Man skulle tro at tidligere erfaringer hadde gjort det klart for idrettsutøvere at "doping" vil bli avslørt og at det isteden for "ære og berømmelse" kan bli "skam og skandale? " Men så er tydligvis ikke tilfelle!
Allerede nå, før OL offisielt har åpnet, kan italienske dopingjegere avsløre at man har konstatert høye blodverdier på mange og at flere utøvere allerede har testet positivt for EPO.
Man kan spørre seg hva som rører seg oppe i hodet på slike utøvere eller i de respektive nasjonale forbund? Nei, jeg har ingen tro på at enkeltutøvere uten et medisinsk støtteapparat rundt, kan gjøre seg de svakeste forhåpninger om ikke å bli avslørt. Følgelig kan man nesten ta det for gitt at slik doping gjøres med en stilletiende godkjennelse fra vedkommende forbund, men da selvsagt under den forutsetning at man over hodet ikke er kjent med saken dersom en avsløring kommer.
Hva slags OL er dette? Er det en konkurranse nasjonene imellom om hvilken nasjon som er flinkest til å dope seg uten å bli avlsørt? Eller blir det en reell konkurranse mellom "rene" idrettsutøvere som yter det beste de kan ut fra sine naturlige forutsetninger?
Må vi innskjerpe anti-dopingarbeidet internasjonalt og endre bestemmelser og reaksjoner til et nivå hvor en dopingtatt utøver utestenges for livstid? Alternativt vil jo interessen for idrett og store arrangementer som et OL nærmest falle bort på sikt.


22 kommentarer In " DOPING I TORINO ? "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
februar 10th 2006 at 10:18
jeg for min del håper bare inderlig at ingen nordmenn har dopet seg.. det vil være en skandale og en skam for landet!
sport burde dreie seg om andre ting enn doping!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 10th 2006 at 10:19
ja til doping!!!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 10th 2006 at 10:30
Jeg håper bare idrettutøverne får testa ut gendoping snart, så de heller kan gjøre det. Fungerer mye bedre enn epo-tullet, og er totalt umulig å oppdage. Da slipper vi alle disse dopings-skandalene.
Alle vet at dagens idrettsutøvere ikke er annet
enn labotoriumsrotter uansett.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 10th 2006 at 10:35
# 1 Arlova
Ja, det ville vært en skam for nasjonen i den grad den kunne tilbakeføres til Idrettsstyret, men som regel er det jo i de enkelte forbund at man finner de skyldige.
Jeg tror vel ingen av de norsle utøverne er dopet. I alle fall ikke med EPO! At de kan “trå over terskelen” hva angår høye blodverdier kan forekomme. Det er ikke alltid helt enkelt å forutsi hvilken effekt et høydeopphold kan ha på den enkelte utøver og det er tris dersom opplagte gullhåp nektes start i sine spesialøvelser, men regler er regler og det er en grunn til at de er der.
Norsk eller ikke,- “dopingtatte” har intet innen toppidrett å gjøre!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 10th 2006 at 10:36
# 2 Blaavott
Kranglefant!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 10th 2006 at 10:41
# 3 Arnt-Kjell
Doping i alle former er en vederstyggelighet. Og så lenge vi lar idrettsutøvere tilbake inn i idretten etter et tid, vil de forsøke seg igjen og denne gangen med mar avanserte metoder.
Gendoping kan vanskelig avsløres idag, men jeg er sikker på at det kan avsløres i fremtiden. Kanskje har man allerede nå metoder som kan indikere mistanke, hvilket i så fall burde kvalifisere til så mange undersøkelser at vedkommende aldri rakk frem til start.
Doping må aldri få bli en etablert del av idretten. Da vil vesentlig deler av interessen for idrette forsvinne og dermed også ethvert økonomisk grunnlag.
Ingen stevener, ingen TV-overføringer, lite eller ingen tilskuere og det kan da ikke være veien man ønsker å gå?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 10th 2006 at 10:42
Dette har jeg sagt veldig lenge nå. Begynner å bli en stund siden jeg totalt mistet interessen for toppidrett, uansett hvilken idrett.
De som doper seg smartest vinner!
Og jeg har overhodet ikke noen tro på at nordmenn er det spøtta grann bedre. Vi har bare ikke blitt tatt enda…
Toppidretten dreier seg kun om penger, penger og litt mere penger. TV-rettigheter, sponsormidler, produktplasseringer etc.etc. Utøverne er bare ubetydelige brikker i dette spillet, blir noen tatt er det alltids noen andre som venter i den samme køen, klar til å overta…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 10th 2006 at 10:52
#6
Først vil jeg bare si at. Idretten er ikke lenger det den var da du var ung.
Det er lenge siden topp-idretten gikk fra å være symbolet på sunnhet, stolthet og pågangsmot.
Realiteten er som Zandile sier; Den som doper seg best vinner!
Å tro at norske utøvere ikke er en del av dette spillet er enten naivt eller dumt.
Doping ER en etablert del av idretten! På alle nivåer. Folk i 3.divisjon i fotball har blitt utestengt pga. doping! Da kan man selv tenke seg hvordan det er i den øverste eliten.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 10th 2006 at 12:10
Doping får de aldri bukt med.
Ikke si det er i dag helvetesukene begynner?
Jeg har en favoritt under OL og det er en langrennsløper ifra Etiopia tror jeg det var
(han var på tv i går)
En ekte OL utøver.
God helg med eller uten OL:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 10th 2006 at 13:10
hadde vært mye festligere om alle var neddopet (noe de selvsagt alle egentlig er..).. gitt dem store doser av ett eller annet for å se hvordan det hadde vært! idrett på en mye mer orginal og mer underholdende måte!!
dessuten slipper vi disse skandalene som arnt-kjell nevner.. er faktisk enig med han der!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 10th 2006 at 16:37
# 7 Zandile
Ja, det er mye penger i idrett. Og det hadde vært fint om det ikke var det, men – med de krav man idag setter til utøvere og de rekorder som evt. skal slås så kreves en helt annen innsats enn før. Utøvere må nærmest trene på heltid og har liten tid til jobb og/eller studier. Ergo må det penger på bordet. Og penger kommer fra sponsorer og reklame. Og så er karusellen i gang.
Jeg tror dessverre at penger er noe som må til for å holde ting i gang. Selv i OL – amatørenes eget verdensmesterskap – er det masse penger i omløp (for ikke å nevne IOC)
Men vi må kunne forlange at de resultater som oppnås faktisk er oppnådd uten bruk av dopingmidler. Hvis ikke blir det jo en konkurranse (som noen sa) om hvem som er flinkest til å dope seg uten å bli tatt.
Derfor vil jeg sterkt anbefale at man styrker kontrollen i alle ledd (også kvalitetssikringen) og når noen avsløres så er idrettskarrieren slutt for vedkommende! Og premier vil selvsagt ikke utbetales, EI heller pengepremier eller sponsormidler! Det er sannsynligvis det eneste reaksjonsmiddelet som vil få utøvernes oppmerksomhet foran store mesterskap.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 10th 2006 at 16:46
# 8 Arnt Kjell
Dum og dum, fru Blom. Jeg har fulgt idretten dag for dag innenfor de fleste idretter siden 1947 og selvsagt ser jeg utviklingen.
Derfor er jeg ganske kategorisk i min dom. Ønsker vi i fremtiden å se idrett somen renhårig konkurranse mellonm utøvere, så må dette tas ved roten nå! Før det er for sent!
I mitt svar til Zandile ser du hva jeg mener. Dette er den delen som direkte angår utøvere.
Det bør også få konsekvenser for de særforbund som påmelder deltakere som i ettertid viser seg å være dopet. Og dersom man avdekker doping innenfopr mer enn 3 særforbind i ett og samme arrangement (som f.eks. OL ) bør det også få konsekvenser for vedkommende land som bør utestenges i første omgang for ett år – og da mener jeg i alle idretter vinter som sommer!
Ja, det er trist for de utøvere som har lagt hele sin sjel i trening for å delta i et mesterskap, men de kan jo da saksøke sine egen forbund og/eller idrettsstyrer som har tillatt eller lukket øynene for doping.
Nei, jeg er ikke naiv. Og vi har sett tilløp til doping bland norske utøvere, – særlig innen bryting og vektløft. Jeg har ingen som helst sympati med slike utøvere, men det skal føres tilstrekkelig bevis i saken før noen kastes ut!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 10th 2006 at 16:50
# 9 Ludde
The underdog? Jasså, nei jeg har ikke sett denne karen fra Etiopia. Blir jo en nye “Eddy the Eagle” da kanskje?
Erfaring viser jo at publikum faktisk klapper like mye for en slik utøver som for en gullvinner med en tvilsom dopinghistorikk. Jeg synes det står mye respekt av en som kan melde seg på et skirenn med bakgrunn i en oppvekst i Etiopia.
Men,- det finnes høye fjell i Afrika. Også i Etiopia og jeg ser ikke bort fra at det finne snø på noen av dem. Etiopia har lange tradisjoner innenfor maraton-idretter. Får vi en overraskelse på 50-kilometer’n?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 10th 2006 at 16:51
# 10 Blaavott
Hvis din ide av konkurranse er å se folk rave rundt i fylla (eller dopa) så kan du jo bare ta deg en liten tur ned på “plata” eller i nærliggende omgivelser i Oslo?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 10th 2006 at 16:54
det siste i saken er forøvrig at en representant fra IOC har benektet de påstandene den italienske representanten i dopingkomiteen slapp i morges. IOC har tradisjonelt alltid forsøkt å undertrykke slike nyheter til det ikke lenger var mulig så vi får vel se hva som blir resultatet etter hvert. Hva skulle i tilfelle den italienske representanten tjene på å ljuge om dette?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 10th 2006 at 17:11
på plata??? det er jo ikke noe skøy!! ja til orginal idrett og nytenkning!!! ja til doping!!!! hadde vært litt moro og sett hvordan det hadde gått med hopp-folkenen I den situasjonen.. hahah!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 10th 2006 at 17:16
# 16 Blaavott
DU jobber i et begravelsesbyrå da, skjønner jeg?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 10th 2006 at 17:26
så langt der i fra!!!! du var ikke en gang i nærheten.. prøv igjen!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 10th 2006 at 18:43
SISTE:
IOC har kommet med et generelt dementi: Ingen dopingskandale! det skyldes “rot” i den italienske administrasjon.
Skulle det virke betryggende på OL’s åpningsdag? Hva blir i så fall det neste?
Noen timer senere har man avdekket at hele 12 utøvere har fått 5 dagers “startnekt” fordi de har for høye blodverdier. Det er jo slikt som kan skje for utøvere som oppholder seg i høyden, men – det er litt påfallende at alle de nevngitte er utøvere som foreløpig ikke har markert seg på premielistene i andre renn.
Er det noen som tar sjanser her? Spekulerer i at de har råd til å miste disse utøverne om noe blir oppdaget?
Heretter blir det resultatene som teller. Når oppdages neste Mühleg (eller hva han nå het)?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 10th 2006 at 18:56
doping til alle utøvere!!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 16th 2006 at 15:15
Den russiske skiskytteren Olga Pyleva avla positiv dopingprøve etter sølvløpet på 15 kilometer skiskyting. Hun har testet positivt på carphedon, som er fy-fy på dopinglista. Dette skulle visstnok være pga en skade i foten, men stoffet har visst ikke noe legende effekt på skader alikevel….. Bedre unnskyldning neste gang?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 16th 2006 at 21:57
#21 Gunhild M
Ja, jeg har jo skrevet om dette tidligere. Formålet med OL er jo at verdens idrettsutøvere skal møtes til “edel kappestrid”, dvs. uten juks og fanteri, og man gjør mye ut av det å avlegge “den olympiske ed” som skal garantere at det skal være en fair konkurranse, og måtte den bestge utøver vinne!
Også Pyleva har, gjennom idrettsutøvernes representant” avlagt en slik ed.
Da synes jeg det er mer enn skammelig at man i ettertid tester positivt på carphedon som er et syntetisk dop utviklet av russerne for å øke utholdenhet.
Og hvis hun skulle ha tatt dette i annen sammenheng, så var det hennes plikt å varsle IOC’s legee og få en dispensasjon. Istedet fortiet hun det inntil hun ble avslørt. Årsaken synes dermed temmelig opplagt.
Nå er det dessverre ikke første gang russerne stiller med dopende utøvere innen vinteridretten og det sier noe om hvilken kultur man bedriver og hvor viktig den internasjonale prestisjen er ved en seier. Pedsonlig suynes jeg seieren må smake temmelig “surt” både for Pyleva og det russiske forbundet all den tid man visste at man brøt den olympiske ed og jukset.
I første omgang synes jeg Pyleva nå bær stenges ute for livstid. (Avskjed i skam! ) At hun blir fratatt sin sølvmedalje regner jeg for selvsagt!
Dernest er det min oppfatning at også det russiske skiforbundet blir gitt en karantene på kinst ett år for deltagelse i internasjonale stevner og – at russiske utøvere blir obligatorisk testet før start i minst 3 år fremover.
Det er på tide at doping får alvorlige konsekvenser, ikke bare for utøver, men også for den nasjonen som initierte det!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende