På slutten av 1980-tallet gjennomførte man i Norge et gigantisk vaksinasjonsprogram etter norske forhold:
Hele 180 000 barn ble invitert til å være med å teste ut en ny vaksine for meningokokk B (hjernehinnebetennelse).
I løpet av kort tid registrerte man at barn fikk uforklarlige sykdommer som lammelser og kramper. For noen ble livet totalt ødelagt, men Folkehelsa (som var initiativtager) nektet standhaftig for at vaksinen var årsaken. Man kunne til nød gå med på at symptomene skulle være “bivirkninger av selve sprøytestikket”.
De som ikke ga seg og som kjempet for erstatninger, fikk omsider etter mange års kamp en viss erstatning. Vaksinen ble aldri godkjent for bruk i Norge.
Isteden ble retten til slik vaksine overdratt til New Zealand for en sum av 8 millioner kroner. Og i New Zealand fikk over 1 million friske barn vaksinen.
Også her viste det seg at mange fikk samme type problemer som man hadde påvist i Norge, Og også her benektet myndigheter og leger for at det skyldtes vaksinen.
Er det ikke da påfallende at en mengde norske barn fikk kramper og permanente lammelser like etter slik vaksinasjon og at tilsvarende symptomer ble påvist hos barn på den andre siden av jordkloden etter at man hadde tatt i bruk den norske vaksinen?
Bortforklaringer virker svært hule og signaliserer at mange såkalt ansvarlige personer føler at det kan bli litt varmt i stolen de sitter i? Og at man er redd for at de før at erstatningssøksmål skal eskalere? Det å ødelegge et liv i startfasen har en ubehagelig tendens til å bli svinedyrt.
På Folkehelsa i Oslo sitter en dame ved navn Hanne Nøklebye. På spørsmål om hvorfor man ikke informerte New Zealandsk helsepersonell om påviste bivirkninger i Norge, svarer hun at de hadde registrert tilfellene, men hadde returnert dokumentene og bedt om ytterligere opplysninger, men at de aldri kom.
Det var temmelig åpenbart på hennes kroppsspråk at hun følte seg svært utilpass ved spørsmålene. Det forsto vi da hennes originalbrev ble skaffet til veie for der stod det ikke et ord om at man ønsket ytterligere opplysninger. Kun at man ikke trodde de påviste bivirkninger hadde noe med saken å kjøre.
Iflg. Nøklebye ble det altså ikke sendt noen direkte orientering til helsemyndighetene i New Zealand.
Da er det enda merkeligere at det i New Zealand sitter en dame som kan bekrefte at – ja, de var blitt informert
av nettopp Folkehelsa i Oslo om slike tilfeller.
Konfrontert med avsløringen i Oslo: At det faktisk aldri ble sendt slik informasjon fra Folkehelsa i Oslo, ble det mye bortforklaringer, stotring, stamming og diffust “tåkeprat”.


27 kommentarer In " SKANDALE I FOLKEHELSA "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
oktober 17th 2006 at 00:21
Vi kan håpe og tro det!
Det er skremmende at denne vaksinen er solgt til new zealand når den ikke hva godkjent her av staten legemiddelkontroll – meget skremmende! Igjen ser vi hvor små vi er i et system å hvor vanskelig det er å hevde hva som er rett og gale.
Tenker på alle barna på New Zealand som kunne vært spart for disse lidelsene når det allerede kunne dokumenteres.
Dette er helt – helt sykt og jeg er flau over at representater fra Norge kan gjøre slike ting for “penger” – Slike ting skal ikke forekomme med eller uten gevinst!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2006 at 00:24
# 1 Minimor
Og derfor er det bare rett og rimelig at vi nå undersøker hvem som sa/gjorde hva og at de får alvorlige konsekvenser der lov/forskrifter er brutt.
Blir det avdekket at noen i tillegg beriket seg på handelen, er det jo helt utilgivelig, men det vet vi foreløpig intet om.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2006 at 00:24
Ja, la oss virkelig håpe vi kan tro på det!
En bekjent var i sin ungdom med på et testprogram for en ny medisin. Hun fikk store problemer, som hun fortsatt sliter med. Men tro endelig ikke at hun fikk noen aksept for at problemene kunne ha noen som helst sammenheng med medikamentene hun ble gitt. Dermed har hun heller aldri fått noen erstatning. Det blir hevdet at papirene “er borte”.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2006 at 00:29
# 3 IngerJohanne
Hvorfor i all verden er jeg ikke forbauset?
Er det ikke påfallende da at man har alle andre former for ansettelsesavtaler, husleiekontrakter, forsikringsavtaler, regnskaper osv. men – akkurat denne ene saken er søkk vekk?
Jeg ville aldri involvere meg i et “frivillig program” med mindre jeg hadde kopier av alt hjemme. Og da særlig rammevilkårene for det programmet jeg hadde sagt meg villig til å delta i!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2006 at 00:37
Ikke sant! Man lærer så lenge man lever, og min venninne fikk virkelig lære “the hard way”!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2006 at 00:40
# 5 INger Johanne
Trist, men man er jo sin egen lykkes smed her i livet. Likevel trist at man ikke kan stole på at man får en ansvarlig behandling når man nå en gang stiller seg villig til å sdelta i slike prosjekter.
Etter hvert vil det jo være mange som kan forelle om slike klonsekvenser og resultatet er vel at man ikke vil få frivillige til slike prosjekter.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2006 at 00:46
Jeg hadde ikke hørt om dette før, og vil prøve å sette meg inn i det.
Men som et lite apropos, og litt utenfor tema:
I gamle dager, da alle fikk koppervaksine, var det faktisk noen som døde av hjernehinnebetennelse som en følge av koppervaksinen.
En slektning av meg døde av koppervaksine, så det har vært mange vaksiner som har hatt uheldige bivirkninger.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2006 at 00:49
Og det er også særdeles spennende, i og med at undertegnede sjøl var med som prøvekanin, at det i senere tid også er oppdaga senvirkende ettervirkninger etter forsøket. Om jeg nå husker riktig og kobler rett.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2006 at 00:52
# 7 Starlett
Det har nok alltid vært uheldige bivirkninger, til og med dødsfall, ved forskjellige vaksiner. Heri inngår diverse allergiske reaksjoner, men i dette tilfellet skulle det dreie seg om en “trygg vaksine” og dertil var jo antallet bivirkninger høyere enn normalt. Vaksinen ble f.eks. ikke godkjent for bruk i Norge. Bør man da selge den til New Zealand?
Er new-zealandske barn mindre verd enn norske?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2006 at 00:54
# 8 Runart
Jeg ventet bare på det! Med 180 000 vaksinerte burde jo en og annen ha blitt så syk at de har blitt “blogg-avhengige”?
Fortell, Runart. Har du merket noen form for bivirkninger?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2006 at 01:00
Det merkelige er også at en kan sette i gang slike storstilte vaksinasjonsprosjekt som dette uten de nødvendige phase-3 klinikkforsøk, dette er helt klart eksperimentell bahandling på hundrestusener av barn som ikke skulle ha blitt utført på denne måten da sikkerhet og effektivitet ikke er nødvendig dokumentert på forhånd.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2006 at 01:05
# 11 Oilman
Enig. Og jeg håper at den granskningen som nå kommer vil gi oss rett.
Eller vil ansvarlige myndigheter enda en gang forsøke å feie problematikken under teppet?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2006 at 01:32
#10, Argus:
Ikke anna enn at jeg ikke kommer meg videre.
Ikke anna enn at jeg ikke kommer meg videre.
Ikke anna enn at jeg ikke kommer meg videre.
Ikke anna enn at jeg ikke kommer meg videre…
Skal vi ringe hvem det nå er som er helseminister for tida?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2006 at 01:44
# 13 runart
Sylvia Brustad, men hun har vel neppe hatt med saken å gjøre? Husker ikke hvem det var som var helseminister 88-90, men der er en persion du bør snakke med.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2006 at 03:51
Jeg er av de få i dette landet som er imot mesteparten av vaksinenen som gis barn i Norge. Det er på tide folk slutter å tro blindt på hva myndighetene forteller oss om helse og vaksiner og begynner å ta innover oss litt kritisk informasjon i tillegg. Ikke minst ha i bakhodet at legemiddelindustrien tjener grovt – ubeskrivelig grovt på menneskers sykdom og frykt for sykdom.
Selv ble jeg BCG vaksinert i 6.klasse og ble så syk av den at de trodde jeg hadde fått tuberkoluse. Hvorfor stoppet de dette programmet som var obligatorisk?
Mine barn er ikke vaksinerte og jeg har fått det som tenkes kan av moralprekener, spott og beskjed om hvor uansvarlig jeg er. Jeg kaster uansvarlighetsstemplet tilbake til alle de som overhodet ikke leser mer rundt vaksinering og blindt tror på de offisielle forklaringene.
Om dagens pneumokokkvaksine
http://www.fritthelse...&type=2
Lovsang for vaksiner:
http://www.helsenytt….
Fra Helsenytt for alle: – Er det noen barn som ikke skal ha disse vaksinene?
- Hvis barnet har immunsvikt, skal det ikke ha vaksine mot meslinger, røde hunder eller kusma. Det skal heller ikke ha BCG-vaksinen. Og dersom barnet har uklare nevrologiske symptomer, kan det være aktuelt å vente med å vaksinere seg til sykdommen er avklart, avslutter Hanne Nøkleby.
–
National Vaccine Information Center:
http://www.909shot.co...
Fra boken jeg referer til og synspunkter fra naturmedisinere:
http://www.naturmedis...
Hjemmesiden til Vaksineopplyste Foreldre i Norge:
http://www.vof.no
Hvorfor tror vi så sterkt på vaksiner:
http://www.fritthelse...&type=2
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2006 at 07:18
Vi kan vel tro at dn kke brukes. Men saken har flere betenkelige sider. Den første er jo de barna som faktisk ble rammet av bivirkninger. Den andre siden går jo på norsk troverdighet: Selger vi medisiner, skal mottaker kunne stole på at det er medisiner som holder mål, og i alle fall være trygge på å bli varslet dersom noe går galt. Både moralsk og økonomisk må man kunne stole på leverandøren i slike saker. Og her er det for mye tåke til at kunden kunne gjøre akkurat det
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2006 at 08:19
forferdelige greier! useriøst og uansvarlig!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2006 at 12:24
# 15 Sandri
Heisann. Hyggelig at nettopp du stakk innom igjen.
La meg først si at jeg generelt bekjenner meg til prinsippet om vaksiner. Det å stimulere kroppen til å produsere antistoffer mot en sykdom redder liv. Det dør langt færre av slkike sykdommer idag en forut for introduksjon av vaksinsasjonsprogrammer.
Uansett vaksine, tror jeg alltid vi vil se at noen blir syke. At kroppens produksjon av antistoffer faktisk svikter og at sykdommen isteden slår ut i full blomst.
BCG-vaksinen ble jo obligatorisk gitt alle i sin tid. Jeg har selvsagt også fått den selv.
Grunnen til at prosjektet ble stoppet var jo at man anså tuberkulose som utryddet i Norge.
Nå importerer vi sykdommen via asylanter som bringer smitten til Norge og – selv om størstedelen av befolkningen er immun (grunnet BCG-vaksinering) er det nå en økende del v befolkningen i Nrge som ikke har slik beskyttelse. Derfor kan vi på et eller annet tidspunkt få et nytt utbrudd i Norge.
Jeg fant lite om pneumokokkvaksiner på den linken du ga meg. Mye annet interessant, men ikke akkurat det. Kanskje har jeg oversett noe?
Et sitat fra Hanne Nøkleby tillegger jeg dessverre liten vekt etter avdekking av omtalte skandale. Kanskje her hun rett og kanskje passer det henne å uttrykke seg slik. Hun har ikke lenger min tillit etter å ha blitt avslørt som en løgner.
Jeg synes det er ille at 1 million barn i New Zealand er blitt vaksinert med en vaksine vi har i Norge ikke ville godkjenne!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2006 at 12:29
# 16 Genese
Hanne Nøklebye hevdet på TV at hun hadde overlatt informasjonspikten til produsenten av vaksinen, men det holder ikke. Det er selger (Folkehelsa i Norge) som har opplysningsplikt.
Det blir nesten som om jeg skulle selge en defekt Ford til en godtroende nordmann og overlate informasjonsplikten til Ford i USA.
Forøvrig avslørte jo den samme Hanne Nøklebye seg som notorisk løgner i det sdamme programmet. Hun har ikke lenger min tillit og dermed heller ikke Folkehelsa.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2006 at 12:38
# 17 Sizz
Ja, det kan virke slik. Forhåpentligvis vil en gransking avdekke hva sosm egentlig ble gjort eller ikke gjort.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2006 at 13:34
#18 Argus
Tror de linkene ble litt ødelagt i kommentaren. Prøv denne eller søk på vaksine på den siden:
http://www.fritthelse...
Jeg er ikke ute etter å stoppe folk fra å vaksinere for å understreke det, men jeg er for at folk skaffer seg opplysning før de foretar et valg og ikke bare blindt godtar hva vi blir fortalt. Det gjøres nå omfattende forskning rundt vaksinasjoner som man mener har sammenheng med bla annet ME og MS. Det er flere og flere som utvikler mystiske nevrologiske lidelser noen forskere tror kan – KAN ha sammenheng med diverse vaksinering og vaksinasjonskader.Det er feks mistenkelig mange i samme aldersgruppe som har ME og har tatt en bestemt type poliovaksine mener jeg.
Videre har tuberkulose aldri vært utryddet i Norge og det er en type her som er resistent mot det meste av behandling.
Min yngste hadde kusma ifjor. Legevakta konstaterte det og fastlegen tok blodprøver etterpå. Hun fikk kun sett bilder av barnet mens hun var syk. Utbrudd skal meldes fra om, men fastlegen vegret seg og mente det var usikkert om dette hadde vært kusma likevel. Hvorfor hun vegret seg skal gudene vite, men jeg tenkte mitt om hun ikke meldte fra. Hvorfor dysse ned?
Jeg spurte henne – som lege tross alt om ikke visse sykdommer dør ut av seg selv. Jo, det gjør de sa hun, og nye dukker opp. Vasineres en sykdom bort – dukker det likevel opp nye påsto hun.
Vi som har lest litt motsigende litteratur og forskning rundt vaksiner tror jo at hygiene, kosthold og generelt bedre levekår alene har “utryddet” og ville ha utryddet mange barnesykdommer blant annet. I dag skal ikke barn få lov å være syke overhodet og sammenhengen der med foreldre som blir borte fra jobb over tid – ser jeg ikke bort fra. Når skal immunforsvaret til ungene våre få styrket seg skikkelig? De få som har blitt skadet og dødd av feks kusma, forsvarer ikke vaksinasjonen av dette. Folk tror vi som ikek vaksinerer skor oss på andres vaksinasjon. Det er jo noe forbanna vås for vi ønsker ungene skal få visse barnesykdommer, nettopp for å styrke immunforsvaret.
—
Jeg synes det er ille at 1 million barn i New Zealand er blitt vaksinert med en vaksine vi har i Norge ikke ville godkjenne!
—
—
Hele 180 000 barn ble invitert til å være med å teste ut en ny vaksine for meningokokk B (hjernehinnebetennelse).
—
Er det ikke minst like tragisk at norske barn ble brukt som prøvekaniner først da? 180 000 barn er brukt til å teste ut en vaksine Norge ikke vil godkjenne. Det sier vel sitt om hva myndighetene våre er i stand til og villige til kanskje?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2006 at 13:47
# 21 Sandri
Du sier:
“Videre har tuberkulose aldri vært utryddet i Norge og det er en type her som er resistent mot det meste av behandling. ”
Den var faktisk utryddet! Det var derfor man stoppet vaskinasjonene. Fordi det ikke hadde nikne hensikt.
Den resistente typen du refererer til er blit “importert” i ettertid og har oppstått som følge av langvarig behandling med antibiotica hos enkelte personer som så likevel er blitt smittet.
Det er selvsagt også tragisk at 180 000 norske barn er i utsatt posisjon etter slik vaksine, men ikke misforstå:
Da trodde man jo at man gp ungene en adekvat beskyttelse mot Meningokokk B- infeksjon og kanskje gjorde man faktisk det også. Men så var det alstå for mange som ble syke med bivirkninger.
Da man solgte vaksinen til New Zealand, visste man om disse bivirkningene.(Og det gjorde man ikke i Norge)
Derfor synes jeg det er dobbelt tragisk!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2006 at 13:56
#12 Argus37
Jeg ser at Jan Bøhler (Ap) i Helse- og omsorgskomiteen har engasjert seg nå i saken og vil adressere Sylvia Brustad på emnet, dette er bra – Bøhler er flink med slike saker og han gir seg ikke så lett. Jeg anbefaler mennesker som har vert negativt involvert i disse eksperimentene om å kontakte ham på Stortinget for å gi sin versjon til ham.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2006 at 14:00
# 23 Oilman
Ja, jeg er kjent med dette. Riktignok er Sylvia Brustad som helseminister den person man skal kontakte, men hun hadde jo lite eller intet med dette å gjøre på den tid det var aktuelt.
Og det er vel den/de personene man må røyke ut?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2006 at 14:05
#9 Kommentar fra ARGUS37:
Argus.
Nei, selvfølgelig mener jeg det er galt å selge farlig vaksine til New Zealand.
Jeg var bare litt innom samme sporet som Sandri (men kan ikke alt som hun kan,) og ville si at i tllegg til DENNE vaksinen er det også annen vaksine som har hatt svært uheldige virkninger på mange, slik at vaksiner generelt kan (KAN) være et tveegget sverd.
Det var faktisk ganske mange som døde av hjrenehinnebetennelse som følge av koppervaksine, og jeg kom på akkurat dette fordi den vaksinen du skriver om, skulle jo være mot den sykdommen som mange har dødd av pga en ANNEN vaksine.
Mine foreldre valgte å ikke vaksinere oss barna mot kopper, nettopp pga disse dødsfallene, og jeg fikk ikke koppervaksine før jeg MÅTTE, fordi jeg skulle reise til et annet land.
Mine barn har heller ikke fått vaksine mot meslinger og RødeHunder, eller andre barnesykdommer.
Men Argus, jeg tror ikke at tuberkulose er utryddet!
Selv om det ikke er noen epidemier lenger.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2006 at 14:08
#23 Kommentar fra Oilman:
Enig med deg.
Jan Bøhler er en bra mann til jobben.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2006 at 14:13
# 25 Starlett
Jeg bør kansje presisere: Utryddet i NORGE!
Turberkulose har selvsagt alltid vært påvist i andre land. Og derfor ser vi nå enkelte tilfeller av sykdommen i Norge igjen,
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende