Endelig et positivt tegn. Noe som kan sies å ha betydning for syke mennesker. Og selv om det i budsjettmessig sammenheng må karakteriseres som "blåbær",
Det dreier seg denne gang om egenandeler ved legebesøk. Tidligere har har barn fra 0 – 7 år ikke blitt belastet med slike egenandeler, men ftra 1 jan. 2006 er ordningen utvidet til å gjelde barn fra 0 – 12 år. Som sagt, "en dråpe i havet" i budsjettmessig sammenheng, men et tegn som tyder på at man tenker i riktig retning.
Man kunne kanskje tenke seg at man innførte en lignende ordning for våre eldre, f.eks. de som er over 70 år? Majoriteten av disse er fortsatt "minstepensjonister" og ettersom våre eldre nok oftere trenger legeassistanse enn ungdom, så vil slik ordning bli noe dyrere. Men hvis det er noen som trenger en liten håndsrekning i sin alderdom, og da særlig i forbindelse med tiltagende sykdom og fallerende helse, så er det jo nettopp de eldre blant oss?


15 kommentarer In " ENDELIG SKJER DET NOE! "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
januar 5th 2006 at 11:31
Veeeeeeeeeeldig enig med deg!
Minstepensjonister har ikke akkurat all verden og rutte med.
Darky
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2006 at 11:46
Enig med det, men hva med oss som betaler opptil flere tusen i mnd. av egen lomme for å holde oss i jobb da? Greit at dette gjelder alternativ behandling og ikke er godkjent, men når det virker og en kan fungere i jobben, burde ikke en da få noe dekket? Det er jo billigere for samfunnet enn at en skal motta trygd.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2006 at 12:24
Ærlig talt, jeg synes dette landet kunne hatt råd til GRATIS lege for de gamle med dårlig råd.
Man er på slutten av livet sitt, og hvorfor skal folk bli belastet med ekstra bekymringer når det er snakk om helse.
Dette landet kan bare legge om pengeprioriteringene, så vips, så kunne det gjort hverdagen mye bedre for de vanskeligstilte.
Gamle og syke BURDE fått et mye bedre tilbud enn det som er nå.
Noen mennekser har i perioder faktisk IKKE råd til å hente medisinene sine, som er livvsnødvendige på grunn av at de ikke har råd!
DET kan jeg bevitne etter mine mange år i denne bransjen.
Det er mange triste skjebner.
Helse og legebesøk og livvsviktige medisiner bør man finne en ordning på, slik at de som er vahnegig av dem, FÅR dem også UTEN å lide mer enn de gjør.
Skru ned på lønningene sier jeg! OM det er det det skotter på. Vi trenger flere av “Robin Hood” folk her. Enkelt sagt, men jeg er så mettet av denne sektoren sånn at jeg kan spy!..unnskyld uttrykket mitt her..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2006 at 12:57
# 1 Darky0
Det er kjlart at det vil koste litt mer for de over 70 år fordi de jo oftere trenger lege, men – har vi råd til å donere 6 milliarder til internasjonal vaksinering av barn (ikk egne) og til å gi minstepensjon til eldre innvandrere under såkalt “familiegjenforening” så bør vi i alle fall ha råd til dette?
Noe mindre ville vel nærmest være skammelig?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2006 at 15:39
Jeg er helt enig i at dette bør gjelde for minstepensjonister. Men jeg synes ikke det skal være noen regel om at ALLE over en viss alder skal få dekket slike kostnader. Det finnes tross alt mange eldre med god råd også, og disse trenger ikke en slik håndsrekning.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2006 at 16:22
# 2 MarMar
Det er jo egentlig en helt annen problemstilling. Da kan man jo like gjerne kutte ut egenandeler i det hele tatt? Og det er en grunn til at de er der!
Men,- du har selvsagt et poeng. rent samfunnsøkonomisk ¨å er det jo lite lønnsomt å ha folk gående på sykepenger i månedsvis dersom en enkel behandling/inngrep til rundt kr 10-15 000 kroner kan få dem tilbake i jobb.
Og hvis det ikke er kapasitet i det offentlige helsevesen til å ta unna slikt, så bør man vel egentlig vurdere å betale “det private helsevesen” for å ta unna slike tilfeller? Bedre for den som er sykemeldt og betydelig mer lønnsomt for samfunnet som sådant.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2006 at 17:10
# 5 Bentih
Det er jo her byråkratiet begynner å vokse. Og misunneklsens ånd gror oss over hodet. Vi får jo ikke gjort noen ting fordi vi skal behovsprøve alt mulig.
Nå er det slik at rike familier i Holmenkollåsen mottar barnetrygd på linje med alle andre familier i dette land. Og de mottar “kontantstøtte” i den grad de fyller kriteriene.
Kan vi leve med det så må vi også kunne leve med at noen formuende pensjonister faktisk slipper egenandeler de kunne ha betalt. Vi kan da ikke forsvare å ikke innføre slike fordeler for våre eldre (som trenger det) selv om vi har noen dusin skipsrederfruer o.a. som faktisk har penger nok?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2006 at 17:20
Jeg sier at det kan forsvares å ikke innføre dette for de som trenger det. Mitt poeng var, som jeg er ganske sikker på at du oppfattet, at de som ikke har behov for det ikke skal få slike fordeler. Når du sammenligner med rike familier og barnetrygd, er jeg av samme oppfatning der. De som ikke har et behov, trenger ikke melke statskassa på slike ting. Og ikke kom med argumentet at de skal ha noe igjen for det de yter. De pengene de kunne avstått ved å ikke motta feks barnetrygd og kontantstøtte kunne vært brukt til å finansiere mange viktige ting for de som virkelig trenger det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2006 at 17:42
# 8 – Bentih
Du forsvarer å IKKE inføre en ordning som utvilsomt trengs av dem det gjelder og grunngir dette med at dette vil medføre “at de som ikke trenger det faktisk får det.”
Det er en fattig trøst for eldre som i dagens samfunn faktisk ikke har råd til å hente ut resepter foreskrevet av lege. Så sneversynte kan vi etter mitt syn ikke være. Uansett hva slags regelverk som innføres på et hvilket som helst område så vil det være noen som faktisk får noen fordeler de strengt tatt ikke trenger. Dette er den prisen vi som samfunn må være villige til å betale for et nødvendig sikkerhetsnett for dem som trenger det!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2006 at 18:51
vet ikke jeg hva du stemmer argus men håper du legger merke til at det var de rød-grønne med sitt flertall som fikk igjennom dette her
lenge leve det røde
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2006 at 19:00
Nå ble det et IKKE for lite i innledningen i min kommentar #8. Det riktige skulle være “Jeg sier ikke at det kan forsvares å ikke innføre dette for de som trenger det”.
Det burde egentlig vært forståelig at det var min oppriktige mening, men du griper jo enhver sjanse til å kverulere
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2006 at 19:16
Jeg er ikke sikker på at gratis legetjeneste er veien å gå. Da liger det åpent for misbruk og store økninger i helseutgiftene.
Jeg synes det er bra at ordningen med gratis legetjeneste for barn er utvidet til 12 år (har selv barn i alderen 7-12), og skulle gjerne ha utvidet dette til 18 år. tter den tid forventes det en form for inntekt eller selvforsørgelse.
For oss voksne, og eldre, kan en egenandel etter inntektsforhold innføres. Jo større inntekt, jo større betaling. Et øvre tak bør settes for ikke å få for høye egenbetalinger.
Det er pr. i dag skatteklasser, skattetabeller, inntektsgrenser for egenbetaling i barnehage. Hvorfor ikke innføre egenbetalingsklasser for legekonsultasjoner?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2006 at 19:50
# 3 Irisdyrevenn
Det har ingen hensikt å skru ned lønninger. Det er ikke der problemet ligger. Dessuten vil høye lønninger gi skatteinntekter til statskassa som så kan brukes til noe samfunnsnyttig.
Men,- jeg er enig med deg at de eldre bør kunne få bedre kår. (Jeg blir vel snart beskyldt for å “mele min egen kake”, men jeg har altså god helse og har så langt ikke besøkt legekontorer mer enn høyst en gang pr år) Men her gjelder det kronisk syke. Folk som kanpt ha råd til dyre medisiner og som på toppen skal betale egenandeler inntil de bryter grensen for “frikort”. Det ville koste lite å la dem slippe egenandeler i det hele tatt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2006 at 19:56
# 12 fao 001
Ikke misforstå meg nå. Jeg er for egenandeler i den hensikt å forhindre misbruk, men – jeg har ærlig talt ikke mennesker over 70 år mistenkt for å gå til legen for å drikke kaffe.
For det første har de vanligvis et kommunikasjonsproblem. Mange kjører ikke lenger bil og taxi er dyrt. Mange er ustø på bena og vil helst ikke ta noen sjanser nå om vinteren. De går til lege fordi de er syke og trenger hjelp! De går til lege fordi de må ha reseptbelagte medisiner.
Som et “velferdssamfunn” (som kan innrømme minstepensjon til tilfeldig ankomne innvadrere og mye annet rart) må vi kunne ta oss råd til å fjerne egenandeler for slike mennesker fra dag 1.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 6th 2006 at 22:15
# 2 MarMar
Ser du har vært innpå min blogg ved forskjellige anledninger og kommentert. Og det er hyggelig. Så jeg tenkte at jeg fikk avlegge deg en gjenvisitt (Morgenfuglen), men – der var dedt jo ikke anledning tikl å kommentere noe som helst?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende