Ingen kan vel ha unngått striden som i øyeblikket pågår mellom Iran og resten av verdenssamfunnet? Iran ønsker å utvikle sin atomteknologi, noe som igjen kan sette landet i stand til å produsere atomvåpen, mens resten av verdenssamfunnet ikke vil sitte stille og se på, at et regime som det iranske, utvikler slike våpen.
Men så blir det litt patetisk (etter mitt syn). Man ønsker som en straffereaksjon å stenge Iran ute fra det forestående VM i fotball. Tror man at presteskapet i Iran legger noe vekt på om landet er representert i VM eller ikke dersom hensikten er å fremstille A-våpen? De må jo nærmest le seg skakke over Vestens reaksjoner?
Hva som muligens (men bare muligens) ville virke var en verdensomspennende og 100% effektiv boikott av all handel med industrivarer og teknologi og da særlig energi-relaterte ting. Men det forutsettes at slik boikott var 110% effektiv. Dersom bare ett eneste land bryter avtale og leverer de produkter som kanskje kunne stoppe utviklingen, så er jo hele boikotten verdiløs. Så hvem kan vi stole på og hvem kan vi ikke?
Alternativet er enda mer skremmende. At man tvinges til en militær aksjon for å ødelegge forskningssentra og atomkraftverk med den risiko det medfører for menneskeliv, spredning av radioaktivt støv m.m. – for ikke å snakke om alle andre konsekvenser i form av økt terror etc.
Men deltagelse i et forball-VM ???


38 kommentarer In " SKAL IRAN DELTA FOTBALL-VM ? "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
januar 18th 2006 at 18:26
Jeg synes dette er vanskelig å ta stilling til. Bush kommer til å gå inn i Irak før eller siden, han vil ikke klare å la være. Bare vent og se.
Er det noe vits i å provosere disse “gutta” noe mer nå da? Blir det boikott, så har vi terrorgutta/damene på banen og vi her i nord setter oss enda mer i fare.
Jeg hadde latt dem sparke fotballen sin og blitt ferdig med det.
USA kjører sitt eget løp likevel..du skal bare få se, unnskyldningene vil strømme på.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 18th 2006 at 18:36
Jeg synes vi burde nekte dem å være med i skiflyvnings-vm og curling-vm også. DET får dem nok til å tenke i andre baner ja! Svir nok skikkelig på pungen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 18th 2006 at 20:59
Jaaaaaa! At de ikke har tenkt på det da?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 18th 2006 at 21:03
# 1 – Irisdyrevenn
Jeg antar at du mener Iran ettersom USA jo allerede er i Irak?
Tror du virkelig de blir provosert ved å bli stengt ute fra fotball-VM da? Hvis de virkelig ha til hensikt å produsere A-våpen så er jo det en latterlig liten pris å betale dersom det bare blir med det og en “pekefinger”?
Og dersom det ikke er hensikten så står jo rekasjonen sånn noenlunde i forhold til det å ikke rette seg etter atomenergikommisjonens pålegg om inspeksjoner?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 18th 2006 at 21:44
de kommer ikke lenger enn til gruppespillet uansett så kast dem ut og la et eller annet forball land…mongolia f.eks (bare for løye)..La mongolia joina VM
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 18th 2006 at 23:43
Hei!
Vet ikke om noen annen måte å “gi tilsvar” på enn dette. Har bare ikke tid alltid til å følge opp eller kommentere. Syntes i grunnen ikke din kommentar på ett eller annet innlegg hos meg var så mye å svare på. Du sa du var litt enig med meg, og ferdig med det.
Hvordan gir man direkte tilsvar på kommentarer forresten? Rent teknisk?
-stu
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 18th 2006 at 23:57
de eneste som vinner på vm-boikott, er regimet. Er det en ting iranere setter høyere enn Gud, er det fotball. Husk at etter hver serierunde i Iran, oppstår det demonstrasjoner i gatene der folk lar deres raseri gå ut over regimet.
Hvis regimet kan slippe iranske ungdommers raseri pga evt landskampfadeser i tyskland, og heller påpeke at zionistene atter en gang har fått sin vilje i verden, ja da har de fått i både pose og sekk!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2006 at 00:09
# 6 Bullroarer
Vanligvis pleier vi å gi kommentaren ( og tilsvar)i den bloggen hvor kommentar gis. Ellers blir jo dialogen helt umulig for andre å følge.
Når jeg sa meg delvis enig med deg, så var jeg vel nettopp det. Samtidig var det kanskje en “ny blogg” og dermed min måte å ønske deg velkommen til oss.
Så til hvordan du avgir kommentarer:
Du trykker “min side”, deretter “min blogg” og der trykker du på “antall blogger”.
Nå får du en liste over alle som har komentert innlegget ditt. Hvis du vil goi tilsvar til en kommentar (og det bør du jo ellers blir det aldri noen dialog) så trykker du på “tittel) (foran kommentarens tekst)
Nå får du opp en revidert liste hvor den kommentaren du trykket på gjerne står helt i bunnen. Og under kommentaren finner du et vindu hvor du kan skrive ditt tilsvar.
Det er en god regel at du ALLTID (i første linje) skriver “kommentarnummer – f.eks. # 5 og “nicket” til den du svarer. Så kan du skrive svaret ditt.
Årsaken er at det i et interessant innlegg kan være 10-20 som kommenterer samtidig og da er det greit å vite hvem som svarer hvem.
Når du har skrevet tilsvaret (eller kommentaren) din må du se litt på det vinduet som står aller nederst Her skal du skrive inn den koden som står (nærmest uleselig) i den store ruten like over. Skriver du koden galt, så blir rammen rød og du får en ny sjanse til å skrive NY kode, men skriver du riktig kode så blir kommentaren din publisert.
Du kan jo teste hos deg selv med en kommentar til ditt eget innlegg? Den kan i ettertid slettes via rubrikken lengst til høyre i “kommentarer”.
Vær nøye med kodene! Det er et evig ankepunkt og mange er irriterte fordi de er vanskelige å lese riktig. Men det er en grunn for at det er slik. Vær særlig obs C/G E/F P/B
Håper dette var til litt hjelp?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2006 at 00:12
# 7 – Arya
Ja, slik kan man også se det. Vet ikke hvor fanatiske de er på fotball, men har jo sett fanatisme på andre områder. Ikke bare i Iran men over hele Midtøsten. Det er noe som ligger i genene tror jeg. I alle fall totalt forskjellig fra Europa.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2006 at 00:20
# 5 Rosewell
Jasså du – “bare for løye”? Da kan du ikke bruke OBOS for da bor du vel i Haugesund?
Ja, det er ikke godt å si hvor langt Iran kan komme. De har jo fra tid til annet markert seg i Asia, men mot de beste er de vel sjanseløse. Nå er det jo derfor man har en turnering da . . .
Men hvordan tror du de vil reagere på en utestengelse? Blir det tatt alvorlig?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2006 at 08:02
folk burde egentlig tenke på å utstenge Israel fra all idrett. Etter henrettelsen av “saruman” med 3 kamphelikoptere. Mannen satt i rullestol og kunne knapt snakke! møkka jøder…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2006 at 12:20
# 11 – Stian
Det kalles å skyte “spurv” med kanoner, og det faller aldri i god jord internasjonalt å benytte “high tech-våpen mot sivilbefolkning, men – helt uskyldig var vel ikke denne mannen selv om han satt i rullestol? Hvor mange selvmordsaksjoner har han oppildnet til og hvor mange liv er han indirekte ansvarlig for?
Men,- det vi her diskuterer er noe helt annet:
Iran, atomvåpen og om utestengelse fra et fortball-VM kan sies å være en adekvat reaksjon?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2006 at 12:29
Hei. ville bare si at jeg synest alt du skriver og gjør virker så gjennomtenkt og reflektert.
Selv om jeg aldri gir meg inn på diskusjoner så trenger vi sånne som deg. Stå på
Hvordan går det med Mr.Friedlman, butleren. Den var artig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2006 at 12:48
# 13 – MarMar
Takk for “blomster” (om jeg kan ta det helt alvorlig da?)
Jo, min venn Friedland (takk for omsorgen) ligger fortsatt syk. Antagelig på “dødsleie”!
Men all ære til “familien Friedland” som gjennom sitt hovedkontor i England har instruert sitt svenske datterselskap om å sende meg en helt nyutdannet “butler” som de garanterer skal kunne gjøre alt det den gamle ikke gjorde og litt til.
Etyter sigende skal han allerede sitte på toget med merkelapp om halsen. SÅ da skjer det vel snart noe her . . .
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2006 at 12:57
Hele buketten er deg velfortjent.
Og Friedland var navnet ja, håper den nye butleren gjør jobben bedre.
Jeg er jo mer den hastige og lystige typen, fort og gale, klarer aldri å skrive så reflektert som deg, og tunge diskusjoner, nei det er ikke meg.
Vil påstå at du har mest vett av alle her.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2006 at 13:00
# 15 MarMar
Det har jeg neppe, men jeg drar jo en og annen veksel på “alderstillegget” da.
Hvis du trives hos meg, tror jeg du også vil kunne trives hos “johknu”, men han kjenner du kanskje allerede?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2006 at 17:35
#2 He he, ja enig! så synes jeg at vi bør stenge Iran ute fra VM i kvinnefotball også! …kanskje de da skjønner at de må slutte med dette atom-tullet sitt…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2006 at 17:51
Iran har Atom-våpen! De kan sprenge hele midtøsten hvis de vil
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2006 at 17:55
Skal de utestenge alle de andre som er slemme og da! Tortur foregår i ganske mange land! Hvorfor har Amerikanerene basen sin for terrorfanger på Cuba?????
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2006 at 18:42
# 18-19 PunckRocker
Nå må du ikke gjøre deg skyldig i samme tabbe som USA og påstå ting det ikke er dokumentasjon for. (Ellers stiller du jo i samme klasse?)
Nei,- jeg tror vel ikke Iran har bomben ennå. Da hadde de ikke giddet å sloss slik de gjør. EN enkel prøvesprengning hadde dokumentert for all verden at de hadde bombern og ferdig med det. Æda-bæda!
Men det er ingen gitt å si hvor langt unna de er. Og selv om de ikke har nok anriket uran til å lage en skikkelig bombe, så kan det jo hende at teknologien er på plass og at de faktisk har nok til en liten “fjert” som i seg selv kan gjøre skade nok?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2006 at 18:56
# 19 – PunckRocker
Min prinsippielle holdning her er at “idrett” og “politikk” ikke bør sammenblandes!
Ved å nekte deltagelse, avskjærer man også en mulighet til konstruktiv dialog lander imellom, enn på et annet plan. Så lenge man kan dele gleder gjennom felles idrettssamarbeid så kan man kanskje ennå få formidlet ett og annet synspunkt . . .
At land frivillig trekker seg fra slike arrangementer fordi de føler seg stemoderlig behandlet av verdenssamfunnet er jo en annen sak.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2006 at 19:44
Iran kjøpte mange nye raketter av Israel(eller var det Nord-Korea?) som kan fare mange hundre km (kaskje flere tusen km?)for så å detonere! Men disse er ikke atom-bomber i seg selv, men det kan festes stridshoder på dem, og det er jeg temmelig sikker på at de gjør, hvis det skulle smelle der nede!
Iran vil ikke finne seg i at de andre landene har våpen, samtidig som de ikke skulle ha lov til å forsvare seg! Selvsagt er det ikke dokumentert! Da hadde det tatt av for alle som er redde for fundamentalister og terrorister! Jeg tror de har det, sorry for at jeg påstår noe! Så et program om atom-bombe kofferter som ble utviklet under den kalde krigen, disse kunne tilføres en eller annen forsterkningsmekanisme som gjorde at de ble kjempe brutale, til slutt i programmet fortalte de at minst 10 slike kofferter var på avveie! Kanskje noen terrorister sitter på dem? De ble forresten utviklet i Russland(den gang Sovjet)!
Skal det ene landet ha laser, hvis det andre har stein og kniv? Urettferdig?
Hadde ikke vi vært alliert med U.S.A, ville vi vært ganske redde for russerne.
Da skulle jeg ønske vi også hadde hatt våpen!
Håper det blir fred en gang!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2006 at 21:57
# 22 Punkrocker
Så lenmgbe det anses bevist at Iran står bak finansiering av terror-organisasjoner så kan jo ikke den øvrige verden sitte stille og se på at Iran utvkler A-våpen?
La oss f.eks. anta at en slik organisasjon detonerer slik bombe i London? Vel vil den største skaden registreres i England, men det er naivt å tro at ikke man skulle merke det også i Norge/Sverige. Vi ligger midt i vindretningen for radioaktivt støv/nedfall.
Du husker vel hva som skjedde med norsk rein- og sauekjøtt for ikke snakke om fisk da vi opplevet en atomulykke i Russland? Og da gjorde de alt som sto i menneskelig makt for å begrense slik spredning.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2006 at 22:10
Hvorfor skal vi ikke se Iran i fotball-VM? Meningen med fotball er å forene mennesker uten bruk av ord – litt kort, klønete sagt. Det er der vi er – er vi ikke?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2006 at 22:42
# 24 Nalleballe
Jeg er faktisk enig med deg. Det er internasjonale krefter i Europa som vil nbenytte utestengelse som en straffereaskjon mot Iran fordi de ikke følger atomenergikommisjonens krav til inspeksjoner.
Personlig følger jeg at “idrett” og “politikk” ikke går sammen. Tvert imot kan kanskje felles idrettsglede bidra til å bygge noen broer vi kanskje kan trenge.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 20th 2006 at 01:12
…hva om de sprenger stadion hvis de taper?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 20th 2006 at 16:36
MariaMariaMaria
Du liker tydeligvis ikke fotball!
Det er nok alvorlig hvis Iran utvikler atomvåpen. Det er hevdet at det forskes 20 steder i Iran, og i løpet av 2 mnd kan det være gjort. Det trenger derimot å fortsette å anrike Iran.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 20th 2006 at 19:20
# 27 Nalleballe
Ser du egentlig svarer annen person men likevel en liten kommentar:
Russland har, som nødløsning, tilbud Iran å anrike uran på russisk territorium, men bare nok til energiproduksjon og altså for lite til å bygge atombombe.
Problemet med dette er jo at Iran når de får dette brenslet tilbake på eget territorium, kan lage mindre enheter (taktiske atomvåpen) eller de kan legge det til det de kanskje får gjennom andre tilsvarende avtaler med f.eks. Nord-Korea og vips . . .
Oida, det var ikke meningen! Men plutselig er det for sent! Iran er atommakt!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 20th 2006 at 20:32
Det er nok terrorister omverdenen frykter. Dvs at atomvåpen havner på gale hender. De er skrudd i skallen, og forstår ikke sin egen navlebeskuelse engang. Men vitenskapsmenn vil trolig være for utdannet til å støtte terroristorganisasjoner.
Iran er et ustabilt regime. De kan falle for fristelsen og dele hemmeligheten sin med andre. Men man må nok ha lang utdannelse og erfaring med atomvåpen for kunne lage en egen bombe,
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 20th 2006 at 21:31
# 29 Nalleballe
Det er jo noe av det som er skremmende. Teknologien er idag allment kjent og de fleste vitenskapsmenn med teknisk bakgrunn kjenner idag nok til slik teknologi til å kunne lage enke atombomber som faktisk vil virke.
Problemet er å skaffe nok anriket uran, men vi har jo hørt nok om “anriket uran” som er på avveier (svartebørsmarkedet) i det gamle Sovjetsamveldet? Så har du penger . . .
Jeg så en topp innen CIA uttalte at man faktisk ventet på et “atomangrep” fra bin Laden i nær fremtid. i CIA regner de med at han faltisk har både teknologien og råstoffet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 21st 2006 at 20:51
Jeg tror ikke noe på at vitenskapsmenn vil stå bak noen slik utvikling. I Al Quaida er alt mulig. Likevel holdes teknologien hemmelig hos nasjoner. Teknologien må læres bort og jeg tror ikke noen vitenskapsmenn gjør dette. De må prøvesprenge som alle andre, og det vil bli lagt merke til. Da spørs det om det blir nok til å lage en bombe. Jeg tror ikke noe på at anriket uran blir solgt på svartebørsen. Hva skal de med det? De kan ikke bruke det. Terrorister lager nok bomber som det er, og tankegangen er for simpel at de planlegger noe så komplisert.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 22nd 2006 at 15:39
# 31 – Nalleballe
Tror du ikke radikale elementer har gått på skole/universiteter da? Og at noen av dem jobber i forskningmiljøer? Visst gjør de det!
Deretter blir det bare spørsmål om fanatisme og penger.
Og det er ikke nødvendig å bygge en atombombe (rent teknisk), men en ordinær “skitten bombe”.
Utgangspunkt: Høyt beliggende sted. To sekker med “radioaktivt støv” – f.eks. granulerte brenselsstaver fra en reaktor og et par kilo dynamitt i senter av sekken. Bang!
Ikke de store fysisike ødeleggelsene, men i menneskeliv over tid – ganske betydelige!
Jeg sier dette for å vise hvor lite kunnskap som egentlig skal til, men som både du og jeg vet,- terrorister besitter betydelig mer teknisk “know-how” og vil derfor høyst sannsynlig kunne lage noe som er ufattelig mer virksomt! Å se bort fra slik mulighet er i beste fall naivt. Men jeg tror vel man har tenkt seg slik mulighet og er forberedt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 23rd 2006 at 21:06
Det er helt klart at jeg ikke hatt tenkt på skitne bomber. Jeg tenkte på A-bomber.
Men jeg er ikke sikker på at terrorister vil gå på universiteter for å tilnærme seg A-bombe kunnskap, lik som Al Quaida satte seg inn hvordan å styre et fly inn i en veldig synlig bygning. Jo flere års utdanning man får, så vil man innse at støtte til terrorister er absolutt det siste man gjør. Penger tror jeg ikke de trenger. Folk med universitetsutdannelse har mer enn gode levevilkår.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 24th 2006 at 17:28
#9 ARGUS
ja, da har du ikke sett fotballkamper i Europa dersom du tror fanatisme er spesielt i M.Ø. (og til og med genetisk!)
grekere, italienere, engelskmenn, spanjoler osv osv er ikke ukjent med hooligans…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 24th 2006 at 22:44
# 34 Arya
He he,- Jeg skiller mellom to typer fanatisme:
“politisk” og “idrettsrelatert”, men du vil vel hevde at fanatisme er famatisme og egentlig har du jo rett.
Nei,- jeg flyr lite på fotballkamper. Foretrekker egentlig å se kampene via TV, men jeg er jo klar over at “ekte” fotballtilhengere MÅ på stadion hvor det foregår og helst på pub både før og etter. Ja opgså den obligatoriske slåsskampen med tilhengere fra motsatt leir da. Alt det der kan jeg greie meg uten. Det er selve sporten som engasjerer meg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 25th 2006 at 20:44
Du snakker i dine komentarer med en sikkerhet om du jobbet i iran med dette atom programmet. du har en teori som alle andre.
Iran er ikke etter atom bombe. og hvis de er det hvorfor det skulle ha vært farlig? Israel har det på den ene siden og pakistan på den andre siden.hva er så fælt om iran?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 25th 2006 at 20:52
jeg vil tro at utestengelse fra vm ikke kommer til å løse noe, og jeg tror at deltagelsen vil gi folket litt glede, enn at de skal bare bære den uhyggelige vekten som regeringen bestemer. Det er snakk om privat personers nye utvikling. Hvorfor ikke la dem få nyte akkurat den gleden å la dem være med i resten av felleskapet, selv om regjeringen ikke er like innstilt på å følge reglene.
Tror ikke irans fotball lag tar med deg atomvåpen på fotballbanen akkurat
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 25th 2006 at 21:07
MIZ_666
Det er vel ingen som tror at det iranske fotballaget skal ha med seg atomvåpen? Hvor har du det fra?
Det vi snakker om er om Iran vil oppfatte det som en særlig alvorlig straff fra Vesten om de blir nektet deltagelse i fortball-VM?
Personlig tror jeg ikke de bryr seg en døyt om slike reaksjoner. Tvert imot, tror jeg at det vil være som å “helle olje på ilden”. Bare enda mer trassige og bestemt på å gjennomføre sine mål og det er jo det som er farlig. Vesten kan ikke tillate et regime som Iran, som benekter Holocaust og som forfalsker historien, som finansierer terrororganisasjoner, å få atomvåpen! Det vil helt sikkert bli forhindret med våpenmakt om nødvendig og det er jo en situasjon de fleste vil forsøke å unngå. Men må man, så må man! Iran som atom-makt er helt uakseptabelt!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende