Livet er kjedelig dere? Så hvorfor skal vi ikke finne på noe spennende? Noe som får fart i adrenalinet for alvor? Jeg registrerte at politiet nå har begynt å se på min gamle ide om å "la liket henge" når noen hiver seg utfor Trollveggen i sann forakt for lover og regler.
Selv har jeg begynt å sysle litt med bråtebrenning og kanskje litt rendyrket "pyromani" i kommuner jeg ikke liker. Slike som ikke gir sine gamle den omsorg de etter loven har krav på m.v.
Her forleden fikk jeg skikkelig fart på skauen oppe i Aurdal, for nå er det så deilig å tørt…

Det tok jo litt tid å få skikkelig bluss på skauen, men ved hjelp av litt ekstra tennveske og lit kull fra en "engangsgrill" er det utrolig hva man kan få til -
Særlig med litt hjelp av kveldsbrisen …

Egentlig var det de derre jævlige sauene som fikk meg på denne hobbien. De som alltid går med bjeller og som har en tendens til å spre møkka si på hyttetunet hver morgen kl 05.00 . . .
Jeg har aldri skjønt hvordan bønder i Norge først kan selge hyttetomter for en million pr stk. og når hyttene vel er bygd, slipper de kreaturene på fjellbeite som om de fortsatt eide området og overlot til tilfeldige hytte-eiere å gjete buskapen rundt i terrenget.
Noen som er i marked for et par halvsvidde sauer, forresten …?


14 kommentarer In " MIN NYE HOBBY – PYROMANI "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
august 5th 2006 at 20:36
Ej skjønna det heller ikkje.. koffor kjem dei alltid i fem tida.. de e så vanskelig å sovne igjen etter detta…
halvsidde saue? kanskje til jul:P
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 5th 2006 at 20:40
# 1 fraggia
Ja du kan spørre. Kanskje er det fordi bonden slipper dem ut omtrent på denne tiden?
Faktisk vurderte jeg rottegift dyppet i den lekreste saltlake utlagt på egen tomt, men en liten skogbrann er jo mye mer effektivt?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 5th 2006 at 20:43
Vel, du er litt på ville veier her. Hytteeierne eier kun tomta si, ikke hele fjellbeite.
Vi har solgt tomter selv, og slipper ungdyrene med god samvittighet i utmarka.
Har man ei hytte i skogen/marka så må man ta med på kjøpet at det er dyr som beite rundt om. En av dem som har kjøpt tomt hos oss er også _redd_ for storfe. Det er strengt tatt hans problem. Og gjerde rundt hytta er det ikke lov å sette opp.
Jeg har sett i hjelsvidde sauer da et fjøs ble satt fyr på og det er ikke et pent syn.
Ha en fin kveld
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 5th 2006 at 20:43
Fine bilder, men halvsvidde sauer liker jeg ikke. Ulla må jo plukkes av først, eller har du svidd dem av. Trodde sauer i utmark var “matauk” jeg.
Jeg trodde det var mulig å “plukke” dem på lik linje med multer og tyttebær. Alle skylder jo på bjørn uansett, og bonden får bedre betalt for den enn når den kommer på slakteriet.
Tryggere å hente de fra skogen er det også. På slakteriet har de jo ikke helt ufarlige tilsettingstoffer som salmonella og det som verre er.
Nei – plukk det naturen kan gi deg. Stillere blir det også.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 5th 2006 at 20:48
Jada, jeg vet at det var en alvorlig undertone her, men jeg ler saa jeg griner og synes jeg ser deg i nattens mulm og moerke med tennvaeske og parafin! Bra innlegg, Argus!
) Saa deilig aa ha deg tilbake…naa ble det litt fyr og flamme…bokstavlig talt paa bloggen igjen…det har vaert saa stille i det siste…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 5th 2006 at 20:52
2 Kommentar fra ARGUS37
PÅ garden til han ej e sammen me, går sauene ute heeeeeeeeile sommaren.. men dei går på fjelle:P
kanskje du kan bruke rottegidt fyppa i lekraste saltlake som marinade.. så berre hive vi den halv svidde sauen på grillen, slik at den får sjansen til å bli heilsvidd:P
Skogbrann e effektivt som faen:P hehe.. da mamma va lita, så va den en som brann om alt på et fjell (merk. revihonje), fem kilometer fra der ho budde på stadlandet… røyken såg dei heilt fra ålesund.. morsomt.. hehe..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 5th 2006 at 21:22
# 6 fraggla
Uansett metode så må jo noe gjøres! Kan jo ikke slutte å reise på hytta heller…
I vårt tilfelle er det egentlig enda værre (men det er vår egen feil) for katta – Mikkel – vil ut ved midnatt. Om han skap pisse eller på jakt er aldri godt å si, men borte blir han.
Så erdet jo slik at vi sover med vinduet åpent sommerstid.
Mikkel har funnet ut at han kan hoppe ca 120 cm og treffe sprekken på 20 cm med en labb på vindushaspen og vips sitter han i vinduet. Dette går ikke akkurat helt lydløst for seg det heller og derfor våkner jeg alltid ganske bardus en gang mellom 02-03 når Mikkel skal inn å ha seg litt vann og en matbit. Så går han samme vei ut, men da er det langs stillere.
Men når så sauene kommer kl 05 så er det ingen bønn. Hvis de ikke blir fysisk kjeppjaget, vil de oppholde seg der i minst et par timer og styadig spese seg nærmere mitt åpne vindu mens dritten spruter ut i den endre enden.
Ergo må jeg opp, halvnaken, rasende og kjeppjage sau i bare underbuksa i morgentåka. Og da er men rimnelig våken når man returnerer til hytta. Å sove er fåfengt. Isteden blir det å koke kaffe mens man im underbevisstheten utvikler nye raffinerte metoder for en “endelig løsning” på problemet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 5th 2006 at 21:33
# 3 Sunny Jo
Nei, jeg skjønner jo at bonden må beholde beiterett i utmarka selv om han har solgt et par hyttetomter.
I Aurdal er det litt annerledes. Her er utnyttelsesgraden til tider like tett som i Bærum – av og til høyere!
Mellom hyttene er det anlagt veier for adkomst til/fra. Og har man solgt, så har man solgt.
Man kan i anstendighetes navn ikke forvente at noen skal betale en blodpris på 1 million kroner for et par mål, bygge hytte og anlegge plen med fjellgress osv. for at tidligere eiers bufe skal beite og etterlate tomta full av dritt. Da får man vel helle gjøre et valg – å IKKE selge og dermed greie seg uten denne inntekten som tomtesalg gir.
Hadde man derimot bygslet ut tomter, har jeg en viss forståelse for ditt syn for da er jo eiendommen, når alt kommer til alt, fortsatt bondens. Men han har leiet vekk området for 99 år. Heri ligger at han heller ikke kan forvente å utnytte slik eiendom til egen vinning i bygslingsperioden.
Finnes
det i bygslingskontrakten en særlig paragraf som forbyr gjerde rundt tomta, så bør de fleste være oppvakte nok til å skjønne tegninga. Slik tomt ville jeg aldri ha bygslet!
Men kjøper jeg en tomt, anser jeg den for å være min! Tinglyst eiendom! Og selvsagt ville jeg se det som min soleklare rett å sette opp gjerder og andre former for stengsler for å hindre illegitim utnyttelse va min eiendom på samme måte som bønder gjerder inn sin innmark.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 5th 2006 at 21:36
# 4 fao001
Ja, man skal jo høste av naturens grøde.
Egentlig burde jeg vel ikke klage dersom kjøttet i området kommer vandrende inn i vedskjulet og hoggestabben? (Kan bli en blodig affære)
Men rent prinsipielt mener jeg altså at “solgt” er solgt! Hva er det man egentlig selger dersom det ikke er disposisjonsretten på det land tomta inkluderer?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 5th 2006 at 21:41
# 5 Chiruru
Bare le du, men når du flyr nedover grusveien i bare underbuksa kl 05 i morgentåka med et “bjellekor” foran deg, så gir det ikke akkurat julestemning og det bringer ingen tanker om St.Claus og dombjeller…
Men lysvåken,- ja det blir du! Garantert!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 5th 2006 at 21:42
#7 Kommentar fra ARGUS37:
Ja, det e sant.. ekje oppsatt gjerde eller noke rundt denna hytta di? Merkelig,,. Syns no bøndene der kan ta litt ansvar og sette opp et gjerde som hindra sauene i og komme sej til hyttetun..
Hehe.. dokke kan jo ikkje akkurat lage katteluke på døra heller,.. veit jo aldri ka du risikera å møte i stua dagen etterpå.. De e da det e fint og sjå at katta e spretne..
Kanskje du skal prøve og koke dej noke melk om morgenen, i stede for kaffi.. varm melk pleie som regel å funke..
Kanskje du kan legge ut sove tabletta i graset slik at sauene ete dei og sovna.. dermed e jo dei stille da:P
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 5th 2006 at 21:53
# 11 fraggla
Du sier noe. Problemet er jo at når de kommer kl 05 så vekker de meg. Da hjelper det ikke særlig at de sovner ved 6-tiden.
For et par måneder siden skar man ned skogen i store områder. Det skal legges ut ytterligere 400 hyttetomter i området.
Da synes jeg man skal være så edruelig at man setter disse pengene i banken og sørger for at sau befinner seg inngjerdet på egen innmark om man fortsatt insisterer på å drive med sau.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 5th 2006 at 21:54
# 5 Chiruru
PS – Og disse bildene ble faktisk tatt i Aurdalsfjellet for bare 3-4 dager siden!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 5th 2006 at 21:59
#12 Kommentar fra ARGUS37:
Hehe.. gå deg en stor timestur vekk fra hytta og legg fra dej sove tabletta han der:P hehe.. da e sauane trøtte og slite når dei nesten e komt fram:P hehe
viss dej skal bygge 400 nye hyttetomte, da burde dei no sette ei gjerde grense vertfall, eller kjem de til å komme en del fleire klage trur ej..
det e sant ja.. men av dei he forstått på typen min, så ekje det så mykje og tjene på sau akkrat no.. enn går i null omtrent, når en tenke på mat og medisin og sånn…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende