I flere år har det vært omfattende turbulens rundt UDI og den måten de bedriver sin virksomhet på.
Dette er jo opprinnelig Syvlia Brustad’s "hjertebarn", men all praksis og historikk viser at man ikke kan overlate politiske avgjørelser til embedsverket uten å risikere at avgjørelser tas helt på tvers av politiske føringer.
Så kom "kurder-skandalen" hvor bortimot 200 irakere med høyst tvilsom bakgreunn og identitet likevel ble innrømmet oppholdstillatelse i Norge. Heldigvis bare for ett år. Og sett i lys av de avsløringer som kom i ettertid, regner jeg faktisk med at departementet nærmes automatisk vil inndra samtlige oppholdstillatelser etter at dette året er gått.
Trygve G. Nordby forsto tidlig at man hadde gått ut over sitt mandat og søkte ny jobb i Røde Kors, en jobb han faktisk fikk med Bjarne Haakon Hanssens anbefaling. Og med seg på reisen fikk han en "æresbevisning" for godt utført jobb i UDI. Den får Bjarne Haakon Hanssen i disse dager midt i trynet. Snakk om å møte seg sjøl i døra!
Ledelsen av UDI ble overlatt til en ny person, Manuela Ramin-Osmundsen, som bedyret at hun intet visste om den praksis som førte op til skadalen, men Graver-komisjonen hadde et annet syn på saken. En"hestehandel" ble inngått på kammerset og Ramin-Osmundsen sa opp frivillig mot å få en underdirektør-stilling i UD med praktisk talt samme lønn. Jeg går ut fra at man holder et våkent øye med hun sier og gjør i tiden fremover. Folk som benekter kjennskap til faktiske forhold, inngir ikke tillit.
Den siste som har fått sitt pass påskrevet er underdirektør Paula Tolonen. Også hun medgir at man "tøyde grenser", men meldte ikke fra om tvilsom praksis.
Og kan man strengt tatt forvente at mennesker som selv i ytterste konsekvens er å anse som "innvandrere", vil kunne ha et objektivt syn på hvem som evt. skal få oppholdstillatelse i Norge? Bør man eksempelsvis innarbeide en forskrift som sier at øverste ledelse samt underdirektører i UDI skal være "etnisk norske"? Man kan hevde at dette ikke burde være nødvendig i et demokratisk land som Norge, men historien viser noe annet.
Jeg føler meg fortsatt ikke trygg på at alle "råtne epler" er funnet og fjernet, men nå er det jo også da bare første del at Graver-komisjoinens arbeid som er offentliggjort. Del 2 kommer snart, og kanskje er det flere som går et "varm sommer" imøte.


Ingen kommentarer In " KAN VI ANE EN LYSNING ? "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
mai 29th 2006 at 12:38
“Så kom “kurder-skandalen” hvor bortimot 200 irakere med høyst tvilsom bakgreunn og identitet likevel ble innrømmet oppholdstillatelse i Norge. Heldigvis bare for ett år. Og sett i lys av de avsløringer som kom i ettertid, regner jeg faktisk med at departementet nærmes automatisk vil inndra samtlige oppholdstillatelser etter at dette året er gått.”
Et forvaltningsorgan kan omgjøre sitt eget vedtak, jfr forvaltningsloven. Så det er ikke et eneste hinder i veien for at de skal bli utsendt viss det er gjort feil saksbehandling eller at de har fått opphold på feilt grunnlag.
Blogg-roy
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2006 at 12:44
Hadde bare de som sitter der i sine godt betalte jobber fulgt regelverket… Men neida, de likte ikke den loven, eller de føringene stortinget la for slike saker.
Sånn er det: jeg liker ikke den bestemmelsen, så da finner jeg på en ny!!! Og jeg gidder iallefall ikke å sjekke om disse opplysningene er korrekte…
Og så tror de at vi skal ha tillit når regelbrudd får null konsekvenser…
Merkelig praksis.
Forhåpentlig har du rett når du sier at kanskje flere går en “varm” sommer i møte.
Oktoberinnen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2006 at 12:45
# 1 RoFr
Av en eller annen grunn synes den avgjørelsen å “sitte langt inne”, muligens fordii man først ville avklare ansvarsforholdet på toppen.
Nå er jo det mer eller mindre avklart og opprydding har startet. En “symbol-erklæring” ville det jo vært om man tok tak i Mullah Krekars svigermor (i første omgang), men etter mitt syn skal alle ut hvor de evt. kan søke på nytt og med en saksbehandling innenfor gitte politiske retningslinjer.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2006 at 12:54
” 2 Oktoberinnen
Du er neppe ukjent med betegnelsen “småkonger”?
Opprinnelg brukt på kakser utover på landsbygda, men gjennom de siste år også innabrebidet betegnelse på selvbestaltede byråkrater som lever høyt på den autoritet stillingen gir og en anledning til å hersje med sine medmennesker…
Men man innhetnes alltid av skjebnen. Noen ganger i tide, noen ganger for sent, neon ganger før man venter det, men alltid…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2006 at 22:59
Vet du hva? Jeg tror at det som har kommet frem, bare er en liten del av det som har foregått over lang tid. Velger også å tro at ganske mye blir lagt lokk på av våre kjære politikere av frykt for hva folk flest og andre partier vil reagere.
I de asyl- sakene som har dukket opp, så burde mange av disse sakene vært soleklare å avslå opphold på. Kan ikke se at regelverket tillot så mye personlig synsing som det kan virke til at unnskyldningen er rundt om. Å komme fra gudene vet hvor, og påstå at en er eks. homofil, det burde så absolutt ikke automatisk kvalifisere til opphold. Eller er jeg helt på jordet nå?
Et annet eksempel var en begrunnelse i søknaden om opphold at vedkommende tjente kun?? 70.- kr. timen i hjemlandet. Hallo??
Enda et eksempel var at en var alene om omsorgen for barn. Vel, trenger ikke kommentere det engang.
Norge i et nøtteskall det her. Hadde asyl/ flyktninge- politikken vært styrt med jernhånd, så ville ikke vi hatt slike stupide problemer som det UDI har laget selv. Vi har vært altfor altfor snill over så mange tiår nå. At Norge har vært et forlokkende land å komme til, er jo pga. velferden vi har tilby våre nye landsmenn.
Dumsnillhet vil jeg kalle det. Rasisme oppstår når nye landsmenn blir tatt bedre vare på en hva våre egne mennesker blir. Ris til ega ræv
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2006 at 23:17
# 5 Wikki
Dumsnillhet er ordet.
Vet du, Wikki, jeg stiller meg et annet spørsmål (kanskje “far out”, men likevel…):
Det kom nesten 200 kurdere fra Irak, inkludert Mullah Krekars svigermpor! Litt påfallende at hun skulle være i nettopp denne gruppen?
Alle kom fra Irak/Kurdistan og alle med samme årsak: Homofile. Og ingen hadde ordentlige identitetspapirer…
Så kommer det vemmelige spørsmålet: Hvor mange av disse kjenner Mullah Krekar?
Er det hans gamle livgarde vi har fått oppover (sammen med svigermor)? Hans kamerater fra fronten i Kurdistan?
Befinner det seg våpen på norsk jord et sted? Har han nå sørget for sin egen lille militære styrke på Grønland?
Slik kan det vel ikke være, men hvordan kan det ha seg at alle kom samtidig, med samme unnskyldning, fra tilnærmet samme område og med mullahens svigermor i sin midte?
Tilfeldighet? Jeg tror ikke på tilfeldigheter!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2006 at 23:24
En lysning? Nei, ikke med det førdte iallefall. Det kommer nok mer opp i dagen, for denne praksisen ved UDI har helt sikkert foregått lenge før denne siste sak… det spørs vel bare om man gidder å røske opp i mer?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2006 at 23:35
# 7 MariaMaria Oslo
Well, man har jo i alle fall fjernet de tre som kjørte sitt eget løp der ute. Spørsmålet mange stiller seg nå er jo hvor mange flere…?
Nå har man kommet ned på “underdirektør-nivå”, men hvor frie tøyler har f.eks. avdelingsledere? Og er underdirektørene bare “sandpåstrøere” ?
Jeg stiller meg også noen spørsmål hvordan det kunne ha seg at nesten alle disse 200 kurderne kom fra samme region, samme unnskyldning/begrunnelse, utenidentitetspapirer og med Krekars svigermor i sin midte. Var det tilfeldig?
Er dette Mullah Krekars gamle våpendragere?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 30th 2006 at 11:12
Jeg tror på Erna Solberg når hun sier at det er ikke nok å skifte ut lederne. Det er aldri en løsning etter min mening, ikrise situasjoner, å kaste lederene ved første og beste anledning. Jeg mener at noen ganger behøves det litt stabilitet. Men når det er sagt, er det tilfeller da det er absolutt nødvendig å få kastet de ut, for eksempel i denne saken.
Jeg tror også Solberg har et poeng når hun etterlyser en oppvask internt i UDI, det tror jeg kan være nyttig. Toppen av et isfjell er bare toppen, og resten ligger under vann.
Håper dessuten at det vil ordne seg i UDI, har jo tross alt drømmero m å jobbe der når jeg bli eldre, hadde jo vært hyggelig med et trivelig arbeidsmiljø;)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 30th 2006 at 11:19
# 9 Arlova
Ja, jeg tror man skal måtte gå dypere enn lederne. Faktisk burde man gå igjennom de fleste saker gjort siste 2 år for å se på legitimiteten i forhold til regelverket.
Da vil det også avtegne seg hvem som til stadighet innrømmer oppholdstillatelser på tvilsomt eller feil grunnlag.
Det er mange ledige oppgaver innen renovasjonsvesenet!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 30th 2006 at 11:33
#10 hehe… det er ihvertfall sikkert!
neimen seriøst, det er mye snusk ute å går, og jeg tviler ikke på at dette bare tilfeldigvis ble oppdaget nå, faktisk er det grunn til å tro at dette er en praksis UDI har bedrevet lenger enn hva som er synlig nå…
å gå gjennom papirer var ingen dum ide!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 30th 2006 at 11:43
# 11 Arlova
Det blir jo naturlig nok langt over 100 000 saker, men jeg tror jobben må gjøres.
I mellomtiden bør man kanskje fryse all innvandring til Norge inntil man får orden i sysakene og en skikkelig oversikt og gode rutiner.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 30th 2006 at 19:06
Dette spillet som AP/SV nå kjører om UDI er både uverdig og umoralsk. Manuela Ramin-Osmundsen (AP) burde helt klart ha fått sparken på grått papir – i stede blir hun belønnet med gode skussmål og ny stilling i UD med årslønn på 800 000 kroner!
Embetsverket har for sterkt vern, når de på stross av å ha brutt alle direktiver og politiske føringer, truer Saten med advokater og langvarige rettssaker. Politikerne er feige som f… og er livredde for at deres egen rolle (eller manglende styring) skal bli avslørt.
http://www.nettavisen...
Heikki Holmås (SV) rente jo dørene ned i UDI, på stadige besøk hos Trygve Nordby og den øvrige UDI-ledelse. RV og SV har jo ivret stort for å få flere “gode raude” til landet og det væpna revolusjonen er vel kanskje ikke en så fremmed tanke i de kretser?
http://www.aftenposte...
Flere norske partier og byråkratiet driver en toppstyring av Norge og det norske folk, på tross av et såkalt demokrati. Det norske folk er aldri blitt skikkelig fortalt om konsekvensene av dagens (fortrinnsvis muslimske) innvandring.
Thorvald Stoltenberg (AP), Trygve Nordby, osv i Røde Kors er en skam – fra nå av gir jeg ikke en eneste krone til hverken Røde Kors eller Norsk Folkehjelp (ja, jeg vet at de får millioner direkte fra sine politiske kollega i Staten).
Stadig flere får asyl i Norge, 90 % kommer uten pass og id-papirer. Antallet rene asylsøkere ser ikke direkte skremmende ut, det er først når de betydelig større tallene for gjenforeninger og sammenføringer ses at man rygger i sjokk!
http://www.aftenposte...
Som han sa, representanten for Staten: vi regner med at disse nye asylinnvandrerne vil være betydelig overepresentert på kriminalstatistikkene!
Nå er det på tide å spørre seg hvorfor det skal være asylinnvandring til høykostlandet Norge.
Forskning viser at asylinnvandrerne er avhengig av trygdeytelser etter 25 år i landet, de bidrar derfor negativ til arbeidsmarked og velferdssystemet.
Det koster også adskillig mer å ha asylinnvandring i høykostlandet Norge, faktisk koster en enest asylsøker like mye som vi kunne gitt flere hundre flyktninger hjelp i deres nærområder eller i lavkostland.
Så for å slippe problemene med integrering, kultur, religion, språk, hjemreise, sov – da burde Norge kun akseptert å bidra med hjelp i deres nærmeste trygge område og ikke ved asylinnvandring til Norge.
Vi må til kilden av problemet, hvilket jeg tror ligger nettopp i spørsmålet om hva vi vil med asylinnvandringen
.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 30th 2006 at 20:43
# 13 Borger
Takker for svar med linker. Håper mange benytter sjansen til å se hva som skjuler seg bak hver enkelt link. (Tror ikke de blir skuffet)
Det hersker liten tvil om at man har “hestehandlet” på bakrommet og når man blir bedt om å gå fordi tilliten er brutt, så virker det helt “gale-mattias” å belønne dette med en ny “kremjobb” til 800 000 pr år og med et tilsvarende oppsigelsesvern.
Jeg er enig med deg hva angår disse organisasjonene og inkluderer også Redningsselskapet. Det spiller forøvrig liten rolle, for de får så livevel de “skattekronene” de trenger direkte fra regjeringen. Og vi fpr mer skatter og avgifter, Det er “sosialismens åk” og ennå er det over 3 år igjen!
All forskning viser at det er billigere å hjelpe flyktninger der de er (eller i nærmeste asylland). En organisasjon som Strømme-stiftelsen får utrettet mye nettopp ved å gi lån (hvilket betinger at man har et gjennomtenkt og inntektsgivende konsept) og starte nye virksomhet. PÅ den måten kan de bruke de samme pengene flere ganger.
Vi må nok se i øynene at vi vil trenge en viss arbeidsinnvandring til Norge, men med våre lønninger vil det aldri by på problemer å trekke til seg den kompetansen man trenger. Og da fortrinnsvis fra land med en bakgrunn og kultur som gjør integrering i det norske samfunn enkelt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 30th 2006 at 21:38
#14 ARGUS37
Ja, Norge kan ha behov for arbeidskraft, men det gir ikke den asylinnvandring vi har oss. Som du skriver: norske arbeidsvilkår og lønninger vil gjøre oss i stand til å skaffe nødvendig arbeidskraft, uavhengig av asylinnvandring.
Det er utrolig at vi i 35 år har prioritert å ta asylinnvandrere inn i Norge, fremfor å gi hjelp der penge rekker lengst og det er størst behov.
For prisen av en eneste asylsøker i Norge kunne vi ha gitt hjelp til flere hundre flyktninger i deres nærmeste trygge område (lavkostland).
Jeg ser for meg at en slik hjelp ikke blir gitt som flyktningeleire, men som asyl-byer (litt i retning barnebyene), hvor beboerne gies innblikk i praktisk selvhjelp (slik du også beskriver), f.eks. gjennom jobb (betale skatt), skole, lån, osv.
Burde være selvsagt at hjelpen gies på en måte som faktisk hjelper flest mulig, utfra kostnadene/antall asylsøkere til Norge gjennom tidene, kunne Norge omtrent alene ha stått for all hjelp på verdensbasis (i deres nærområder).
En stor gevinst vil bli at flyktningene slipper de problemer som de har i Norge, som integrering, språk, rasisme, religion, hjemreise, osv – da nærmeste trygge område ofte har dette til felles med flykningene.
Ha en fin fin kveld Argus.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 30th 2006 at 22:16
# 15 Borger
Her er vi ganske på linje, Borger!
Bare tenk å kunne skape et lit “Tønsberg” nede i Afrika med egen administrasjon, idustriell virksomhet,skatteinnkreeving. moms, bomring og det hele…
Kanskje de ikke vil ha dette systemet når alt kommer til alt?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 31st 2006 at 01:48
Melder dette oppslaget på i debatten:
Staten har betalt UDI-sjefenes advokatregninger med cirka 225 000 kr pr person!
Manuela Ramin-Osmundsen, Trygve Nordby og Paula Tolonen får alle dekket advokatutgifter i hundretusenkronersklassen, angivelig for å renvaske seg selv.
Snakk om dekkopersjon fra Staten, her skal det lages røre og sås tvil i rikt monn, alt for å dekke over de udemokratiske kreftene i ormebolet UDI.
Og vi kritiserer korrupsjon og ukultur i Afrika? Norge og norske politikere er ikke det spøtt bedre en de verste av de verste i slike saker!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 31st 2006 at 10:28
# 17 Borger
Ja, dette hørte jeg. Og med hvilken begrunnelse? De4 har jo selv engasjert advokat for dokumentere at de har rent mel i posen. Da virker det unikt at motparten (Staten) skal betale saksomkostninger uten å være dømt til dette?
Uansett må jo dette ses som “ekstrautbetaling” og således skattlegges som lønn, men – noie sier meg at man også har gått rundt det problemet?!
Dette er “snusk” i statelig regi fra ende til annen!!!”
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende