En nyhetsmelding forteller om dramatiske kutt i Widerøes flyvninger. På enkelte strekninger reduseres antall avganger fra 3 pr dag til 1 pr uke!
Det hører med at Widerøe med sin flypark betjener det norske "kortbanenettet". Relativt små byer i utkant-Norge kan nå miste både arbeidsplasser så vel som sin flyforbindelse med resten
av landet og det internasjonale rutenett.
Jeg tror dette egentlig bare er begynnelsen. det forlyder at Widerø skal måtte kvitte seg med ca 40 årsverk samtidig som de må selge flere av sine fly. Det blir da naturlig nok vanskelig å opprettholde rutefrekvens på flere destinasjoner.
Og hvor er Navarsete? Sitter hun fortsatt på hytta i Sognefjellet og gremmes over stigende asfaltpriser?


31 kommentarer In " WIDERØE BETALER PRISEN "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
september 9th 2006 at 09:34
Uhm… nå er det noen år siden Widerøe utrangerte både Twin Otteren og Fokker Friendship.
Nå brukes DASH-8 series 103, 300 og 800.
Bare for å pirke litt
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 9th 2006 at 09:37
# 1 Zandile
He he, der ser du hvordan tiden løper fra en gammel mann!
Men det er jo egentlig like ille for det?
Er Widerøe blitt en salderingspost for SAS? Er det de som skal ta regningen?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 9th 2006 at 09:45
*host*… enda mere pirk… Widerøe hadde visst ikke Friendship i flåten, var Braathens og senere Busy Bee som hadde det
Men til saken: Hvis de rutene overhodet ikke er lønnsomme og de flyr omtrent tomme maskiner er det da noen vits i å fly så ofte?
Folk bør også kjenne sin besøkstid, bruker man aldri tilbudet kan man heller ikke forvente at det skal bestå til den dagen man tilfeldigvis finner ut at det hadde vært kjekt å bruke det.
Alternativet må vel være at staten subsidierer opprettholdelsen av rutenettet? Og det er jo fy…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 9th 2006 at 09:53
# 3 Zandile
Nei, selvsagt skal men ikke oppretth0olde ruter som ikke er lønnsomme, ¨men så kommer det rent samfunnsøkonomiske inn i bildet.
Idag finnes det en del industrivirksomhet (arbeidsplasser) i utkantstrøk fordi tomtepriser, beliggenhet, råvaretilgang o.a. tilsier at det er et fornuftig sted å være.
Fra tid til annen forutsetter slik, drift at man må flytte på seg. Besøke departementet i Oslo, markedsføring, messedeltagelse osv. på samme måte som man bør kunne ta imot besøk fra utlandet fra potensielle forretningsforbindelser osv. Det kommer jo ikke særlig mange om det tar flere dager å besøke en by i Norge?
Det er en lang rekke transportvirksomheter i Norge som opprettholdes ut fra samfunnsinteresser. Vi kan f.eks. begynne med Hurtigruta? Og kanskje er det stygt å fortsette med NSB ? For ikke å nevne en lang rekke fergeselskaper og bussruter?
Paradokset er jo at dersom de skulle greie seg selv, dvs. sette sine priser til et nivå hvor driften ble regningssvarende, ville disse prisene bli så høye at størstedelen av trafikkgrunnlaget likevel ville falle bort.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 9th 2006 at 09:56
Navarsete er da like svak som resten av regjeringen. Denne regjeringen er en gedigen vits.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 9th 2006 at 09:57
Unskyld Argus, men er det to nesten like innlegg her?
Skjønner ikke hvor pirket til Zandile kommer inn. Du har da ikke nevnt noe om flytypene i maskinparken til Widerøe.
Det er det da Zandile som trekker frem.
Det vil være et stort tap for kystnorge med så mange nedleggelser av ruter.
Men kanskje folk kan få opp øynene for at det koster å opprettholde ruter med lave passasjertall.
Kortbane nettet var etter min mening en genistrek i transportnorge av Kyllingmark i sin tid.
Jeg har utallige timer i “Kråka”, men det var to kråker vi brukte da jeg var i Libya.
Har du finni dæ sjæl Argus? Ref Milla kommentar)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 9th 2006 at 10:01
Hurtigruta fikk jo i går en gavepakke verdt over 100 mill. fra staten i form av nettolønnsordning for de ansatte nettopp for å trygge arbeidsplasser og ikke minst transporttilbudet til småstedene langs kysten. Mange av disse eksistrer i dag utelukkende p.g.a. Hurtigrutas anløp og ville blitt fraflyttet hadde den sluttet å komme.
Kanskje SAS/Widerøe ble misunnelige? Hva tror du?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 9th 2006 at 10:24
#6: Pirket mitt gjaldt det oprinnelige innlegget hvor Argus nevnte de flytypene jeg pirket på.
Nå har han redigert det bort… da ble det selvsagt litt rart med pirket mitt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 9th 2006 at 10:35
#8 Kommentar fra Zandile:
OK, begynte å lure på om jeg var helt i tåka her.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 9th 2006 at 13:50
# 6 Breiflabben
jaoda, Zaandile er i sin fulle rett. Jeg levde nok litt i fortiden og nevnte i utgangspunktet et par flytyper Widerø har hatt (men som de ikke lenger bruker). SYntes det var dumt at innlegget dermed inneholdt feil og rettet det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 9th 2006 at 13:56
# 7 Zandile
Ja, man skal ikke helt se bort fra at man krisemaksimerer litt for å komme i en forhandlingssituasjon.
Uansett synes jeg ikke man kan frarøve befolkningssentra langs kysten en kommunikasjon som fly. Det blir litt feil.
Jeg synes også det lukter litt av utspillet fordi man ved å oprerere en flyvning pr uke jo må oppprettholde en viss infrastruktur på de forskjellige flyplasser. En infrastruktur som vanskelig kan tjenes inn ved bare en avgang i uka.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 9th 2006 at 13:58
# 5 Gorandinho
Ja, smilende, handlingslammet og litt patetisk
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 9th 2006 at 14:03
# 6 Breiflabben
For de som har satset livet på å bygge opp en virksomhet på småsteder langs vår værharde kyst, er jo en form for lokalt flysamband nesten alfa omega.
Har myndighetene gitt konsesjon til slik trafikk, bør de også kunne vurdere en form for stønad på linje med den man yter fergetrafikk, Hurtigruata, NSB og Gud vet hvor mye annet.
Her er det verdien/behovet for slik kommunikasjonsmulighet som må telle mest, og – da kan det dessverre bli en viss forskjellsbehandling fra sted til sted. Men man må i det minste være villig til å vurdere det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 9th 2006 at 14:09
# 3 Zandila
Du sier: “Men til saken: Hvis de rutene overhodet ikke er lønnsomme og de flyr omtrent tomme maskiner er det da noen vits i å fly så ofte?”
Nei, selvsagt ikke. Men nå tror jeg vel ikke disse rutene ble opprettet med 3 daglige avganger fra første dag? All logikk tilsier jo at man begynner med et relativt beskjedent opplegg og bygger seg gradvis opp?
Så er man altså kommet i en situasjon hvor man opererer 3 daglige avganger og finner det ulønnsomt? Hva bør man gjøre da?
Justere i henhold til trafikkgrunnlag. Og da er det vel naturlig at man reduserer til 2 daglige avganger, evt. med 3 på ukens travleste dag (basert på statistikk)
Men fra 3 daglige avganger og direkte til èn pr uke??? Det høres ikke mye fornuftig ut?!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 9th 2006 at 14:18
Er ikke formuleringen i inlegget litt over dramatisert? I følge dagbladet er det snakk om å redusere avganger mellom Bergen og stavanger fra 3 daglige til en gang i uken… Kan det tenkes at det er andre flyselskaper som opererer på denne strekningen? Kan det kanskje oså tenkes at det er nettopp derfor det ikke lengre er lønnsomt å fly denne strekningen? Bergen og stavanger kan vel knapt nok heller kalles småsteder??
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 9th 2006 at 14:25
# 15 RinaRIna
Jo det kan godt hende det er en liten “spissformulering”. Hørt bare et “nyhetsflash”, men syntes reduskjonen var temmelig dramatisk. Da kunne man jo like gjerne nedlagt hele ruta?
At det var mellom Stavanger og Bergen blir jo da av mindre betydning for der er det vel flyvninger nok.
Vet ikke hvorfor jeg satt igjen med et inntrykk av at Widerøe ville redusere sine flyvninger også i resten av sitt nett, men kanskje kommer det gradvis?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 9th 2006 at 14:53
veel.. for å sitere dagbladet atter en gang er det snakk om å legge ned rutem mellom trondheim og stockholm også, men jeg kan heller ikke se at dette vil være av betydning for noen småsteder… Det hører jo også til historien at widerøe flyr på anbud fra staten, og ikke uten videre kan kutte i tilbudet til de såkalte småstedene…
kanskje vært like greit å legge ned hele ruta bergen- stavanger ja, men de har vel forhåpentligvis ine grunner til å opprettholde den… Widerøe eies jo også av sas, så det er vel ikke utenkelig at de må gi slipp på disse flyvningene til fordel for sas.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 9th 2006 at 15:01
# 17 RinaRina
Ja, jeg vet jo at Widerøe ble kjøpt opp av SAS for en del år siden. Følgelig er de ikke lenger “herre i eget hus”.
Trodde nok også at konsesjonen forutsatte at man opprettholdt flyvninger, men er mer i tvil om det settes krev til en viss regularitet?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 9th 2006 at 17:41
Skjønner jo det da, hvis det gjelder avganger med 5/40 pasasjerer på hvert fly. Da må de vurdere om det er vits med 3 ganger for dagen… Likevel er jeg glad for å bo såppas sentralt at eg kan velge mellom 3 avganger om dagen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 9th 2006 at 17:46
# 19 Agnete
Ja, det skjønte jo jeg også. Men å,redusere fra 3 ganger daglig til 1 gang pr uke var jo kanskje vel drøyt?
Nå viser det seg at det gjelder Bergen – Stavanger og der er det ikke akkurat mangel på fly. Det ville vært noe helt annet om det skjedde på mjølkeruta langs kysten.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 9th 2006 at 17:57
Sannheten er at kommunikasjonene i nord er kollossalt utbygget de siste 30 år. Da tenker jeg ikke bare på fly, men på veiutløsning og nye hurtigbåtforbindelser.
Jeg er lommekjent på alle flyplasser i Nord-Norge, og jeg tør påstå at man kan skjære ned en del av flytrafikken uten å skade næringsvirksomheten.
Husk
: Oljen varer ikke evig! Det må man ta hensyn til i videre trafikkplanlegging.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 9th 2006 at 18:00
# 21 Sveinemannen
Ja, det har sikkert vært en utbygging, men det er vel fortsatt like langt mellom byene?
Dere har ikke begynt å flytte på dem? Eller taue øyer fra et sted til et annet?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 9th 2006 at 18:07
Hvis det er sånn det du sier at det gjelder Bergen – Stavanger er det jo enda mindre vits å klage. Fortsatt har du SAS og Norwegian og vår Kystbuss fra Bergen til Stavanger går mange ganger om dagen
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 9th 2006 at 18:08
#22 ARGUS37
Sant. Men jeg tror nok man kan rasjonalisere. jeg har sittet på mange flightermed bare noen få mennesker ombord.
Stamrutenettet må være som før, men man kan nok se litt på kortbaneflyplassene.
Det er f.eks flyplass både på Leknes, i Svolvær og på Evenes. Fra Leknes og Svolvær tar det 3 kvarter å kjøre.
Hvor mange daglige fly trenger egentlig å gå mellom disse to småbyene daglig?
Nå kommer også Lofast. Det blir en gigantisk forbedring at Lofoten får fastlandsforbindelse.
Sannheten er at kommunikasjonene nordafjells har endret deg radikalt til det bedre siden ca.1970.
Den gang var det mye mer tungvint å reise.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 9th 2006 at 18:10
Relativt små byer? Bruke bybegrepet på fiskevær og husklynger var en ny vri
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 9th 2006 at 18:13
# 25 Lille Vaniulje
Du vet, det er mange steder som plutselig har fått “by-status” oppover kysten. Skal ikke mye til. Selv Kolvereid (tror det bor ca 1600 mennesker der) er blitt “by”.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 9th 2006 at 18:15
# 24 Sveinemann
Ja, ligger de så tett, er jeg virkelig med deg.
Leknes burde vel med fordel kunne betjene hele Lofoten?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 9th 2006 at 18:26
#27 ARGUS37

Absolutt. Helt enig. Leknes ligger midt i Lofoten og kan utmerket godt betjene hele regionen. problemet er at det er utrolig mye rivalisering mellom de 4 Lofotenkommunene, og der går det ikke på partiforskjeller, men på kommunestrid.
Som Bodø-væring er jeg nøytral, men jeg ser jo sløseriet som følge av rivalisering og lobbyvirksomhet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 9th 2006 at 18:29
# 28 Sveinemannen
Da skjærer vi igjennom og lager en storkommune
midt i Lofoten. Gratulerer! Dere har flyplass også!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 10th 2006 at 22:28
#29 ARGUS
Ja, absolutt.
Jeg mener at det er uøkonomisk og urasjonelt å dele Lofotregionen inn i 4 kommuner, men jeg er redd for at lofotingene ikke er enige med deg og meg i det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 10th 2006 at 23:06
# 29 Sveinemann
Du vet, alle kjemper for sitt lille kongerike, men fornuft tilsier jo at Norge etter hvert blir 40-50 kommuner og at fylkeskommunene slik vi kjenner dem idag blir avviklet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende