Tidligere var det nok å si at man var homofil, fortrinnsvis fra Irak da naturligvis, så fikk man iht. UDI’s selvpålagte praksis, mer eller mindre fast oppholdstillatelse i Norge. Slikt blir det “politiske bølger” av,- og det hele endte i en “høring” hvor UDI fikk en uvanlig sterk kritikk for sin praksis.
Nå holder det ikke lenger å være homofil. Nei,- nå må man være “prostituert”, – helst fra Nigeria, utnyttet av skruppelløse bakmenn med økonomiske motiver og gjerne bør man også ha AIDS ! Det holder. Da kan du får permanent oppholdstillatelse i Norge!
Underveis gikk det visst opp for justisminister Storberget at slett ikke alle de prostituerte fra Nigeria, som har åpnet en lukerativ virksomhet på Karl Johan, er ofre for kyniske bakmenn og menneskehandel, men rett og slett unge piker som her ser en unik anledning til å få langt bedre betalt for sine tjenester enn i hjemlandet. For plutselig ble det helt stille om denne saken igjen. Var det noen som oppdaget at det ikke var egnet til å gi økt oppslutning…?
At den jevne nordmann gjerne så at landets hovedstad kunne gi tilreisende turister et noe annet inntrykk? Noe som ville få dem til å komme tilbake neste år?


Ingen kommentarer In " SÅ DU VIL BLI NORSK? "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
juli 1st 2006 at 12:16
Det er mange forståelige motiver og grunner til at folk ønsker seg til Norge. Hadde jeg selv vært fattig eller forfulgt for mine politiske holdninger – religion eller legning hadde jeg sikkert forsøkt å rømme mitt land selv og banket på en fredelig dør med overflod.
Hvordan vi så integrerer de som kommer inn er en helt annen historie. At Oslo flommer over av prosituerte og tiggere kan en ha mange meninger om. Klart det er plagsomt for noens sarte følelser å se at i et rikt land som vårt, er det mennesker som synlig sliter og at en del av dem blir regelrett utnyttet. Det er jo heller ikke bare utlendinger som synliggjør seg slik.
Nå leste jeg nylig at politiet i Oslo ville regulere gateprostitusjonen i den grad at de får områder de skal holde seg i. Så de forflyttes nok vekk fra Majorstuen kan jeg tenke meg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 1st 2006 at 14:38
# 1 Sandri
Majorstuen har vel aldri vært noe primærområde for prostitusjon, men – jeg skjønner hva du mener. I øyeblikket befinner prostitusjonen seg på nedre del av Karl Johan, mens den tidligere levde sitt liv noe mer tilbaketrukket i området rundt Norges Bank.
Som gammel sjømann er jeg ikke spesielt prippen og jeg har vært i svært mange land/byer med såkalte “horestrøk”. Jeg har likevel til gode å¨se at man tillot de prostituerte å “farge byen” utad, dvs. at man kunne få inntrykk av at vedkommende by var en “syndens pøl” hvor mer eller mindre alt var tillatt. Og kansklje er dette veien å gå, så lenge man nekter å gjøre noe med legaliteten til næringen. Et eget kvartal hvor man kunne leie sitt eget lille utstilings/arbeidslokale mot meldeplikt/undersøkelsesplikt av legekontor osv.
Hva gjør man så dersom man påviser sykdommer som ikke lar seg fordrive? Stenger vedkommende ute? Da har man i prinsippet bare flyttet litt på problematikken. Man må i så fall illegalisere all prostitusjon utenfor slike sentra; – noe som også rammer de som idag ikke trekker på gaten, men som jobber “hjemmenfra” (fra leilighet).
Det er et paradoks at man kriminaliserer “horekunder”, men ikke horene?!
For hvis det er slik at det er illegitimt å være “horekunde”, så vil det jo, dersom alle fulgte løoven, heløler ikke eksistere et marked for en “lovlig virksomhet”? Ergo bør man innføre et forbud BÅDE for å være “sex-kjøper” og for å “bedrive prostitusjon”.
Muligens burde man gjøre reaksjonsmønsteret strengere for dem som ble tatt i “åpen prostitusjon” nettopp for å gjøre noe med et bymiljø vi ikke ønsket.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 1st 2006 at 15:33
Personlig syns jeg de kunne åpne regulerte bordeller. Prostituerte som ikke tilknytter seg disse kunne feks få sviende bøter. Jeg er ikke for prostitusjon på noe vis selvsagt, men realistisk må man være. Heldigvis har jeg aldri vært i en livssitasjon som tilsier at prostitusjon er siste utvei.
Skal noe forbys er jeg i prinsippet enig i at selger så vel som kjøper burde tas. Jeg tror bare ikke det stopper problemet, bare sender det under jorden hvor tilstandene kan bli enda verre.
At prostituerte forflyttes fra midt i bybildet til andre områder skjønner jeg. Men du tok og mitt sleivspark til de som ikke takler å se verden som den er =)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 1st 2006 at 15:39
ja fy faen… Oslo by ser faen ikke ut lengre… Organisert tigging, narkomane i “bunnen av karl johan” og prostituerte så langt øyet kan se. Helt forjævlig. Turister som besøker Oslo viser stort sinn, siden de ikke drar hjem på dagen…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 1st 2006 at 16:20
Se til Oslo og se hvor ille det kan bli når man lar borgelige politikere styre og orden. Prostitusjon og tigging på hvert et gatehjørne.. nei huff og huff!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 1st 2006 at 16:59
# 3 Sandri
Ja, jeg er for så vidt enig med deg. Og slike horehus burde være tillattt i en spesiell del av byen, dog under den forutsetning at man jevnlig blir kontrollert av lege.
Det ville jo være i alles interesse?!
Men så kommer det altså til en del “problemområder”:
1. Hva sier for eksempel de som har vokst opp i vedkommende bydel og som både nå og i fremtiden vil ha et visst forhold til slik bydel / kvartal ?
2. Dersom væringen formaliseres og legaliseres, hva sier skattemyndighetene og hvilken kontroll vil man føre? O i hvilken grad vil den influere på kundetilstrømningen?
3. Hva med registrerte tilfeller av HIV/AIDS ? Hvordan takler man dette?
For jeg er helt enig med deg at dette vil bevirke at visse sider/personer vil gå “under jorden” med billigere priser osv.
Man utsetter seg også for straffeforfølgelse og sviende bøter, men hva hjelper vel det om man har fått AIDS? Mange gir jo i en slik situasjon f… i hele samfunnet.
Man kan ikke stoppe prostitusjon som “verdens eldste yrke”, men – man kan gjøre det så vanskelig og dyrt/risikabelt å bedrive slik næring at det blir mye lettere å arbeide i andre land. Litt kynisk kanskje, men dda er det ikke lengre et “norsk problem” før nordemnn begynner å valfarte til slike land.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 1st 2006 at 17:00
# 4 Fhump
Det er ikke turistreklame a la Vigeland og Holmenkollen nei…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 1st 2006 at 17:03
# 5 LilleVanilje
Nåja,- jeg kan vel ikke si at jeg har lagt merke til særlig handlekraft fra den sitende regjering i saken heller?
De nigerianske horene gjorde sitt inntog i bybildet for alvor fra april/mai måned. rent bortsett fra at ridende politi på nedre Karlø Johan har bidratt til å spre litt hestemøkk hist og her, har jeg ikke observert de store tiltakene…?!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 1st 2006 at 17:27
#8
At Oslopolitikerne ikke klarer å holde ordne på sin egen dørhelle kan da vel ikke lastes regjeringen?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 1st 2006 at 17:52
Seriøst Argus… Hvorfor diskuterer de et eventuelt lovforbud mot prostitusjon? “nei, kan hende den feller noen som er uskyldige, eller MÅ være prostituerte”… Ehhh… Like greit å få det gjort, rydda litt i gatene våre. Bedre at de prostituerte er inne i et bordell, hvis jeg skulle velge mellom to onder…
Så er det det med lovforslag da… Kjære STATEN NORGE! GUESS WHAT! Alle lovforslag dere gjør vil en eller annen gang skade en “uskyldig” person. Sånn er det. Alltid noen…
Rydd opp i Oslo nå! SER HELT HELT HELT HELT HELT HELT HELT HELT HELT HELT HELT FORJÆVLIG UT…
Ikke faen om mine fremtidige barn skal vokse opp i Oslo. Så må jeg forklare mine barn hva narkomane er, “min sønn, alle disse 60 menneskene venter på bussen ser du”… nEI NEI NEI
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 1st 2006 at 17:54
#11
Continue:
Et nølende handlingsfattig land, druknet i sitt eget byråkrati er fristende for okkupanter, og vet dere hva? Å glede om Sverige okkuperte oss! Hvorfor? Fordi i Sverige er i hvert fall prostitusjon ULOVLIG
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 2nd 2006 at 00:22
# 9 Lille Vanilja
Her må det vel noen lover og kanskje noen presiseringer til?
Så vidt jeg vet er det pr dags dato ikke noe lovforbud mot å bedrive prostitusjon og de nigerianske horene kan således ikke røres.
Nordmenn som kjjøper sex, derimot, er en ganske annen historie.
Her er det snakk om en dobbeltmoral uten sidestykke. Hvordan kan det være forbudt å kjøpe en vare som det er tillatt å selge?
Hvis man ønsker et renslig samfunn så må politikerene kjenne sitt ansvar og vedta lover som gir politiet de verktøy de trenger for å fjerne uvesenet. Værre er det ikke.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 2nd 2006 at 00:27
# 10-11 Fhump
Nei, hvorfor skal vi diskutere denslags? Valgte politikere er valgt for å opptre til samfunnets beste. Oslo-borgere flest vil ikke ha sin by besudlet med tiggere og horer. Og er politikerne i tvil, så er det vel egentlig bare å bestille en gallup?
Vedta lover som gir politiet de nødvendige arbeidsverktøy og fjern hele skiten i løpet av 48 timer. Start med et generelt amnesti som gir horer og tiggere 48 timer på å komme seg vekk. Deretter blir det arrestasjoner, bøter om nøytraliserer all fortjeneste og deportasjon.
Vil man problemet til livs så er det klart det går, men – man steker ikke omelett uten å knuse noen egg. Dessverre!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende