FN planlegger å ha de første 2500 mann på plass i Libanon i løpet av de første dagene. Disse skal etter sigende "overvåke" den israelske tilbaketrekkingen som ventes fullført innen 10 dager!
Resten av FN-styrken skal på plass "så snart som julig", heter det nå. Og Frankrike skal etter sigende lede denne styrken på totalt 15 000 mann, men – Frankrike nøler fordi de ikke har sikkerhet for at andre land virkelig følger opp med soldater.
Det er meningen at denne styrken skal samarbeide med den libanesisek hær som også skal stille med 15 000 mann i samme område. Det burde være nok til å hjolde HIzbollah stangen, men så kommer det . sitat:
"Men Libanons hær tar ikke mål av seg til å avvæpne Hizbollah, slik det kreves i en FN-resolusjon fra 2004, sier Libanons forsvarsminister Elias al-Murr. De satser heller på å komme til en avtale, eller forståelse, med Hizbollah på fredelig vis.
Frankrikes utenriksminister Philippe Douste-Blazy sier at franske soldater heller ikke vil prøve å avvæpne Hizbollah. "
Tenkte vi det ikke! Ingen er villige til å ta denne konfrontasjonen og verdenssamfunnet har ikke lært en dritt! Snart skyter Hizbollah raketter over den internasjonale styrken og inn i Israel mens de hyler av latter.
Og snart vil israelske jager- og bombefly fly over den internasjonakle styrken på jakt etter utskytningsbaser.
Ved neste valg vil Hizbollah, etter å ha bygget deler av Libanon opp igjen med iranske penger, stå langt sterkere. Kanskje kan de til og med få flertall i nasjonalforsamlingen slik HAMAS fikk det i Palestina.
Det er en skitten verden vi lever i . . . .


15 kommentarer In " SÅ VET VI DET ! "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
august 16th 2006 at 12:50
Tør ikke ta konfrontasjonen, eller finner det helt politisk umulig nå som Hizbollah har heltestatus. Men Israel har nok rett i sine anmerkninger om at om intet gjøres, vil dette bare bli en utsettelse mot en enda mer ødeleggende konfrontasjon.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 16th 2006 at 12:55
# 1 Timeline
De har kjøpt seg verdifull tid. I mellomtiden kan Iran kjøpe seg anriket uran fra noen som er villige til å selge…
De er slett ikke nødt til å anrike alt selv. Hva om Hizbollah plutselig sender et par hundre raketter inn over israelske byer med “skittent avfall” som er høy-radioaktivt med spaltingstid på 100 år eller mer?
Altså ikke atomladninger, men konvensjonelle ladninger med 4-5 kilo radioaktivt støv?
I praksis vil jo dette medføre at israelske byer ble ubeboelige for de neste 500 år.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 16th 2006 at 13:12
Helt enig.Tror nok ikke Ahmadinejad har noen skrupler i så måte.Han vil jo utrydde staten Israel,og driter nok tynt i om at heller ikke palestinerne kan bo der på 500 år.Jeg lurer jaggu på hva det er med den lille flisa av et land som engasjerer så voldsomt.Alle bedreviterne hyler over seg hver gang noen stakkars terrorister og deres medløpere stryker med i en konflikt dem for stor del selv har skapt.Ingen Sosialister bryr seg døyten om alle dem som blir kremert og undertrykket i Allahs navn i et antall som gjør dette til peanuts både i sudan og innad i araberstatene.Sikkert fordi man da ikke kan fordømme jødene og USA? vel..Hvis man tenker etter så er nok alt i hop en jødisk/amerikansk sammensvergelse..?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 16th 2006 at 13:22
#2 Argus
Det er lett å forstå Israels frykt. Det er også lett å forstå deres mistillit til omverdenen. Og husk at det politiske regime ikke bare ønsker å drive jødene på havet, men har faktisk dødsmål for jødene. Om jeg må, kan jeg nok dokumentere det siste.
Jo, Israel kan være engstelige. Og resten av verden er mer ellr mindre blinde.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 16th 2006 at 14:04
# 3 Timeline
Føler meg langt fra blind (eller naiv), men heller frustrert over at man ikke se r denne utviklingen komme før det er for sent.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 16th 2006 at 14:08
# 3 tor
Ja, det er nok det det er . Helt klart!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 16th 2006 at 20:20
Siden våre politiske vurderinger er forskjellige lar jeg det ligge.
La oss bare håpe at FNstyrkene vil skape mer ro.
Ellers venter jeg spent på bilder fra midt i Vestfold snart, har sett noen spor ja…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 16th 2006 at 21:05
# 7 Sirenia
Som observatører og over en periode – “ja”, det vil nok. I alle fall blir det ikke så lett å snike seg over grensen for å kidnappe/drepe
i nattens mulm og mørke.
Men, jeg er, som store deler av verden forøvrig, redd for at dette på sikt ikke holder. Her er det snakk om å kjøpe seg tid og neste gang kan det bli mye værre – for begge!
Det som irriterer meg dypt er at Iran kan sitte bak og trekke i trådene uten at det koster annet enn penger (som de forøvrig har nok av)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 17th 2006 at 10:07
Islamske iran er en imperialistisk fasciststat som betaler leiemordere og terrorister for drap og helvete !
Dette får de lov til kun så lenge verden velger å akseptere det, norske politikere har tydligvis ikke noe imot iran (hvilket sier uendelig mye om norske politikere).
ps: leste akkurat denne bloggene, som var riktig god: http://vgb.no/13482/p... .
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 17th 2006 at 18:37
# 9 Borger
Den fine bloggen din (linken) var “non-existant” og det betyr vel at enten er det det fine innlegget som er slettet eller også hele bloggen.
Hvilket betyr at man balanserer på en fin linje her. (Til etterretning)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 17th 2006 at 19:18
#10 Argus37
Jo, sant nok det med linjene, men det går mer i en D-form, der den kritiske side er den med en rett linje og de “politisk korrekte har rikelig med forståelse og aksept å ta av i norske media
MEN, denne linken virker helt fint her!
http://vgb.no/13482/p...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 17th 2006 at 19:44
# 10
lenken virker den.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 17th 2006 at 20:25
# 11 – 12
Ja, jeg får den opp nå. Vet ikke hva som skjedde isted. Fikk beskjed om at siden ikke eksisterte.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 17th 2006 at 21:28
Sikkert bare en “teknisk blundare” angående linken.
Men jeg lurer på hvor seriøs verden egentlig er, når man for alvor har tenkt å sende FN-soldater til Libanon, for å oppfylle halvparten av FNs resolusjon og så velger å “glemme” den andre om avvæpning av HizbAllah?
Kan man i FNs tjeneste velge og vrake etter eget “politiske korrekte” valg?
Fn stiller da opp, nok en gang, som terroristenes skjold. Så mens FN, på tross av egen resolusjon, ikke gidder stoppe de voldforherligende islamske tullingene som er betalt av Den islamske Nasjon – så vil de være et ganske effektivt hinder mot Israels forsvar!
Helt sprøtt!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 17th 2006 at 23:07
# 14 Borger
Jeg vet sannelig ikke hvordan de har tenkt å løse dette.
Frankrike har satt sosm betingelse for å lede styrken at Hizbollah blir avvæpnet i henhold til resolusjonen.
FN har sagt at det primært skal være den libanesiske hær som skal stå for dette arbeidet, men – den libanesiske forsvarsminister sier rett ut at de ikke har til hensikt å avvæpne Hizbollah.
I mellomtiden trekker Israel ut sine styrker.
Detr er også de som snakker om at FN’s styrke ikke vil ha full slagkraft før om ca ett år fra idag! Forstå det den som kan! Jeg spår ny full konfrontasjon innen 3 måneder!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende