Det hagler for tiden med "bekymringsmeldinger" fra vår transportnæring som rapporterer om et veinett av så elendig standard at det bent frem er trafikkfarlig. Når som helst kan en sjåfør i et 18 mets vogntog miste kontrollen over kjøretøyet fordi veien han kjører på er direkte trafikkfarlig.
Hvordan kan det ha seg at vi i "verdens rikeste land" har et veinett som til de grader mangeler nødvendig vedlikehold? Jo, det kommer av at miljøaktivister i mange 10-år har greid å overbevise våre politikere om at bilen er et "forurensings-objekt" som vi helst ikke burde ha flere av i Norge. Jernbane, det er tingen det!
Det er bare slik at det ikke går tog alle steder i landet. Tvert imot, blir jerbanestrekninger til stadighet nedlagt fordi de ikke er lønnsomme og stasjoner stengt for godstransport av samme grunn. Jeg skjønner at disse "drømmerne" på miljøsiden ikke har noen løsning på våre transportproblemer ut over det at man ikke ønsker biltrafikk, men våre politikere burde se behovet?!
Nå har vi i et par 10-år hatt samferdselspolitikere som ser på bilen som en "uting", et transportmiddel man bør pålegge restriksjoner eller hindre ved dårlig eller intet vedlikehold av stamveinettet. Våre samferdselsministre har betraktet "bil" som uønsket og ikke som et samfunnsøkonomisk nødvendig transportmiddel.
Så har da også våre veier opparbeidet seg et "etterslep" på vedlikeholdssiden på ca 300 milliarder ( ! ); dv s. 1/5 av den totale verdi på vårt pensjonsfond. Hvem er skyld i dette? Etter mitt syn: En rekke veike holdningsløse politikere med dårlig, for ikke å si direkte mangelfull, kompetanse på kommunikasjon og transport.
Dette underskuddet forvsvinner ikke. Det kan ikke graves ned eller sopes under teppet. Og etterhvert som veiene går i direkte opplsøsning, får 20 cm dype groper eller rett og slett raser i sjøen, øker prisen for å få ting reparert. Da under forutsetning at politikerne våre mener at vi skal ha veier i dette landet?
Uten veier av en viss standard, ser jeg for meg at store deler av befolkningen ikke lenger vil se seg tjent med å ha en bil. Ergo ingen inntekt på omsetning hverken av bil eller driftsmidler. Distriktene avfolkes ( i direkte kontrast til Soria Moria-erklæringen) og alle samles i byene hvor vi alle kan kose oss på trikken…!
Det er vel også et spørsmål om vi i lengden kan se oss tjent med slike politikere?


24 kommentarer In " VEI – MILLIARDER PÅ BOK "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
juli 18th 2006 at 19:02
Jepp, veistandarden suger max. Særlig nord på..
Må vel fram med hest og kjerre snart. Vi går tilbake i steinalderen…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 18th 2006 at 19:05
Veldig godt poengtert Argus!
Det er så mange ting å henge seg opp i når det gjelder samferdsel at det halve kunne vært nok, som vi sier noen ganger.
Vi hadde en handlekraftig samferdselsminister en gang, men han gjennomførte feil prosjekt.
Men Opseth’en skal ha det ene positive som de fleste andre mangler.
Han var handlekraftig!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 18th 2006 at 21:01
# 1 Spiff
Hørte at man ikke lenger hadde råd til vedlikehold av veier fordi asfaltprisene hadde steget med 30%, men man glemte beleilig å siu at oljeinntektene hadde steget med minst like mye.
Nå vil nok asfalt aldri komme tilbake til “gamle priser” på de neste 10-15 år, så da kan sdet se ut som du får ditt ønske om “hest og kjerre” oppfyllt før du aner det.
Dette er forøvrig noe jeg har skrevet om før.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 18th 2006 at 21:17
Hei Argus
Det blir som å la vær med å vedlikeholde huset, til slutt blir vedlikehodet tvingende nødvendig og da er kanskje til og med treverket råte!
Men det går jo ikke så godt med Norge, det kom jo bare inn 39 millioarder, det er 39 000 millioner, kroner EKSTRA i SKATT første halvår i 2006. Da er det vel naturlig at politikerne hopper over nødvendige oppgaver her hjemme og forter seg å dele ut penger til terroristene i midt-østen og eller til diktaturer andre steder.
HEIA NORGE, så bra at velgerne har gitt regjeringen så mange stemmer! (forsøk på ironi)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 18th 2006 at 21:28
# 4 Borger
nei, err’u gær’n? Nå blir jo oljen notert til 84 dollars pr fat og snart er det jo ingen som lenger har råd til å kjøpe den. Da blir det jo smalhans?
Du snakker om å la infrastrukturen “råtne på rot”!
Og slik blir det når man tar inn 48 milliarder pr år i bilrelaterte avgifter, men bare bruker 11 milliarder pr år til vedlikehold og nybygginger. Med 37 milliarder i underdekning hvert år, er det jo et under at vi ikke har enda større etterslep på vei-vedlikehold. Dette har jo foregått i snart 15 år!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 18th 2006 at 21:37
jeg vil si at dette skyldes feige politikere som aldri tør å stå for det de sier, eller ta ett standpunkt. Alt for ikke å miste stemmer!
Og tenkt så inni helvette mye de måtte kutte ned på, hvis de faktisk skulle bygge nye veier, og til syvende og sist så blir det vi som må betale hele faen skapet, gjennom bomveier. Det faktum drar ikke akkurat stemmer..
For litt siden så fikk jeg en smule irriterende og ferie hindrende fartsbot, og da begynte jeg å lure… Hva blir egentlig mine 3600 surt tjente spenn brukt til? Champis til Carl I, og det bedritne partiet hans?
Bruk inntektene av bøter på vei, sier jeg… da er man hvertfall godt i gang vil jeg tro, for stortinget har aldri gitt ut helt nøyaktige tall på hvor mye de faktisk tjener på bøter. Jeg vil tro at de tjener hvertfall ett par tre fire fem seks shevsjenkoer og Beckham’er!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 18th 2006 at 21:54
# 6 Orochimaru
Åja, det er faktisk ganske betydelige summer hver år, men husker ikke nøyaktig sum.
Siden politiet tilsynelatende har så små ressureser at de ikke engang kan rykke ut på drapssaker, kunne det kanskje vært en ide å la de lokale politikammere beholde 50% av slike bøte-intekter (dog med en viss kontroll) så hadde man slått to fluer i en smekk. Tryggere trafikk og bedre økonomi ved det enkelte politikammer, men nei – det skal i statskassen alt sammen…!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 18th 2006 at 22:37
7# det skal i ferie kassa til Carl I og resten av Forente rasisters parti
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 18th 2006 at 22:45
# 8 Orochimaru
Hvordan vil du forklare det? I øyeblikket er det Ap, SV og SP som styrer landet og som dermed kontrollerer Statskassa.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 19th 2006 at 00:10
Fint innlegg, og sannsynligvis en helt feil analyse: Dette har neppe noe med miljøvernere å gjøre. Det er godt miljøvern i gode veier, med mindre drivstoffforbruk, mindre avgasser, kortere kjøring, muligheter for mer spredt bebyggelse mm. Nei, dette handler om prioriteringer, men ikke om miljøhensyn, og heller ikke om miljøvernere.
Forøvrig er jeg enig om at Norge ikke bare bør, men må, øke veistandarden for at vi skal beholde vår infrastruktur og bosettingsstruktur som nå.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 19th 2006 at 00:14
Men ellers vil jeg få mene at om alle i Norge holdt sommerstengt i samme grad som deg, ville stengninger neppe være plagsomme på noen måter. Fint at du står på fra ferieposisjon, her er det ikke mange agurker. hehe.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 19th 2006 at 00:17
Har også tatt opp emnet i bloggen min noen ganger. Det er en skam at vi ikke kan ta oss råd til et ordentlig veinett her i landet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 19th 2006 at 01:53
veinettet her er på trynet, men det offentlige gir jo omtrent blanke i hva vi vanlige dødelige mener og opplever.
men du Argus… ta en kikk på mitt siste innlegg, har du opplevd dette før ? dvs.. kreps i DET vannet ?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 19th 2006 at 05:31
Jammen er du skrivefør – litt av en produksjon —!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 19th 2006 at 08:51
# 14 Zardo
Ja, kjenner du noen som trenger en “forfatter” da?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 19th 2006 at 08:59
# 13 Madam Marlboro
Det er opplest og vedtatt i Norge at bilen forurenser. Herav synes politikere å konkludere med at vi ikke trenger biler i dette landet og at penger tatt inn på trafikk kan brukes andre steder – f.eks. Midt-Østen.
For der er det visst OK med veier!
Vi har nå et etterslep på veivedlikehold på ca 350-400 milliarder har i landet. Så egentlig er ikke pensjonsfondet vårt større enn 1100 milliarder, men – noe sier meg at vi ALDRI vil komme til å se slike investeringer i veisektoren i Norge. Og dermed vil veinettet fortsette å forfalle.
Om 10 år er det ingen som vil benytte pengene sine til å kjøpe biler i Norge. Ihvertfall langt færre enn idag. Bilene rister jo bare i stykker eller kjører i hull som forårsaker andre alvorlige (og dyre) skader.
Snart er vi alle nødt til å kjøre biler på luftputer. De er ikke i kontakt med veien i det hele tatt. Det blir greier det!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 19th 2006 at 09:00
# 12 Sirot
Det er snart slik at et parti kan vinne valget på en skikkelig samferdselspolitikk og en samferdselsminister som forstår sine oppgaver.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 19th 2006 at 09:03
# 11 Timeline
He he,- nei, jeg ble vel lit “fed up” et øyeblikk. Satt bare her og det skjedde tilsyneløatende lite eller ingenting.
Dagen etter var det full trafikk igjen. Men,- jeg har ikke tatt vekk plakaten fordi jeg faktisk reiser på ferie om et par dager.
Og da mener jeg ferie !!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 19th 2006 at 09:08
# 10 Timeline
Jeg skal ikke ta stilling til hvorvidt min lille analyse er korrekt eller ikke, men det er et faktum at miljøbevegelser i årevis har argumentert på at “bilen forurenser” og at varetransport bør over på “skinnegående transport”.
Men i den grad vi fortsatt skal ha biler her i landet, så er jeg selvsagt enig med deg i at gode veier, jevn hastighet, null køer osv. er “miljøfremmende”. Det høres bare ikke slik ut når miljøvbevegelsens talsmenn står på podiet.
Solid infrastruktur et en samfunnsmessig god investering! Den er ikke billig å bygge idag, men den blir langt dyrere å bygge imorgen!
Hva er vitsen med å overlate til våre etterkommere et fond på 2000 milliarder når havparten så likevel må benyttes til å bygge en infrastruktur som har forfalt og som kunne vært vedlikeholdt for under halvparten?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 19th 2006 at 11:42
infrastrukturen i norge er et trist kapitel i vårt vakre lands bok.. og det er dessverre bare en løsning på problemet.. vi er nødt til å avstå fra en del fancy ting som personlig trener til politikere på stortinget, også må vi rulle opp ermene og få ut finger’n å bygge litt veier! det nytter ikke å sitte på gjerdet og dingle med beina og se på hvordan veien forfaller! det må gjøres noe!
men det er vel egentlig ikke så mye som tilsier at dagens regjering skal være noe mer handlekraftig enn andre regjeringer de siste 10-15 årene…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 19th 2006 at 17:47
ARGUS:
Spørs om du ser denne meldinga så fort da.
Vel, jeg har tenkt å ta jomfruturen med båten ut og se etter blåskjell. Vet du hvor vi finner ut om de er spiselige?
Hvis de er det nå, skal jeg ha det blåskjellmåltidet når jeg kommer tilbake.
Surre litt løk og hvitløk i gryta, tilsette litt hvitvin og hokus pokus, verdens beste mat.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 19th 2006 at 18:10
# 21 Sirenia
Jada, blåskjell som er litt tvilsomme flyter opp under kokeing, men det forutsetter at du har en kjempekjele med mye vann.
Ligger alt oppå hverandre og nærmest dampkoker, så er det vanskleig å bruke denne metoden.
Da pleier jeg å sortere vekk alle skjell som ikke er frisk orange/blek-orange. Når det nærmer seg blek-hvitt så bør de kastes.
NB! Dette avslører IKKE algegifter som tidvis kan infisere blåskjell. Ta en telefon til den lokale avdelingen av Mattilsynet og forhør deg om det har vært noen rapporetr om algegifter ute i fjorden.
Hvis ikke – kos deg!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 19th 2006 at 19:53
Ja, nå har jeg plukket blåskjell. Det var så ekstremt lavvann at det var enkelt å plukke. Vi har ei øy uti her jeg bruker å plukke på, på fjell.
Det er jo algene jeg frykter, så jeg får prøve Tbg. blad. De bruker å ha melding i avisa daglig om sommeren.
Så, so long! Du skal få høre nærmere.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 19th 2006 at 20:22
# 23 Sirenia
Ja, lurt å plukke på stengrunn- Unngå slam/dynn
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende