Jeg har akkurat hatt den tvilsomme fornøyelse å bivåne kveldens Tabloid hvor kveldens emne var “global forurensning”. Her var selvsagt miljøvernorganisasjonene sterkt representert. Faktisk i ganske solid overtall.
Gjennomgangsmelodien var som før: En dommedag like under horisonten, med mindre vi reduserte våre utslipp med 2/3 minst! Og det var heller ikke måte på hvor enkelt det lot seg gjennomføre om vi tok tiden til hjelp. Om vi så på oppgaven i et tidsparameter på 45 år så ville vi praktisk talt ikke merke det.
Og hvordan skulle vi gjennomføre det? Samme gamle historien: Hybridbiler naturligvis! Også måtte vi selvsagt kjøre langt mindre. Helst ikke i det hele tatt.
Oppvarming måtte skje med moderne pelletsovner eller vedovner. Og vi måtte isolere våre hus litt bedre enn før. Da skulle overgangen praktisk talt være gratis! Umerkelig!
Hvor dumme tror de egentlig vi er? Er det slik at pellets- og vedovner blir gratis dersom vi kjøper dem gradvis i løpet av en 45 års periode? Det er vel heller slik at vi da også må betale for en prisstigning på kjøpet? Og er det da slik at det plutselig er blitt mindre forurensende å fyre med ved enn med elektrisitet?
Det er faktisk ikke så veldig mange år siden vi ble anbefalt å hive alt som hadde med koks og ved å gjøre og utelukkende satse på elektrisk energi.
Rundt 450 000 skorsteiner som må bygges inn i norske husstander er vel antagelig også gratis? Rent bortsett fra at vi måtte avvikle alle former for transport som ikke går på skinner. Dvs. handelsflåten, fergetrafikk, flytrafikk, bil/buss/trailer-trafikk. Legge lokk på alle våre myrer, nedlegge industrien og fremfor alt ikke slippe en fjert i ny og ned.
Hvis vi stoppet AS Norge? Full stopp! Ikke et hjul beveget seg. Ikke et fly lettet. Alle sto dønn stille, ja da ville vi på global basis ha redusert utslipp av klimagasser og forurensing med – 0,2 promille!!!
Ja, – på årsbasis altså! Jeg vet ikke om vi ville ha holdt ut så lenge? Norge ligger langt mot nord og de fleste av oss har et legitimt krav om en viss minimums-temperatur for å fungere sånn noenlunde.
Det er øyensynlig miljøorganisasjonenes mening at vi alle skal forflytte oss til “steinaldernivå” og for hva?
For å redusere globale utslipp med 0,2 promille, – en mengde så liten at den knapt er målbar. I tillegg er det verd å legge merke til at jorden fortsatt går rundt og at vi derfor deler det globale klima/forurensing. Vi ville altså ikke merke noe som helst, rent bortsett fra at det ville være jævlig kaldt og utrivelig i dette der vi alle satt og hutret på hver vår lille knatt uten mulighet til å forflytte oss.


11 kommentarer In " EN DRÅPE I HAVET! "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
oktober 4th 2006 at 22:03
Tja..Når man hører miljøbeveglsen,så høres det jo ut som vi står for minst 95 % av all forurensing på jorden.gasskraftverk kan vi jo iallefall ikke ha,for da går jorden under i morgen allerede.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 4th 2006 at 23:45
# 1 Tor
De var ærlige nok til å innrømme at de hadde litt vanskelig for å skape gehør for dette i Norge etttersom de fleste syntes det var OK at det ble litt lengere sommer og mildere vintre.
Men selv om det var “en lykke” for Norge og nordmenn så var det selvsagt en kjempekatastrofe globalt sett. Også glemte de helt å si at selv om Norge altså stoppet alt, absolutt alt, i ett år så ville det ikke ha en målbar effekt på verdens klima. Så hvorfor skal vi bry oss? For å vise at vi er verdens mest miljøbevisste? For at disse organisasjonene skal kunne peke på hvor flinke de har vært i å påvirke en nasjon av “grauthuer” som lar seg lede etter nesa bare man nevner orrdet “miljø”?
Jeg tror faktisk jeg lever mitt liv som jeg vil uten hensyntagen til slike organisasjoner!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 4th 2006 at 23:59
#2
Vi er jo bare et lite knøtteland i utkanten av alt.Det synes jo å falle våre ambisiøse folkevalgte tungt for brystet,så derfor må de jo vise seg der de kan.Man skal jo vise at vi er sååå flinke og sååå fredelige og sender penger til alle slags mer eller mindre gode formål slik at resten av verden kan se hvor geniale dem er.Alltid flinkest i klassen må vite.At det er vi som bor her som betaler galskapen synes ikke å plage dem nevneverdig heller.Jeg synes forslaget om å stryke alle de øverste på listene ved neste valg høres genialt ut.Hadde blitt liv og røre og myyye bakrus rundt omkring da.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 5th 2006 at 00:07
# 3 tor
Ja, om 10% benyttet muligheten til å stryke de øverste på listen så hadde det blitt skikkelig bølger i det politiske Norge.
Nå hørte jeg forøvrig akkurat en gallup hvor Høyre og Frp (tror jeg ) tilsammen kunne få ordføreren i opptil 70 kommuner ved det kommende kommunevalg.
Nå kan veldig mye skje før vi kommer så langt, men det er helt i tråd med mine tidligere spødommer om at vi kan få et politisk jordskjelv denne gang. At velgerene vil benytte dette valget som ane anledning til å markere sin misnøye.
I øyeblikket kan Krf, V, Sp og SV ligge an til å få ca 15% – tilsammen!!! Det kan bl,i litt av en “blåmandag” det – bokstavelig talt!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 5th 2006 at 00:10
Det blir bare kaldere og kaldere, hvis ikke varme havstrømmer fra tropene. Til slutt blir det veldig kaldt og ubeboelig. Slik fungerer værsystemene på denne jord. For det er et faktum at flere solstråler blir reflektert enn absorbert ved polene.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 5th 2006 at 00:16
# 5 Nalleballe
Det er lite vi mennesker kan gjøre med været. Bare innse det. Naturlige utslipp til atmosfæren overskygger langt hva vi mennesker skaper.
Klimaet svinger som det har gjort i millioner av år. En gang var det så varmt at det vokste palmer på Svalbard. Senere lå det isbreer langt med i Tyskland og Frankrike. I beste fall vil menneskers nærvær bevirke at slike svingninger i klimaet kan gå langsommere eller raskere, men at hva man gjør eller ikke gjør i Norge skal ha innvirkning på det globale klima er en god prosjon “balooney”!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 5th 2006 at 09:33
Du kan å overdrive du Argus !!
Du opphøyer Norge til å være en storforurenser ved å si at nordmenns drivhusgassutslipp er på hele 0,2 promille.
Utslipp i forbindelse med olje og gassutvinningen blir av fanatikkere regnet inn i det norske regnestykket, mens det er resten var verden forbruker råvarene.
Norsk territorialfarvann var frem til 2004 på skarve fire nautiske mil. Fra 2004 ble den utvidet til 12 nautiske mil i fra grunnlinjen. Norge har NULL oljeutvinninnstallasjoner innenfor sitt territorialforvann, alt ligger i internasjonalt farvann. Utvidelsen var et resultat av den russiske oljefrakten, og sleping av gamle skip og lektere. Norge ville flytte denne trafikken lenger fra kysten.
Så trekker vi fra internasjonal aktivitet og går innenfor territorilgrensen er norsk andel av utslipp av CO2 ut i atmosfæren, nær null.
Det er bare 10-15 år siden flere regjeringen vurderte et forbud mot vedfyring, eller legge en kraftig avgift på å kjøpe vedovn og ved. Dette viser hvor banal og latterlig klimadebatten er, der promillemakt overkjører det overveldendene flertall av folket… og ikke nok med det, de overkjører også våre folkevalgte. På hele åttitallet var det KFK gasser som var “inn” Pelletsovnproduksjonen/utviklingen skulle også stoppes den gang, den var FARLIG forurensende.
Dette med biodiesel er på “kartet” her i Thailand også. Men skepsisen er stor, samenlignbare motorer viser seg å ha ca de samme utslippene av det meste, som vanlig diesel. Skal man gå over til biodiesel, vil dette legge alt for store beslag på dyrkbar mark til mat for verdens økende befolkning. Altså enda en flopp..
I Brasil kjørte og kjører man fortsatt litt på alkohol. Dette er i dag redusert mye pga at gående i byene ble uvel av å puste inn avgassene. Jeg har prøvd der det er store konsentrasjoner, og det er direkte kvalmende. Defor er også den “rene” alkoholen på vei ut av systemet, eller kan bare brukes i begrenset grad.
Her ute i den store verden er det ikke kraftmangel, de bygger nye kraftverk raskere enn vi bygger hytter i Norge, ganske enkelt pga at ingen lager krøll, og den er eneste muligheten for vekst og velstand..
Har også kjørt med gass, men der tar det et kvarter å fylle, med kortere kjørelengde. Ser noen for seg køene på “gassstasjonene” ?
Kina alene har i dag større vekst i bruttonasjonalproduktet pr år, enn all tilsvarende produksjon i hele vesteuropa pr år. Kina hadde ikke en eneste meter mororvei for tredve år siden, om ti år er tilsvarer lengen på motorveiene i Kina 3 ganger rundt jorden. Bilparken vil samtidig bli like stor som hele den Europeiske, med den forskjell at den vil aksellere i fra Europa i antall, årene etter..
Spania øker CO” utslippene sine pr år MER enn Norge sine totale utslipp pr år… Og slik kan jeg holde på..Kyotoavtalen er en vits, alle vet det, men den er god å ha til bruk for å unnskylde skatter og avgifter i “rike” land. Problemet er at vesten snart ikke makter å beholde den levestandarden den har.. Om et tiår eller to er skatte og avgiftsnivået så stort at det hele kollappser..Fra da av vet ikke noen i dag hvor man skal hente mer velferd fra..
Om ikke Norge får ræva i gir, blir nordmenn taperne, der landet ikke har forbredt seg på noe som helst for å takle fremtidens behov..
6 men helst 10 store gasskraftverk må opp å gå raskt. 30 TWH er bare for å komme i ballanse igjen, 30 TWH til, må til for å ha en beredskap.. Går dette sent, må Norge like raskt ha enda 30 TWH.. Norge er virkelig på hæla..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 5th 2006 at 10:42
Glemte å si at at det er vær vind og et skiftende klima som har formet de paradisiske vestlandfjordene, og alle øyene..
Samtidig som FN setter Geiranger på verdensarvkarte pga at stedet har blitt formet i virkelig ekstrenvær, skattelegger “eierne” de samme kreftene for å hindre uviklingen av naturens egne kunstverk, de eneste reelle som selv Toska lar få være i fred.
Men siden været gir F i både storting, regjering og hjernevaskede pappagutter/jenter, blir det hele mer mobbing enn effekt. Alikevel, plasseringen på verdensarvkartet har har satt bønder og grunneiere sjakk matt, Nå må de søke om få pisse på en egen grunn, flytte en gjerdestolpe eller ganske enkelt for å drive sine gårder som de alltid har gjort.
Jeg ser for meg at Geiranger blottet for bønder om 10-10 år, der det offentlige har blitt de nye forvalterne og eierne. Sakte bygges landet til å bli noe cubalignende, der den totalitære makt før til avmakt.
Beklager Argus, men dette kom også på tsunamienbloggen, slett det der..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 5th 2006 at 11:08
# 7 Sivert Sæterbø
Ja, jeg er en mester i overdrivelsens kunst jeg! Tenkte vel egentlig ikke så mye i form av territorialgrenser, men “norsk virksomhet” der den finnes her hjemme.Gasser driver som kjent litt med vinden…
Men jeg ser vi er enige om at hva Norge gjør eller ikke gjør i slik sammenheng ikke har betydning for annet enn nordmennes levestandard som skal bli betydelig dårligere dersom disse organisasjonenene får gjennomslag for sin “katastrofepolitikk”.
Den egentlige agenda er vel å slippe vanlig jobb og kunne leve på støtte fra næringslivet og det offentlige.
Næringslivet betaler en form for støtte (les: kjøper seg fri fra kritikk) samtidig med det offentlige som kjøper seg et “miljø-alibi” for skattebetalernes penger.
Jeg har ikke mye tro på dette, men det ser ut til at folk lar seg føre bak lyset. Og hver storm som kommer, brukes kynisk til å samle inn mere penger til organisasjonene.
Forøvrig ser vi jo en ren parallell hva angår hjelpeorganisasjoner i relasjon til jordskjelv og/eller viulkanutbrudd.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 8th 2006 at 22:20
ja ja…her har vi det gående igjen. Og det er vel nettopp dette som er dommedag for oss integrerte og sosialiserte mennesker. At vi måler nytten av våre egne handlinger med det antall “vår” gruppe representerer i verden..0,2 % er jo ingenting,gruppen norske.
Vi er så forbasket opptatt av å klassifisere, slik at vi, hver enkelt av oss, kan rettferdigjøre våre holdinger,valg og handlinger.
Senere – når naturen velter over oss,lufta er metta av dritt – vil det dermed stå skrevet i historien..at lille rike norgeslandet var også med på festen, for de fant alldeles ingen grunn til å agere eller gå foran alle andre med eksempel – for de jo var så få i antall..
Enhver oppfinnelse,enhver forandring i verden, har sprunget ut fra ett mennsekes valg og handling.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 9th 2006 at 00:33
# 10 Ukjent
Ja, nå er det slik at jorden avgir blant annet metangass gjennom naturlige prosesser. Og bare for å sette det i perspektiv: menneskene står for ca 5% av den metangassen som tilflyter atmosfæren. Av dette er mesteparten fra landbruket. Og resten? Ja, 95% fikser moder jord selv gjennom naturlig forråtnelse i millioner av myrer verden over.
Og det er ingen tvil om at metan virker inn på atmosfæren. Faktisk bidrar metan 23 ganger mer
enn CO2 til oppvarming av vår klode regnet kilo for kilo.
Transportnæringen er altså ikke hovedsynderen her. Det skyldes mer en naturlig utvikling som mennesker ikke har særlig påvirkning på, m,en – selvsagt kommer de menneskeskapte gassene i tillegg. det er bare så lite av dem i forhold.
Om Norge burde gå foran? Tja,- som et eksempel kanskje, men for hva det er verd i effektiv bedring av klima/miljø, har det dessverre ingen hensikt prisen tatt i betraktning.
Norges samlede biltrafikk (privat som nytte ) står for et CO2-utslipp til atmosfæren lik
0,3 PROMILLE av hva som ellers slippes ut her i verden. Så om vi stoppet all bil og busstrafikk i Norge 100% og bragte landet tilbake til “hest og kjerre”-stadiet, ville vårt bidrag knapt kunne måles. Og vi vile heller ikke ha særlig personlig nytte av det ettersom atmofæren jo beveger seg rundt kloden med jordrotasjonen. Det gjør også global forurensing.
Men on Norges bidrag likevel kunne gjøre situasjonen bitte litte grann bedre?
Jeg forsikrer deg at en hver bedring skapt gjennom norsk avhold øyeblikkelig ville bli nøytralisert av den enorme veksten som skjer pr industrialisering i Kina og India som begge har folketall godt i overkant av 1 milliard hver. Det er beregnet at disse landene i løpet av de neste 10 år vil opptil 15-doble sitt nåværende forbruk og fourensing vil følge i samme spor.
Klimaet har alltid vært i forandring på vår jord. Vi har hatt tropeklima og vi har hatt istid. EN syclus som går over millioner av år. Nå blir det tydeligvis varmere…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende