Tidligere, under “den kalde krigen”, sendte man i Sovjetsamveldet (som det da het) opposisjonelle til fangeleire på tundraen i Sibir. Og det var ofte det siste man hørte til dem. I dag benytter man andre og langt mer effektive metoder. Man eliminerer dem ganske enkelt. Som rotter med rottegift.
De fleste vil vel ha fått med seg at en rekke mennesker gjennom den senere tid er blitt forgiftet med et radioaktivt stoff, - polonium 210. Det primære mål, eks-spionen Aleksandr Litvinenko, hadde fått i seg nok gift til å drepe mange personer. I tillegg er ikke mindre enn 3 jetfly kontaminert og mange andre personer ligger på sykehus.
Mistankene gikk tidlig mot president Putin og Russland ettersom den døde var en av Putins sterkeste kritikere på den internasjonale scene og siden også andre kritikere i den senere tid har avgått ved døden under mystiske omstendigheter.
Britisk politi har avdekket hvilket stoff som er benyttet og dertil beregnet at den giftmengde som her er benyttet, har kostet ca 250 millioner kroner!!!
Når britisk politi forfølger sporene av giftstoffet til Moskva, blir plutselig sentrale vitner innlagt på sykehus og gjort utilgjengelige for etterforskerne. Samtidig gjør russiske myndigheter det klart at de aldri vil utlevere mistenkte i saken til England!
Er det da en total mangel på “politisk luktesans” innenfor den russiske ledelse? Putin hevder med styrke at det ikke på noen måte er han som står bak. At det må være en terrororganisasjons som ønsker å sverte Russland og president Putin.
Jeg synes det rimer dårlig med sakens fakta så langt:
For det første:
1. Hvilken / hva slags terrororganisasjon har så godt med penger at de har råds til å kjøpe et radioaktivt stoff til pris 250 millioner kroner får å kvitte seg med en enkelt mann som kunne vært skutt eller kjørt ned på åpen gate?
2. Hvis det er slik at president Putin ikke har en finger med i spillet, – ville det ikke da være i hans interesse at de skyldige ble funnet? Snarest?
3. Hadde ikke en logisk konsekvens av slikt ønske vært at man samarbeidet med britisk politi? At man sørget for at viktige personer kunne avhøres?
4. Isteden velger man aktivt å motarbeide slike etterforskere. Skjønner da ikke Putin at dette i langt sterkere grad retter mistanken mot ham og Russlands hemmelige tjenester? Eller er han overbevist om at vedkommende nøkkelpersoner faktisk kan dokumentere at ordren til likvidasjon faktisk kom fra nettopp “høyeste hold”?
Det er mye i denne saken som ikke tåler dagens lys!


19 kommentarer In " SIBIR ER IKKE KALDT NOK ! "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
desember 5th 2006 at 21:30
Hei, innom deg. Innslaget ditt fikk meg til å tenke på en bok jeg leste en gang ” tilbake fra Sibir”.
- Noen sa for en tid tibake at 2006 var året da alt som ikke tålte dagens lys skulle bli belyst. Av og til virker det slik.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 5th 2006 at 22:09
# 1 Lysengel
Heisann,- Velkommen til meg og mitt.
Nja,- men så foregår det nok mye i 2006 som først vil komme til overflaten i 2010
For da er det etter valget og nye mennesker som rydder i arkivskapene…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 5th 2006 at 22:13
Ja,- kan vi bare tro det…. Ofte noe med at makt følger makt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 5th 2006 at 23:17
Nå var jo ikke akkurat denne mannen noen helgen selv da, han nærmeste nabo var en av Russlands mest ettersøkte islamske terrorist (som har asyl i UK), selv konverterte Aleksandr Litvinenko til islam like før han tilfeldigvis kreperte av radioaktivt stoff og ALLE SPOR peker mot hans og islams erkefiende Putin…
Det stoffet kan for øvrig kjøpes fritt om man bare sier det er til forskning og jeg tror at profesjonelle russiske agenter nok ville behandlet dette dødelige stoffet en smule mer profesjonelt og ikke “tilfeldigvis” sølt på flyet til Moskva, en Engelsk fotballstadion og rundt halve London.
Ja, det er mye rart i denne saken og jeg tar intet for “god fisk” derfor disse innspill
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 6th 2006 at 00:58
# 4 Borger
Kjøpes fritt? Ja, men til stipulert pris? Man sier at de giftmengden Litvinenko fikk i seg ville ha kostet 250 millioner kroner? Jeg synes det høres ut som en fantastisk pris? Men det er altså hva som sies. (jfr avisene)
Men,- hvis det nå er så at mistanken vendes mot Putin og FSB,- ville det da ikke være i deres interesse å samarbeide åpen og mest mulig efgfektivt for å finne ut hvor/hvem som virkelig forgiftet denne agenten?
Isteden gjør de sitt ytterste for å trenfere saken og å legge hindringer i veien for etterforskningen. Med hvilket motiv?
Det virker underlig at to forskjellige fly er kontaminert. Særlig ettersom begge var på ruten til Moskva?
Når det gjelder denne mystiske og til dels uforklarlige spredningen,- kan det ha vært et uhell et stede og at derfor et langt større antall enn beregnet har kommet i kontakt med stoffet, men uten å puste det inn? At det spres via sko/klær o.a.?
Mulighetne er absolutt til stede, men som du sier – det er mye som ennå ikke har kommet til overflaten her.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 6th 2006 at 12:01
Ifølge HPA har Marina Litvinenko også fått diagnosen poloniumforgiftning .
Kan dette være på klær/sko eller hudkremer??
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 6th 2006 at 12:04
# 6 Eyota
Det er ikke godt å si, men spredningsmønsteret (slik det er avdekket) virker jo litt merkelig og kanskje tilfeldig.
det kan tyde på at noen har fått dette på klærne og at det spres ved rett og slett og komme borti andre mennesker?
På den annen side skulle man tro at etterforskere for lengst har sjeket Litninenkos klær, men – det kan altå være andre som har håndtert dette stoffet litt mindre forsiktig enn de kanskje burde…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 6th 2006 at 15:21
1. Jeg tror det radioaktive stoffet ble brukt for pinefull død, først og fremst. Å produsere stoffet koster de 250 millionene som du nevner. De som fikk stoffet har ikke laget det. Jeg vil tro at overskudd av stoffet har kommet på avveie.
2. Det er ingen som har slått fast at Putin har henrettet ham, hvilket forøvrig har blitt benektet av ham. Hva skulle motivet være?
3. Russland handler i Russlands interesser.
4. Hva er motivet for Russlands ledelse å ta livet av Litvinenko? Hvilken politikk vil Putin forsøke å få gjennom? Og hva om IKKE Putin står bak?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 6th 2006 at 21:10
Jeg synes det meste peker mot Russland her. Jeg tør selvsagt ikke å utrope Putin til syndebukk. Det kan også være noen av dem som ønsker å bekle tronen ETTER Putin som har brukt gamle KGB-agenter til mordet på Litvinenko.
Så her er det mange ugler i mosen.
Russland – et demokrati?
Njet!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 6th 2006 at 21:15
# 9 Starlett
Heisann. Flott å høre fra deg igjen.
Ja, det er “ugler i mosen” og – vi har neppe hørt det siste i denne saken.
Jeg registrerer at dritisk politi nå etterforser det de offisielt betegner som et “drap” og ikke lenger en “uforklarlig hendelse”. Det er antyagelig gode grunner for det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 6th 2006 at 21:24
# 8 Nalleballe
DU reiser en del interessante problemstillinger her:
“Pinefull død”?
Tja,- i hvilken hensikt? En straff? (Ville det egentlig ha spilt noen rolle så lenge mannen døde?) Og til hvilken pris?!!! Det hadde jo vært mye billigere på nesten ehver annen måte?
Ønsket man i tilfelle å sende et signal? En advarsel? Til hvem og hvorfor?
Russlands interesser:
Ja selvsagt. Alle land handler vel først og fremst ut fra hva som tjener nasjonen best, men – er det da i nasjonens (Russland) interesse å legge flest mulige hindringer i veien for britiske etterforskere? Hindre vitneavhør? Nekte utlevering av mistenkte?
Burde man ikke heller bistå på best mjulig måte for å finne den skyldige ?(hvis det altså ikke var Russland?)
Motiv?
Vel, det er kjent at Litvinenko var en skarp kritiker av president Putin og den politiske klurs han fulgte. Jeg kjenner ikke Putins “smertegrense”, men dersom det var fare for at denne mannen hadde informasjopn som kunne virke ødeleggende for Putin …. ?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 7th 2006 at 07:29
#10 Kommentar fra ARGUS37:
Selv ikke under anonymt nick vil jeg skrive mine innerste tanker nå på morgenkvisten, men jeg tror ikke det kan herske tvil om at Litvinenko ble myrdet.
http://www.nrk.no/nyh...
Dette er en forferdelig komplisert diplomatisk nøtt, og uansett hva vest-europeiske land velger å gjøre, blir det vanskelig, omtrent umulig. Folk i de forskjellige utenriksdepartement rundt omkring, inkludert embetsverket, skjønner nok mye mer enn de kan si offentlig.
De kjenner til den etniske rensingen som har foregått, de vet at opposisjonelle stadig har dødd på mystisk vis, og de er klar over at slikt et stoff som Litvinenko ble drept av, ikke er noe som hvermannsen eller en hvilken som helst mafiaboss kan få tilgang til.
Russland støtter diktaturet Hviterussland og de har et anstrengt forhold til de nye Nato-land, som tidlgere var kommunistiske satelittstater.
Men: Russland forsyner Europa med en meget stor del av gassen, (husker ikke i hodet prosentandelen,), og enda mye mer gass vil de bidra med når Stochhman er ferdig.
Putin har sagt rett ut at hvis ikke Nato-landene og EU fører en politikk som passer ham, så kan Russland “snu gassrørene” og selge gassen til andre land.
Og det er selvfølgelig et skrekkscenario for landene på kontinentet som må importere sin energi.
For Norges vedkommende er det mange hensyn å ta:
1.Samarbeidet mot overfiske i Barentshavet.
2.Viktig å kunne eksportere mest mulig fisk til russiske konsumenter.
3. Den uløste konflikten om delelinjen
4. Hensynet til oljeindustrien, altså Statoils og Hydros muligheter til å være
del-leverandører og eksperter på Stochman.
5. Generell handel på Nordkalotten, ikke minst samarbeidet Finnmark/Murmansk-området.
6. Svalbard
Disse, og sikkert flere interesser som jeg har glemt, skal veies opp mot det å ta et klart etisk og politisk standpunkt mot sider ved det russiske samfunnet som ikke bare er klanderverdig, men potensielt meget _farlig._
Lignende overveielser må også andre land gjøre, og uansett: Ingen kan gå til krig mot Russland. Det er snakk om en potent atommakt.
Hva skal man gjøre?
Handelsboikott?
Vel, Russland sitter med trumfesset, oljen og gassen.
USA har ikke “råd” politisk til å legge seg ut med Russland, og det er det egentlig ingen som har, så uoversiktelig og vanskelig som den internasjonale politikken er nå.
Makta og oljen rår.
Men det er ingen tvil om at det diplomatiske klimaet mellom England og Russland er meget anstrengt for tiden.
Det er god grunn til å følge utviklingen med stor bekymring.
Vi har kanskje hatt lett for å glemme Russland i skyggen av Irak, Midt-Østen og Afghanistan, men det bør vi _ikke_ gjøre.
Da turbokapitalismen avløste kommunismen i altfor hurtg tempo, var det mange som var høyt oppe i det sovjetiske systemet som omstilte seg svært så raskt, forlot sin kommunistiske “overbevisning” så fort som bare det, og sikret seg store formuer, og mafiaen er et voldsomt problem og gjennomsyrer samfunnet.
Men demokratisk er Russland IKKE blitt.
Jeg synes det var tragisk at Gorbasjov ikke fikk fullføre sin glasnost- og perestrojka-politikk i passelig tempo, og at han skulle bli avløst av vodkadrankeren Jeltsin.
DER begynte problemene i noe som kunne ha blitt en demokratiseringsprosess, mener jeg.
Nå tror jeg rådvillheten er stor i Europa.
HVA kan gjøres?
Kan man gjøre noe i det hele tatt?
Det blir spennende å se hva som kommer til å skje på diplomatisk nivå!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 7th 2006 at 10:21
# 12 Starlett
Du siterer i vesentlig grad mine egne tanker her. Og i motsetning til deg, tar jeg sjansen på å si nøyaktig hva jeg mener om dette.
For det første er det “mord”. Rent og uforfalsket! Og selv om man ikke med sikkerhet kan plassere ansvaret på riktig person, så er det like klart at denslags ikke kan foregå uten en “velsignelse” (les: “godkjennelse” ) fra landets høyeste myndigheter. Jeg tror rett og slett ikke at hvem som helst hverken har økonomisk ryggrad eller mulighet til å benytte denslags metoder.
Hva angår russisk utenrikspolitikk for tiden, så kalles det med et svært dekkende ord:
“Politisk utpressing”!
Hva angår samarbneid i Barentshavet så kan du kaste et blikk på mitt siste: “Torsken…”
Det er nok ikke lenge før Russland skal få smake sin egen medisin.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 7th 2006 at 11:20
Jeg tar hele historien om Aleksandr Litvinenko med flere klyper salt.
Det eneste som jeg anser som sikkert er at han er myrdet, og at morderne har rotet misstenkelig mye med giften de har brukt.
Jeg betvilet sterkt på at det offisielle Russland oppfører seg så klønete som dette ser ut til å å ha vært utført.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 7th 2006 at 11:32
# 14 Sivcert Sæterbø
Jeg ser den, men – da virker det urimelig at Russland skal legge hindringer i veien for en etterforskning som i øyeblikket peker mot Russland?
Og prisen på stoffet tatt i betraktning, tror du ikke en vanlig etteroristorganisasjon e.a. hadde valgt en langt billigere løsning?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 7th 2006 at 16:52
#11
Jeg anser Litvinenko som en bad guy, og han hadde med sikkerhet flere fiender enn Putin. Nå skjønner ikke jeg hvordan en enkelt person kan virke fiendlig ovenfor en president. Han ble myrdet uten tvil.
Når noen virkelig hater en annen vil han helst drepe familiemedlemmer og gi vedkommende en pinefull død. Polonium gir sterke smerter og en langsom, pinefull død. Der tror jeg motivet for valg av stoff. Regner nesten med at man kan få tak i Polonium på svartebørs til en spottpris. Det ville ikke overrasket meg.
Når det gjelder Russland, sitter jeg ikke med flere ideer enn det du gjør. Når Russland nekter britene å etterforske, tror jeg det har noe med forholdet mellom London og Moskva. Putin ville ha to russere utlevert fra Storbritannia. Det er vel noe der.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 7th 2006 at 16:56
# 16 Nalleballe
Tja, neste kapittel i føljetongen kommer vel snart. Vi får bare følge med…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 9th 2006 at 00:44
#13 Kommentar fra ARGUS37:
———
Hva angår russisk utenrikspolitikk for tiden, så kalles det med et svært dekkende ord:
“Politisk utpressing”!
——-
DER sa du det!
(Nå er forresten også Tyskland koblet direkte inn i etterforskningen, så saken utvikler seg videre.)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 9th 2006 at 00:53
# 18 Starlett
Ser at etterforskere har avdekket at denne gidten er produsert ved et laboratorium i Sibir. (Helt utrolig hva de kan finne ut)
Nå er det vel ikke sånn voldsom pågang av “giftkjøpere” på de kanter og derfor burde det egentlig væer en smal sak å finne ut hvem og når (hvis det altså er i Russlands interesser å finne det ut da)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende