Neida, det er ikke gjort sensasjonelle funn hverken her eller der, men – det skyldes kanskje at grunneiere som snubler over oldsakfunn, gjenstander fra gammel tid e.a., mange ganger unnlater å melde fra om slike funn.
Hvorfor? Er de rett og slett ikke interessert i historie og/eller arkeologi?
Nei, ikke nødvendigvis. Men,- dersom de velgere å melde fra om slike funn, kan store deler av vedkommenede einedom bli båndlagt og underlagt streng kontroll med hva og hvorledes man øsnker å benytte den i fremtiden. I alle fall frem til man gjennom nitide undersøkelser og graving har konstatert hvorvidt stedet bør bli et "utgravingsprosjekt".
Og så er det faktisk slik at det er vedkommende grunneier som må bære kostnadene ved en slik utgraving!!!
Da skjønner jeg at en og annen grunneier faktisk gjør sitt beste til å grave over i et håp om at det aldri vil bli gjort oldsaksfunn på hans/hennes eiendom.
Det er da ingen fornuft i at en grunneier skal bære store ekstra kostnader fordi en eller annen konsulent innen kulturdepartementet mistenker at noe kan være å finne…?


19 kommentarer In " ARKEOLOGISK SKATT "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
oktober 29th 2006 at 18:37
Enkelte grunneiere graver opp, for så grave ned ting de har funnet.. Grunnen er at hvis de forteller om funn, får de ikke grave i sin egen grunn, og de får heller ikke pløye jordene..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 29th 2006 at 18:39
Man får jo kanskje bildet sitt i avisen da. Dersom man finner en 2000 år gammel tekopp, mener jeg…
Det er vel kanskje nok for mange? Selv om de må gi opp eiendommen sin, så er det jo for “the greater good”. Er du ikke enig Argus? Fortidens skatter er jo viktigere enn nåtidens, for meg virker det iallefall slik.
Tommy.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 29th 2006 at 19:57
# 2 Tommy
Jeg aner en lett ironisk undertone her og føler vel at vi nok er enige.
Nå skal det visst fremmes et forslag om at det offentlige skal betale slike utgravninger selv (om vedtatt), men – så er det dette med kapasitet.
Hvis grunneiere berøves i å utnytte sin eiendom i næringshenseende i 2-3 år mens han venter på utgraving (hvilket vel blir et budsjettspørsmål), hvem betaler da en erstening for tapt næringsinntekt?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 29th 2006 at 19:59
# 1 Eyota
Presis hva jeg angriper her. Og kjøper du en gård og i den forbindelse har tatt opp et lån på 2-3 millioner, så er man avhengig av en viss næringsintekt.
Så hvem garanterer for gården og hvem er beredt til å erstatte tapt næringsinntekt i ventetiden?
Jeg skjønner veldig godt de som “spar over”!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 29th 2006 at 20:00
Ja, jeg er enig med deg. Men er dette et stort problem i Norge da? Skjer det ofte?
Tommy.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 29th 2006 at 20:11
# 5 Tommy
Det vet jeg ikke. Sannsynligvis burde det skje langt oftere enn det gjør, men av hensyn til konsekvenser som utløses ved slike funn, tror jeg mange betakker seg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 29th 2006 at 20:20
Ja, det er vel kanskje slik.. Det burde egentlig komme plass en bedre ordning som kommer både grunneierne og de argeologiske gjenstandene til gode. Men det er kanskje vanskelig å få på plass.
Tommy.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 29th 2006 at 20:26
# 7 TOmmy
Det er vel det de prøver nå, men – det er jo ikke nok at Staten sier seg villig til å betale for selve utgravingen. Her ødelegger man jordbruksjord, båndlegger den for lkanbg tid og – kansje må man vente i flere år før man har kapasitet tikl å se på saken.
Da er det snakk om erstatning for tapt inntekt, men så vidt jeg skjønner har ikke denne problemstillingen vært oppe til debatt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 29th 2006 at 20:31
Hehe, rart at det å avdekke deler av den norske kulturarven faktisk straffer seg, og at mange derfor velger å holde tett om det og late som ingenting. Da skjønner de fleste at det er noe som skurrer…
Tommy.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 29th 2006 at 22:09
# 9 Tommy
Ja, og det er sannelig på tide!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 29th 2006 at 22:51
heisann sveisann gamle sliter!
har ikke noe vettugt å komme med til innlegget ditt, men tenkte bare å svippe innom nå når jeg endelig har aktivert bloggen igjen…
Tatt massevis av bilder siden sist, og venter bare på at jeg skal få ut fingern og kjøpe meg en mac, så jeg får lagt ut noen til allmenn nedrakking:P Skrevet et lite mer eller mindre interessangt innlegg, på bloggen, så stikk innom om du føler for det! vet ikke når jeg får fulgt opp neste gang, men føl deg fri til å legge igjen en kommentar…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 29th 2006 at 23:23
Ja, dette er ille. Jeg kjenner historier om grunneiere som er raske med å grave ned igjen det de måtte finne, pga alt som følger med et funn.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 30th 2006 at 09:46
Det har du rett i vennen, stor klemi dagen !!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 30th 2006 at 10:24
Det er jo helt latterlig – at privatpersoner skal bære kostnadene og ulempene når de er så pliktoppfyllende å melde fra om funn av kulturminner.
Disse reglene medfører at deler av kulturarv forblir skjult.
Som VG pleier å si det: “HEIA NORGE”…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 30th 2006 at 11:27
# 14 Miss Tella
Ja, velkommen i klubben! Så idiotisk er regelverket, men – jeg stiller jo spørsmål ved tenke-evnen til de som faktisk har innført/vedtatt slikt regelverk?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 30th 2006 at 11:28
# 13 Ann Helen
God morgen på deg. Syntes bare jeg måtte nevne det. Så finner du noe rart – hold kjeft!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 30th 2006 at 11:29
# 12 Genese
Kan du begripoe hvordan man i sin tid har fått innført/vedtatt slike bestemmelser?
Må ikke alle lover godkjennes av Stortinget?
Det må da ha vært oppe til debatt?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 30th 2006 at 11:33
# 11 Dieset
jeg har lurt på hvor det ble av deg. Nytt kamera og alt mulig og så ingen bilder ….
Har tilskrevet det stor fotointeresse. At du rett og slett ikke har hatt tid til å legge ut bilder, (men det har jeg gjort) oig selvsagt skal jeg stikke innom.
Det er etter hvert blitt mange som dyrker hobbien her og mange er interesert i å se bildene dine.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 30th 2006 at 11:54
# 15 Tenke-evnen til de som har lagt slikt regelverk, eller kanskje mangel på sådan??
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende