gjennomført pronto)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 3rd 2006 at 10:58
# 10 – La Bambina
Jeg er da ikke sint? Ikke det minste! Jeb bare påpeker at nettopp slike tanker som at man ikke har råd tikl å betale ut slike penger osv. jo nettopp er kilden til unnskyldninger som så igjen resulterer i at man ikke slutter.
Jeg synes bare det er hyggelig at du gir til kjenne dine synspunkter!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 3rd 2006 at 12:13
Beklager, blir bare så oppgitt over hvor mange som sier til meg at jeg ikke klarer det…
“Du klarer ALDRI å slutte første gang du prøver!”
“Jeg måtte prøve 20 ganger før jeg klarte det!”
For å si det sånn, hvis jeg hadde fått en tier hver gang noen sa dette til meg, så hadde jeg glatt hatt nok penger til et sånt veddemål!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 3rd 2006 at 13:46
# 10 – LaBambina
Ja. som sagt – det har med motivasjon å gjøre. Det er lett å hive seg på en “stemningsbølge” eller nyttårsforsett fordi andre rundt en gjør det, men man er jo i utgangspunktet ikke særlig mer motivert selv av den grunn.
Slik motivasjon må komme “innenfra” og dersom du skal lykkes så må du i hanmdling vise at du “vil”.
Det er noe av det samme du finner hos de som sier de skal slanke seg på nyåret.l Men hvis du kontrollerer kjøleskapet så inneholder det de samme matvarene som før og kanskje enda mer (siden det er jul). Konsekvensen av en slik uttalt ambisjon om å slanke seg bør jo vise seg i innholdet av kjøleskapet? Og slik er det med røyking også.
Man må rett og seltt fjerne “fristelsene” og sørge for å påvirke omgivelser i slik grad at det blir “next to impossible” å fortsette i samme spor!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 3rd 2006 at 13:54
Leste boka endelig en ikke-røker.
Dette er hva ihvertfall jeg lette etter, endelig en bok som analyserte røykebehovet, røyksug etc.
Denne boka gjorde det lett å slutte å røyke og er det eneste som har funka for meg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 3rd 2006 at 13:55
Det viktigste en gjør er i allefall å aldri gi opp håpet om en virkelig ønsker å bli røykfri. Klarte og holde meg i opptil 6 mnd før jeg sprakk et par ganger, men innerst inne så jeg det fortsatt som et ønske at jeg skulle være røykfri….
Grunnen til at det gikk bra denne gangen kan muligens være at ei “skikkelig blond ei” møtte opp på mandagsmorran og høylydt deklamerte at hun hadde klart å holde opp å røyke heeeeelt siden fredagen! Da ble jeg så forbanna på meg selv og tenkte “Kan hun – kan jeg” og kasta pakka
Hun sprakk neste dag og jeg er fremdeles røykfri på 12. året! Testet ut en røyk når jeg hadde holdt opp i 7 år, klarte å ta en halv røyk og har ikke vært så syk på lenge som etter den festen….. Aldri mer!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 3rd 2006 at 16:59
Hvilke metoder man skal bruke for å stumpe røyken er det ikke noen fasit på. Det vil være individuelt hva som fungerer best.
MEN: det er helt riktig at det kun er spørsmål om viljestyrke i lengden. Hvis man ikke vil begynne igjen, så klarer man å la være. Jeg snakker av erfaring
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 3rd 2006 at 21:54
# 17 – Bentih
Det er etter hvert mange som har gjort seg samme erfaring. Og når man begynner å se etter utveier før man engang har sluttet så er man jo ikke engang motivert.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 3rd 2006 at 21:56
# 16 Livsnyteren
Ja, jeg husker at også jeg fikk min stolthet satt på prøve i forbindelse med det å slutte. da ble det en “prestisjesak” fo neimen om noen skulle kunne si i ettertid at jeg sprakk . . .
Og der er vi ved kjernen – motivasjon og vilje til å gjennomføre – no matter what!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 3rd 2006 at 22:04
Jeg holder meg til min måte – aldri ta den første røyken. Like greit det
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2006 at 01:05
# 20 – Akvarieblomst
He he, ja det er nok det lureste, men da har du jo heller ikke noe behov for å slutte?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2006 at 01:11
# 13 – La Bambina
Jovisst kan du slutte første gangen. Du må bare være motivert! Så motivert at du legger forholdene til rette og at det blir uakseptabelt dyrt å feile.
Så sprekker du. Hvem lurer du da? Deg selv! Og hvem tapte på at du “sprakk”? Du selv!
derfor skal du selvsagt ikke sette deg selv i slik situasjon før du er inderlig forbannet og “dead set” på at du skal lykkes! La din stolthet og stahet jobbe for deg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2006 at 02:48
faen hater røyk….har lagt plutselig merke til at mora mi hoster mer…
hun har røkt fra hun var 14 og 36år senere er hun fortsatt kreftfri…heldig er hun…men jeg har sagt at hvis hun får kreft så har hun seg selv å takke. Hun har visst om faren med røyking i flere år og jeg har sagt til henne at hun skal slutte å røyke, men neida. Hun fortsette og fortsette som om det skulle være like viktig å røyke som å spise mat og drikke vann
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2006 at 11:54
# 23 – Rosewell
Hvis hun har røykt hele livet og nå tilsynelatende plutselig hoster og harker mer enn før, så ville jeg nok fått henne sjekket for KOLS.
Men, dessverre, – hvis det viser seg å være KOLS så er denne tilstand permanent. Det finnes imidlertid ting man kan gjøre for å avhjelpe situasjonen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2006 at 14:50
Har man lyst til å slutte så er det ikke vanskelig.. Sluttet på dagen da jeg fant ut at jeg var gravid. Nå er det vanskelig for meg å få lyst..uansett om det lukter vondt, er helsefarlig og alt det der..
Gode råd på hvordan jeg kan få lyst mottas med takk.
hittil 4 røyk idag..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2006 at 14:55
Lady-2: Les “Endelig ikkerøyker”.
Det heter jo at selv om du verken har lyst eller viljestyrke så vil denne boka få deg til å slutte! Og du skal helst røyke til du er ferdig med boken, står det også.

Og hvis ikke, vel, så har du jo likevel ikke tapt noe?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2006 at 15:02
Hvordan får man til det lille som står under
Argus -37 ? ejg vil også ha sånn!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2006 at 15:08
Singhell:
Øverst på bloggsiden mener du?
Gå inn på “Min side”, så Mine blogger, Innstillinger, og der det står Beskriv bloggen din, der skriver du noen ord…
Lagre endringer, og du er i gang!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2006 at 15:46
# 27 Singhell
Ja da kom visst La Bambina meg i forkjøpet? Og du har vel fått det til ut fra den beskrivelsen?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2006 at 15:50
# 26 – LaBambina
He he,- ja det er nok en metode som appellerer til mange røykere. Å røyke helt til man er ferdig med å lese boka, mener jeg. Da er det vel mange som vil lese veldig nøye, repeterte kapitler, og fortrinnsvis bruke i alle fall et år eller to på å komme seg igjennom?
Her finner vi igjen de såkalte “vikarierende motiver”, ,men ellers har jeg jo lest at mange faktisk greier å slutte ved hjelp+ av denne boka. (Har ikke lest den selv ettersom jeg sluttet å røyke så langt tilbake som i 1961)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2006 at 15:56
# 25 Lady-2
Det var jo prisverdig av deg at du sluttet da du ble gravid. Jeg antar at du tenkte på barnet? Og det er helt riktig av deg. Barn kan ta skade av mors røyking. Det viser seg til stadighet gjennom nyere forskning.
Motivasjon for å slutte (igjen) kan jeg ikke gi deg. DU vet like godt som meg at slii masing ofte virker mot sin hensikt og at man bare blir mer trassig i sine røykevaner jo mer omverdenen maser. Slik motivasjon må være “fornuftsbasert” og må komme “innenfra”. Det er DU som må ønske å slutte!
Men en ting forundrer meg litt:
Da du var gravid sluttet du (prisverdig) av hensyn til barnet. Hvilket forteller meg at du vet litt om røyking og ringvirkninger av denne. Da må du vel også ha fått med deg at “passiv røyking” er like farlig som aktiv?
Bor du ikke sammen med barnet ditt?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 20th 2006 at 02:29
Hvis du skal slutte å røyke så anbefaler jeg kurset http://www.nikotinfri.no
Se bl.a. bloggen til Lavina som har tatt det kurset. Hun er nå røykfri etter 30 år som røyker.
http://www.vgb.no/123...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 20th 2006 at 08:56
# 32 Terje
Ja, det står respekt av Lavinas innsats her. Nå skal det sies at det vel bare dreier seg om 3-3,5 uker så langt, men – hun er så definitivt over det værste.
Og det vil i fortsettelsen kreve langt mindre motivasjon fra hennes side å fortsette. Men vi har jo lest om røykere som har stoppet i et par år og så begynt igjen?
Slike folk har jeg liten sympati med. For de har bevist ovenfor seg selv at de KAN slutte hvis de vil. Og likevel velger de å fortsette?!
Røyk blir jo ikke mindre skadelig fordi man beviser at man har styrken som trengs til å slutte og så fortsetter å røyke?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 20th 2006 at 09:05
du har så rett… jeg har prøvd å slutte mange ganger, men går ikke og jeg vet jeg vil egentlig ikke jeg liker røyken! den er god.
når jeg prøvde å slutte sprakk jeg når jeg var helt alene, jeg hadde stolthet nok til ikke å ta unskyldningene mest fest røyk og alt det. men når det var meg og røyken da klarte jeg det ikke.. jeg må først bestemme meg før jeg slutter..
vanskelig?? JA…
skal jeg en gang klare det, før jed dør av kreft og kols og hele pakka?? JA..:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 20th 2006 at 09:12
Hmmm.. jeg har da klart å slutte å røyke hver gang jeg er gravid og ammer, men jeg VIL IKKE slutte å røyke, men jeg klarer det av hensyn til barnet, men jeg lider meg gjennom 9 måneder med røyksug under svangerskapet og nesten 1 år med amming, jeg gleder meg i alle de månedene til å ta meg en røyk igjen. Det er et mareritt.. røyksuget går aldri over.. jeg er stadig fristet, men det går opp og ned etter at jeg har holdt opp en tid, og jeg merker jo helsa er mye bedre
)
men røyken er min 2venn2 og det hjelper når enn ikke har det så lett, er stressa osv.. en gang slutter jeg kanskje 4 ever? det vet jeg ikke.. men en ting er ialefall sikkert, enn ER avhengig, det er som å skulle slutte å spise og være konstant sulten..
NÅ HAR JEG NETOPP FÅTT VITE AT JEG HAR EN LITEN BABY I MAGEN :O) Så nå skal jeg slutte neste mandag, og det klarer jeg
) Men det er ikke dermed sagt det er lett.. men jeg gjør det for babyens skyld, noe som bare skulle mangle.
Klemmer fra Angel og Baby Angel. hehe..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 20th 2006 at 09:13
# 34 Linda
Hei Linda. Takk for en ærlig fremstilling av problemet. (For hva har du vel å tape?) Ved å konstruere mer eller mindre gode unnskyldinger så lurer man seg bare selv. Hva jeg mener og tror har jo ingen betydning i saken, ikke sant. De er DIN kropp og det er DU som røyker. Og det er DU som en gang skal betale prisen.
Jeg har en god venn som sliter med KOLS. Og det er ikke bare hyggelig å høre den hvesende pusten, kampen for å få nok surstoff ned i lungene. Jeg er overbevist om at han gjerne skulle levd om igjen, – hatt sjansen til å gjøre det litt annerledes, men – har man først fått KOLS så er det en kronisk tilstand.
Og dersom man sier at man skal slutte på en eller annen dag i fremtiden, det være seg sluttet av uka eller fra 1 januar neste år, så er man rett og slett ikke motivert. Man kjøper seg der og da en unnskyldning til å fortsette.
Sånne folk bare flirer jeg av…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 20th 2006 at 09:15
Noe av det verste som finnes – er fanatisme av alle slag. Ikkerøykere (som har blitt det etter 30 års storrøyking) er ofte de aller verste.
Det er viktig å vite at det er forskjellige ting som kan hjelpe folk til å slutte – det finnes ingen oppskrift.
Jeg for eksempel – var en storrøyker – uten den minste lyst til å slutte. Hadde heller ingen planer om det. Storkoste meg med røyken.
Før jul for snart 4 år siden fikk jeg plutselig blodpropp i lungen.
Du kan si det sånn – at det er jo en relativt stor motivasjonsfaktor for å slutte – og jeg klarte det. Ikke ett trekk siden 5. januar 2003.
Imidlertid måtte jeg gjøre det på en helt annen måte enn du skisserer. Jeg måtte f.eks. ha røyk liggende både her hjemme – og ikke minst på hytta. Der inne i fjellheimen har jeg fortsatt 2 pakker (antagelig knusk knusk tørre) sigaretter i en skuff.
Poenget her er at det gjør det til MITT VALG å la være å røyke. Ikke det at jeg IKKE HAR røyk. For da tror jeg at desperasjonen hadde tatt meg en natt – og jeg hadde satt meg i bilen og kjørt til en eller annen nattåpen bensinstasjon. Nå – velger jeg bare å la være å røyke – om du skjønner hva jeg mener. Selv om tilgangen er der…
Det første jeg gjorde – var å få meg en sånn svær kalender til å henge på veggen. Jeg satt et stort kryss over hver dag jeg hadde klart det. Det var helt klart en stor motivasjonsfaktor å se at det ble flere og flere kryss.
Da røyksuget ble som verst innimellom – gjorde jeg følgende:
Jeg lot som om jeg hadde en røyk i hånda – tok et “liksom”magadrag – og blåste ut mens jeg gjorde de bevegelsene man gjør når man stumper røyken. Det ga en eller annen merkelig beskjed til hjernen min om at “nå har du jo akkurat røyket – ergo skal du ikke fyre opp en ny en med en gang…” og suget ga seg.
Dette er særlig lurt å benytte seg av når du kommer i en av alle de 1000 situasjonene som er forbundet med røyken som kos. Det er nemlig ikke på fest det er verst…neida, det er f.eks. når jeg kommer på hytta – sitter og venter på at kaffen skal koke, skal bare vaske gulvet så skal jeg ta meg en røyk….osv. osv…
Nå er det snart 4 år siden jeg tok mitt siste trekk, og først nå kaller jeg meg en ikke-røyker.
Poenget med denne kommentaren er at det ikke finnes noen standard-oppskrift på hvordan man slutter…
Men ALLE kan klare det…hvis man virkelig bestemmer seg…men la folk få bestemme det selv.
Lykke til til alle.
Røykfri klem fra Mamzen
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 20th 2006 at 09:22
# 35 Angel Snow
Hei Angel! Jeg skal ikke moralisere. Du har da jammen hatt ditt å stri med (og jeg ser faktisk ikke bort fra at det kan være noe av en underliggende årsak til at du røyker)
SÅ har du bevist at du har det som skal til for å slutte, men – at du ikke har “stayer-evner” i slike sammenheng.
Vi kan vel være enig om at røyking ER skadelig for organismen? Senere undersøkelser har dokumentert at kroppens imnmunforsvar skades like mye om du røyker 3 eller 20 pr dag, men tjærinnhold i lungene o.a. øker selvsagt med økende forbruk.
I den senere tid er det også bevist at “passiv røyking” kan være nesten like skadelig som aktiv røyking. Så røyker du inne, er dine barn besten like utsatt som de var som fostere, men på en litt annen måte.
Før som følge av redusert næringsopptak og skadelige stoffer gjennom næring. Idag er det lungene som angreipes gjenno “passiv røyking”,
men – du kan selvsagt minisere slike skader ved konsekvent å røyke ute. Men det er det ofte litt vanskelig å gjennomføre når minusgradene biter i kinnet eller når høstregnet pisker på ruta…
Ærlig talt, når du først har sluttet (og bevist at du kan) så fatter jeg ikke at noen friviliig begynner på samme kjøret en gang til…? (det er altså IKKE bra for deg! Uansett hvor godt du synes det er)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 20th 2006 at 09:27
# 37 Mamzen
Ja, vi har alle våre “terskler”. Og at en lege forklarer deg at du ikke behøver å kjøpe en ny kalender (eller tilsvarende hendelser) pleier å være en sterk motivasjonsfaktor. Bare så synd at det da ofte er i seneste laget?
Jeg ser du valgte en litt annen kurs. OIg det gjør jo ingen ting så lenge den var effektiv for deg?
Dette med å “late som” du hadde en røyk i handa, fungerte vel for deg som min berømmelige kulepenn. Selv om jeg altså ikke “røykte kulepenn” (hadde vel kommet i Guiness) så fungerte det som et slags substitutt mot vanen å ha noe i høyre hånd.
Tørkede sigaretter representerer vel egentlig ingen fristelse lenger? Kast det bare …!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 20th 2006 at 09:36
#38 Jo, jeg er helt enig i at røyking er skadelig, men, som du og sier så har jeg min “bagasje” å bære på, å røyke er bare en bagatell i forhold til hvor jeg egentlig kunne endt i dag.
jeg vet ikke om jeg kommer til å begynne igjen neste gang? men røyken betyr faktisk noe for meg, har holdt på siden jeg var 14 år.
men jeg er enig i at det er dumt, men jeg har røyksuget hele tiden, til slutt så er jeg så lei av det røyk suget at jeg ser frem til å “slukke2 det.. så det er vell hovedgrunnen hver gang til at jeg begynner igjen..
Jeg røyker ikke inne, selv ikke når det er 30 kuldegrader her, og jeg røyker en røyk 3 ganger.. når det er kaldt. hehe..
Jeg utsetter ikke barna mine for røyking heldigvis.. jeg gremmes over å se foreldre røyke inne, og jeg gremmes over å se gravide røyke.. det er helt grusomt..
men, jeg er heldig som klarer å slutte, kan forstå mennesker som har problemer med det.
klemmer fra Angel og Baby Angel ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 20th 2006 at 09:41
# 40 Angel SNow
Godt å høre at du skjermer barna da. Men vet du, jeg tror ditt “røykesug” er vel så mye psykisk som et fysisk behov.
Forleden hørte jeg en artig historie. En gammel dame som hadde røkt et langt liv ble senil. Hukommelsen forsvant delvis og – hun glemte faktisk at hun var storrøyker!
Og det var det!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 20th 2006 at 09:53
Jeg jobber på et smelteverk, og da tar vi “lungetester” (kan ikke for mitt bare liv huske hva de heter) hver år, og tester lungekapasiteten. Den var på 69 % i sommer.Klarte ikke å puste dypt inn og så blåse hurtig helt ut uten å begynne å hoste.
Leste boken “Endelig ikkerøyker” og sluttet med sigarettene.
Etter 8 uker tok jeg ny “lungetest” og lungekapasiteten hadde da økt til 81 % !!!
Det gjorde at jeg nå kan si at jeg ALDRI kommer til å røyke igjen!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 20th 2006 at 10:00
# 42 Ilmy
Jeg tror vel det heter “silikose”? Støv som angriper lungen, ikke ulikt hva man finner hos gruvearbeider.
Ja, ikke bare får man sterkt forbedret lungekapasitet, men man får tilbake smak- og luktesans. Ofte til stor overraskelse for den det gjelder.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 20th 2006 at 10:02
#41 det er jeg helt enig i.. at det er Psykisk.. det tror jeg veldig på
)
du tror du må ha noe du ikke må ha..
men at det er psykisk gjør det absolutt ikke lettere å slutte ;o)
klemmer fra angel og baby!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 20th 2006 at 10:06
# 35 Angel Snow
Oida. Overså den lille “gledlige nyheten”.
GRATULERER!!!! (Det var vel koselig?!)
Og aså slutter du igjen? Så bra. Men vet du, denne gangën synes jeg du bør gjennomføre? Dvs. – gjøre det permanent. For når du ikke ha røyket gjennom et helt svangerskap, så er du jo i realiteten fri. Joda, du kjnner et røykesug, men – det kan umulig være like sterkt som i den førsste tiden da du sluttet?
Og greide du det i begynnelsen, så greier du det selvsagt også etter 9 måneder?
Og gradvis forsvinner det helt. Bare ikke tenk på det så mye! Ta deg et eple isteden!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 20th 2006 at 10:07
# 44 Angel Snow
men du er vel en “tøff dame”, – er du ikke?
Dette fikser du!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 20th 2006 at 10:20
#45 hehe, ja det er en veeeldig gledelig nyhet
) alt var planlagt, og det er mitt siste barn.
jeg vet, jeg burde absolutt ikke begynne å røyke igjen, men.. røyksuget.. det er avogtil så intenst at jeg blir sprø, og til slutt, etter nesten 1 år og 9 måneder med graviditet og amming.. så MÅ jeg ha røyk, for da har jeg faktisk “pint” meg selv så lenge..
røyksuget er til tider svært ille.. like ille som om jeg skulle slutta i går.. men det er nokk psykisk ja.. skal se hva jeg får til, ingenting ville jo vært bedre enn at jeg klarte det 4 ever, hadde blitt glad da selvsagt.. så.. hvem vet??
mange klemmer til ARGUZ og ønsker om en fin dag fra en liten Engel med en enda mindre Engel i magen sin
)
Jeg venter faktisk mitt 7 barn i den 7 måned i det 7 året. hehe.. litt unikt det da ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 20th 2006 at 10:34
Man må ikke glemme og tømme askebegeret også! Røykere blir som rotter når suget kicker inn
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 20th 2006 at 10:38
jeg røyker ikke, har heller ingen planer om å begynne. er bare bortkastet!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 20th 2006 at 10:48
# 47 Angel Snow
Får bare ønske deg lykke til på ferden. Dette klarer du!!! (Hvis du vil)
Og sett bort fra alle andre faktorer:
Det finnes faktisk ikke ett eneste stoff i en sigarett sosm gir deg noe positivt. Ikke ett eneste! Derimot er det hundrevis som har en uheldig effekt og som kan gjøre ubotelig skade
på kroppen din (som forøvrig er den eneste du har) Også er det ditt valg, og ditt alene!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 20th 2006 at 10:50
# 49 kjellare
Nei, hvorfor i all verden skulle du nå det?
Det vil ikke kunne tilføre deg et eneste positivt element hverken den ene eller den andre veien. Kun utgifter og dårligere helse.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 20th 2006 at 10:52
# 48 Fhump
Ja ikke sant. Et hvert hjem må jo liksom ha noen slike “pyntegjenstander” i fall det skulle komme et menneske?
Faktium er jo at de færreste mennesker idag røyker når de går bort med mindre vertskapet fyrer opp. Man går ut om man absolutt må¨.
Og da har vel strengt tatt et aksebeger inne ingen funksjoin?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende