
Regimet i Somalia har vært korrupt og ikke særlig populært i folket. Nå slåss de med ryggen mot havet mot den islamistiske geriljaen som stadig står sterkere i landet.
Det kan bare være snakk om dager før Mogadishu faller i geriljaens hender.
Det som imidlertid er verd å merke seg er at geriljaen hevder å ta sine ordre direkte fra religiøse muslimske ledere i regionen som også styrer 11 såkalte "Sharia-domstoler" i landet. De hevder at her er det snakk om muslimenes kamp mot de vantro og at landet i fremtiden vil bli styrt etter sharia-lover.
USA på sin side, støtter de sittende makthavere og forsikrer at de ikke vil la Somalia bli et fremtidig fristed for ytterliggående terrorister. Og mener de noe med sine løfter, har de neimen ikke lange tiden på seg.
Så spørs det hvordan USA skal rekke å bringe inn tilstrekkelige styrker før Mogadishu faller. Antagelig har USA fortsatt hangarskip i det Indiske hav, men dette vil sannsynligvis ikke være nok til å redde Mogadishu.
Det er likevel interessant å se dette som et eksempel på hvordan muslimene opptrer når de føler seg sterke nok. Her skal sharia-lovgivning innføres med våpenmakt og ikke ved frie valg, Hvor skjer det neste gang?


26 kommentarer In " ISLAM PÅ FREMMARSJ I SOMALIA "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
juni 7th 2006 at 19:07
Vi kjører parallelt nå
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 7th 2006 at 19:07
Huff og huff.. *redd* Snart flytter jeg til månen..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 7th 2006 at 19:11
# 1 MariaMaria Oslo
Ja, det gjør vel ikke så mye. Jo flere som oppdager Islams sanne ansikt, jo bedre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 7th 2006 at 19:12
# 2 Miss Cheeky
Det er jo ikke så mye å være redd for her hjemme da? De holder seg nok i Afrika foreløpig, men det kan bli interessant å se hva som skjer videre…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 7th 2006 at 19:38
Argus:
“Jo flere som oppdager Islams sanne ansikt, jo bedre.”
Helt riktig!
Men tar jeg mye feil om jeg oppfatter det slik at du også er en av dem som har fått opp øynene for islams grunnleggende ondskap den siste tiden?
Eller har du bare blitt varmere i trøya som blogger enn du var tidligere?
Bloggen din er en av dem jeg har lest jevnlig i min tid på VGB, og jeg har inntrykk av at du har dreid noen grader mot høyre det siste halvåret?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 7th 2006 at 20:13
# 6 Pseudonym
Neimen, se hva jeg fant! Pesudonym, himself!
Nja, nei, rent politisk er jeg vel fortsatt hva man kaller uavhengig, m,en jeg skal ikke stikke under stol at en nærmere klargjøring av hva sharia.lovene står for og dfet faktum at folk faktisk kan omfavne et slikt lovverk, har gjort noe med min innstilling til mennesker som forsvarer denslags.
I utgangspunktet har jeg nok vært temmelig tolerant etter å ha besøkt 40-50 forskjellige land og kulturer, men – når man brenne våre flagg i gatene, truer norske borgere (hjelpearbeidere) på livet og forlanger offentlig henrettelse av en norsk borger som ikke har gjort noe mer enn å publisere en tegning eller to (som kunne vært tegnet av en 5-klassing)- ja, så gjør det nok noe med min toleranse ja.
Og jeg “gir ikke ved dørene” lengre. EN spade er og blir en spade og helkdigvis kan man fortsat velge sine venner her i landet. den retten benytter jeg meg av!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 7th 2006 at 20:24
Argus:
“Og jeg “gir ikke ved dørene” lengre. EN spade er og blir en spade og heldigvis kan man fortsatt velge sine venner her i landet. den retten benytter jeg meg av!”
Der er vi helt enige!
Og det er heller ingen grunn til å gi ved dørene lenger når man har så mye livserfaring som deg…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 7th 2006 at 20:37
# 7 Pseudonym
det er nok mange som kan ha et realistisk syn på ting og tang, men – det er mange som pakker sitt syn inn i metertjukk emballasje fordi det ikke er comme-il-faut å mene det de egentlig mener.
personlig er jeg blitt såpass gammel at jeg brur meg døyten om hva folk mener om at jeg mener osv.
Der ligger vel noe av forskjellen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 7th 2006 at 21:18
#3
Det er jeg helt enig i, Argus.
Spredning av Sharia bør og skal nedkjempes! Hvilken verden vil vi ha? Det er jo klart at USA har et stort ansvar her med å “holde verden ren” av menneskefientlige regimer slik som Sharia er.
Det har samtidig blitt så populært å rakke ned på USA og Bush – men jeg vil tro at verden hadde blitt noe annet om USA ikke hadde forsvart nettopp disse hjemmlige USA-kritikerne.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 7th 2006 at 21:21
# 3 MariaMaria Oslo
VI får vel bare følge med i føljetonge fremover. De har ikke mye tid på seg om de skal gjøre noe.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 7th 2006 at 21:29
Stakkars de mennesker som blir berørt av dette. Sharialovene er skremmende.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 7th 2006 at 23:22
# 11 Dinamor
Vært for kvinner da. Ingen rettigheter i det hel tatt sett i sammenligning med hva man har i vesten, men der nede er de jo ikke så godt vant i utgangspunktet heller…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2006 at 12:57
På en måte kan jeg jo forstå Somalierne ganske godt, som støtter opp geriljaen, og heier på at den skal få kontroll over landet så fort som mulig. Krigen der nede har jo pågått over alldri så lenge, så hvem kan klandre dem for å støtte en stadig voksende gruppe som har all mulighet til å styrte de korrupte styresmaktene ganske snart?
Jeg vil tro at et bittelite fåtall somaliere vet hva det vil si å slippe til Islamske prester og Sharia-lovgivning. I såfall er det jo å velge ett av to onder, og kanskje de tror Sharialovene er det minste av dem? Hvis bare krigen kunne slutte, hva er vel litt streng lov og orden, mot frykten for å havne i kryssilden hvor enn du går?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2006 at 17:40
Fint du har tatt tak i denne saken Argus, men den korrekte tittelen burde vært “Islamisme på fremmarsj…”. Islam har jo vært i Somalia i en god del år allerede…
Det er fusjonen med politikk som gjør moderne islamisme farlig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2006 at 17:46
Islam og Somalia
Endelig finner Islam en kultur så bestialsk,morderisk og ond nok til å tilfredstille de muslimskekrav
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2006 at 18:17
Det er mennesker som kriger og slåss, ikke islam.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2006 at 22:30
# 13 Dieset
Ja, jeg skjønner hvor du vil. Og i et uopplyst land som Somlia kan det nok være duket for revolt ved å kaste et upopulært og korrupt regime.
Og aldri har ordet ” Man vet hva man har, men ikke hva man får”, vært mer på sin plass.
I beste fall vil man om noen år kunne se en ny revolusjon bygge seg opp. Denne gangen for å kvitte seg med sharia-domstolene…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2006 at 22:31
# 14 Witzious
Det kan jeg være enig i. Og det er lett å finne fortfeste for slkik releigion bland mannesker som stort sett ikke kan lese/skrive og som generelt er uopplyste.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2006 at 22:34
# 15 nalleballe
Ja, nettopp. Og årsaken her er at prestene som leder sharia-domstolene ber dem konkret om å slåss!
Man har erklært åpen kamp mot “de vantro”
(iht sharialovene – “alle som ikke bekjenner seg til sharialovene”) så din forklaring her er i besta fall villedende og en smule naiv.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2006 at 22:40
# 15 -?-
I et land hvor borgekrig og elendighet har florert i en årrekke, kan man ikoie fortenke befolkningen i at de sepserat støtter en bevegelse som vil kaste et korrupt regime, men – de vet neppe hva de er i ferd med å få siteden.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 13th 2006 at 12:47
shit er usa innblandet der også, hmmm, ikke rart islamisme øker der.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 13th 2006 at 12:58
#16 Kommentar fra nalleballe:
“Det er mennesker som kriger og slåss, ikke islam.”
Så man skal ignorere ideologien som ligger bak og hva de faktisk kriger for?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 21st 2006 at 21:17
Den saudi-finansierte krigen i Somalia har båret frukter, islamsk sharia er innført.
Kampen for islamiseringen av verden fortsetter. Ikke bare i Europa, hvor de samme kreftene finansierte islamistene i Somalia, også står bak den “stille jihad” (islamisering) i Europa.
I dag har islamistene erklørt hellig krig (jihad) mot Etiopia: http://www.vg.no/pub/... .
Før var det så populært å støtte “frihetskjemperne” i utlandet, hva med om vi nå omprioriterer noe av hjelpen til de styrkene som skal forsvare Etiopia mot islamistene?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 5th 2006 at 18:22
# 23 Borger
Beklager at det har gått litt tid før du fikk noe svar denne gangen, men som du aksnkje har sett på min forside, så har jeg vært på ferie.
Nå er jeg tilbake, men må vel kanskje varsle litt mer håndfast via et innlegg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 14th 2007 at 14:42
Du hadde rett Argus, men hva tror du skjer videre?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 14th 2007 at 16:33
# 25 Dumskallen
Tja, si det du. Nå er jo dette et gammelt innlegg og etter at det ble skrevet har jo Etiopia gått inn i Somalia på regjeringens side.
Jeg tror vel at så lenge etiopiske styrker blir stående i Somalia, vil det bli et slags “status quo”, men bare midlertidig.
Verden har nok av eksempler på hva en effektiv geriljastyrke kan utrette mot regulære styrker og derfor ser jeg ingen “endelig løsning” med påfølgende fred og/eller samarbeidsregjering i nærmeste fremtid.
Men man kan jo ta feil…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende