Så skjedde det igjen! Etter en relativt stille julefeiring så er kjøret igang igjen. Denne gangen er det vår finans-minister, Kristin Halvorsen, som tramper i salaten. I et intervju med Dagbladet oppforder hun hele det norske folk til å boikotte alle varer fra Israel.
Utenriksminister Gahr Støre må bedrive "brannslukking" på bred skala, mens den israelske ambassadør i Norge nærmest får ettermiddagsteen i halsen og lar telefonlinjene til hjemlandet gløde. En internasjonal krise mellom Norge og Israel er under oppseiling.
På toppen nekter Kristin Halvorsen og for den saks skyld samtlige representanter fra SV å utdype og/eller forsvare sitt synspunkt offentlig. Da er det plutselig Gahr Støre som utenriksminister som skal være regjeringens talerør. Dette er ikke bare uansvarlig, men direkte feig opptreden!
Det er ikke lange siden VG spurte sine lesere om de støttet en boikott av Israel. Så vidt jeg husker, var det ganske klart at dette ikke var noe det norske folk ville støtte? Og likevel går altså SV, som en ganske liten minoritetsgruppe i den sittende regjering, inn for slik boikott. La gå at SV alltid har ønsket en slik boikott, men – nå sitter de i en regjering og det forplikter. Da bør ansvarlige statsråder prioritere å fremme regjeringens offisielle standpunkter og ikke singe egne partipolitiske kjepphester. Slikt skaper bare forvirring på den internasjonale arena.
Det hører med at statsministeren for flere måneder siden fant det betimelig å innføre visse "kjøreregler" som bl.a. knesatte prinsippet om at politiske utspill på forhånd skulle klareres med de øvrige regjeringspartnere – før man gikk ut i media. Man kan spørre seg hvor kort hukommelse vår finsnsminister har? Eller gikk hun bevisst på tvers av regjeringssjefens direktiver? Hva bør i så fall konsekvensen være?
Delegater fra SV har ved tidligere anledning protestert på Løvebakken mot sin egen regjerings utenrikspolitikk. Nå skjedde det igjen, og denne gangen i regi av regjeringens finansminister og SV’s partileder. Slikt blir lagt merke til.
Hvis det nå er slik at SV mener å ha en annen og bedre politikk enn den regjeringen fører og derfor forbeholder seg retten til å være i opposisjon inmnenfor sin egen regjering, ville det ikke da være mye rensligere å tre ut av denne regjeringen? Er man redd for å miste en "maktposisjon"? Det må da være bedre å forlate skuta med fanen høyt hevet enn å bli hivd overbord sammen med søpla?


Ingen kommentarer In " HVOR LENGE KAN SV SITTE I REGJERING? "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
januar 5th 2006 at 19:56
Jeg er enig i at Stoltenberg nok har fått en gjøkunge inn i reiret sitt. SV er så udisiplinerte og vant til opposisjon at jeg ikke tror de skjønner at de går mot sin egen død i regjering. Fortsetter SV slik de har startet vil det bety mange kameler for de andre regjeringspartnerne å svelge. Det kan bli litt for mye for iallefall AP.
Det at SV ikke er vidsynte nok til å se at de går mot sin egen død er symptomatisk for dem.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2006 at 19:56
Jeg er enig i at Stoltenberg nok har fått en gjøkunge inn i reiret sitt. SV er så udisiplinerte og vant til opposisjon at jeg ikke tror de skjønner at de går mot sin egen død i regjering. Fortsetter SV slik de har startet vil det bety mange kameler for de andre regjeringspartnerne å svelge. Det kan bli litt for mye for iallefall AP.
Det at SV ikke er vidsynte nok til å se at de går mot sin egen død er symptomatisk for dem.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2006 at 20:15
Tid for å kjøpe appelsiner.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2006 at 20:20
Nei, jeg fatter ikke hva det norske folk tenker på. Å stemme SV inn i en regjering (som ble gjort uansett om du stemte SV, AP eller SP) er en tragedie for landet vårt.
Få tilbake den borgerlige regjeringen. De kunne sakene sine: Aldri har Norge gått så bra som i de fire forrige årene. Jeg er stolt av å holdt meg unna sosialistpartiene (og FRP). Men storparten av Norges befolkning bør rive seg i håret.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2006 at 20:51
Stem på Rosewell partiet. Blant annet er vi for opprustning av militæret, 1parti norge og et eget atomvåpen program
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2006 at 21:01
Dette beviser nok en gang at SV ikke passer til noe annet enn å sitte på siden. Det er helt utrolig at såkalt “profesjonelle” politikere ikke vet bedre.
Jeg blir rett og slett forbannet over at en finansminister i Norge kan komme med slike uttalelser.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2006 at 21:02
SV kommer til å sitte i regjeringen så lenge AP vil. Så langt synes de nok det er bedre å ha “gjøkungen” i reiret under full overvåkning enn å ha den flyvende rundt på egen hånd. Totalt sett gjør de mindre skade da. 30 års evig vandring i opposisjons mørke kroker gjør at SV nok kommer til å “drite” i eget reir flere ganger. At Djupedal gjør tabber er en sak, men Kristin H. burde forstå bedre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2006 at 21:10
# 7 – Johknu
Det er jo åpenbart at Kristin Halvorsen på en måte “mistet “ansikt” innad i regjeringen ved dette utspillet. Det er jo helt uakseptabelt at regjeringens no 2 faktisk går hen og underminerer regjeringens utenrikspolitikk i et så betent område som Midt-Østen. Også tatt i betraktning den sterke forbindelsen mellom Israel og USA. Men kanskje var det vel gjennomtenkt? SV har jo heller ikke mye til overs for USA:Norge-forbindelsen?!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2006 at 21:11
# 5 Rosewell
Var det der jeg skulle være statsminister?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2006 at 21:12
Jeg har tydligvis ikke fått med meg hvilke konflikter det er snakk om som gjør at Kristen Halvorsen nå gjør som hun gjør.
Jeg er selv en sosialist. Men jeg liker helt den boikotten Kristin Halvorsen kommer med nå, jeg forstår det rettes ikke.
Noen kunne forklart meg hvorfor, er det en egoistisk standpunkt fra SV`s side, prøver de og bestemme hva som er best for andre? Eller ligger det sosiale rettigheter og mennesklige verdier inne i bildet?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2006 at 21:14
#9 nei, det var fornuft partiet..
I Rosewell partiet er jeg enehersker
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2006 at 21:28
Veldig forutsigbart. SV lever idag et schizofrent liv. Hodet sier én ting, mens kropp, sjel og følelser tvinger en til å handle anderledes.
Det er ikke uventet og ganske betegnende for tilstanden at ledelsen i denne saken har gitt etter, mens det er direkte sjokkerende at Kristin H. har valgt å fronte storyen på den måten hun her har gjort. Antagelig fordi det interne presset er blitt for stort, og at det er en manglende evne/mulighet/vilje til å holde orden i egne rekker.
Vi kommer til å få mange flere slike saker.
En spådom: Enten klarer partiet relativt raskt å skape orden i egne rekker, eller så vil partiet snart begynne å sprekke opp: Det er idag allerede sterke fraksoneringskrefter i SV.
Uansett, er det nesten utenkelig at SV klarer å sitte hele regjeringsperioden ut, uten at vi vil få se sprekkdannelser og utbrytergrupper.
I og med at så mange andre har sett dette i lang tid, er det ganske forunderlig at ikke partiet selv så det forut for valget.
??????
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2006 at 21:47
# 12 – ChrisChr
Ja, det kan se ut som du har rett. I utgangspunktet var det jo bare Djupedal som var ute og slang med leppa, men nå kommer altså også partiets leder.
Det er også interessant å merke seg at Stoltenberg og Halvorsen begge var ute og forsvarte Djupedal og syntes han hadde gjort en utmerket jobb.
Stoltenberg og Gahr Støre var noe mer forbeholdne i sin vurdering denne gangen.
Vet ikke hvor stor tabbekvote SV ble innvoilget på Soria Moria, men det må vel snart begynne å tære på den?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2006 at 21:48
# 11 Rosewell
Å dæven! Begynte å bli gla’ jeg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2006 at 22:03
# 10 Krozmar
SV er ikke fornøyd med at Israels harde linje ovenfor palestinerne og mener, til tross for at Israel til stadighet utsettes for selvmordsbombere, at om 4 millioner nordmenn slutter å kjøpe israelsk frukt, så vil tingene endre seg.
Nå er det slik at den norske regjerings offisielle utenrikspolitikk IKKE inkluderer noen boikott av den eneste demokratisk stat i midt-Østen. Da skaper det mye rabalder og mye usikkerhet rundt vår utenrikspolitikk når regjeringens statsråd nr 2 i en av landets største aviser slår til lyd for en nasjonal boikott av Israel. Og det skulle bare mangle.
Når regjeringens nr 2 går ut og offisielt kritiserer sin egen regjerings offisielle utenrikspolitikk i et så betent område så ber hun om både mistillitsforslag og det som værre er.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2006 at 22:06
# 6 T-mark
Tror vel du er i godt selskap der. Med den utvikling vi ser i disse dager er det vel mindre sikkert om SV fortsatt sitter i regjeringen om et års tid, men om de gjør så tror jeg regjeringspartiene kan få seg en lei smekk under kommunevalgene (selv oom dette ikke har noe med regjeringsspørsmålet å gjøre)
Det er dog en anledning for velgerne å si hva de mener om utviklingen!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2006 at 22:25
# 4 -Haklen
Nei, du kan så si. Skulle jeg våge en hypotese så måtte det være at en majoriutet i folket ønsket å kvitte seg med en arrogant og hyklersk leder og at de i den forbindelse var villige til å spise “kameler”.
Så man på gallupen forut for (og under) valget så kunne man observere at SV gikk kraftig tilbake og AP tilsvarende frem. Et uttrykk for at folk ikke hadde tiltro til hverken SV eller Kristin Halvorsens fremstilling av sine rent personlige vyer og drømmer. Derfor stemte de istenden på AP og Stoltenberg. Og så glemte de at det forelå et forpliktende dokument om fremtidig samarbeid og at de ved sin handling faktisk sikret SV adgang til regjeringstaburetter. Noe sier meg at det kan bli lenge til neste gang.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2006 at 22:34
# 2 fao001
“Gjøkunge” var en passende betegnelse! Men du vet hva slike unger gjør? De vipper ut alle andre, så da bør vel SP passe seg da?
Det er klart at dersom SP blir tett assosiert med den type synspunkter SV markedsfører så kan det bli en belastning selv for SP. Som et lite parti skal det ikke mye frafall til før de faller under sperregrensen neste gang.
Og som “gjøkunge” så er det jo liten risieko for at de skal bli avslørt av “pappa” Stoltenberg før det er for sent?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2006 at 22:35
jeg er faktisk fullt enig i å boikotte israel… men jeg som SV’er eller ja..ja jeg stemmer ganske rødt ihvertfall syns det var en tabbe å gå imot regjeringens linjer..
men helt ærlig, jeg syns dette er bra! har dere glemt at israel er en ulovlig stat? den ble opprettet på ett territorium som ikke tilhørte jøder i det hele tatt.. hvorfor ble israel opprettet? to ord: USA og holocaust..
alle i europa vet dette… etter krigen var ikke jøder særlig populære i europa… alle europeiske land nektet dem landområde, russerne ba dem mer eller mindre ryke og reise og midtøsten…vel de var jo ikke akkurat helt blide på jødene fra før vel og merke..så da ble det slik, britene solgte sin koloni på gaza , usa presset FN med vi hjalp dere under krigen og vips ble israel til..selv den dag idag er land i europa livredde får å fornærme israel …som om den lille Pi** staten der har noe reel makt overhodet, men det har storebror USA derimot..
nei, jeg syns det vart modig gjort av kristin..kanskje lite gjennomtenkt først men spist er spist…
håper dere tenker på det jeg skrev neste gang dere ser israelerne stette inn stridsvogner mot palestinere som kaster stein
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2006 at 23:06
# 19 Sosialisten Bjarne
Det ligger så langt tilbake at man fristes til å tenke på historien om “høna og egget”.
Staten Israel ble vel opprettet så langt tilbake som i 1949 eller deromkring. Dagens steinkastende ungdom var ikke engang født og har neppe annet grunnlag for sitt raseri enn hva foreldre må ha fortalt dem.
Som du vet har dette vært eskalerende uro. Det begynte med steinkasting som ble besvart meg gummikuler. Så skjedde det en ulykke. Noen døde. Dermed ble det plutselig hevnaksjoner, intifada og selvmordsbombere med tiklhørende rasering av boliger, henrettelse av Hamas-ledere osv.
Hvis ingen snart tar til vettet og griper den mulighet til de-eskalering som foreligger i disse dager så vil dagens palestinske ungdom være vitne til at deres barnebarn fortsatt hiver stein . . .
Man kan diskutere om opprettelsen av Israel var rettferdig eller ikke, men – det er et historisk faktum at den ligger der den ligger. Man kan akseptere dette og forsøke å bygge et samfunn i fredelig ko-eksistens eller man kan fortsette og sloss til tidenes morgen. Hva vil være beste for barna – den oppvoksende slekt?
Man kan som kjent ikke skru historien tilbake.
Men tilbake til det vi egentlig diskuterte – Kristin Halvorsen! Man kan ikke, uansett hva slags politisk legning eller grunnsyn man måtte ha, sitte som nr 2 i en samarbeidsregjering og så gå ut og offentlig kritisere den samme regjerings utenrikspolitiske linje i et område hvor Norge i alle år har hatt en sentral rolle som fredmekler og er avhengig av begge parters velvilje. Det er naivt, tullete, ja direkte dumt!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2006 at 23:08
# 3 – UngKonservativ
Ja, også så gode de er! Det kan nok hende denne oppfordringen vil gi SV en baksmell på mer enn en måte. Og kanskje må handelsministeren i Israel sende takkekort til SV? That’ll be the day!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2006 at 23:19
Det som er så fint med denne listen fra boikotterne er at den også kan brukes av de som er uenig.
Så her er en liste med varer som jeg oppfordrer folk til å benytte : )
http://www.boikottisr...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2006 at 23:29
# 22 – Ungkonservativ
Takker og bukker!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2006 at 23:32
hehe må le av ung konservativ når han legger ut boikott lista som om det er varer man bør kjøpe =P altså uansett…varer fra israel? hva er nå det? vi snakker druer, appelsiner og nøtter? har jeg glemt noe da?
til argus mener jeg at så lenge ikke palestinerne har sin egen stat vil ikke de slutte med dette.. og lage ett fredelig og demokratisk samfunn går ikke når den ene part har blitt såpass grovt tråkket på….syns jeg da… det beste med hele midtøsten ville vært å gjøre som min kompanisjef sa engang ( legger ikke ut hans navn her siden jeg vet at vg elsker å skrive om forsvaret
) “midtøsten ja..der har du jaggu meg noen artige jæveler..alt fra jøder som klager over det som skjedde med dem under holocaust og hvor de nå gjør det samme mot palestinerne, snakk om skinnhellig! og palestinere som tror på en nisse som heter allah og som sprenger sivile jøder..nei dæven steike! mitt forslag, bomb hele midtøsten sønder og sammen til en STOOOOOOR parkeringsplass så bygger vi timeshare leiligheter får europere, russere og alle stater som har gitt penger til denne dr*****!!!” sitat slutt…sitatet kom etter ett visst inntak av alkohol..men noen ganger kunne det kanskje vært like greit…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2006 at 23:43
# 24 – Sosialisten Bjarne
Vel,- alternativet til en evt. fred er krig til “hell freezes over”.
Palestinerne bør jo skjønne at det er deres familier og barn som har mest å tape her. Militært er Israel fullstendig overlegne (og vil alltid være det).
Her synes jeg palestinske foreldre har et stort ansvar for sine barn. Ved å lære dem til å prioritere fred kan de vokse opp med familier og bli normale samfunn. ALternativet er et liv i fattigdom, krig og elendighet med bombe-eksplosjoner, invalidetet og fattigdom. Jeg synes valget må være enkelt og kan ikke forsvare å gi råd i motsatt retning.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2006 at 23:46
ja argus, men tenk da..veldig enig med det du sier..
men tror du det er for den “gamle” generasjonen og plutselig snu tvert?
palestinere er arabere, eller mesteparten ihvertfall..de er ett stolt folkeslag..
det er ikke lett får dem å plutselig bare en dag skulle si, jaja de tok landet vårt… så nå får vi stille oss positive til fred?..jeg er tvilsom..men ser poenget ditt..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2006 at 23:50
Les Hamas Charter. De folkene her vil aldri slutte noen fred.
http://www.palestinec...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2006 at 23:54
Nei, – det vil de muligens ikke. Så bør de vel heller ikke sette barn til verden? Og dermed dør de ut sånn litt om litt!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 6th 2006 at 00:02
Det har kun blitt prøving og feiling for SVs statsråder i regjeringen. Håper dette er siste gang et slikt sinnsykt ekspriment blir gjennomført.
AMEN
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 6th 2006 at 13:18
tsp28
Ja,- “eksperiment” er vel en riktig betegnelse. Og dette faller jo også tiklbake på Ap all den tid de i et regjeringssamarbeid er forpliktet til å forsvare et hvert utspill fra regjeringens statsråder eller foreta utskiftinger.
En utskifting av Kristin Halvorsen vil utvilsomt føre til at SV går ut av regjering.
Det sosialistiske flertallet var tynt nok fra før. Egentlig hadde de ikke engang flertall, men valgordningen slik den praktiseres sørget for at de likevel fikk dette. Skulle SV med sine 7,5% tre ut så er det egentlig borgerlig flertall igjen.
Jeg vet ikke hvordan man håndterer slik situasjon rent konstitusjonelt, men faren er vel at det blir Ap som styrer med en “mindretallsregjering”. Det skulle da heller ikke forundre meg om man vil forsøke å invitere Krf inn i varmen mot å overta de taburettene SV har forlatt. Og der i gården er man regjeringskåte nok til å akseptere et slikt forslag.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 6th 2006 at 13:20
for å svare på spm ditt: forhåpentligvis ikke lenge!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 6th 2006 at 13:33
# 31 – Lene-4
“You may hope”, – men sannsynligvis forgjeves. Innen SV er man eksepsjonelt “maktkåte” og jeg tror det skal mye til før de godvillig forlater sine taburetter nå som de for første gang i historien har en mulighet til å ta “grep” som vi velgere ellers ikke har kunnet sanksjonere.
Men selv om det tilsynelatende ikke skjer stort i så måte, så vil nok velgerne vite å huske alle disse tabbene når kommunevalget kommer om to år. Det har selvsagt ingen betydning for sammensetningen på Stortinget eller i regjeringen, men det er velgernes første anledning til å sende et “signal”. Og jeg tror vel det kan bli veldig tydelig!
Det vil også være et tydelig signal til Stoltenberg og hvilke konsekvenser det vil være å gå til nytt riksvalg med SV i sin favn.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 6th 2006 at 13:42
# 26 Sosialistgen Bjarne
Jada,- jeg har hatt nok omgang med folk fra Midt-Østen til å vite at det er et stolt folkeslag (på grensen til fantatisme i mnage områder)
Men,- det er jo ikke dermed sagt at de ikke har noe å tenke med? Og velger man å ha familier og barn så plikter man nærmest å bidra til at slike barn får en trygg oppvekst.
det gjør man ikke ved å lære dem “intifadaens regler”, blodhevn, vold og aggresjon.
Slik oppførsel hører hjemme i laverestående kulturer hvor man i større grad følger “den sterkestes rett” mer enn hva man gjør i siviliserte samfunn. Og inntil man lærer å oppføre seg i tråd med vedtatte normer innenfor vår siviliassjon så vil folket heller aldri få omverdenens respekt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende