Mens de fleste vel forventet at borgerkrig skulle bryte ut i Irak hvor sunni-muslimer og shia-muslimer lenge har gått i strupen på hverandre, virker faren nå større i Palestina.
Hverdagens desperasjon har innhentet Palestina og da kanskje spesielt HAMAS som ikke har penger til å lønne mer enn rundt 25% av sine ansatte. Forretninger har ingen mat å tilby og innbyggerne har heller ikke penger til å kjøpe mat.
Væpnede grupper fra henholdsvis HAMAS og Al Fatah-bevegelsen utveksler daglig skudd i gatene og temperaturen stiger i befolkningen.
Vi tenker jo gjerne at aviser, radio og TV er instrumenter som vitner om demokrati og ytringsfrihet i et sivilisert samfunn, men – idag stormet bevæpnedne menn fra HAMAS er radio/TV-stasjon oprerert av Al Fatah og skjøt verdifullt teknisk utstyr til fillebiter.
Jeg kan ikke tenke meg at dette vil gå upåaktet hen siden Al Fatah er et støtteparti for president Abbas. Samtidig stiger folkets irritasjon med HAMAS-regimet og med så mange våpen i sirkulasjon som i Palestina, kan eksplosjonen komme når som helst. Og fortsatt er ikke HAMAS villige til å avstå fra vold som virkelmiddel. Snakk om å kjøre i grøfta med åpne øyne!


12 kommentarer In " MOT BORGERKRIG I PALESTINA? "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
juni 5th 2006 at 23:25
Akkurat som du sier: kjører i grøfta med åpne øyne. Stakkars folk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 5th 2006 at 23:37
Hehe, de kan jo bygge en mur til
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 5th 2006 at 23:52
#1 Vedr
Fanatisme har sin pris! Det er en ting som har undret meg i alle år og det er at lynnet til folk er så vidt forskjellig alt etter rase, bosted, temperatur/klima osv.
En oppførsel som er helt dagligdags i Palestina ville være totalt utenkelig i f.eks. Japan, Canada, Norge osv.
Det virker som dette kan relateres til den tempererte sone fra 5 til 20 grader nord kloden rundt. Men så stemmer det likevel ikke når man kommer til Malaysia. Vietnam, Cambodja Thailand osv.
Har det noe med blodtrykket å gjøre?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 5th 2006 at 23:55
# 2 Traleri
Ja, det skulle tatt seg ut? HAMAS og Al Fatah lever jo om hverandre. Naboer tilhører forskjellige organisasjoner. Ungene leker sammen mens foreldre skyter med skarpt mot hverandre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 6th 2006 at 13:14
Hei ARGUS37!
Blodtrykket? Kan hende. Jeg jobber på en arbeidsplass med mye gjennomtrekk. Har blitt kjent med mange fra forskjellige land og de fleste er kjempe hyggelige folk. Men noen nasjonaliteter skiller seg ut; Tyrkere og svensker. De er veldig “spesielle”. Det er min erfaring i hvertfall. Svenskene kan ikke gjøre ditt og ikke gjøre datt. Har vondt her og har vondt der. Men kanskje jeg bare har dårlig erfaring. Trenger slettes ikke å være sånn. Men jeg bare lurer…..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 6th 2006 at 13:26
# 5 Sunny Jo
Det er nok noe annet. Man føler seg over å kunne gjøre visse jobber. Det går på ens verdighet løs.
Jeg snakker mer om gemyttet. Bagatellen som utløser gestikulerende armer, massehysteri, kollektivt raseri, mobb-tendenser osv. enkelte steder i verden, men som knapt blir lagt merke til i andre deler av verden og som i hvert fall ikke utløser denslags følelser.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 7th 2006 at 01:36
Kanskje det er ideologisk-relegiøst-betinge
t?
Se bare her hvordan de takker for hjelpen i kanada, et land som var imot “frigjøringen av irak” :
http://www.aftenposte...
Ikke bare hadde de 3 tonn eksplosiver og skulle sprenge fredstårnet og andre kjente bygninger i Kanada, de ville storme parlamentsbygningen og halshugge statsministeren !
De islamofile vil vel si som vanlig, at det var bare “enkeltilfelle” og “råtne epler”… Har hørt den før, om skogen og trærne
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 7th 2006 at 01:47
# 76 Borger
Skremmende lesning. Særlig tatt i betraktning at muslimene bare utgjør 2% i Canada mens de her i landet vel nærmer seg 15%
PST har jo nylig gått offentlig ut og sagt at man ander det dokumentert at terrorister befinner seg i Norge med oppholdstillatelse utsted basert på falske papirer.
Så hvor lang tid tar det før det smeller et sted? Det gode ved en slik utvikling er at det utvilsomt vil medføre en folkereisning som politikere bare ikke kan overse om de ønsker å beholde sine “politiske liv”.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 7th 2006 at 11:21
#8
Ja, det er skikkelig skremmende, alle de 17 som ble arrestert i Kanada var under 25 år, 3-4 var mindreårige! Jihad er vist populært.
Det er avslørt at de muslimske terroristene i Kanada er del av et islamsk terrornettverk med forgreninger til Skandinavia, Balkan, osv.
Hva må til for at det skal bli en endring?
Nå frykter 55 % av det norske folk muslimsk terror http://www.vg.no/pub/...
Vi vet at det er minst 10 000 ulovlige og ukjente mennesker i Norge og at flere av disse har falsk identitet og en del er islamister http://www.aftenposte...
Ifølge UDI så slippes 90 % av alle asylsøkere inn i landet uten kjent identitet, dette er en praksis de vil fortsette med http://www.aftenposte...
Jeg forstår i alle fall ikke hvorfor det ikke blir satt en stopper for dette!
Jeg sier det igjen, vil Norge være humane, da må all hjelp ytes i flyktningenes nærmeste trygge område – hvor vi kan hjelpe flere hundre ganger flere for samme beløpet (og unngå kulturkonflikter, religionskonflikter, språkproblemer, osv).
Ha en fin dag Argus
(ps: koselig bilde du har på bloggen din)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 7th 2006 at 14:40
# 9 Borger
Men hvordan tror du det norske folk og dets politikere ville reagere om det ble iverksatt et terroranslag på norsk jord?
Eksempelsvis mot et oljeraffineri, Gardermoen eller kanskje mot Storting og/eller Regjeringsbygget?
Da skulle det bli fart på utsendelser av asylsøkere, tenker jeg.
I øyeblikket sultestreiker afghanere i telt foran Domkirken i Oslo. De vil heller dø i Norge enn i Afghanistan (sier de) Det må jo være åpenbart at myndighetene ikke kan gi etter her. Å innvilge oppholdstillatelse i lys av slik sultestreik, vil jo bare sende et signal til alle andre og plutselig har vi sultestreiker i hvert eneste asylmottak landet over.
Hver eneste afghaner har fått sin sak behandlet og har mottatt et absolutt endelig avlsg på sin søknad. Så hva gjør de i telt foran Domkirken? Etter mitt syn mør de samles sammen, kjøres til flyplass og om nødvendig lenkes til setet inntil flyet lander i Afghanistan. Da er det heller ikke grunnlag for å fortsette sultestreiken.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 7th 2006 at 21:07
—–
Og fortsatt er ikke HAMAS villige til å avstå fra vold som virkelmiddel.
—–
Det er bare ufattelig…..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 7th 2006 at 21:19
# 11 Dinamor
Ja, litt teite i hue er de nok, men snart lærer de livets realiteter.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende