Jeg tror de fleste vil være enige i at en internasjonal idrettskonkurranse avholdes for å vise hvem som er best i vedkommende øvelse der og da, og ikke hvilke leger eller hjelpeapparater som besitter de beste dopingpreparatene?
Og derfor tror jeg langt de fleste som sier seg interessert i idrett, og som faktisk utgjør det økonomiske grunnlag for i det hele tatt å bedrive idrett på topp-plan, ønsker seg en “ren” idrett hvor kun det sportslige teller.
Men så kommer mistanken krypende. Plutselig er enkelte idrettsutøvere laaangt bedre enn sine nærmeste konkurrenter og det til tross for at resultater har vært nærmest jevngode over lang tid. Eller utøvere, som tidligere er tatt og straffet for doping, og som har sonet sin straff/karantene, viser plutselig resultater som er langt bedre enn før.
Av og til finner man sprøyter, plastposer med blodpreparater, mystisk emballasje gjenglemt på hotellrom eller gjemt i søplekasser og mistanken spres også mot de som har rent mel i posen. Hvem har dopet seg? Har noen greid å unnslippe de tradisjonelle kontrollene fordi man så inderlig godt kjenner til hvordan og på hvilke premisser slike prøver tas?
Kanskje burde det være slik at alle, – absolutt alle, som deltar på et landslag, uansett idrett, skal ha en såkalt “startlisens”. Og en betingelse for at man skal få en slik, er at man minst 14 dager forut for en sesong avgir både blodprøve og DNA-prøve som deretter lagres hos IOC.
Fortsatt tas det tester av alle de som når opp på premiepallen i hver enkelt øvelse, men det bør også tas høyst irregulære tester av minst 15 av de øvrige utøvere i hver øvelse – helt tilfeldig!
Avdekkes doping hos en deltaker, og forutsatt at også B-prøven er positiv, vil utøver miste sin plassering, sin pokal og sine poeng og bli satt i karantene i minimum
2 år. Vedkommende land bør i tillegg nektes å stille løpere resten av sesongen innenfor vedkommende idrettsgren (fordi det er det samme støtteapparatet som ligger bak alle utøvere innen grenen og fordi det er det samme særforbundet som styrer virksomheten)
I tillegg gjøres alle testresultater offentlig slik at hel verden vet hvilke idrettsutøvere og hvilke land som ikke greier å konkurrere på vanlige idrettslige premisser. Kanskje kan vi få det litt bedre etter hvert?


6 kommentarer In " DOP-MISTANKER I IDRETTEN "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
november 30th 2006 at 09:15
Er slik det er blitt Argus. De som doper seg smartest vinner.
Lenge siden jeg sluttet med å følge med på sport, samma dritten over hele fjøla jo! Gang på gang står idrettsutøvere frem i media og hevder at DE i hvertfall ikke doper seg og forlanger å bli trodd på det. Bare for noen måneder senere å bli nestemann som gikk i dopingkontrollfella.
Nesten patestisk å da se de samme utøverne sitte å sutre og forsøke å bortforklare situasjonen.
Organisert idrett? Bah… FOR mye penger involvert at de klarer å levere de resultatene sponsorene “krever”.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2006 at 11:35
# 1 Zandile
Ja,- jeg sitter vel med mye av de samme tankene. Og det irriterer meg storligen for – dersom det nå er slik at man er nødt til å dope seg for å levere resultater så er man for det første ikke god nok i den idretten man bedriver og – man lar nasjonale hensyn går foran egen helse.
Ut fra et slikt syn mister også jeg interessen for å følge med på idrett. Og antagelig mange med meg?
Og når publikums interesse faller bort, synker også tilskuerantall samtidig som spoinsorer trekker seg og media vil bruke pengene sine på å kjøpe annen form for underholdning.
Snakk om å “sage av den greina man sitter på”!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2006 at 14:11
Likte særlig det du skrev om prøver i fokant. Da har vi basisverdier, og unngår diskusjonen om hva som er normalt.
Ellers bør vi kanskje ikke snakke om karantene, men utestengelse. For den som ikke vil hevde seg på ærlig vis bør vite at det er en betydelig risiko knyttet til juks. Og hver enkelt nasjon bør vite dette.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2006 at 15:03
# 3
He Genese
Ja, det var noe slikt jeg tenkte. Når den enkelte utøver VET at de er registert slike basisverdier i systemet, blir nok fristelsen til å jukse en del mindre.
Og hvis et lands prestisje henger i balansen dersom bare èn utøver blir avslørt innen den enkelte gren, så tror jeg vel kanskje de vil stille på dopkontrollørenes side?
Det må jo være forsmedelig å bli fratatt muligheten til å høste ære og berømmelse bare fordi en enkelt utøver har dopet seg?
Når jeg sier “karantene” og ikke livslang utestengelse, så er det fordi vi har hatt en del grensetilfeller som går på ingredisener i kosttilskudd og annet som den enkelte utøver faktisk ikke har vært oppmerksom på. Det har også vært side-effekter av astma.medisiner o.a. som er foresrkevet av lege, men som altså har vist seg å være på tvers av gjeldende regelverk. Og derfor bør det gis en mulighet til å komme tilbake dersom avgjørelser fattes på et noe tvilsomt grunnlag.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 1st 2006 at 16:13
Doping er no dritt! Det irriterer meg grenseløst, men heldigvis tror jeg så absolutt de norske er reine! Finnen som knuste Marit Bjørgen med 44 sekunder på en 10 km derimot….?
Ja, nå begynner jeg å mistenke jeg også. Det har bare blitt slik. Dopingmistanken henger over de fleste idretter!
Ha en god helg, Argus!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 1st 2006 at 18:49
# 5 Vigi
Ja, jeg la merke til det. Og akkurat hun har veø vært i søkelyset før? Men så sa jo Bjørgen at hun følte seg “dau” i kroppen så da får vi vel vente og se?
Men jeg tror det er på tide at d’høye herrer innen idrett nå finner frem til effektive retningsliner, lover og regler som gjør dette nærmest umulig. For hvis dette får fortsette så er idrett på topplan nærmest “død” og uten interesse.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende