Et nytt ord i den norske dagligtale. For hva er egentlig “forbrukselektronikk”? Det viser seg at store produsenter av elektronikk faktisk spekulerer i å produsere elektronikk så billig som mulig og med en begrenset levetid fordi man har konstatert at vi forbrukere gjerne skifter til det siste av det siste selv om innkjøpt gjenstand fortsatt fungerer.
Særlig gjelder dette tydeligvis mobiltelefoner produsert av Nokia og/eller Ericsson. TIl tross for at forbrukermyndighetene mener at det skal være 5 års garanti på den slags, velger produsentene å glatt overse slike føringer. De produserer bevisst telefoner som forventes å vare kun i 2-3 år.
I øyeblikket verserer en sak på dette området i domstolene og en dom ventes å foreligge om en måneds tid. Men allerede nå sier mobilprodusentene at dersom dommen går i mot deres syn, vil de anke til høyere rettsinstans. Altså til og medfør retten har sagt sitt, signaliserer produsenten at de ikke vil bøye seg for en rettsavgjørelse.
En mobiltelefon av 2006 er et avansert stykke elektronikk, ofte med kamera, bluetooth og G3-muligheter. Prisen blir da ofte deretter. Fra kr 4 – 6000
er ikke uvanlig, men – dersom den da bare skal vare i et par år, – bør man ikke da legge innkjøpspriser og avskrivning til grunn når man vurderer de totale telefonkostnader? Det hjelper liksom ikke at et abonnement er litt billigere enn konkurrentens dersom man likevel må kjøpe ny telefon til kr 6000 annet hvert år?
Hva med de som ikke er fullt så motebevisste? Hvis man kjøper en slik telefon til kr 6000,- burde man ikke kunne bruke den lengre enn i bare 2 år? Selvsagt burde man det! Om man kjøpet en DVD-spiller, en tuner, et fjernsynsapparat til kr 6000,-? Hadde man akseptert at det ikke skulle kunne brukes mer enn i 2 år?
Selvsagt ikke! Så hvorfor skal vi forbrukere akseptere den slags mindreverdige produkter fra verdens største produsenter av mobiltelefoner?
Burde vi da kanskje bevisst lete etter produsenter som lager “skikkelige telefoner” med en akseptabel levetid?
Eller burde vi vurdere å gå tilbake til den gamle ordningen med fasttelefon? Det blir kanskje litt rart i begynnelsen å ikke kunne sende 30-40 SMS-meldinger hver dag, men – du verden så meget billigere det ville bli for de fleste av oss.
Og siden det finnes selskaper om tjener noen milliarder pr år på nettopp SMS-meldinger og telefonsamtaler så kan det vel hende trykket ville øke noe på slike mobilprodusenter? Hvor avhengige er vi egentlig blitt?


21 kommentarer In " FORBRUKS-ELEKTRONIKK "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
desember 7th 2006 at 22:17
Det er greit at de lager slikt mote tøv som ryker etter 6 måneder, men hvorfor kan de ikke lage skikkelige telefoner for oss som faktisk trenger dem også?
Dropp MP3 og kamera, det trenger jeg ikke.
Fargeskjerm? Hvorfor det? Jeg skal skrive, og lese meldinger. Og snakke. Gi meg en telefon som løser disse to oppgavene, og jeg er fornøyd.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 7th 2006 at 22:22
# 1
Adolph
Ja, kanskje er du inne på noe her? EN telefon for teeenagere med SMS- og motebehov, men en annen billigere modell med lang brukstid for forretningsmannen som vektlegger driftsikkerhet og levetid?
Nå kan det vel med respekt å melde at en forretningsmann også gjerne tar med seg SMS-muligheten, men kanskje med en helt annen mengde.
En moderne teenager sender og mottar 30-50 SMS-medlinger pr dag, mens en forretningsmann kanskje sender/mottar 2-5 pr dag. Det er noe med å slite ut tastaturer her…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 8th 2006 at 04:53
Produsentene er smarte! De vil lure mest mulig peng ut av oss…
Jeg har som regel mobiler i 2 år. Noe jeg mener er en ekstrem lang tid (i forhold til de jeg kjenner). Og når jeg kjøper ny mobil kjøper jeg ikke den nyeste på markedet…
Etter alt det “fantastiske” som har kommet på mobilene (fargeskjerm, blåtann, MP3, videokamera, MMS osv) bruker jeg fremdeles mobilen bare å sende vanlige tekstmeldinger (SMS) og til å ringe.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 8th 2006 at 08:53
Noen slovakiske venner av meg har hatt et Gorenje( slovensk/jugoslavisk)-kjøleskap i 31 år(!).Og det durer og går, ennå. Så det var ikke alt som var dårligere før! Men det er klart, man skal vokte seg vel så man ikke risikerer å bli tatt for å ville “skru klokken tilbake”. Vi er jo innovative, må vite! Om det medfører at det rettes fokus mot KVANTITET( alt må produseres fort!fort!fort!), eller KVALITET( “festina lente” ), er jeg neimen ikke sikker på jeg, Argus! Hva tror du selv? At vi vil bli overlesset med solid håndverk og kvalitetsvarer i fremtiden? Eller blir vi nødt til å ta til takke med noe masseprodusert søl med billige bestanddeler?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 8th 2006 at 10:56
dette har jeg skjønt lenge! jeg byttet ut min 5 år gamle mobil nå i sommer, og er spent på hvor lenge den nye varer!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 8th 2006 at 12:15
# 3 Odd Inge
Det blir nomk langt den billigste løsning ja. Men – det er ikke sikkert at produsentene skal ha all skyld her.
Enkelte unge abonnenter benytter sin mobil på en måte som nærmest ligger på kanten av “misbruk”. Det er ingen som har et behov for å sende/motta 50 SMS-meldinger i døgnet! INGEN!
Personlig sender/mottar jeg kansje et par slike meldinger i uka! Men et slikt tastatur burde med “normalt bruk” holde 5-6 år minst. Og det gjør det kanskje dersom man hadde sendt/mottatt 2-5 meldinger pr dag?
Men så kan man stille spørsmålet om produsentene burde legge forhold til rette for et slikt trafikkvolum? Finne en annen form for tastatur? Elle et utskiftbart tastatur (som bør være mye billigere enn ny telefon)
Kan man skifte deksel (ut fra smak/mote) så burde man kanskje også kunne skifte ut tastaturet når det blir slitt?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 8th 2006 at 12:24
# 4 Morten T
Jeg leser “hælsparket”, men – det er ikke snakk om å skru klokka tilbake om man lager produkter som faktisk holder.
Prisen på en vare reflekterer riktignok de fysiske komponenter som inngår i produktet, men – her er det snakk om dimensjonering.
Man kan øke levetiden på et produkt vesentlig ved å benytte komponenter med litt større dimensjon, litt kraftigere kapasitet osv. men uten særlig prisøkning.
Det er ikke å “skru klokken tilbake”, men mer å vise “respekt for de kunder man skal betjene”.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 8th 2006 at 12:27
# Sizz
Jeg gremmes! Husker en gammel Ericsson-telefon produsert for en evighet siden (688) som jeg hadde i over 10 år, men som ble “tvangsutskiftet” av min sønn som hadde kjøpt seg ny telefon. Hans gamle var jo da 5-6 år nyere enn min gamle…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 8th 2006 at 13:21
Hei Argus
Er enig med deg når det gjelder de superutgavene av mobil jeg syns du referer til. Vanlige folk som meg kjøper en til max 1000 kr. og lever vel og lenge med den i 2-3 år.
Jeg gidder heller ikke sponse på meg en slik jåletelefon til 4000+ kroner. Nei snakking og sms holder. Personlig syns jeg mobilkamera er en forbanna uting generelt. Du risikerer å bli knipset hvor som helst nå om du vil eller ikke. Bildene er jo elendige i tillegg i mange tilfeller ennå.
Med tiden tror jeg vi får et verktøy ala mobilen som skal dekke mange nye behov vi har skaffet oss i hverdagen. Mer som at nå sjekker mobilen med huset om vi mangler mat vi må kjøpe på veien hjem og den slags som vi sikkert kommer gjøre oss avhengig av i fremtiden. (Sukk)
Alt i ett er nok veien det går, men HVA man trenger i en duppedings er vel ganske motebetont ja.
Ønsker deg en god helg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 8th 2006 at 16:53
# 9 Sandri
Ja,- jeg tror du kan ha rett, men – ve å lage et instrument,- en slags PDA som tjener som telfon, MP3, kamera, GPS og e-postleser og betalingsterminal så vil bransjen som sådan berøves stort salgspotensial. For å oppveie dette må slike enheter bli temmelig dyre og mange vil falle utenfor. Og så bør de jo i tilfelle vare lengre enn bare 2 år?
Og derfor er det vel som idag: Mange små enheter med differenseiert virkeområde og kort levetid.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 8th 2006 at 17:09
#10 Argus
Den korte levetiden på elektronikk og andre ymse varer er vel en gammel kjennsgjerning er det ikke? Brunevarer som før holdt i 20 år holder kanskje 10 nå.
Vi som forbrukere har en makt som ikke er sann, men gidder jo ikke bruke den virker det som. Ønsker vi elektronikk som holder lenger, kan vi helt sikkert fikse det. Folk har tydeligvis så mye penger at de bytter gjerne jåleriet sitt annet hvert år da.
Videre kommer det ny og tilsynelatende forbedret teknologi med kortere intervaler nå, og folket lar seg presset til å henge med.
Å falle utenfor er og et valg på sett og vis. Man kan velge å ikke bli avhengig av denne type “nødvendighet” mener jeg.
Jeg har gått bakover i utviklingen nå. Jeg vil gjøre meg mest mulig uavhengig av elektriske “hjelpemidler”. Kom ikke her med eggekoker og popcornmaskin til meg
Helt utenfor tema – jeg har funnet lommelykter du skal riste for å lade dem. Null batterier. Mer av dette takk! Foreslår vi får mobiler som kan ristes igang også. Hadde gledet meg enormt å se disse plagsomme praterne overalt måtte lade mobilene sine med 5 min sinnsyk risting, før de fikk tatt dem i bruk
Ser foressten et armbåndsur som lades på kroppsbevegelsene til brukeren. DET begynner å bli genialt syns jeg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 8th 2006 at 17:53
Min mobil er utgammel, men den er OK.
( ikke Nokia, for jeg har ikke sans for kjøp/kast-tlf)
God helg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 8th 2006 at 18:53
# 11 Sandri
Armbåndsur som “lades opp” av brukerens bevegelser er jo idag nesten “steinalder-teknologi? Slike klokker kjøpte jeg da på 70-tallet! Men idet man fikk battreridrevene armbåndsur som kun trengte nytt batterei hvert 3dje år eller sjeldnere, så forsvant disse delvis fra markedet.
Ja, forbrukerne har makt, men – det største antalle mobiltelefoner går til ungdom. Og her blir det ofte andre kriterier som legges til grunn -eller de blir bestilt som jlepresenter osv.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 8th 2006 at 18:54
# 12 Eyoya
Du er inne på noe der. Er det noen som vet hvor lenge en Siemens-telefon er ment å vare?
Eller er det andre leveradører der ute som har et litt annet syn på dette med bruk/kast? Erfaringer?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 8th 2006 at 19:41
#13 Argus
Tuller du? PÅ 70-tallet?. Hva jeg har gått glipp av hehe. Vel i så fall er alternative energikilder på vei INN igjen – noe som gleder meg stort. Så får det være så steinaldersk det vil. Vi er på vei tilbake til steinalderen uansett
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 9th 2006 at 11:40
Har en Erikson til 1 krone… Holder for meg som bare sender sms, og knapt nok det..
Håper den holder ei stund.. hi,hi.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 9th 2006 at 12:03
# 16 Lavina
Kr 1 = GRATIS
Men du sitter selvsagt med et abonnement du ikke kommer ut av med det første? Det er vel prisen fopr å “få” en mobiltelefon.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 9th 2006 at 15:20
Min siemens er snart 10 år, kjøpt i Belgia, men den har ikke kamera.
Jeg bruker den daglig, og har aldri hatt noe tull med den.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 9th 2006 at 15:32
# 18 Eyota
Ja, kanskje det er Siemens-telefoner de vil vi skal kjøpe da?
Hva er garantien på en Siemens-telefon da?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 10th 2006 at 00:00
En lyspæreprodusent uttalte en gang at det ikke var det minste problem å lage en evigvarende lyspære, men hve, ville vel være dum nok til å gjøre det? Ligger noe der…
Mobilhypen har jeg forlengst meldt meg ut av. Da min gode gamle 6110 omsider bukket under, til min store sorg, fant jeg den billigste og enkleste telefonen som passet mitt bruk; snakking og noen få SMS. Kostet alikevel litt over en tusenlapp med tilleggsutstyr. Gadd ikke alt dillet med internettoppkobling, kamera, mp3, radio osv.osv. Hvem f*** har tid til å sitte med nesa ned i en fon i flere timer om dagen?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 10th 2006 at 00:17
# 20 Zandile
Direkte svar: Skoleungdom! Og de er en langt større “forbrukermasse” enn deg og meg og for den saks skyld også næringslivet.
Ser du mitt siste innlegg om “Familiens innkjøpssjef” så viser undersøkelser at den sterkeste markedsenheten nå er ungodm i alderen
13-16 år
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende