Veksten av registrerte HIV-tilfeller er sterkt økende i Oslo. Årsaken synes å ligge i ubeskyttet sex med prostituerte importert til Norge fra Nigeria.
Det er et velkjent faktum at HIV og AIDS er blitt et alvorlig problem i Afrika. I enkelte land er over 35% av befolkningen smittet. Og når man vet at det kun er et tidsspørsmål før man fra HIV utvikler AIDS og at den overveiende del av befolkningen i disse landene ikke ha rråd til å kjøpe seg medisiner som kan holde sykdommen i sjakk, så blir det et alvorlig samfunnsproblem.
På sikt vil store deler av disse landenes yngre bli foreldreløse. Uten mulighet til utdanning, vil fattigdom og elendighet tvinge nye grupper ut i prostitusjon. Mange har dessuten arvet HIV-smitte fra sine foreldre.
På nedre del av Karl Johan har nå ca 500 prostituerte fra Nigeria tilhold. Nigeria er et av landene hvor HIV har betydelig fotfeste. Man bør derfor ikke være overrasket om svært mange av disse prostituerte det her er tale om, er smittet med HIV.
Foreløpig virker det som våre myndigheter sitter stille med hendene i fanget og venter på en oppblomstring av HIV-tilfeller i Norge. Man skulle tro at man i det minste foretok obligatorisk testing av disse jentene og sørget for at de som var smittet ikke lenger kunne praktisere "verdens eldste yrke" på Karl Johans gt.?
Resultatet av undersøkelsen burde med fordel kunne offentliggjøres som en "statistisk opplysning" slik at norske kjøpere av sex i det minste var klar over risiko involvert? Eller er det OK, sett fra myndighetenes side, at halvfulle ustabile ektemenn i ettertid går hjem og smitter sine koner?
SISTE:
Idag 16 juni 2006 har man begynt å få øynene opp for den potensielle krisen på nedre del av Karl Johan.
Man vet at minst 12 av de ca 450 prostituerte fra Nigeria er HIV-smittet. Antagelig er det langt flere!
Samtidig har man avdekket at nordmenn forlanger "ubeskyttet sex"! Ai ai, hvilken spennende verden vi lever i. For de som måtte være interessert i "risiko" og adrenalin-rush er det da ikke lenger nødvendig å snike seg opp i Trollveggen. En liten tur på nedre deler av Kar Johan kan gjøre susen. Og dessuten har man jo minnene så meget lengre!
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=304851


39 kommentarer In " NIGERIANSK RULETT PÅ KARL JOHAN "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
mars 22nd 2006 at 23:13
Hei
)
)
Jeg skriver fra Canada sa sorry at jeg ikke har alle bokstavene
Det du foreslar som et problem – er et problem over heile verden – men om du foreslar testing av kun damer fra Nigeria i Norge – sa er det faktisk en type rasisme . Om du vil teste alle prostituerte sa er det jo noe annet . Det eneste som er problemet med testing er at selv om damene blir testet sa kan de fortsatt jobbe pa gata selv om de er positive . Det er kundene som ma udannest i HIV – AIDS risk i Norge + resten av hverden .
Om man tester for HIV sa kan man ikke ” sorge for at de ikke praktisere ” som du sier . Jeg tror at det du sier er veldig kort tenkt – ogsa en smule racistisk – men det kan jo ogsa vere at jeg misforstar dine meninger rundt prostitusjon . Om du prover a si at mere informasjon rundt smitte risk burde vere # 1 prioritet sa er jeg enig . Jeg synets det er viktigst a fa ut informasjon til kundene . Det er de som tar med HIV etc til kone- kjereste – erc hjemme . Det er der problemet ligger syntes jeg – Bra Blogg foresten
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 22nd 2006 at 23:27
# 1 -
Hei Kari Anne,
Nei jeg synes ikke dette er rasistisk motivert. For det første er det et spørsmål om disse damene har sin oppholdstillatelse i orden. Siden det forlyder at de er “importert av bakmenn for å bedrive prostitusjon, og da uten arbeidstillatelse, så burde det være ganske legitimt å hale dem inn for kontroll.
Og om man er nødt, for å unngå stigmatisering, så får man vel evt. teste hele prostitusjonsmiljøet.
Jeg
vet at man burde være seg sitt ansvar bevisst, mnen vi vet jo alle hvordan det er i praksis: Når alkoholen går inn, forsvinner vettet ut…
Og jeg synes det er forkastelig at vi skal pådra oss en sterk økning i HIV.utbredelse i Norge med påfølgende helseutgifter og annen elendighet, når vi faktisk kunne skipe disse jentene ut. Pronto!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 23rd 2006 at 00:08
er rart dette
hadde du sagt at du også argus skulle hiv teste deg sammen med de nigerianske damene så hadde ikke kari-anne anklaga deg for rasisme
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 23rd 2006 at 00:14
Jeg har akkurat skrevet et lignende innlegg om aids problematikken i delene av Afrika som ligger sør for Sahara. Og det er klart….disse nigerianske damene er nok muligens litt mer smittefarlige enn andre. Både med tanke på yrket, og hvor de kommer fra.
Bra at flere fokuserer på HIV/AIDS faren!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 23rd 2006 at 00:15
Viktig tema for mange involverte både ute og hjemme. Det er viktig å holde temaet oppe hele tida så en ikke blir sløv og tenker at dette gjelder ikke meg.
Det får da være måte på U-hjelp!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 23rd 2006 at 00:16
# 4 Smiletime
Det er for meg helt ubegripelig hvilke sjanser norske menn er villige til å ta i fylla…
Noen gjør det faktisk i edru tilstand. De må jo går rundt med et “death-wish”.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 23rd 2006 at 00:18
# 5 Sirenia
Man hevder at 42% av de væpnede styrker i Sør-Afrika er smittet av HIV. For å være helt ærlig, tror jeg ikke situasjonen er mye bedre i Nigeria!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 23rd 2006 at 00:33
# 3 Rosewell
Bryr meg ikke så mye med det. Ikke har jeg til hensikt å benytte meg av slike tjenester og dermed bortfaller også behovet for testing.
Og det var da heller ikke rasistisk motivert, men ønsket å fokusere på risiko for smittespredning. Det må vel være lov?! Og om det ikke er, så driter jeg i det også!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 23rd 2006 at 00:33
Får jeg spørre hvor du fikk idéen til dette innlegget fra? Ser at smiletime publiserte et innlegg om HIV/AIDS problematikken like før deg, så lurte på om hun fortjente en liten trackback eller ikke
Er for øvrig enig i det du sier her, og altfor mange har denne “det gjelder ikke meg” holdningen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 23rd 2006 at 00:36
# 9 LilleMean Kitten
Æres den som æres bør, men – dessverre. Det skydles ikke Smiletime denne gangen. Det var faktisk et innslag på NRK Nyheter i kveld om at man hadde påvist en økning i antall HIV tilfeller i Oslo og at man trodde forklaringen lå nettopp hos disse nigerianske “sosialarbeiderne”.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 23rd 2006 at 00:38
# 3 – Hvordan vet du det ? Jeg syntes det er recistisk om man velger a teste 1 % av befolkningen – spesielt en rase ??? Sa jeg hadde ikke sagt et ord om det var foreslatt a teste alle – regardless of race .
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 23rd 2006 at 00:50
#10 Allrighty
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 23rd 2006 at 01:10
Dersom man vil unnskylde halvfulle norske menn med at “jeg var jo full”, så er sikkert testing av de prostituerte et godt utgangspunkt. Men dersom man ser bor fra om den prostituerte har lovlig opphold i Norge eller ikke, er det den som kjøper sex av en prostituert so utfører den straffbare handlingen jfr. Straffelovens kapittel 19, Men dersom den prostituerte vet hun er HIV-positiv kan hun straffes etter Smittevernloven.
Dersom du er så dum å ha sex med, eller kanskje (enda dummere) ubeskyttet sex med en prostituert, fortjener du ikke lovens beskyttelse. Derso så er tilfelle og du skulle smitte kone og barn, er det du som vil kunne Straffes etter reglene i Smittevernloven. Har du (selv i fylla, det er ingen unnskyldning) hatt (ubeskyttet) sex med en prostituert, bør du innse at det er en sjanse for at hun har en kjønnssykdom. HIV eller Herpes, Clamydia, flatlus, etc. Herregud, personen har sex med ukjente som et yrke.
Skal vi bli kvitt de prostituerte, må vi slutte å etterspørre deres tjenester. Så enkelt er det. Å forvente at en HIV-positiv jente fra Afrika, uten andre fremtidsutsikter enn å dø av AIDS skal slutte å selge sex, og derfor dømme familie og barn til å være uten forsørger er litt mye forlangt. Er hun HIV positiv, skal hun allikevel dø. Hvordan har du tenkt til å straffe henne. Jeg skriver mer hos meg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 23rd 2006 at 03:00
Jeg er saaaaa enig med # 12 !!!!!! Takk for det .
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 23rd 2006 at 09:43
# 12 Svein Mork Dahl
For det første,- min motivasjon er IKKE å straffe noen som helst. Kun forhindre at HIV sprer seg i det norske samfunn,- noe som på sikt vil kunne bli et alvorlig problem. (Jfr. Sør-Afrika o.a.)
Nå, i en situasjon hvor smittekilde er delvis kjent og relativt begrenset, har man en sjanse til å bekjempe slik spredning effektivt. Særlig dersom disse jentene ikke har formell oppholdstillatelse. Det gir forøvrig ikke et særlig flatterende inntrykk av Norges hovedstad med 500 nigerianske prostituerte etablert på nedre deler av byens hovedgate. Og det ville antagelig blitt satt i verk tiltak for lengst dersom de hadde valgt Studenterlunden? Det blir vel “neste runde”. Ekspansjon krever mer plass.
Ja, jeg er enig med deg i at den beste metoden er å fjerne etterspørselen. Men vi må forholde oss til livets realiteter. Og de er at når man surrer rundt i byen, ensom og i småfylla, så er det ofte ikke så mye vett igjen inni skallen som det burde være.
Det er jo slik at ikke alle sex-kjøpere er giftet eller har samboer hjemme, men tvert imot er relativt ensomme, desperate og sexhungrige unge mennesker. Alkoholen fjerner siste rest av forsiktighet, sjenanse etc. og katastrofen kan være et faktum.
Ærlig talt,- jeg har ingen stor tro på at ikke disse jentene vet at de bærer smitte. Men pengene er viktigere for bakmennene skal ha sitt.
Jeg tar derfor ikke stilling til legaliteten i handlingen hverken fra den ene eller annen side. Men vi kan ikke sitte stille me hendene i fanget og se på at en stadig større andel av befolkningen pådrar seg livstruende HIV-smitte mens vi diskuterer hvem som har rett eller ikke?
Og hvis en oppholdstillatelse/arbeidtillatelse mangler så er det etter mitt syn et greit sted å begynne.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 23rd 2006 at 09:45
# 13 Kari Anne
Morsomt med dialog helt fra Canada da, men forøvrig henviser jeg til mitt svar til Svein Mork Dahl
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 23rd 2006 at 10:09
# 11 KariAnne
Det har altså ikke noe med rase å gjøre.
Man har kostatert en sterk økning av HIV-smitte i Oslo og er på, jakt etter smittekilder. (Slik Gilde har jaktet på E.coli-bakterien i sine anlegg)
Når man så vet at det arbeider 500 nigerianske prostituerte på Karl Johan, antagelig uten oppholds/arbeidstillatelse så er det et naturlig sted å begynne ettersom Nigeria er et land med høy utbredelse av nettopp HIV.
De må selvsagt gjerne nekte slik test. Det bør i så fall føre til øyeblikkelig karantene og utvisning. HIV er et alvorlig problem med store konsekvenser for et samfunn. Hvorvidt en slik test kan sies å være rasistisk fundert eller ikke, får komme i annen rekke. Det viktigste er at smittekilde identifiseres og nøytraliseres.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 23rd 2006 at 17:25
Hi again
Ja jeg forstar – men nar man skriver slik som du gjor i din blogg sa far man en diskusjon – det er det som jeg liker
) med en utdanning i sosiologi her borte i Canada sa er det veldig interesangt for meg a lese om slike problem i Norge – a meninger rundt sosiale problem . HIV er et problem over heile verden i forskjellige nyanser . Udanning er for meg forstatt den beste losningen .
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 23rd 2006 at 17:52
#16 En Canadier der, En canadier her. Mystisk det der;)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 23rd 2006 at 18:40
# 18 Kari-Anne
Diskusjonen skal du få, men den bør foregå på riktige premisser. Og da skal man ikke ha en diskusjon for diskusjonens skyld, men på saken.
Ja, vi erkjenner at HIV er et verdensomspennende problem, men mer blant land i den 3dje verden enn i Europa. Årsaken ligger, som du også antyder, i “manglende opplysning”, men også i “dårlig økonomi”.
Svært mange kan ikke lese og forstår derfor ikke den lille opplysningm som gis om HIV/AIDS-problematikk. Og de som etter hvert forstår hva de har pådratt seg, har ikke økonomi til å kjøpe dyre medisiner for å holde sykdommen i sjakk. I enkelte fattige land har sykdommen antatt slike proporsjoner at man rett og slett ikke ser noen løsning på problemet og gir opp. Da blir det enda værre!
Det er forferdelig å lese om den uvitenhet som hersker i enkelte afrikanske land. Noen steder tror man f.eks. at man blir frisk dersom man kan tiltvinge seg sex med et barn. Jo yngre, jo bedre. Det har ført til at babyer ned mot halvannet år er blitt voldtatt av desperate menn med AIDS!
Nå har vi en langt bredere forståelse for HIV/AIDS her i Skandinavia, men hvis vi “sover i timen” og ikke kjenner vår besøkelsestid, så vil HIV fort kunne eskalere også her til lands. Man kan like eller mislike det, men her i Skandinavia parktiseres i økende grad “fri sex”,- til tider uten beskyttelse. Det er ikke bare dumt, men direkte uansvarlig. Og likevel må man bare stikke fingern i jorda og erkjenne at dette er de faktiske forhold i det samfunnet vi alle er en del av.
Da blir det utrolig viktig for meg å bidra til at man “åpner sine øyne” for den risiko som finnes der ute. Og at enhver mulighet til å begrense smittespredning tas i bruk, helst “før” enn “senere”. Og det har ikke filla med “rasisme” å gjøre. Jeg hadde reagert på nøyaktig samme måte om det hade vært en gruppe kvinner fra Polen, fra Sverige, fra Gudbrandsdal eller et hvilket som helst annet sted så lenge det var etablert at HIV-smitte innenfor gruppen var overrepresentert.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 23rd 2006 at 21:12
Hiv er et stort problem som vi må ta på alvor. Spørsmålet er bare hvordan.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 23rd 2006 at 21:55
Karianne den rasistropingen har gått ut på moten, tydelig at du ikke har vært i Norge på en stund.
Jeg synes man bør teste folk som kommer inn i landet fra riskområder slik at de kan få behandling og hindre spredning. Når man snakker om opp mot 1/3 av alle personer fra området er dette helt nødvendig. Det er riktigere enn å grine om at en sprøyte i armen og en blodprøve skal være “rasistisk”.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 23rd 2006 at 22:25
# 21 Svein Mork Dahl
Vel, vi kan for eksempel begynne på Nedre Karl Johan?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 23rd 2006 at 22:37
#22 HAr ikke Karianne vært i norge på enstund?
Hmm. Synest jeg så henne nylig jeg. Men det har ingenting med diskusjonen hun prøver å ha
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 23rd 2006 at 22:42
# 24 Denisen
Spiller jo mindre rolle. Kjenner ikke damen uansett. Men derfor kan hun jo ha synspunkter.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 23rd 2006 at 22:44
#25 Damen er min søster=) Hun har mange synspunkter, og det har alle lov til å ha=) Uansett hvor i verden de befinner seg
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 23rd 2006 at 22:47
Du har rett – det var ikke en rase diskusjon jeg ville ha . Men ifolge det jeg vet – sa er det et rase sporsmal nar man vil gjore noe til en spesifisert rase . Det var det jeg provde a si – Argus du svarte meg pa det sa det er helt ok .
# 22 – Rasisme ut av mote ??? Herregud det er det dummeste jeg har hort . Jeg er norsk – gift med en svart man fra England sa versasnill ikke prat med meg om rasisme og “mote” .
Jeg var hjemme for et pr mnd siden men men – jeg syntes det er interesangt at jeg far reaksjoner pa det jeg sier pa noen andre sin Blogg – flott teama – foresten sa burde dere alle stemme pa ” Denise i et Notteskall ” det er glimmrende blogging ogsa .
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 23rd 2006 at 22:54
uf da ” Kjenner ikke damen ” ka det har med saken a gjore ? At jeg sa testing var rasistisk ? Om man tester alle som kommer in til Norge sa er det ikke rasistisk – for da tester man ALLE . Om man bare tester noen … det var det pointe jeg provde a si . Denise : You Rock .. Argus jeg syntes dette var en fin mate a prate om et tema men no ble det litt teit .Trodde du var gammel nok til a ha en prat om noe sa interesangt uten a bli fornerma . Foresten har ikke blitt kalt “dame” pa ei stund .. ha ha
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 23rd 2006 at 23:01
# 27 KariAnne
Som sagt, jeg ante ikke at hun var Denises søster, ei heller alder (ergo “damen” ) og jeg er ikke det minste fornærmet. Hvor i all verden har du fått det fra?
Testing koster penger! Og det er dyrt og upraktisk å teste nasjonen som helhet når man har en rimelig god oppfatning om at problemet ligger på Nedre Karl Johan. Vi har mye annet man kan bruke helsekroner på.
Og det er intet rasistisk å teste en “risikogruppe”.
Nå skal de ha avføringsprøver av alle som jobber ved Gildes slakteri i Sogndal for om miulig finne kilden til E-Colismitten. Da er vel det også rasistisk? Tenk å bare teste de som jobber på slakteriet i Sogndal? Fydda!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 25th 2006 at 01:47
Hei
Syntes det er interesangt at du valgte a ikke legge in det jeg sa til # 22 .. ja ja
K
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 25th 2006 at 10:04
#30 Kari-Anne
Jeg beklager dypt Kari-Anne. Har ikke for vane å sensurere kommentarer og det var heller ikke meningen denne gangen.
Jeg har krysset av for at ALLE kommentarer skal skli rett igjennom uten godkjennelse, men det fraktum at du ikke er registrert med egen “nick” gjør at dine må godkjennes likevel.
Og så er det en del trafikk her når det går “ei kule varmt” og ditt innlegg hadde hoppet over til “neste side” uten at jeg hadde lagt merke til det. (Trode jeg hadde kontroll)
Nå er den i alle fall publisert.
“Rasisme som mote”? Jeg kjenner meg ikke igjen. Det er så langt fra mitt standpunkt at det VET jeg at jeg aldri ville kunne ha sagt! Er du sikker på at du har lest riktig?
At du har valgt å gifte deg med et menneske fra et annet land, er da ikke noe jeg har noe med? Det er din, og din sak alene. Jeg går da ut fra at du har forsikret deg om at du kjenner vedkommende og at ditt valg er fundert på et korrekt grunnlag? Og at det er det beste for deg! Har over hodet ingen synspunkter på det!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 26th 2006 at 05:58
Jeg svarte pa # 22 Ikke noe du hadde sagt – om du gar tilbake sa kan du se ka han skriver . Det var derfor jeg fortalte om min bakgrun . Min far pa 60 leste her i dag a han reagerte ogsa pa den komentaren fra Unkonservative # 22. Ikke deg .
K
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 26th 2006 at 11:24
# 32 Kari-Anne
Det var bra da. Et øyeblikk der så kjente jeg ikke “meg selv” igjen, men så var det jo ikke det – heldigvis!
(Faren ved å svare flere i samme tilsvar )
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 9th 2006 at 15:43
Faren med HIV og Aids er:
“Ole” blir smittet på strøket av Hiv, han merker ikke dette, så han går ut på byen hver helg å treffer en dame i ny og ne, som han blir med hjem og så smitter.
Disse damene smitter igjen menn, som igjen smitter andre damer og en dag er kanskje dama enn selv får med deg hjem smittet, derfor gjelder det egentlig oss alle..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 9th 2006 at 19:13
# 34 Aslak
My point, exactly!
Det er jammen bra noen våkner av dvalen for denne smitterisikoen angår oss alle. Og har du først fått “storeslem” så er det ingen vei tilbake!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 9th 2006 at 19:54
Allikevel, ARgus… Dette er et seriøst problem. Satt en dag på Olafia klinikken, skulle levere urinprøve (gjør det faktisk hver 3.dje måned, kan aldri være sikker for dere lømler som lurer så jævla mye). Der var det en nigeriansk prostituert som fikk vite at hun hadde HIV gitt… Det var leit å se på, men nå VET jeg at det eksisterer og ikke er et eventyr svirrende rundt i TV land, noe dere fleste andre trenger å oppfatte. Det er ikke lange steget før det sprer seg til yngre folk. Tenk dere, gifte menn har sex med prostituerte, har siden sex med sin hustru. Vært utro en gang, kan være igjen. Kanskje finner seg en yngre skreppe, gir henne en deilig teskje HIV, så sprer hun det videre. Heldigvis, så er det nærmeste jeg har kommet HIV bare i 4grad venn, dvs en venninne av en bekjent av bekjent av en av mine kompiser…
Face fakta folkens
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 9th 2006 at 20:23
# 36 Fhump
Som jeg akkurat bekreftet til Aslak og som jeg har sagt før ja. Dette ER et problem, men et problem vi strengt tatt ikke trenger her i Norge.
Og siden de åpenbert kommer hit på 3 mnd turistvisum, er et nødvendig med en liten rask lovendring som kriminaliserer salg av sex på åpen gate. det er neppe noen som kjøper seg leilighet for 3 mnd. Dernest må det bli ulovelig å leie ut bolig/rom for å bedrive prostitusjon.
Så fort de da forbryter seg mot slike lover, ligger veien klar for øyeblikkelig utsendelse for vedkomemnde konsulats regning. Drmed får de regningen når de kommer hjem.
Og hvis vi ikke gjør det, vil en småfull nordmann på vei hjem til kona kunne få slik HIV-smitte, noe som kan være en “dødsdom” både for han og henne.
Nei, man bør ikke være utro mot sin elskede, men det hører ingen steds hjemme at begge skal måtte bøte med livet. Og dette kan unngås med litt handlingssterke politikere.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 16th 2006 at 18:07
ALLE:
Visste du at det i Nigeria er 2,9 millioner mennesker som er smittet av HIV/AIDS ?
Og at en ikke ubetydelig del av de prostituerte på nedre Karl Johan fra Nigeria faktisk har fått påvist HIV-smitte?
Da er det vel bare å ønske god tur på byen? Håper immunforsvaret er på topp både den ene og den andre veien!
Artikkel oppdatert!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
1 Tilbakeping & Tilbakesporing