Jeg har i mange år mistenkt at "verdens beste helsevesen" har betydelige svakheter som beleilig sopes under teppet. Fra tid til annen skjer det noe som gjør det vanskelig, eller umulig, å skjule at noe er galt.
Idag var enn slik dag! Plutselig velger en overlege på A-hus (Akershus Universitetssykehus på Lørenskog) å tilstå at han til stadighet måtte skrive ut psykiatriske pasienter med selvmordstanker lenge før det ble ansett forsvarlig. Hvorfor? Jo, fordi han måtte ha plass til nye innleggelser!
Til tross for alle påståtte "løft" innen psykiatrien så er det herved dokumentert at kapasiteten på det bestående behandlingsapparat ikke på noen måte står i forhold til behov. Og behovet øker med foruroligende hastighet etter hvert som presset øker i arbeidslivet og at stadig flere føler seg overflødige eller at de ikke lenger strekker til. Så hvis vi ikke evner å bygge ut psykiatrien i det tempo som er nødvendig, så bør det ses på muligheter til å redusere slikt "press" i et enkeltmenneskes hverdag. Det beste ville jo være om man først og fremst kunne beholde helsa? At man slapp å bli et "psykiatrisk kasus" med behandlingsbehov? Billigere for samfunnet ville det også bli.
Det er foretatt en meget omfattende undersøkelse i en rekke europeiske land hva angår kvaliteten på de enkelte lands helsevesen. Med den statistikken disse undersøkelser gir, har man, basert på folketall, foretatt en tilsvarende beregning av forholdene i Norge.
Denne beregningen konkluderer med at det i Norge hvert år dør ca 2000 personer i våre sykehus grunnet feilbehandling! På samme måte anser man at ca 15 000 mennesker hvert år får permanente skader som følge av slik feilbehandling. Og at majoriteten av slike tilfeller skjules gjennom ikke eksisterende eller mangelfulle rapport-rutiner og journalføring!
Regner vi at hver slik person har en familie, og at relaterte personer som berøres økonomisk eller sorgmessig gjennomsnittlig ligger på ca 6 pr person så følger herav at ca 100 000 mennesker berøres i større eller mindre grad hvert år.
Er det muligens på tide med en revisjon av vårt helsevesen og en kontroll med hvor mye "helse" vi får tilbake pr investert krone? Vil det f.eks. kunne lønne seg å investere noe mer i forebyggende arbeid for å forhindre "psykiatriske tilfeller" fremfor å behandle dem i ettertid?
Burde helestasjoner landet over i større grad ha psykiatrisk kompetanse slik at slike tilfeller kunne fanges opp på et tidligst mulig tidspunkt. Eller burde man ha øynene åpne allerede på det tidspunkt man konfronteres med karakterkrav og forventninger i vårt skolevesen? Allerede her mistenker jeg enkelte kan få problemer, litt avhengig av sin psyke. Eller har vi råd til bare å la det skure inntil det eksploderer i ansiktet på oss (som i Brønnøysund) ?


14 kommentarer In " NORSK HELSEVESEN OG DET VI IKKE VET! "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
januar 4th 2006 at 21:49
Vel, jeg synes det eksploderes stadigvekk nå..
Man bør vel forebygge i skolen. Men for de som det har gått for langt for, som allerede har blitt syke, bør det absolutt være hjelp for.
Jeg sitter og leser på avsløringer fra Gaustad sykehus og jeg blir mer og mer sjokkert over hva jeg får vite, og jeg begynner å få mindre og mindre tillit til helseapparet vårt her i landet, dessverre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2006 at 21:53
*kremt* verdens beste helsevesen har kommunist staten cuba..bare så dere vet =P
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2006 at 21:54
2# Ja, noen bruker penger på helsevesen. Andre bruker penger på å ha et demokratisk samfunn.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2006 at 21:57
# 1 – Irisdyrevenn
VI har bare så vidt begynt å skrape i overflaten, tror jeg. Det vil nok skje mye mye mer i årene som kommer.
Husk at vi i tillegg nå har fått en rekke nye landsmenn med alvorlige traumer fra krig og elendighet, noen med bakgrunn som “barnesoldater”. Bare vent og ser hva som etter hvert vil skje med disse i et helsevesen uten kapasitet i sin psykiatribehandling!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2006 at 21:59
# 2 – Sosialisten Bjarne
Ja, jeg har fått med meg at en del norske politikere har vært på gjestebesøk der i den senere tid. Jeg lurer på om de lærte hvordan de kan drive et adekvat helsevesen uten statsinntekter?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2006 at 22:01
# 2 – Link-86
Og vi bruker tilsynelatende mer penger på begge deler, men uten at vi får noe tilfredsstillende ut av noe av det?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2006 at 22:06
hehe hver gang norske politikere er på tema tur flyr dem dyrt, drikker og koser seg å sender regninga til staten..akkurat som noen i forsvaret gjør..*kremt*
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2006 at 22:10
# 7 – Sosialisten Bjarne
Ja, “store gutter” flyr “business class” og drikker champagne. Men det var vel kvaliteten på vårt helsevesen, eller rettere sagt “mangel på kvalitet”, som vi debatterte her?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2006 at 22:11
Noe er stein hakke galt.
Desto mer midler man pumper inn i systemet, desto større svakheter avdekkes.
Jeg kan ikke skjønne annet enn at store midler må bli borte på veien, i en elle annen obskur byråkratisk-organisatorisk tåkeverden. Hva er ellers forklaringen?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2006 at 22:31
# 9 – Chris Chr
Ja, det er noe med regnekunnskapene rundt om. Og det faktum at “det er jo ikke mine penger, so what the heck . . .”
Vi høer jo til stadighet at helseinstitusjoner går underskudd så det suser i forhold til oppsatte budsjetter.
da er det enten noe galt med utgangspunktet (urealistiske budsjetter) eller utøvelse av økonomistyringen.
Når man kjenner antall ansatte, lønnsavtaler, behandlingskapasitet og generelle driftsutgifter så budre det jo være mulig å bygge et realistisk budsjett? Og på samme måte burde detg være mulig å følge med slik at man allerede etter 1 mnd. drift kunne kontrollere status og korrigere kursen.
Saken er vel at majoriteten av våre helseinstitusjoner ledes av folk med medisinsk kompetanse men uten “snøring” på ledelse og/eller økonomistyring. Så går det som det går . . .
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2006 at 22:39
Jeg regnet med at dette kom. Hvorfor stiller vi ikke spørsmål om hva som er grunnen til at opptrappingen ikke går fort nok og at vi ikke klarer å behandle alle som trenger det?
Det største problemet innen psykiatrien er å skaffe fagpersonell, fordi det ikke er ansett som et atraktivt fagområde å jobbe med. Der må vi begynne. Det trengs tydeligvis holdningsendringer. Det hjelper ikk å pøse på med penger, senger og bygninger om det ikke finnes noen som kan behandle pasientene.. http://www.nrk.no/nyh...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2006 at 23:19
# 11- Johknu
Ja, det måtte du absolutt regne med! Dine spøsrmål er jo også delvis min konklusjon; – om vi bør se nærmere på hvordan pengene brukes, hva vi får igjen for investerte kroner og – om vi ved å kanalisere penger annerledes (mot forebyggende virksomhet) kan demme opp får en eskalerende pågang (behov).
Når det er sagt så har de 2 siste helseministre meldt om “betydelige løft” innen psykiatrien. Det er vel på tide å be om et konkret regnskap? Hva har man satset på? Hvor mye? Og hva har man fått igjen?
Og for å gi en liten ekstrakommentar til ditt siste innlegg: Nei, jeg er ikke fornøyd! Ikke så lengbe folk begår selmord i desperasjon over å bli avvist av et helsevesen våre politikere karakteriserer som “verdens beste”.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2006 at 23:28
#12 Det hjelper ikke med “betydelige løft” dersom vi ikke har pleiepersonell. Og det blir spesielt vanskelig dersom ikke nok pleiepersonell ønsker å jobbe med psykiatri.
Mitt siste innlegg var ikke myntet på deg. Jeg har selv blogget min misnøye om dette og hint.
Selvsagt skal vi ikke være fornøyd når situasjonen er som den er. Men du vil måtte skrive mange innlegg. Vi vil aldri få et helsevesen som er så godt at ikke noen faller utenfor enten det gjelder psykiatri eller somtatisk. Da må vi flytte til landet UTOPIA, dessverre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2006 at 23:41
# 13 – Johknu
Nei, men hvis vi ikke opprettholder en vedvarende “støy” om ting vi ikke finer gode nok, så vil de i hvertfall ike bli bedre.
Jeg skal være den første til å skrive under på at Norge trenger mer kvalifisert helsepersonell. Da nytter det ikke som regjeringen nå gjør,- å trekke støtten til private høyskoler som jo nettopp utdanner slikt personell.
Jeg skal ikke ta stilling til hvorvidt folk ønsker/ ønsker ikke å jobbe innen psykiatri. Min erfaring er at folk jobber der de kan tjene gode penger. Og hvis det er ulystbetonet eller farlig å ha jobb i psykiatrien så har man i andre yrker noe som heter “risikotillegg”. Klart det er mulig å få folk i psykiatrien. Det er bare spørsmål om midler. Man kunne f.eks. gi ekstra poeng for praksis i psykiatriske instituasjoner til de som skulle utdanne seg videre innen helse.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende