Igjen er Gardemoen rammet av en uforklarlig basill som med selektiv effektivitet rammer spesielle yrkesgrupper. Denne gangen er det vekterne som jobber i sikkerhetskontrollen som har fått føle det!
Resultatet er milelange køer, frustrete passasjerer og store forsinkelser som blant annet har som effeekt at korresponderende flighter ute i verden ikke nås i tide.
Det er i dette tilfellet litt forbausende ettersom vekternes lønnsforhandlinger nylig ble avsluttet, -tilsynelatende til alles tilfredshet og uten at streikevåpnet ble tatt i bruk. Så burde vel "klimaet" i næringen tilsi at de ansatte kunne utføre sin jobb uten risiko for uventet sykdom?
De som først og fremst rammes, er selvsagt passasjerene, men også flyselskapene – primært SAS – vil nok føle dette.
Tidligere var det flyveledere som ble rammet av slike spesielt målrettede basiller.Dernest var det SAS-flyvere og nå altså vektere. Bør vi desinfisere Gardemoen? Bør vi en gang for alle få fjernet "helsefarlige elementer" solk at arbeidslivet kan gå sin gang uhindret av denslags?


17 kommentarer In " SYKDOM SOM VÅPEN "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
mai 22nd 2006 at 10:29
Tror vi har det for godt her i landet? Om det hadde vært stor arbeidsledighet og nedgangstider i økonomien så hadde vel folk vært mere fornøyd med jobben de tross alt hadde og heller satset mer selv for å være med på å utvikle det til en trygg arbeidsplass? Nå er det fullt frem for å stå på krava, streikeviljen er på topp og viljen til å la det gå ut over 3. part er tilstede. Om de kunne innse snart at “3. part”/oss faktisk er hele grunnlaget for at de er i jobb!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 22nd 2006 at 10:38
Å kunne være borte fra jobb uten økonomisk tap er et velferdsgode i dette landet. Synd at enkelte yrkesgrupper setter hele ordningen i fare ved å bruke ordningen til protestaksjoner eller lønnskamp. Dette er usolidarisk, men er tydeligvis noe som brer om seg. Fortjener samfunnets fordømmelse, fordi dette til syvende og sist kan ramme oss alle.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 22nd 2006 at 10:42
Hvis du leser litt nærmere Argus, er nok vinklingen fra journalistene litt spisset for å gjøre det ekstra spennende. Det er riktignok sykdom som gjør at de har lite bemanning i forhold til vanlige dager. Men i utgangspunktet er de sterkt underbemannede i sikkerhetskontrollen pga at det er vanskelig å rekruttere. Det er vel hovedproblemet, ikke at noen er syke slik journalisten i VG prøver å vinkle det som.
Det er selvfølgelig frustrerende for passasjerene uansett, men det er ikke nødvendigvis bare de syke vekterne sin feil.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 22nd 2006 at 11:20
Vel. Jeg ser problemet sånn. Plutselig fikk ansatte i sikkerhetskontrollen en mye større oppgave. I tillegg til stress for å få gjort ting raskere, kan jeg godt tenke meg at de oppplevde mye negativt i form av press og reaksjoner fra publikum/flyplass. Jeg har selv jobbet på en arbeidsplass der stadige endringer i lokalet/sitteplasse/prisstigninger/utvalg osv har ført til at man får mye av den negative tilbakemeldingen på ting man selv ikke har kontroll over.
Jeg ser på oss mennesker som varierte i forhold til hvor mye vi kan presse oss selv samtidig som vi tar slag i trynet som skal takles på en heldig måte. Beskyttelse mot slike slag, og for ikke å snakke om slike belastende situasjoner, må være god kommunikasjon og støtte på jobb og hjemme, og for å ikke å glemme bedre planlegging slik at dette ikke oppstår i utgangspunktet. På Torp, Værnes og Køben, flyplasser jeg har brukt en del, har denne regelen som skaper problemer (ta ut laptop) vært i gang lenge. Hvorfor man ikke kunne få til denne implementering med reell stressrelatert beskyttelse for de ansatte, aner jeg ikke.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 22nd 2006 at 11:37
# 4 Temari
Ja, nye regler og ordninger vil kunne påføre de ansatte litt stress i en arbeidssituasjon, men – de nye reglene har vært kjent lenge!
Det har således vært god anledning til å drille de ansatte og å styrke bemanning.
Et annet moment er jo at slike endinger lettere aksepteres av yngre arbeidstakere enn av eldre “inngrodde”? Aldersn blant vektere er vel ike så alt for høy?
Et siste moment,- denne ordningen ble innført fra og med 1 mai. Det har vært noen forsinkelser i begynnelsen av måneden, men så plutselig – idag 3 uker senere – så var det lange køer og sykdom. Helt plutselig.
Og like plutselig – 4 timer senere – var tilsynelatende staben friskmeldt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 22nd 2006 at 11:39
# 3 Bentih
Har ikke lest en tøddel om denne saken, men snappet opp via nyhetssendinger på radio at det plutselig var sykdom blant vekterne og lange køer på Gardermoen.
Tidspunktet forekom meg noe underlig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 22nd 2006 at 11:40
# 2 Synapse
Presis hva jeg også tenkte. (Selv om jeg valgte å vinkle det en smule ironisk)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 22nd 2006 at 11:41
# 1 Livsnyteren
Ja, støtter deg der. Selvsagt skal man ha betalt, men lønnsregulativ og andre ting relatert til arbeidsplass bør løses gjennom forhandlinger med arbeidsgiver og ikke den slags aksjoner.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 22nd 2006 at 11:51
#6
Da kan jeg anbefale deg å lese denne artikkelen:
http://www.rb.no/loka...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 22nd 2006 at 11:55
Ordningen ble kanskje innført fra 1. mai, men den har vært i gang gaaaanske så lenge andre steder! Jeg måtte ta ut min laptop i januar på Torp iallefall. Og på Værnes.
Når det er sagt så skisserer du situasjonen utfra et av mine poeng; dårlig planlegging. Det virker som om ansatte sykemeldte seg fordi de nettopp så hvordan presset kom til å bli og dermed tvang ledelsen til en eller annen form for støttende handling vi ikke vet om? Så på artikkelen der også, om at de mangler 100 ansatte. Vel, arbeidsgiver har et ansvar i forhold til de ansattes helse, så jeg håper det skjer noe her for deres del.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 22nd 2006 at 12:16
he he. Det er makt i “febersvette” flyverhender gitt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 22nd 2006 at 18:09
“Tidspunktet forekom meg noe underlig.”
Huff – dette er så trist – for det rammer de som virkelig er syke!
Når innstramming kommer, for det gjør den, helt sikkert – så er det ikke unnalurerne som får svi….. hvis de ikke skulle slumpe til å bli virkelig syke…..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 22nd 2006 at 21:27
# 12 Dinamor
Ja, jeg er ikke i mot aksjoner og lønnsforhandlinger, men – de må skje på det tidspunkt lønnsforhandlinger skal skje og ikke like etter at lønnsforhandlinger er godtatt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 23rd 2006 at 15:00
#13 Enig med deg. Dessuten har det tydeligvis foregått en skjult agenda med telefoner og mails i undergrunnen, som tyder på at å betegne det en “aksjon” ikke er så langt unna sannheten. Selv om det vel bare var snakk om 9 – 12 vektere.
Bemanningsproblemet derimot, er vel den virkelige utfordringen her.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 23rd 2006 at 15:03
# 14 Grundes lille verden
Ja, det er jeg enig i, men det har de jo visst omi mange måneder.
Elendig planlegging, kaller jeg det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 24th 2006 at 01:17
gi gjengen prozac…eller gi prozac til alle folk som er trøtte av jobben sin!
så det så
Vote Rosewell For Helseminister!
Møøø
Rose
well
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 24th 2006 at 09:32
16 Rosewell
Rosewell da! Det er vel egentlig ingen som tar slike medisisner for morro skyld?!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende