Morgenkaffen satte seg nesten fast i halsen da jeg leste om en stakkars 9-åring som hadde omkommet i trafikken i Stavanger. Kjørt ihjel av en lastebil!
Hvilken grusom skjebne. Hvordan kan slikt skje?
For det første skjer det fordi foreldre er direkte ansvarsløse. Som i dette tilfellet hvor de slipper en 9-åring løs på en såkalt "pocket-bike". En liten mini-motorsykkel, egentlig et leketøy, men altså drevet av en liten motor og dermed karakterisert av veimyndigheter som "motorisert kjøretøy".
Så kan man selvsagt hevde at det ikke var meningen at 9-åringen skulle benytte denne doningen på gaten, men kun på familiens eiendom. Men barn er barn! Og en 9-åring har ikke et begrep om "trafikkbilde", fart, manøvrering og bremselengder. Derfor er det forbudt å bruke slike fremkomstmidler i Norge, uansett hvordan man karakteriserer dem.
Og her er vi ved kjernen i problemstillingen: Den noe uforstålige norske lovgivning på dett området.
Enkelte ting i vårt samfunn er det lov å omsette, men det er ikke lov å bruke det man på lovlig vis har kjøpt.
Det gjelder f.eks. apparatur for hjemmebrenning. Man kan kjøpe så mange dunker, slanger etc. (eller ferdige apparater) man ønsker, men – de er altså ikke lov å bruke!
På samme måte kan manlovlig kjøpe motoriserte leketøy som beveger seg med hastigheter rundt 20 km/t, men de er forbudt å bruke. Ikke på vei, ei heller på privat eiendom! Kort og godt forbudt!
Så hva er vitsen med å tillate omsetning? Slikt skaper kun forvirring og åpner for at uvitende foreldre og/eller besteforeldre kjøper denslags til ungene. Og når et barn pakker ut et slik kjøretøy med "stjerner i øynene",- er det noen som virkelig tror at en slik blir mnontert som pynt på gutterommet?
Lov å selge, men ikke å bruke?!
Er det ikke noe av det samme vi ser i horetrafikken?
Det er lov å selge seg selv, men Gud nåde den som tar imot tilbudet! En unødvendig og kynisk forretningsmoral basert på å skape en kunstig omsetning (og moms til statskassen da, – selvfølgelig)
Det er på tide med en kritisk opprydning innen dette lovverket og at klare retningslinjer blir implementert.
En vare manlikevel ikke har lov å bruke i Norge, bør heller ikke tillates solgt – eller importert!


28 kommentarer In " KYNISK FORRETNINGSPRAKSIS ! "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
juli 21st 2006 at 10:00
Svært tragisk hendelse. Håper jeg aldri får oppleve noe slikt. Å miste et barn, det må da være det verste som finnes..
Blogg-roy
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 21st 2006 at 10:17
ARGUS: Tragisk utslag av å være “snille og greie og grenseløse” foreldre. Stakkars dem, de har sikkert trodd at de var superforeldre som kan gi ungen alt.
Men, de virkelige synderne er jo som du sier aggresiv reklame, forbrukerpress og markedskreftene.
At ikke voksne tenker mer, er utrolig.
Her nede kunne man jo ventet seg en stor vekst av vannscootere blandt unge, men det har ikke kommet. Enten pgs aldersbestemmelser, fatrsbegrensninger eller pris. Iallfall har det ikke blitt noe problem, foreløpig.
Reiser du ikke idag?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 21st 2006 at 10:29
Eller lasermåler: Lov å kjøpe, men ikke lov til å bruke.
Håpløst.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 21st 2006 at 10:30
# 2 Bruk av vannscooter er jo forbudt. Skal man bruke en slik må man søke dispensasjon.
Da forstår folk regelverket, men når det tillates å importere/selge, men ikke “bruke” er det en inkosekvens og en selvmotsigelse i seg selv.
Klart at snille besteforeldre (uten sertifikat) kan finne på å kjøpe en slik til barnebarnet. Og dermed er kjøret igang…
Reiser i løpet av dagen ja…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 21st 2006 at 10:32
# 3 Sirot
Ja, der har vi et nytt eksempel på slikt lovverk.
Igjen er det statskassen som tjener på moms og evt. bøter sammen med den forretningsdrivende.
Det er direkte umoralsk!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 21st 2006 at 10:34
# 1 RoFr
Og dobelt tragisk fordi det aldri burde ha hendt.
Et import/salgsforbud ville ha forhindret at disse leketøyene i det hele tatt var tilgjengelige.
Man kan ikke forvente at besteforeldre og/eller foreldre – kanskje uten sertifikat – kjenner trafikkbestemmelser på dette området. Og da slett ikke en 9-åring!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 21st 2006 at 10:38
ARGUS: Visste ikke at det var totalt forbudt, det forklarer jo lite bruk.
God tur da, og pass på å få i deg væske hvis det blir varmt.
Du bør vel ha med myggprodukter også, selvom tørken i “mine” fjell hindret noe klekking kanskje.
Har aldri sett reinslaven så sprukken og knuspete. Myrhull og vandige områder var helt uttørka.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 21st 2006 at 10:41
# 7 Sirenia
Ja, det har vært ganske tørt i år. “Myggmelk” er min faste følgesvenn i fjellet. (Det eneste som hjelper)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 21st 2006 at 11:07
Vanskelig å håndheve et salgsforbud. En annen ting er at det er litt rart at de ikke kan kjøres på lukket bane. Det er vel det at de da måtte plomberes etc.
Må innrømme at jag har kjørt en selv, kjempemorsomt, men ikke ufarlige.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 21st 2006 at 11:34
# 9 TImeline
Jeg skjønner ikke hvorfor dette skal være så vanskelig?
Dersom et produkt ikke tillates omsatt i Norge (uansett årsak) så bør det i effekt også være et importforbud på nevnte vare.
Alle varer som importeres skal fortolles. Om noe derfor finnes utstilt i forretninger, kan slike varer uten videre konfiskeres og etterforskning for tollsvindel innledes.
Med et bøtenivå på linje med andre trafikk-forseelser, skal jeg garantere deg at næringslivet raskt ville finne ut at dette var en ulønnsom forretning.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 24th 2006 at 00:19
våken i natten?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 24th 2006 at 00:29
Stikker nå bare innom for å nusse deg på nåsån! Håper du har det praktfullt i sommervarmen,klem siskan:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 25th 2006 at 08:29
Det hele er så tragisk – føler med de berørte i denne saken. Jeg skal ikke ta opp hvorfor det skjedde, for det er vel ikke det du heller vil ta opp her – vi kan ikke sette oss ned og si at det er ulovlig nettopp på grunn av slike hendelser – en sykkel er like farlig i trafikken, en fotball på avveie likeså osv…
Men så var det dette med; “Se, men ikke røre!”.. er det ikke nettopp dette de nå også har gjort i Italia? “Fake”-varer kan selges, men ikke kjøpes?
For Norge er det ypperlig løsning. Først får de importavgift på varen, og også miljøavgift, så selges varen med 25% mva over disk og til sist får mor og far bot for å ha kjøpt den. Og skulle et barn dø kan staten vaske blodet av sine pengegriske hender med siden i lovverket der det står at disse “leketøy” er ulovlige!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 25th 2006 at 09:43
Enig med deg angående “leken”, den bør ikke selges over disk (i leketøysforretninger og lignende), men eventuelt spesialimporteres ved behov.
Faren for at slike leker blir kjøpt “i villfarelse”, når den er finnes i butikkene, er stor og unødvendig. Konsekvensene kan blir tragisk.
Det er også rart at staten er så utrolig opptatt av bilbelte (kontroller og inntekt), når de tillater ungdom å kjøre rundt på ATV (”moped/motorsykkel” med 4-hjul) i trafikken. Disse små farkostene er usynlig i bytrafikken og velter lett.
Angående sprit så er jo det en helt lovlig vare i Norge, det er først når man lager den selv at det blir ulovlig (kanskje fordi staten taper avgifter). Men å forby folk å kjøpe dunker ville tatt seg ut. personlig har jeg flere dunker, men de har ikke vært brukt til sats. Forbyr vi samtidig sukker, poteter, erter og bær
Og horene da, enig med deg: dersom kjøp skal kriminaliseres, da bør også salg kriminaliseres. Morsomst av det hele, så er det i dette avsnittet du nevner moms. Men horene betaler ikke moms, selv om en dommer i Bergen ga en hore erstatning for “tapt arbeidsfortjeneste” !
MEN forbud og straff betyr jo INTET i dette landet, se bare på narkotika – det kan som oftest skaffe i løpet av 10-60 minutter i hele Norge. Denne giften ødelegger brukere og bekymrer og plager deres familier på en slik måte at omtrent enhver storfamilie i hele Norge har narkomane. Her er et stort problem som det ikke er vilje til å få stoppet.
Ha en fortsatt fin ferie
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 25th 2006 at 14:16
http://web3.aftenblad...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 30th 2006 at 20:32
Helt sykt. Norsk lovgivning burde snart få en ordentlig overhaling.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2006 at 14:58
ARGUS: Jeg savner deg, har du det bra? Fint å se deg igjen snart med nye bilder og historier.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 3rd 2006 at 03:21
hehe jeg tror lufta gikk ut av han
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 3rd 2006 at 07:50
Vanskelig å forby salg av komponenter til HB apparater, da de jo er bare slanger og rør og dunker. Hva skal man egentlig forby? lisens for å kjøpe rør? apparatene er for enkle å bygge til at de kan forbys, skal vi forby plenklippere fordi de har kraftige motorer som KAN monteres på OLA-biler og peisle dem amgårde i nærmere 200 kmt? Den jeg ser utfor vinduet her er 175 ccm, brukt rett på en lett trekonstruksjon med hjul… folk må pinadø ta litt ansvar sjøl. hardt å si, men foreldre har ansvar. Her er det ansvaret ikke brukt, desverre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 5th 2006 at 17:26
# 18 Adolph
Det er prinsippet jeg angriper her. Og i den forbindelse tenker jeg selvsagt på ferdig monterte destillasjons-apparater. Dem kan man også kjøpe. Men alstå forbudt å bruke. I alle fall til å destillere sprit.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 5th 2006 at 17:30
# 17 Rosewell
Neida, Rosewell. Oppblåst som vanlig, men nå har jeg vært på ferie.
Og nå altså TILBAKE !!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 5th 2006 at 17:31
# 16 Sirenia
I’m back!!! I alle fall for en stakket stund og så får vi se hvordan det går.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 5th 2006 at 17:35
# 15 Alexander-G
Ja, det er mye å ta tak i. Jeg har med interesse notert meg at Kristin Halvorsen skal på stemmefiske ved å “rydde opp i snik-beskatning” og har nå offentlig kommentert registreringsavgiftene for bil som, hvis myndighetene mender at en avgift skal reflekterere reelt kostnandsnivå, burde ligge på rundt 3-500 kroner uansett biltype.
Men jeg tror det ikke før jeg får se det!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 5th 2006 at 17:39
# 14 Rosewell
Så fint! At folk rundt i de departementale kontorene begynner å våkne, mener jeg.
Da redder vi kanskje livet til noen smårollinger før det blir for sent da?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 5th 2006 at 17:54
# 14 -?-
Vet jo ikke hvem du er, men hyggelig at du leser hva jeg skriver. likevel blir det vanskelig å føre en debatt over tid dersomm mange kommenterer uten “nick” for da blir det forferdelig lett å blande sammen. (Og der er gratis å registrere seg)
Ser du henger deg litt opp i hjemmebrenninge ja. Det var vel nærmest for prinsippets skyld at jeg tok dette med, for det er jo fullt mulig å kjøpe ferdiglagede hjemmebrentsapparater, men ikke prøv å helle på noe sats…!
Angåebnde “straffeutmåling” er vel det grelleste eksemplet i dag den unge mannen som tillot seg å kaste en marsipankake i nakken på Kristin Halvorsen og som i mangel av et passende lovverk tiltales etter en paragraf med 15 års strafferamme. Det er ikke lenge siden en ungdom fikk 9 år for overlagt drap!
Jeg minnes også at norske politikere har vært utsatt for eggkasting under valgtaler, men uten at noen har blitt tiltalt til tross for at det var velkjente rabulister som kastet og med full TV-dekning.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 5th 2006 at 17:57
# 13 Miss Tella
Jada, her er det dobbeltmoral så det holder. Selvsagt skal Staten ha sine inntekter der det er mulig. Og når noen spå i ettertid bryter et forbud, kan man ta inn enda litt ekstra i form av bøter osv.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 5th 2006 at 18:04
# 12 Siskan
Jo takk,- men skal jeg være helt ærlig (og det skal man jo) så er “tur i oppoverbakke” med 44 grader sol i ryggen egentlig ikke s¨å veldig trivelig. Kan være direkte helsefarlig for eldre mennesker -
Men så er det opplevelsen å kunne sitte der på toppen og se ut over kongeriket da…
Litt kjøligere kan det være også, men mest en illusjon. Solen brenne jo like jævlig enten det blåser eller ikke.
Men nå er jeg tilbake!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 5th 2006 at 18:06
# 11 Yetigirl
Natt eller ikke,- det får så være. Det viktigste må være at man holder seg “VÅKEN” – i alle fall i min alder! (Og enkelte ting opprører meg)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende