I dag vil jeg ta dere med på en liten tur til naturskjønne Eggedal, – også kalt “kunstnerdalen”, – fordi både Edvard Munch, Chr. Krogh, Tidemand, Gude, Theodor Kittelsen og Christian Skredsvik har hentet mye inspirasjon nettopp i Eggedal. Noen av dem bosatte seg sogar nettopp i Eggedal!

ved Kolsrud. Her falt Simoa utfor en bred skrent og laget et vakkert lite fossefall -
Kolsrudfossen!

I Vatnås-krysset ventet mye naturopplevelser og i veikanten var “lokale innbyggere”
opptatt av sine gjøremål uten å ofre tilreisende fotografer en tanke . . .


Litt lenger oppe ble Simoa litt bredere. Enkelte steder kunne den være nesten blikkstille som en liten sjø uten merkbar bevegelse, men i neste øyeblikk kastet den seg ut i muntre små stryk.

Eggedal strekker seg egentlig fra Åmot og nordover inn i Sigdal kommune. Brorparten av dalen kan vel sies å ligge i Sigdal. Kommune- administrasjonen ligger i tettstedet Prestfoss og her finner vi også det lokale sykehjemmet – “Sigdalsheimen”.

Det er kanskje litt stygt å si det, men – det var tegn som tydet på at ting ikke gikk så bra i Prestfoss. Tomme butikklokaler, tomme vinduer, – et postkontor og en matbutikk som virket nedlagt (eller i alle fall svært dårlig besøkt), men lokalavis – det hadde de.
Her Bygdepostens lokalvdeling i Prestfoss.

Men i Prestfoss finner vi et felles bygdemuseum for Eggedal og Sigdal. Det er forøvrig kommunens såkalte “1000-årssted” med en fin samling av svært gamle bygninger fra denne del av landet.


Her ser vi “Åsane-fjøset” som ble bygget i 1630 og som fortsatt synes å være i god stand.

Her en stall fra ca 1850 !


“Eikjebygningen” er også fra 1750, men – man behøvde ikke oppsøke bygdemuseet for å finne gamle ting med høy kulturell verdi. På toppen av åsen over Prestfoss fant jeg “Holmen kirke”,- en erverdig hvit gammel trebygning bygget i 1690 -

Like ved siden av den gamle kirken -

“Gamle Borgestua Kro” – også den tom og – til salgs! Her kan et driftig par med ideer og pågangsmot starte opp. Hva det koster? Aner ikke. Bruk internett og finn ut.



Ikke langt nord for Prestfoss krysset jeg denne lille idyllen – en liten elv ved navn Horga som rant ut i Soneren,- den største sjøen i området.


oppholdssted i 10 år (1899 – 1909) og her bodde han med sin familie. Herfra kunne han se steder som i sterk grad bidro til hans mange tegninger fra Soria Moria, troll og tusser, mennesker og dyr. I horisonten kunne han se Andersnatten som han også i sin tid malte.

Andersnatten er fjellknatten dere ser til venstre i bildet. 
Andersnatten er forøvrig 733 meter høy og en yndet arena for fjellklatring. Særlig sørøst-veggen representerer en utfordring…

En liten ekstra idyll langs Simoas bredder . . .

Mellom Soneren og Solevatnet har et par av kommunens nøkkelbedrifter etablert seg:
Haga Maskin og her - Sigdal Kjøkken.

Etter hvert begynte dalen å bli merkbart trangere. Og elva merkbart striere!

En liten idyll fra nordenden av Solevatnet -

I skogen bare 40-50 meter bak meg fant jeg tydelige spor etter beveren – skogens tømmermester!

I disse traktene fant jeg gamle Eggedal Mølle, oppført i 1912, og som selvsagt ikke lenger er i drift. Men det var jo litt artig å titte på hva som hadde vært…
I sommersesongen er mølla et yndet utfartssted for skoleklasser og andre…
Og også her hadde man tatt vare på den gamle kulturen.


Et nærbilde av gammelt maskineri . . .

Vassrenna fra fossen -

- som i øyeblikket står slik at vannet ikke treffer kvernhjulet.



Grønset-skulen er fra 1863. Og selvsagt var den stengt. Men i klasserommet var det gjort klart for undervisning for geografi og jeg bare måtte vise dere dette. Å ta bilder gjennom støvete vindusglass fra 1863 er litt av en utfordring, men man skal ikke gi opp . . .

Jeg konstaterte med en viss forundring at pultene ikke avvek vesentlig på den tiden fra de pultene jeg stiftet bekjentskap med i mine første skoleår (1943 )


Og Eggedal kirke!
Igjen fanget et lite skilt i veikanten min oppmerksomhet: “Hagan – Chr. Skredsvig” !
Her oppe bodde han altså – maleren som har produsert noen av Norgens mest kjente kunstskatter? Malerier som “Seljefløyten” (egentlig malt etter Dælivannet i Bærum), men også med kjente malerier spm “Idyll” og “Jupsjøen”. Jeg svingte av hovedveien . . .



En sti på den myke skogbunnen, omkranset av hvitveis, førte til venstre . . .

“Hagan” – Chr. Skredsvigs ( 1854 – 1924 ) hjem og inspirasjonskilde. Her bodde han fra 1894 og frem til sin død i 1924.
Idag drives hans hjem, urørt siden han døde, som et slags familiemuseum. Her kan man beundre ca 150 kunstverk fra Chr. Skredsvigs hånd og når været er på sitt fineste, kan man nyte kaffe og hjemmebakte kaker og vafler på tunet til en utsikt man nok ikke finner så mange steder.

I åsen umiddelbart bak “Hagan” går det en ca 2 km lang tursti og her er vi virkelig på “historisk grunn”,- for her må Chr. Skredsvig ha vandret med sitt staffeli og sine lerreter. Sannsynligvis vandret han ikke alene. Mange av samtidens kunstere hadde nær kontakt med Chr. Skredsvig og kan ha vandret på de samme
stier…

Men her,- på kulturell grunn og med tanker om hva Chr. Skredsvig har betydd for norsk kunst og kulturliv, forlater jeg dere, mens jeg selv vandrer dypere inn i Th.Kittelsens skoger….
Tusen takk for turen for denne gang!
Anbefalt reisemål: TROMSØ – KVENANGEN


24 kommentarer In " NIB – EGGEDAL "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
mai 16th 2007 at 22:58
Fantastisk flotte bilder og interessant tekst, Argus!

Jeg kjente meg igjen flere steder, selv om det er en stund siden jeg var i de traktene, og bildene brakte mange gode minner tilbake.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 16th 2007 at 23:04
Det var hyggelig. Det var jo egentlig en fin tur…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 16th 2007 at 23:09
#2 Kommentar fra ARGUS37:
Ja, det var det helt sikkert, for det er jo så vakkert der, noe du har fanget så flott inn.
Kanskje ikke for ingenting at naturen der inspirerte så mange kunstnere?
Jeg ønsker deg en fin feiring av grunnlovsdagen!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 16th 2007 at 23:13
# 3 Starlett
Samme til deg! Håper været blir bra der oppe!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 16th 2007 at 23:20
Næmen Argus da, du har jo “tatt” enda et av stedene “mine”, nå må jeg bare le. Har hytte i Sigdal, ved Soneren, og hadde tenkt å dokumenter bygda neste gang jeg skal oppover. Med museet, Lauvlia og Hagan. Drømte ikke om at noen andre kjente til denne dalen.
På museet står forresten Bergan-stua hvor morfaren min ble født og jeg har slektninger hele veien opp til Eggedal. Her er utsikten fra badeplassen min på hytta http://www.vgb.no/212...
Kjempeflott reportasje fra kunstnerdalen i Buskerud!
Var også Blaafarveverket på din liste?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 16th 2007 at 23:48
Så flott en tur! Masse deilig skog, og så er det artig å lese om steder hvor kunstnere hentet sin inspirasjon.
Det var rart å se det klasserommet.
Og vemodig å se fraflyttet sted.
Nå begynner det å bli en del NIB-saker her. Jeg leser meg fra den ene til den andre, og må vel snart sette meg å lage en til selv.
Ha en fin 17 mai!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 17th 2007 at 00:31
Ble helt betatt!
Eggedal fortjener et besøk!
Takk for en interessant guiding.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 17th 2007 at 08:11
# Riskymor
He he, ante jo ikke at du hadde dine aner fra den traktyen, men nå er det altså gjprt og jeg håper jo at reportasjen sto i forhold til hva du selv kunne ha gjort?
Hagan og Lauvlia hadde dessverre ikke åpnet for sesongen, men kan hende tar vi en liten ekstratur. (Jeg ble faktisk invitert tilbake til Hagan) Så vi får vel se om det kommer noen ekstra bilder etter hvert.
Ja, Blaafargeverket er på lista her.Har en del bilder fra før, men føler at jeg må ha litt ekstra. Og så åpner det jo først 19 mai (men det er ikke lenger til)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 17th 2007 at 08:17
# 5 Artemisia
Ja, det begynner å dra seg til. Vi bærmer oss 35 reportasjer og skal jeg ta i betraktning de reportasjene som er lovet ferdig til 30 mai, så er vi vel egentlig nærmere 50.
Og så håper jeg jo at noen av fotografene våre våkner og tar et lite skippertak. Kanskje blir jeg overrrasket…
Det brenner forresten på kaiene i Trondheim idag. Brannvesenet har ingen kontroll (foreløpig), men du har vel annet å gjøre på dagen enn å fly rundt med et kamera…
God 17. mai forøvrig!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 17th 2007 at 08:18
# 6 Zamoyski
Det bvar hyggelig. Ja,- Eggedal er nok faktisk verd et besøk, men – man må ha god tid. Tid til å stoppe i veikanten og faktisk gå ut og nyte naturen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 17th 2007 at 22:01
Takk for en vakker tur igjen! Eggedal er bare så flott. Morsomt med det Kittelsenmonumentet det hadde ikke jeg sett før!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 17th 2007 at 23:33
# 7 Naturglede
Det er alltid noe nytt å oppdage på slike turer. Hyggelig at du ble fornøyd da…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 24th 2007 at 10:50
Hei. En flott beskrivelse og kjempeflotte bilder. Har lyst til å presisere noen av opplysningene dine, slik at det blir mer korrekt og presist:
Til bilde 1. Dette er Kolsrudfossen, men elva heter ikke Eggedøla her. Den skifter navn ved Solevatnet i Nedre Eggedal. Her heter elva Simoa.
Til bilde 7. Du har knipset bilde av Bygdepostens hus. Og dette er et avdelingskontor i Prestfoss. Lokalavisa (for Øvre Eiker, Modum, Sigdal og Krødsherad) har hovedkontor i Vikersund og også avdelingskontor i Hokksund. Avisa har til sammen 14 medarbeidere (kan besøkes på http://www.bygdeposten.no)
Til bilde 17. Den vesle elva heter Horga.
Til bilde 19. Du har dessverre ikke tatt bilde av Lauvlia, det er nabohuset nedenfor som er lauvlia. Dette er en privatbolig.
Til bilde 21. Andersnatten er ypperlig for fjellklatring, og her har blant andre begge utgaver av Arne Næss klatret.
Bilde 25. Rett navn er Solevatn, ikke Solesjøen. På andre siden av vannet ligger gården Sole, her bodde Inga og Theodor Kittelsen før de bygde i Lauvlia.
Bilde 27. Eggedal Mølle. Det er riktig at mølla ikke er i tradisjonell drift, men den er åpen i sommersesongen og det males mel der. Mølla blir ofte vist fram for besøkende (skoleklasser m.v.)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 24th 2007 at 12:14
# 8 Birger Moen
Takk for kommentar. I mjitt kart står det altså Eggdøla, men det er jo ikke så greit å fange opp at den skifter navn. DU skal imidlertid ha takk for alle opplysninger og jeg skal se i hvilken grad jeg kan innarbeide dem i reportasjen.
Hva angår Lauvlia er det jo da en katastrofal merking! For utenfor den porten hvor mjeg tok bildet henger det vitterlig et skilt med Lauvlia som peker oppover mot angjeldende hus.
Jeg så at det også sto et skilt 50 meter lenger opp i veien, men gikk ut fra at det var til anvist parkering for å besøke Lauvlia.
Så da kan det se ut som jeg må reise en ekstra tur! (Æsj!)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 2nd 2007 at 22:34
Ser at du har fått gode og kyndige kommentarer fra Bygedeposten’s journalist. Jeg har tenkt litt på det med Eggedøla selv, fikk ikke det helt til å stemme og sjekket med en ekte Sigdøling.
Strengt tatt burde du nok kalt innlegget for Sigdal eller Sigdal/Eggedal, det heter ikke Eggedal før ganske langt oppe og alt tilhører Sigdal kommune.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 2nd 2007 at 22:57
# 9 Riskymor
Var litt i tvil, men Eggedal ligger jo i Sigdal kommune. Dette er ikke så mye en “kommune-reportasje” som det er en reportasje over dalføret som sådant.
Det er jo også kalt “kunstnerdalen” og da er det Eggedal man refererer til. Men grunnet en heller tvilsom merking, gikk jeg feil i forbindelse med Lauvlia. Det tror jeg de fleste ville ha gjort for der henger det altså et treskilt med “Lauvlia” på en portstolpe 3 meter fra en oppkjørsel. En oppkjørsel som det altså viser seg går til et privathus. Men nå har jeg jo velvilligst fått riktig bilde på plass.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 2nd 2007 at 23:24
Både Sigdal og Eggedal samt Modum og Krødsherad omtales som kunstnerdalen. Dalen heter Sigdal opp til nedre Eggedal, like nedenfor Sigdalskjøkken.
Det med Lauvlia la ikke jeg merke til, jeg har faktisk ikke vært der. Det er ikke alltid like lett å fange opp alt om man ikke er veldig godt kjent. Masse flotte bilder har du i alle fall, uansett navn.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 3rd 2007 at 09:58
# 10 Riskymor
EN pussig ting det der. Jeg besøkte i mange år Prestfoss (som jo er kommuensenter i Sigdal kommune) men mange var de som omtalte stedet som “i Eggedal”. En slags glidende overgang som forvirrer mange. Sånn blir det vel når samme dalføret skifter navn. Det gjør jo faktisk elva også.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 4th 2007 at 13:01
Jeg hiver meg litt inn igjen, ser jo at det kommer små oppklaringer og kommentarer. Det kan nok virke litt forvirrende med navnene Sigdal og Eggedal, og hva som er hvor. Det hele har sin opprinnelse fra de gamle sogn. De gamle sognene var Sigdal og Eggedal, og noen mener vel fortsatt (jeg kan “tørre” å si det fordi jeg er fra Modum) at man tviholder på identiteten også i dag. Fortsatt er Sigdal og Eggedal egne kirkesogn, men altså en kommune; Sigdal.
Kan forøvrig legge til (for å gjøre forvirringen større…) at fram til 1901 så var også Krødsherad med som en “del” av Sigdal kommune, da benevnt som anneks. Og Krødsherad hørte i kirkesammenheng med til Sigdal fram til 1960-tallet. Og Krødsherad har jo et par kjente prester å vise til; dikterpresten Jørgen Moe (som skrev om den Gamle mester). Likedan har Anders Hovden vært prest i Krødsherad/Sigdal. Han skrev som kjent salmen: Fagert er landet. Mange mener han da henspeilte nettopp til det distriktet han virket i.
Det er mye mer å si om dette vakre området, og et par nyttige linker å besøke er:
kunstnerdalen.net eventuelt også undernorefjell.com
Her finnes både fra nåtid og med historisk sammenheng.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 4th 2007 at 17:52
# 11 Birger
Takk skal du ha for utfyllende opplsyninger. For oss utenbygds fra virker det litt forvirrende til tider ja.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 27th 2007 at 14:48
Da er også Eggedal eller – “Kunstnerdalen” som den ble kalt – oppgradert til nye bildeformater.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 15th 2009 at 08:06
Mange fine bilder her, du hjelper meg i dette øyeblikk å finne bilder fra Sigdal for sjøl har jeg lite.
Jeg må si – med all respekt – at jeg river meg i håret her når du skriver Eggedal. Hvis du møtte folk i Prestfoss som mente dem var i Eggedal er jeg sterkt forundra.
Vi har Sigdal i Sigdal kommune og så har vi Eggedal lenger nord fortsatt i kommunen. Skillet vil jeg si går ved fossbrua etter du har kjørt opp Engasjroa. Da er du i Eggedal – nærmere bestemt Nedre Eggedal.
Jeg har enda å høre at det er Eggedal og ikke Sigdal som er Kunstnerdalen.
Når du snakker om forlatte handlerier vil jeg si deg i mot siden butikken i Prestfoss for eksempel har bare blitt bygd ut sida jeg blei født.
Likte spesielt alle bildene dine av elva.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 15th 2009 at 12:50
# 13 Edvard Gulsvik
Det var jo hyggelig at du likte bildene selv om vi tydeligvis er litt uenige om grenseoppganger her…
Som “innvandrer” til dalen er jeg sikkert på litt tynn is. Jeg fotograferer jo bare hva jeg ser og hører. Selv om overgangen mellom Eggedal og Sigdal kan være litt flytende, og forvirres av at kommunen jo heter Sigdal, så håper jeg jo at bildene taler sitt tydelige språk og at man får et inntrykk av dalføret?
Men det var faktisk til tider ganske fremntredendee tegn på at næringslivet sleit litt her og der. Når jeg ikke dokumenterer dette i større grad så er det fordi det jo ikke er særlig til fotomotiv å fotografere tomme butikkvinduer eller stengte kafeer osv.
Men jeg tar jo gjerne en ny tur om en stund…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 8th 2009 at 22:01
Mange flotte bilder fra Sigdal;) “surfet” på navnet Prestfoss og fant disse bildene. Er selv oppvokst i Prestfoss og satte selv spørsmålstegn ved noe av det du kommenterer. Men jeg har selvfølgelig lest igjennom alle kommentarene og kan se at flere av temaene allerede er diskutert. (også at dette innlegget er fra 2007!) Så egentlig legger jeg bare igjen en beskjed for å si at jeg syntes det er gøy å se at andre skriver om hjemmestedet mitt;)
Hallo “Oppvokst i Sigdal”
HYggelig at du likte den lille reportasjen da. DU må huske på at vi besøker mange steder rundt i Norge og har i utgangspunktet ingen (eller svært liten) forkunnskap om stedet. Derfor fotograferer vi og forteller hva vi ser og hvordan vi oppfatter stedet med en “turists øyne”. Det innebærer at vi selvsagt kan gjøre en og annen feil, men lokalbefolkningen har ofte vært flinkle til å gi korreksjoner. Meg bekjent vil de fleste fotografene korrigere sine reportasjer tilsvarende.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende