Gjennom dagen har rapportene fra valget i Palestina variert noe. Snart er den en part foran og snart den andre. Så kommmeldingen: Regjeringen går av. HAMAS er valgets vinner og må danne regjering.
Alle vet jo at HAMAS gjennom alle år har hatt den mest uforsonlige holdningen til Israel og i tillegg vært den organisasjon som har tatt på seg ansvaret for den en selvmordsbombingen etter den andre. Når nå HAMAS blir det førende partiet i Palestina, kan to ting skje:
1. De kan moderere seg og forsøke å gå inn i rollen som et seriøst statsbærende parti, hvilket innebærer at de må spise en del kameler på tvers. Med andre ord lite sannsynlig når vi kjenner litt til den fanatisme og de æresbegreper som driver dette folket.
2. De kan velge å forkaste alt det arbeidet som hittil er gjort med tanke på å skape varig fred i området. Back to basics! Det kan ha satt fredssprosessen i Midt-Østen flere tiår tilbake.
Det er illvarlsende at Israel nå tydeligvis føler seg så truet at de ønsker saken tatt opp i "Sikkerhetsrådet" i FN. Jeg tror vi går en urolig tid i møte!


15 kommentarer In " HAMAS VINNER FREM I PALESTINA "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
januar 26th 2006 at 16:34
Helt enig. Fredsprossen er med dette satt i stor fare av uansvarlige palestinske velgere. Se forøvrig utfyllende begrunnelse i min blogg.
mvh
durwitz
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 26th 2006 at 16:52
Hvorfor stiller man seg ikke det sentrale spørsmålet? Hva er grunnen til at Hamas vant valget?
Sannsynligvis ligger mye av svaret i at befolkningen er lut lei et Fatah som er blitt oppfattet som et korrupt parti der ledere har underslått store midler fra vestlig hjelp og har fjernet seg fra folket som stemte dem inn for 10 år siden.
Ditt punkt 2. Vi er back to basic for mange år siden. Fredsprosessen i Midt-Østen stoppet opp for over 13 år siden. Norge trodde Oslo-prosessen skulle bidra til å få den igang en en dialog, men det gjorde bare vondt verre. Israel ga ikke slipp på noe landområde, tross sikkerhetsrådets resolusjoner.
Hamas er ikke så ensidig og enkelt som noen av kommentarene kan tyde på. De har fløyer som de fleste andre partier og riktig nok en militant ytterfløy som av Israel blir oppfattet som en ren terrororganisajon. På den annen side kan et parti med oppslutning i befolkningen være et middel til å få igang en dialog igjen, spesielt dersom Israel er villig til revurdere sine grenser og gi tilbake okkupert land.
Det er å håpe at vi ikke tegner noe entydig sort/hvitt-bilde, men kan se gråtonene som kommer frem. Fredsprosessen har vært død siden Oslo-avtalen, kanskje kan vi håpe på dialog, basert på et klarere alternativ på begge sider.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 26th 2006 at 17:51
Hamas vant fordi det er klar støtte til terror i det “palestinske” folket.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 26th 2006 at 17:59
Hamas Charter:
“Israel will exist and will continue to exist until Islam will obliterate it, just as it obliterated others before it”
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 26th 2006 at 21:07
# 4 Ung Konservativ
Dette er tydeligvis et sitat hentet fra et eller annet famøst tidsskrift/opprop (siden du siterer det på engelsk?)
Ja, det er kjent at HAMAS i alle år har inntatt en helt uforsonlig holdning til Israel. Spørsmålet er jo hvordan de vil opptre nå etter å ha vunnet valget såpass solid som de har.
Velger de å fortsette sin “harde linje” så kan jo resultyatet bli en katastrofe for Palestina rent økonomisk for – HAMAS står jo på verdens liste over “terrororganisasjoner”. I øyeblikket er det mange som tar en litt avventende holdning for å se om de vil innta en ansvarlig holdning, men hvis ikke så tror jeg de vil oppleve en tøff økonomisk hverdag i Palestina.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 26th 2006 at 21:11
# 3 – Ung Konservativ
Nei, der kan du være på “tynn is”. Det er svært mange som tror at dette kan være en ren protest mot den forrige regjering hvor bestikkelser og annen uredelighet hørte til dagens orden.
En parallell her hjemme var jo at folk stemte rød/grønt bare for å bli kvitt Bondevik, uten sammenligning forøvrig.
Så fikk de mer enn de borget for. (Som vi har hjemme også fikk) Men som sagt,- de bør få litt tid til å flagge sin nye kurs, om noen kursendring i det hele tatt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 26th 2006 at 21:16
Det er i sannhet oppstått en situasjon som vel ingen hadde ventet. Rent flertall for Hamas.
Situasjonen har flere absurde og selvmotsigende sider. Hamas har som grunnfestet tese i sitt program at Israel “skal utslettes”. Vi skal heller ikke glemme at Hamas av svært mange land er klassifisert som en terrororganisasjon. Allikevel er det nå Hamas som nødvendigvis må forhandle med Israel om fredsbevarende tiltak, -institusjoner og -løsninger, – samtidig som de må sørge for ro og orden i egne rekker.
Dette kan slå alle veier. Men, Hamas vil måtte ta et grundig oppgjør med seg selv for i det hele tatt å kunne være styringsdyktig vis-à-vis Israel. Vi kan allikevel ikke se bort fra Hamas virkelig klarer å stable på bena en pragmstisk og troverdig forvaltning, uten at dette gir spire til dannelse av nye militante, bevæpnede grupperinger. Det blir ikke helt enkelt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 26th 2006 at 21:29
#7 ChrisChr: Jeg tror ikke Hamas vil regjere alene, men kanskje søke en koalisjon med Fatah. Jeg tror de ansvarlige i Hamas er like sjokkerte som observatørene i Midt-Østen. Jeg er kanskje en av de relativt få som tror (håper er kanskje et bedre uttrykk) at valget kan bidra til å ansvarliggjøre Hamas der de ser at deres gamle charter ikke kan danne grunnlag for å regjere et folk.
Folkets avsky for det gamle korrupte regimet fra Fatah kom allerede til uttrykk i lokalvalgene tidligere, slik at det vel ikke var overraskende at Hamas skulle vinne. At de skulle få rent flertall derimot, overrasket vel de fleste.
Det er i mine øyne tent et håp om at Hamas er sitt ansvar bevisst, selv om de internt ikke ønsket et så stort mandat fra folket. Uansett er ingen fredsprosess i fare, den har vært død siden Oslo-prosessen, men kanskje dette kan danne grunnlaget for nye dialoger.
Vi må akspetere og respektere at demokratiet har talt i Palestina og så får vi bygge videre på det. Ingen tvil om at vi går spennende dager i møte.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 26th 2006 at 21:32
# 2 Johknu
Vi ser ut til å dele en del synspunkter her. Har akkurat besvart en annen kommentar med omtrent de samme argumenter du fører i marken.
Nei,- Fatah-bevegelsen var ingen engler selv om Røed Larsen og andre kunne oppfatte det slik. Balansegang er vanskelig!
Og bare for å gjenta meg selv,- jeg tror mange Palestinere stemte HAMAS primært for å kvitte seg med Fatah-partiet og deres korrupsjon. De følte vel at nå kunne det uansett ikke bli værre. Og de hadde vel neppe regnet med at HAMAS skulle få rent flertall.
Forbausende nok har HAMÀS (iflg siste nyhetssendinger) invitert Fatah til å delta i enn bred koalisjonsregjering og det kan være en klok avgjørelse. Men hvordan Fatah ser på det, er jo ikke godt å si. (Det har vært en del skyting i gatene)
Spørsmålet er jo hvordan HAMAS nå reagerer som “ansvarlig regjeringsparti” og mange sitter nok avventende på sidelinjen for å erfare nettopp det. Bush har eksempelsvis støttet den demokratiske utvikling med valg, men fastholder at en orgainsasjon som prioriterer å nedkjempe Israel, er en organisasjon han ikke vil snakke med. Og det kan få vidtrekkende økonomiske konsekvenser for Palestina.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 26th 2006 at 22:08
Midt i all forvirringen, er det kanskje oppstått en meget gunstig mulighet. Hvis Hamas, sammen med mindretallet fra Fatah, nå klarer å samle folket bak seg i en ansvarlig og konstruktiv (ikke-militant) politikk, vil det være et langt skritt på vei mot fred.
Men lett blir det ikke. Det er heller ikke trolig at de militante grupperingene som finnes innen Hamas idag, blir borte av seg selv.
Håpet er at våpnene gravlegges for en stund, for å gi det nye styresettet en fair sjanse.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 26th 2006 at 22:17
#9 Kommentar fra ARGUS37:
” Fatah-bevegelsen var ingen engler selv om Røed Larsen og andre kunne oppfatte det slik.”
Til og med Rød Larsen sa jo i en artikkel for rundt et år siden at AraFat var en lystløgner og ikke til å stole på.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 26th 2006 at 22:30
# 1 -Durwitz
I den grad det har vært en fredsprosess. de senere år har det likesom ikke foregått så mye,- i alle fall ikke i norsk regi, men det har jo liksom vært ett skritt frem og to tilbake (eller omvendt)
Imidlertid vil de neste uker ha stor betydning for den videre utvikling og da i særlig grad hvilken kurs HAMAS ønsker å styre …
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 26th 2006 at 22:49
# 11 – UngKonservativ
He he, ja, men da var både han og kona ute av prosessen etter mistanker om gaver og korrupsjon?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 26th 2006 at 22:53
# 10 Chris Chr
Ja, det kan jeg faktisk være enig i. Men det setter store krav til at man i Palestina nå innser at toget er i ferd med å forlate stasjonen.
En stø kurs fra begge partier og en anerkjennelse av at staten Israel skal kunne leve en trygg tilværelse innenfor eksisterende grtenser, vil utvilsomt kunne bidra til en sterk bedring av situasjonen.
Men,- også HAMAS har sine ytterliggående elementer og det vil utvilsomt bli masse bråk på kammerset med et slikt standpunkt- Enkelte grupper innen HAMAS vil kunne gå bak ryggen på eget parti og foreta nye aksjoner, rett og slett fordi de ikke er interessert i noen fredsprosesss. Da blir det absolutt utslagsgivende hvordan den nyvalgte regjeringen i Palestina håndterer en slik episode.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 26th 2006 at 22:56
# 8 Johknu
Jeg er redd jeg må si meg enig i en del av dine konklusjoner selv om man selvsagt bør håpe på det motsatte. Men med HAMAS tidligere standpunkter og uttalelser i friskt minne, så må jo HAMAS fortære en mengde kameler på tvers før man kan komme videre. Og noe sier meg at man ikke er så veldig interesseert i kamelkjøtt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende