Kristin Halvorsen skal iflg. nyhetene ha planer om å fremsette et forslag om at det skal innrømmes skattefrihet for "innendørs prostitusjon"!
Det forlyser at kvinner tvinges til å prostituere seg for å betale en skjønnsmessig ilignet restskatt på – prostitusjon!
I slik sammenheng makter jeg ikke å se særlig forskjell på "innendørs" eller "utendørs" prostitusjon.
Jeg kjøper heller ikke uten videre argumentet om at myndighetene ved sin skjønnsmessige skattlegging av prostituerte, tvinger dem til fortsatt prostitusjon.
Det er slik for alle yrkesgrupper her i landet at man må jobbe ekstra for å tjene penger til å dekke en ilagt restskatt. Og da er det vel naturlig at man fortsetter å bedrive samme type virksomhet som den som i utganspunktet la grunnlag for ekstra beskatning?
Hvis det er slik at denne form for virksomhet ikke er "akseptabel" innenfor den finere del av folket, så bør den jo forbys? Og så må det sosiale sikkerhetsnettet i samfunnet bygges på slik måte at folk ikke behøver å prostituere seg. Og likevel,- uansett sikkerhetsnett, tror jeg noen vil velge å gjøre nettopp dette fordi man finner arbeidsformen bekvem. Man er sin egen "arbeidsgiver" og tjener 10 ganger så mye som sine medsøstre.
Egentlig er jo dette en rettferdig ordning all den tid det er høyst tidsbegrenset hvor lenge man har et utseende som garanterer en inntekt, men – her er det rent skattetekniske spørsmål som reises.
Burde man f.eks. si at de som velger å livnære seg som prostituerte på forhånd vet hva samfunnet vil innkreve i skatt og forholde seg til dette? Da kunne man i det minste ikke hevde at "restskatt" kom som en stor overraskelse, men – det er jo ikke dermed sagt at man hadde penger til å betale den…?
Hva mener du? Er det riktig at en yrkesgruppe, legitim eller ikke, skal innrømmes skattefritak? Burde prostitusjonen bringes under kontroll i dertil egnede centra med ansvarlig legetjeneste og regnskapsplikt?
Hva da med de som likevel velger å drive virksomhet på siden av det organiserte?


24 kommentarer In " SKATTEFRI PROSTITUSJON? "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
oktober 30th 2006 at 13:34
Dette blir for dumt. Litt som med momsen – “skal De spiste her, eller ta med?”
Men la meg forstå dette rett; det er fremdeles ikke lov å kjøpe sex i Norge, ei heller drive hallikvirksomhet. Men det er lov å selge sex. Og det åpnes nå for at staten skal få drive “hallikvirksomhet” på den sex som selges innendørs??? At staten skal profitere på en kvinnes tragedie – for prostitusjon er en kvinnes tragedie… Og hva medfører denne skatten…om hun da ikke må selge mer sex??
Hurra for Kristin..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 30th 2006 at 15:25
# 1 Miss Tella
Vel, hvis man altså har kvinnens situasjon for øye, nedverdigelsen ved å bli tvunget til prostitusjon, så må man etter mitt syn forby det. Ikke bare kjøperen, men også yteren.
Så blir det et spørsmål hva slags sikkerhetsnett man skal ha for de som ikke greier å livnære seg på annen måte.
En innført skattefrihet skal altså gjøre at de ikke behøver å jobbe så mye for å betale en ilagt ekstra skatt etter skjønnsligning? Jeg går da ut fra at selve skjønnsligningen også blir borte? At skatteplikten for inntekt ved prostitusjon bortfaller?
Vil ikke det kunne virke dobbelt fristende? For det er jo et faktum at de som jobber innenfor dette segmentet kan tjene rundt
kr 20 000 pr uke. Det har også tidligere vært skattefritt (ukontrollerbar inntekt), men etter at ligningskontoret begynte å skjønnsligne så sier man nå at det fører til press på den prostituerte (som må jobbe mer) mens andre faktisk betaler restskatten av sitt overskudd.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 30th 2006 at 15:55
# 2
Kjøp og slag av sex burde vært forbudt, og regulært av svert tett oppfølging fra politet spesielt i lys av et voksende trafficing problem. Men i lys av at dette ikke ser ut til å skje i nær fremtid…det er for dumt å skattlegge en næring der en i prinsippet ikke har lovlige kunder… om du skjønner… En peker finger med en hånd og sier det der får du ikke lov til, mens en med den andre hånden står å krever en andel av inntekten…
På den annen side, om disse pengene kan øremerkes tiltak for å føre den prostituerte ut i samfunnet, i “aksepterte” arbeidssitasjoner, til tiltak, og forebygging,etc…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 30th 2006 at 16:00
# 3 Miss Tella
Det er klart at politiet kunne slå ned på dette ved utstrakt patruljering i strøket både via sivile biler (fordekt som mulige kunder) og fotpatruljer i sivil, men – det vile jo føre til at miljøet gikk “under jorden” og at man fikk et “call-girl”-miljø eller de som drev en selektriv virksomhet fra egne leiligheter.
Men hva mener du om selve tiltaket? Å gi skattefrihet for en næring som i utgangspunktet er uønsekt og erklært illegitim?
Det hører med at Kristin Halvorsen skal ha blitt rådet av en som selv driver slik næring!
Det kan oppfattes som “bukken og havresekken”?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 30th 2006 at 16:32
Ja, la de betale skatt – og la de beregne utgående mva på sine tjenester
Slik blir det klingende mynt i statskassen..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 30th 2006 at 16:45
# 5 LilleVanilje
Ja, det gjør det. Samtidig trer på en måte Staten inn i en “hallik-rolle” og tjener penger på noe de selv anser skal være forbudt?
Og så er det altså nå vår finsnsminister som vurderer å fremlegge et forslag om skattefrihet for slik inntekt?
Her bør man vel gjøre et valg? Alt annet er jo “Ole-Brum-politikk”.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 30th 2006 at 16:54
Kanskje en bedre idè å gi hjelpepleiere skattefritak?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 30th 2006 at 16:56
Kristin Halvorsen blir mer og mer stokk dum, etter min mening, og hun ser ikke konsekvensene av det hun gjør… det er både korttenkt og lavpannet, sorry… SV suger
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 30th 2006 at 17:00
# 7/8 Maria Maria Oslo
Nå har hun visst ikke fremsatt forslaget ennå da, men så får vi vel se hva hennes rådgivere sier…?
For konsekvensen er jo at også andre yrkesgrupper som får restskatt vil kreve lignende ordninger?
Snart skjønnsligner vel samfunnet notoriske innbruddstjuver og/eller biltjuver og gir dem skattefradrag på toppen.
Så hvorfor skal man da skjønnsligne?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 30th 2006 at 17:44
Jeg “smiler” Å så lurer jeg på hvordan hun har tenkt å få det i kraft! ja passe på om dem gjør det inne eller ute.
Dette er like dumt så om jeg går for å kjøpe meg en kopp kaffe …blir billigere om jeg tar den med meg og dyrere om jeg skal sitte der…. av og til kommer det noe “duste” forslag!
Ellers så har “studenten” sneket seg ut med fotoapparat i dag….Ronja må jo ha luft! Sender en mail til deg…med noe rart!
God kveld!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 30th 2006 at 22:08
# 10 Minimor
Takk for bilder. Har kommnetert i retur mail
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 30th 2006 at 23:22
Hei
hvor er dem? Kan ikke se noe inne på mailen!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 31st 2006 at 01:02
# 12 Minimor
DU har muligens misforstått? Jeg har ikke sendt noe tilbake. Jeg spurte om du var interessert i å se hva jeg hadde gjort. (Og det gjelder jo bare 2 av bildene)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 31st 2006 at 01:23
#1
Når ble det forbudt å kjøpe sex i Norge.
Men jeg mener at om det skal forbys må man forby både kjøp og salg.
————–
Det
er jo et paradoks om man skal unndra innendørs salg av sex skatteplikten.
Vil det da si at man skal løpe etter de gateprostituerte og kreve bilag på sex-salg?
Da hadde det i såfall vært mer logisk å legalisere innendørs virksomhet – og få det i kontrollerte former, som f.eks et bordell – for så å KREVE skatt. Men jeg er ikke sikker på om jeg er så for det heller.
For meg virker det nesten som forslaget om skattefrihetpå sex-salg Skal gjøre det mer attraktivt å drive med prostitusjon innendørs, for på den måten få de prostituerte bort fra gatene.
Siden det tydeligvis ikke er bred enighet om å foby kjøp av sex, blir et slikt forslag nærmest som et “forbud/light-forslag”.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 31st 2006 at 02:26
# 14 Zardo
Det har faktisk vært forbudt å kjøpe sex en stund, men – det er altså ikke forbudt å “selge” sex! En utrolig inkonsekvens. Er prostitusjon forbudt i Norge, så burde det være helt åpenbart at det burde være forbudt både å selge og å kjøpe, men det er det altså ikke.
Jeg vet ikke om jeg ville legge for mye vekt på dette men “innendørs” eller “utendørs”. Det kan være en uheldig formulering. (Men det var det det sto)
Min påstand om skattefritak for en yrkesgruppe som tjener opp mot kr 100 000 pr mnd er et gedigent feilsignal når man på andre områder går hardt ut etter “svart arbeid”.
Jeg kan aldri tenke meg at dette forslaget (om fremsatt) vil vinne flertall, men bare tanken er for meg uhyrlig. Og den kommer altså fra landets finansminister etter å ha intervjuet en prostituert.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 31st 2006 at 02:38
#15
Jeg kan heller ikke tenke meg at et slikt forslag vil vinne flertall.
Men jeg mener da at det ikke er så lenge siden at det var en diskusjon om kjøp av seksuelle tjenester skulle forbys – slik som i Sverige.
Er det slik at dette nå har blitt vedtatt?
I såfall har det gått meg hus forbi.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 31st 2006 at 10:23
God dag!
Om du tar dei tid til det blir jeg jo glad
Klart bare om du har tid!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 31st 2006 at 10:39
# 16 Zardo
Er ikke 100% sikker, men mener at det nå er forbudt å kjøpe, men altså ikke å selge.
En annen idiotisk lovparagraf på linje meg hjemmebrenningsapparater som det er lov å kjøpe, men ikke å bruke.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 31st 2006 at 12:33
Det er lov å selge sex, og horekunder er (enda) ikke kriminalisert. Skal staten tjene penger på prostitusjon?
Det er ikke prostitusjonshandelen som er ulovlig, det er den svarte økonomien. Likevel kan man betale inntil 1000 kroner uten å innberette det. Dette gjør at en hore ikke kan ha faste kunder
En hore kunne sikkert registrert firma, betalt skatt av innberettet inntekt?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 31st 2006 at 12:35
# 19 Arthur Park
Utvilsomt, men – tror du noen er interessert i å betale 500 000 pr år i skatt så lenge de ikke behøver?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 31st 2006 at 13:57
#20 Argus: Hvis man tenker kortsiktig, så frister det sikkert å putte pengene rett i lomma, leve nå. Så blir en hore rynkete og gammel, mye raskere enn andre (pensjonert eller ikke-attraktiv ved rundt 40?)
Da kan det jo være en fordel å ha betalt skatt, trygdeavgift… Da slipper man den store overgangen fra nok penger til konstant blakk.
På den annen side, man kan sikkert betale inn til privat pensjonsordning, investere noe av pengene man har tjent i eiendom osv. (Hvis det ikke går til halliker og dop, da…)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 31st 2006 at 15:51
# 21 Arthur Park
Jeg tror det er litt som idrettsstjerner. De tjener fett i sin “aktive periode” og finner andre løsninger senere.
Satt på spissen- om man har 5-6 år med skattefri millioninntekt så trenger man ikke nødvendigvis så veldig mye avsatt i pensjoner?
Og så er det jo noen som avslutter ved å flytte litt på seg og siden finner seg en uvitende ektemann?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 31st 2006 at 16:24
Jeg mener nå i alle fall at prostitusjon burde være forbudt. Både kjøp og salg.
Det skulle vært tatt bilder av alle de som kjøper sex og publisert de bildene offentlig, pluss at de hadde fått en klekkelig bot av politiet. Kanskje det ville blitt slutt på kjøp av sex.
Jeg hadde i alle fall digget det *ler onskapsfullt*
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 31st 2006 at 17:00
# 23 Canis_Familiaris
Ja,- både kjøp og salg. Forbudt!!!
Og under begrepet “likhet for loven” bør det jo evt. tas bilder av begge?
Noe sier meg at det siste ikke ville bli så populært hos noen av partene?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende