
Vi starter reportasjen med et lite overblikksbilde av Svelvik -

Dette bildet er tatt på “historisk grunn” – nemmlig fra den såkalte “Batteriøya” hvor det i gammel tid var en befestning og en liten garnison som voktet innløpet til Drammensfjorden og Svelvik. Det er verd å merke seg at på 1600-tallet og inn i 1700-tallet, fungerte Svelvik som havneby for Drammen. Fjorden var ofte islagt og gods ble losset over på sleder som ble trukket inn til Drammen på fjordisen.
Dessverre gikk ca 1/4 av byen tapt i en storbrann i 1887, men ble bygget opp igjen og dermed delvis modernisert.
Legg merke til dagens luftspenn over Svelvik-straumen. Med en fri høyde på 46 meter blir det faktisk i laveste laget for større cruise-fartøyer etc. og diskusjonen går høyt om man skal heve spennet med ytterligere 15-20 meter eller om man skal grave en sjøkabel like gjerne først som sist.
Drammen er landets “bilhavn” nr 1, og det kommer til dels ganske store båter gjennom Svelvikstraumen som nylig er mudret opp for enda større fartøyer.
Snur vi oss mot sør -

- så ser vi at det finnes en liten “kyststi” langs ytterkanten av Batteriøya. Den går forbi “fiskebrygga” -

- til man plutselig støter på de gamle kanonene fra rundt 1750.

Selve brystvernet ble restaurert på slutten av 1980-tallet, men kanonene daterer seg tilbake til Tordenskjolds tid. Man må uvilkårlig undre seg på hva som ville ha hendt dersom tyskerne i 1940 hadde valgt å forsere Svelvikstraumen fremfor å utfordre Oscarsborg festning i Drøbak-sundet?

På baksiden av Batteriøya ligger en godt skjermet båthavn. Her holder Svelvik Motorbåforening til. Ser vi nordover, ligger Svelvik og bader i mai-solen.

Først selve kommuneadministrasjonen – Rådhuset -

Svelvik Sykehjem:

Og Tømmerås skole -

Egentlig tror jeg denne lille reportasjen fra Svelvik vil kunne bli mye lik min lille reportasje fra Drøbak.
Det er mye av den sam,me “sørlandsstemingen” å finne i Svelvik.




Hovedgaten i Svelvik er tidvis i smaleste laget. Det er slett ikke sikkert at to biler
bør møtes hvor som helst . . .


Bebyggelsen i Svelvik er typisk “sørlandsk” – i hovedsak hvit eller gul og i en stil som henspiller på “en bløde kyststripe” -






Og syrinene kunne være svært vakre der de hang over hagegjerdene . . .


Nede i vannkanten er det bygget en del nytt, – fremdeles i “sørlandsstil” og det er hevet over tvil at her kan man virkelig nyte det gode liv. Hvorfor skal man reise til Syden når man kan ha det slik?

Vi ser inn i marinaen til Svelvik Motorbåtforeningen i det fjerne . . .
På et sentralt punkt i hovedgaten, i en liten park, finner vi Ørnulf Basts “Førstereisgutten” -



Svelvik kirke med 700 sitteplasser, ble i sin tid tegnet av arkitekt W. Hanssten. Kirken sto ferdig i 1859 og erstattet da den gamle Nicolaikirken fra 1200-tallet.
Ved siden av kirken ligger et krigsmonument over falne fra den 2. verdenskrig -

Umiddelbart bak kirken finner vi kirkegården i idylliske omgivelser -

Rundt kirken og gravlunden var det pyntet med blomster -


Tagetis er en flott blomst om man tar seg tid til å studere den nærmere, men det er egentlig de fleste blomster -

Fra en urne på kirketrappeen

Vis a vis Svelvik kirke ligger Kirkekontoret -

Og ved siden av dette ligger dertil kontorene til Svelvikposten – byens lokalavis.


Foran oss ligger fergeleiet. He kan man ta bilen med på landets korteste fergestrekning -
tvers over Svelvik-straumen. En strekning på knapt 200 meter, men ikke desto mindre en viktig fergestrekning. For her kommer aldri en bro! Den ville i så fall måtte ha en fri høyde på 60 meter og være minst 2 kilometer lang. Det er det neppe grunnlag for!

Fergen går nærmest kontinuerlig, men er ikke så veldig stor. Dertil må den manøvrere på en helt spesiell måte for å kunne takle de til dels voldsomme strømforholdene når tidevannet snur. Enkelte lystbåter undervurderer strømmens styrke og må gi opp halvveis.
Hvis dette skjer akkurat når ferga er ute i strømmen, kan uventede ting skje. Jeg ble faktik vitne til en kollisjon mellom ferga og en liten 15-foter akkurat da jeg gikk forbi.

For selv om idyllen er nær -

- så er strømmen ekstremt farlig når tidevannet snur. Ikke akkurat Saltstraumen, men mer enn nok til at enkelte båter kommer opp i høyst uventede problemer -

Nord i byen finner vi også “Lalla-parken”, en minnepark over hele Norges revy-skuespillerinne Lalla Carlsen. En nydelig liten park med en statue av Lalla Carlsen , springvann og blomster…
Lalla Carlsen ble riktignok født i Svelvik (1889 - 1967 ), men flyttet til Krisitania ( Oslo) bare 10 år gammel.






Like bak den lille parken finner vi også et av Svelviks shopping-sentra.



Anbefalt reisemål: SKJÆRVIKEN


60 kommentarer In " NIB – SVELVIK "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
mai 27th 2007 at 18:17
For et flott NIB innlegg.
Ser ut til at dette er et idyllinsk og flott sted å besøke!
Har fått ut mitt innlegg pra PP idag,puh!Så nå tar jeg helg.
Ha en fortsatt flott kveld.
klem fra meg
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 27th 2007 at 18:20
TAKK … for enda en flott tur, her skal jeg jammen en tur innom i sommer. Min far er født i Svelvik men jeg har aldri vært der
))
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 27th 2007 at 19:20
# 1 Ilmy
Ja. så absolutt!
En NIB til ? Jeg har ikke fått noen melding? Link?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 27th 2007 at 19:20
# 2 Grethe-56
Du er hjertelig velkommen. Og et besøk til Svelvik kan absolutt anbefales!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 27th 2007 at 22:26
Tusen takk for en kjempefin reportasje, Argus! Det er virkelig idyllisk i Svelvik, og jeg synes du har fanget idyllen på en fremragende måte.
Ser at sommeren er kommet lenger hos dere enn her i Nordland. Nydelige blomsterbilder.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 27th 2007 at 22:56
# 3 Starlett
Tusen takk.(Jeg prøver!)
Fikk ikke noe svar på mitt spørsmå pr mail?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 28th 2007 at 01:32
Heisan!
For et idyllisk lite sted! Bra fanget av deg! Morsomt å se en park oppkalt etter Lalla Karlsen.:)
Det slår meg hvor mye som er likt i Norge. Trehusene, småbåthavnene, minnesmerker over krigsofre.
Men blomstringen er forskjellig. Her oppe har den ikke kommet så langt. Mye løvetann, hegg og tulipaner, og bjørk.
Takk for turen!:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 28th 2007 at 05:52
svelvik er en perle, en idyll, jeg har bodd der, så jeg vet å vakkert det er der. savner den plassen. takk for fine bilder, nok en gang. leser dine blogger hver dag. goosh, du har jo nok til å lage en stor bok over forskjellige steder i norge.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 28th 2007 at 10:36
# 4 Artemisia
Ja, den norske kulturen slår selvsagt ut, men likevel er det nok en del forskjeller rundt om i landet. Først og fremst i selve topografien (som til en viss grad slår ut i “byggeskikk”), men også litt om det har vært en generell velstand i det lokale samfunn eller om det har vært “harde kår”. Og så gjelder det å oppdage slike historiske trekk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 28th 2007 at 10:41
# 5 Berta
Det var jo en spennende tanke, men ærlig talt – tror du noen ville kjøpe en slik bok da?
Hus, det er ikke “profosjonelle bilder”, men kun amatørbilder.
Og så er det vel slik at den enkelte kun er interessert i en eller to reportasjer fra steder vedkommende kjenner. Da hjelper det vel ikke om boken tar for seg 50 – 100 steder?
Med så mange bilder blir den jo heller ikke rent billig å produsere?!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 28th 2007 at 11:21
Ble helt betatt, hvor flott og idyllisk du har fanget opp med kamera. Ikke farlig å se at sommeren er kommet mye lenger enn her nord. Takk for en flott rundtur i Svelvik..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 28th 2007 at 12:14
Så koselige bilder fra Svelvik. Jeg var en del der i min ungdom, på Krokåsen. Det er en nydelig liten by og du har tatt flotte bilder.
Takk for turen!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 28th 2007 at 16:20
Finnes bare et ord for dette: Nydelig!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 28th 2007 at 16:25
# 8 Naturglede
Men det er jo ganske dekkende? Tusen takk!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 31st 2007 at 12:56
Nydelige bilder. Takk for en flott omvisning.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 31st 2007 at 13:09
# 9 Marianne Berge-Hansen
DU er hjertelig velkommen til denne og mange andre. Nib har nå passert 70 reportasjer som alle ligger publisert, men mandag den 11 juni bli alle linket til en “kjede”.
I den grad du beveger deg i Norge, er du jo velkommen til å delta? I så fall sender du meg en mail, så får du mer info om konseptet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 31st 2007 at 13:53
Hei.
Skulle ønske jeg kunne delta, men jeg kan ikke engasjere meg i flere ting.
Alle bokprosjektene tar allerede mye tid, og når jeg får anledning har jeg store planer om å gå i gang med slektsgranskningen igjen.
Ser dere mangler noen i Kristiansand området, men skal heller spre infoen hvis jeg kommer over noen.
Ha en fin dag.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 9th 2007 at 17:07
Flott tur, men hvem er den flotte damen? (statuen)…
Jeg falt for den idylliske “terrassebryggen”, jeg skulle gjerne ha sittet der en solskinnsdag, med en iskald pils :O))
Takk for turen…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 9th 2007 at 18:01
” 11 Larien Carnesir
Jeg har kanskje vært litt klossete her, men går du et par bilder opp så ser du at jeg er i “Lalla-parken” og her presenterer jeg 2-3 bilder i rekkefølge. Herav følger at statuen er av vår kjente scenekunstner og revy-artist Lalla Carlsen som riktignok er født i Svelvik, men som flyttet til Oslo bare 10 år gammel.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 17th 2007 at 14:41
Så artig at du har tatt turen innom mitt kjære Svelvik! Nydelige bilder og du får virkelig fram hvor fint det er der. Sukk nå har jeg hjemlengsel ja:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 17th 2007 at 14:46
# 12 Hilde Nordnes
Det var hyggelig. Rørte jeg ved noen strenger? Ja, Svelvik er et flott lite sted med en iboende “sørlandsiyll” mange steder.
Bare så synd at man ikke har gjort noe ordentlig ut av Batteriøya som jo er Svelviks “1000-årssted”. Det står riktignok 2-3 gamle kanoner fra 1700-tallet der ute, men lite eller ingen inforamsjon om historien, om garnisonen som lå der ute osv. Det er synd.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 17th 2007 at 14:54
Flotte bilder
Har vært i Svelvik noen ganger nå, ettersom jeg har fått meg kjæreste der nede
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 17th 2007 at 14:55
# 13 Nypeblom
Du skal se du blir fastboende? Og det er vel langt fra det værste stedet man kan bo?
Faktisk er det slik at Svelivik er landets “minst farligste by” å bo i.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 17th 2007 at 14:59
# 13,5: hehe, jo, men stedet jeg bor på pr i dag, Fosnavåg, lå bare to plasser over svelvik, altså ganske langt nede på listen det også
hehe… men, jeg vet med sikkerhet at akkurat DEN statistikken er ikke helt til å stole på
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 17th 2007 at 15:56
# 14 Nypeblom
DU får vel ta dine sjanser? Den største faren ligger vel i at du velger feil? Men ellers er det vel en del flere soltimer i Svelvik enn i Fosnavåg?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 18th 2007 at 00:43
# 14,5: Vakker natur finner man over alt, både i Fosnavåg og i Svelvik
Og kanskje Svelvik har flere soldager enn Fosnavåg… Mest sannsynlig. Men er det noe vi har nok av her oppe, så er det vær
Regnet skal komme fra siden eller fra skrå, fjellene skal være høye og bratte, og virke uendelige og uoverkommelige
Dersom det er soldager jeg vil ha, flytter jeg til Spania 
Så det er mye som skal være på plass…
Men, det er ikke umulig at jeg flytter til Svelvik, men det skjer ikke med en gang… Er ikke bare location som sier noe om man vil bosette seg et sted, man må ha en jobb å gå til også…
Du får ta deg en tur til Fosnavåg og lage NiB-reportasje herifra
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 18th 2007 at 00:45
# 15 Nypeblom
Åja, får jeg bensinkostnader dekket? Man må begynne å vurdere hvor man reiser eller ikke reiser i Norge. Men det må vel finnes en amatør-fotograf i Fosnavåg?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 2nd 2007 at 16:33
Heisann !
Så bra du likte deg i byen vår
Så du hadde tatt bildet av hagen til besteforeldrene mine. Siden bestemoren min steller hagen sin nøye, og med flittighet og omhu er det bra du likte den. Håper besøket fristet til gjentakelse 
Jeg har en del bilder fra Svelvik på min hjemmeside, både fra by og skog, ta deg gjerne en titt og legg igjen en hilsen
Mvh Cathrine M
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 2nd 2007 at 16:40
Hei
Glemte å nevne en ting… Batteriøyas vel har jobbet hardt og nå er det mye på gang der nede
Ligger noen bilder av det ute på sida mi
mvh Cathrine M
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 2nd 2007 at 17:44
# 16/17 Cathrine Myhre
Det var gøy. Det er alltid morsomt nåpr loklabefolkningen reagerer på en av våre reportasjer. Og at jeg skulle komme til å fotografere akkurat deres hage da (smiler), men – det var vel fordi jeg fant den spesielt attraktiv.
Ble, som du skjønner, litt skuffet over Batteriøya. det skal jo liksom være Svelviks “1000-årssted” og da er det vel ikke nok bare å restaurere brystvernet? I det minste burde det være et oppslag som forteller noen om stedets historie?
Men jeg kommer gjerne igjen. Det er ikke ofte jeg har så kort vei til “Sørlandet”.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 14th 2007 at 11:46
Aah, Argus. Hvordan kan jeg ha oversett denne helt til naa? Du har tuslet rundt i nabolaget i Oevre Svelvik og knipset naboens hage. Herlig aa se bilder hjemmefra. Og jeg er mildt sagt overrasket over hvor mange bloggere som har en eller annen tilknytning til Svelvik! Flott NiB-reportasje.
Psst, naa har jeg faatt scanner! Kanskje det kommer flere bilder paa bloggen min ogsaa med tid og stunder. Jeg er gammeldags og foretrekker speilrefleksen og de digitale speilreflekskamerane er fremdeles for dyre… Naar jeg vinner i lotto derimot… ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 14th 2007 at 12:00
# 17 Cathrine Myhre
Har oversett denne. (Sorry)
Ja, da har jeg noe å fotografere til våren igjen. Kanskje finnes det litt mer informasjon der ute da. Vi får vel se…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 14th 2007 at 12:12
# 18 Chiruru
Så du er fra Svelvik? Det var gøy!
Ja, du vet, jeg har en rimelig høy produksjon og jeg kan vel spøkefullt si at skal du følge med på alt jeg lager, så må du stå tidlig opp om morningen! Men Svelvik var jo et koselig bekjentskap – litt “Sørlandsk” og jeg tar gjerne turen igjen.
Når det gjelder dette med “speil-refleks” så vet jeg jo at teknikken har sine tilhengere. (Jeg har selv speilrefleks – analog – liggende i skapet) men som du påpeker: Det er alt for dyrt dersom man ønsker å gjøre fotografering tilgjengelig for de store massene.
Derfor har jeg forlatt “speilrefleks” og opererer idag med kameraer innenfor det som kalles “ultra-zoom”. Det har sine fordeler og ulemper. Ulempoen er vel først og fremst at det er vanskeligere å se detaljer på et LCD-display i sterkt lys enn på en mattskive, men – nå kommer det kameraer med spesielt lyssterke LCD-skjermer. Det finnes kameraer som tar 3 eksponeringer med 3 forskjellige blenderåpninger i løpet av 2 sekunder og det kan redde ett og annet.
Fordelen er jo at jeg slipper å bære rundt på 5 kilo optikk (som jeg ikke vet om jeg vil trenge) Mitt kamera veier ikke mer enn 750 gram, men har en zoom-optill (Leica) som i ytterste konsekvens kan sammenlignes med
2600 mm tradisjonell telelinse. Ikke helt samme lysstyrke, men det fikser jeg på PC i etterkant.
Prisen er jo et kapittel for seg. Skulle jeg satse elektronisk speilrefleks så kostrer bare kamerahuset med en 33-55 mm linse ca 8-9000 kroner. Et 300-400 mm teleobjektiv rundt
13-14000, en vidvinkel på 22 – 29 mm rundt
4-5000 og et macro-objektiv ytterligere 4000
totalt ca Kr 30-32 000 kroner og totalvekt rundt 5 kilo.
Mitt kamera veier som sagt 750 gram, har all den beskrevne optikk (og mere til) og koster totalt kr 4500,- (Ja, alle nullene er tatt med!)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 9th 2007 at 00:33
Jeg vil bare takke for en fin rundtur i svelvik,min føde by som jeg ikke har bodd på 30 år,men savner sånn,men nå kan jeg bare se innom denne siden så er jeg der i barndommen igjen, tusen takk for fine minner.
Egil.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 9th 2007 at 00:54
# 19 Egil
Hyggelig å kunne bringe deg noen minner, hvor enn i verden du nå bor?
Disse bildene ble tatt sommeren 2007 og kan hende blir det flere. En idyllisk liten plass.
Bare synd det ikke var gjort så mye på Svelviks “1000-års sted” ennå (Batteriøya), men det kommer kanskje.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 9th 2007 at 21:27
Hei,
jeg det var fine bilder fra Svelvik osv. ja.
Det ser ut som om byen og parkene og bygningene osv. har blitt holdt i god stand.
Selv om jeg kanskje ikke skulle skryte så mye av Svelvik, siden jeg er fra Berger.
Men det var veldig mange gode bilder, så det var en veldig bra blogg-post, må jeg si.
Det eneste jeg la merke til, var at det heter vel egentlig Svelvik-strømmen.
Mener jeg å huske i hvertfall.
Straumen er vel nynorsk.
Og nynorsk var ikke så populært i Svelvik, eller Svælvik, som alle sa.
Det husker jeg fra Svelvik Ungdomsskole, når alle, eller i hvertfall mange i klassen, kalte nynorsk ordboka for ’spynorsk mordliste’, osv, ved å legge til noen bokstaver på forsida av ordlista da.
Det var vel noen i niende som brant ordlista og, men det var kanskje salmeboka det forresten.
Eller om det kanskje det var nye testamentet dem brant.
Det var i hvertfall en bok i forbindelse med kristendoms-faget da.
Men det er kanskje ikke så snilt gjort å gjøre sånt.
Det var vel Rune Bingen tenker jeg.
Men samme det.
Hva skulle jeg skrive.
Jo, jeg mener det heter Svelvikstrømmen ja.
Og før så het vet Svelvik kommune, Svelvik og Strømm kommune.
Så Strømm var vel også en kommune, før det igjen da.
Med et lite forbehold.
I allefall, så kalte bestefattern, snekkerverkstedet sitt for Strømm Trevareindustri.
Fattern forandra det til Strømm Trevare A/S, vel.
Men det lå vel egentlig kanskje på Sand.
Det var ikke så mye strøm der nede egentlig.
Det var jo langgrunt osv, i fjorden nerafor verkstedet der.
Selve strømmen i fjorden, var vel lengre inn mot Svelvik der ja.
Så det burde vel kanskje het Sandbu Trevare da.
Sånn som Sandbu tepper, ved siden av der.
Enda, når det ble bygd, så het det jo ikke Sandbu lengre, da het det jo Sand.
Men før det igjen, så het det Sandbu.
Og da var det postkontor, hos Kjøpman Odmund Larsen vel, med eget postnummer for Sandbu, husker jeg at jeg så på noen gamle postkort og/eller brev da, med poststempel Sandbu.
Men dem slutta vel med post der da, så da var det godt over en kilometer vel, til nærmeste postkontor på Berger da.
Men nå skriver jeg meg litt bort her.
Det var hyggelig å se bilder fra Svelvik igjen.
Men Berger ligger også forresten i Svelvik kommune, så du får dra litt lengre sørover neste gang, selv om det vel mest er byggefelt der.
Men hvis Svelvik har blitt by, så har kanskje Berger også blitt by da.
Som en del av Svelvik da.
Jeg får søke litt mer på det.
Mange takk for bra blogg-post igjen, det var bra å få litt oppdatering om informasjon om sånne ting osv, så mange takk for det!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 9th 2007 at 22:20
Den mc du tokk bilde av er Ural en rusisk motorsykel
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 9th 2007 at 23:08
# 21 Lars Thorsrud
Så gøy!!! Jeg ante vel at det var noe spesielt med den der. Noe fra krigens dager?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 9th 2007 at 23:17
# 20 Erik Ribsskog
Dette var interessant! Du er øyensynlig en gammel utflyttet Svelvik-gutt som ikke har vært i Norge på mange år, men som fortsatt snakker godt norsk? (Eller er jeg langt på viddene?)
Så fint å kunne formidle noen minner fra ditt gamle Svelvik til hvor enn du bor idag.
Ja, det korrekte er nok Svelvik-strømmen selv om selve stedet jo heter Svelvik. Men på folkemunne er det nok rundt 50% som omtaler dette sundet som Svelvik-straumen. Strøm kommune eksisterer ikke lenger.
Jeg skjønner du bodde litt lenger mot syd? På grensen mot Berger? Der ute ligger det nå litt industri, men for det meste er det bolig- og hytte-område.
Forøvrig kan du jo bare følge “anbefalte reisemål” i bunnen av hver enkelt reportasje så vil du få en rundreise i Norge som du sent vil glemme.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 10th 2007 at 16:51
Hei,
ja det stemmer jeg har bodd i Liverpool et par år nå, og i Sunderland og Oslo før det.
At dem sier straumen, det må være oppi Tangen der det da.
Jeg husker dem i klassen synes dem var litt rare,dem kalte dem bare ‘Tangen-dyra’.
Hm.
Jeg leste litt om stedsnavnet på Wikipedia i går også, og her står det at før Svelvik ble ladested, så var Stømm (med Svelvik da), et annekssogn til Hurum prestegjeld:
‘I 1837 var Strømm et annekssogn til Hurum prestegjeld. Men siden Strømm var adskilt fra sitt hovedsogn av en fylkesgrense (Strømm tilhørte Vestfold, mens Hurum hovedsogn lå i Buskerud) måtte det opprettes som et eget formannskapsdistrikt. (For samme problem se også Bakke, Bindal, Birkenes, Røldal og Åseral – samt Hemne.)
Ladestedet Svelvik ble opprettet i 1845, og det ble adskilt fra Strømm som et eget formannskapsdistrikt. Disse to kommunene ble imidlertid igjen slått sammen til én 1. januar 1964.
I 1845 hadde Strømm 794 innbyggere (mot ladestedet Svelviks 1 201 innbyggere). Ved sammenslåingen i 1964 hadde Strømm 2 618 innbyggere.
Frem til 1918 ble kommunenavnet alltid skrevet i bestemt form (Strømmen), men etter dette i ubestemt form (Strømm). Strømm sogn skiftet navn til Svelvik sogn i 1977.’.
Hentet fra «http://no.wikipedia.o...»
Men du har rett i at det er en del industri, og har vel vært enda mer, på Berger.
Gamle Fossekleiva fabrikker, også var det vel Berger fabrikker og vel, eller hva den andre fabrikken het.
Begge innen tekstilindustrien.
Jeg vet ikke om de lager ‘Berger-pledd’ der enda jeg.
Bestefattern jobba jo på fabrikken til Jebsen da.
Og bestemora mi, var vel tjenestepike hos Jebsen hu da.
Jebsen-familien, var jo dem som eide de her fabrikkene på Berger.
Og som vel holdt til på Berger Gård da.
Er det vel gården heter, mellom kjerka og fotballbanen der.
Bestemora mi fortalte ei historie, på begynnelsen av 80-tallet, om når hu jobba hos Jebsen under krigen.
Da var det noen som jobba på posten, så spurte dem a da.
‘Ågot, har du bestilt kvota di fra vinmonopolet i Drammen da, jeg ser du har fått spritflaske i posten’.
Så sa bestemora mi da, at det hadde hu ikke gjort.
Så fant dem ut at det var’n Jebsen sjøl da, som hadde allerede drikki opp kvota si da, så bestilte’n ei ekstraflaske på kvota til farmora mi da.
Og farmora mi var kristen, og rørte aldri alkohol.
Men da blei a sinna gitt, når fabrikeiern og gods/gård-eiern, hadde tatt kvota hennes uten å spørre da.
Det var vel rasjonering eller noe da.
Hvis det ikke var etter krigen, men jeg mener hu sa det var under krigen.
Så da hadde hu gått ned til’n Ola, med flaska si da.
For den blei jo sendt til hu så.
Så hadde dem drikki da, det var vel i helga da.
Så da hadde hu vært fyllik, eller hu brukte vel ikke det ordet.
Jeg synes jo historia var artig, så da en i klassen var med bort på Sand der, til besteforeldra mine en gang da.
Det var vel Ulf i klassen ja.
Så spurte jeg farmora mi om hu ikke kunne fortelle historia igjen, for jeg syns historia var morsom da.
Men det ville hu ikke da gitt.
Men Ulf tror jeg hang seg opp i den histroia, eller i hvertfall i farmora mi.
For jeg bodde jo ikke i samme huset som fattern og Haldis og dem.
Jeg hadde jo leiligheten som fattern eide, i Leirfaret, for meg sjæl.
Så da Ulf var på besøk innemellom da, det var vel mens vi gikk på ungdomsskolen da.
Så kom det fra’n innimellom, uten at jeg skjønte helt poenget.
‘Å så godt, Ååågot’.
Så sa’n det flere ganger.
Også gliste’n.
Jeg vet ikke helt hvor han hadde plukka opp det.
Men litt snodig husker jeg at jeg synes det var.
For farmora mi var jo ikke akkurat på hans alder, så detta synes jeg var litt finurlig husker jeg.
Men han syns vel historia var artig da, selv om han vel ikke fikk høre’n.
Kanskje han likte puslespill da, som farmora mi var glad i.
Kanskje det var derfra interessen stammet.
Noe var det i hvertfall.
Så men det er jo artig med puslespill, så det skjønner man jo.
Der dem bodde på Sand der, det er like ved Krokåsen, og der er det masse hytter som folk inni Drammen og Oslo sikker har da.
Og Birkebeiner-hytta, er det som den heter?
Sånn svær hytte der.
Og Sandbu Tepper, der hvor det vel lå da.
Siden, jeg ikke kunne finne om det firmaet på nettet.
Untatt Sandbu AS, som hadde flytta til Hof.
Der fattern og dem pleide å kjøpe plank vel, og singel til gårdsplassen også vel.
Der, hvor Sandbu Tepper var/er, der var det en kiosk faktisk.
En lys blå trebygning, hvis jeg husker riktig.
Og der var det ei dame med mørkt hår, som pleide å jobbe.
Og masse ungdommer, fra hyttene da antagelig, pleide å henge utafor kiosken, om sommeren da.
Og jeg ble jo sendt til å stå på ski, på jordet, norafor huset til besteforeldra mine da.
Og på jordet til Lersbryggen, som vel var sør-øst for huset da, der pleide det å stå en del gamle bilvrak, Cortina osv vel.
Ovenfor skogen som var der, hvor Jensen Møbler er nå.
Jensen Møbler, pleide jo å være i Svelvik, like ved Svelvik Kroa der vel.
Hvis den finnes enda.
Men det er bra jobba med bildene og posten fra Svelvik, så det var hyggelig, det er helt sikkert, å se bilder fra Svelvik igjen osv.
Så mange takk for bra arbeid med artikkelen om Svelvik!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 10th 2007 at 17:38
# 22 Erik Ribsskog
Jeg er ikke helt sikker, men noe sier meg at produksjonen ved Berger Pledd er nedlagt. Kan huske de laget en mengde flotte pledd i nydelige farger og mønstre i 70 og 80-årene. Tror ennå jeg har et par Berger-pledd liggende.
Men ellers er det jo Jensen Møbler (masrass-produksjon) som er den største skatteyteren i Svelvik for tiden.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 10th 2007 at 19:13
Hmmmm, fikk litt assosiasjoner til mine barndomsår her. Vi hadde hytte på Mørkassel og tok ofte en tur innom Svelvik (eller Svælj-vik som jeg trudde det het den gang;-).
Jeg husker spesiellt en vår dag hvor vi sto ved det smaleste i leia og isen gikk. Det var noe av det mest spektakulære jeg har sett, også som det bråka. En serie av brak og knas også begynte hele skiten å bevege seg i biter.
Unektelig veldig show for en liten gutt:-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 10th 2007 at 20:19
# 23 Røtidalen
det veil jeg vel tro, men det er lenge siden Svelvik-straumen frøs til om vinteren.
For det første har du jo selve strømmen som i seg selv forhindrer isdannelse, dertil ferga som går hver halvtime og som ikke det var nok – skipstrafikken til/fra Drammen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 10th 2007 at 21:40
Tidlig 70 tallet på den tiden hvor det var -25 til -30 blå ute så blei det en del is i sundet bortsett fra der båtene gikk da selvfølgelig
Når isflakene skulle presse seg igjennom Svelviksundet samtidig så pakka det seg mye sammen. Og da var hele vannet for en liten guttepjokk, islagt.
Så summasumarum så var det vel mest sånn “kant is” vil jeg vel tru.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 10th 2007 at 22:07
# 24 Røtidalen
Ja, den er jeg med på. Med lav observasjonshøyde fortoner nok verden seg litt annerledes for en pjokk som er med pappa til fjorden…
Ellers har vi jo hatt perioder hvor både Oslofjorden og Drammensfjorden har vært islagt, men det har vel alltid vært enm råk for de større skipene (selv om ogsaå råka til tider frøs til med et tynner islag gjennom natten)
Husker vintere hvor man benyttet sparkstøting (og bil) direkte fra Sandvika til Nesodden.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 13th 2007 at 01:38
Ja det stemmer det at Jensen Møbler lager madrasser ja.
Fabrikken dems ligger jo like ved snekkerverkstedet til bestefattern og fattern på Sand der.
Og faren min, Arne Mogan Olsen, han skiftet jo navn på snekkerfirma, til Strømm Trevare A/S, på 80-tallet en gang vel.
Og det var vel rundt den tida han begynte å produsere vannsenger nedpå der.
Og da kjøpte han jo vannsengmadrassene fra Jensen Møbler, hvis han ikke importerte dem fra USA da.
Og farfaren min, Øivind Olsen, han produserte jo masse elementer for Jenser Møbler, nedpå snekkerverkstedet der.
Så i begravelsen hans, i Svelvik Kirke, så var det stor krans fra Jensen Møbler, som takk for samarbeidet da.
Han ville ikke begraves i Berger Kirke, enda han jobba på fabrikken på Berger, før han fikk snekkerverksted, så noe må det vel ha vært som har foregått da.
Og fattern flytta jo til Drammen etterhvert, der han og stemuttern, får man vel kalle hu, selv om vi aldri bodde i samme hus.
Dem starta jo vannsengforreting i Tordenskioldsgate i Drammen, ovenfor brannstasjon der.
Norske Vannsenger het det vel, så skifta det seinere til HAJ vannsenger, Haldis, Arne og Jan.
Hva dem kaller det nå det veit jeg ikke.
Men søstra mi Pia, hu sa at det var noe jugoslaver eller noe, som tok over huset dems i Havnehagen.
For fattern ville ikke bo på Bergeråsen lenger, han sa at Bergeråsen var et sted for gamle sjømenn.
Så jeg vet ikke helt som kan ha skjedd.
Og jeg mener søstra mi sa at onkelen min og dem leide ut huset på Sand der til noe jugoslaver eller noe og.
Men det er mulig jeg har blanda med huset i Havnehagen da.
Men sånn er det, det er mye som skjer, så det er ikke så lett å holde oversikten alltid.
Men jeg husker bak snekkerverkstedet der, like ved Jensen Møbler der, på 80-tallet, så lukta det ikke så godt.
Og jeg husker jo i kjellern på huset der på Sand, så var det sluk i gulvet osv., selv om det ikke var så lett å se noen spesiell grunn til det.
Det var jo ikke innreda ned i kjellern der, det var jo bare betong og brukt som lagerbod.
Det så jo ut som et halvveis tomt industrilokale nedi der, som ble brukt omtrent som en lagerbod.
Enda det var stort loft, og loft på verkstedet og.
Og flere andre gamle skjul eller lagerbygninger hadde dem også, borte ved den gamle saga der, og på loftet i bygget ved siden av den gamle systua der som dem kalte det, i hvertfall bestemora mi.
Var det Margit og Ann dem het, dem som dreiv systua der, så fortsatte dem på 70-tallet eller 60-tallet vel, med systue inne i Drammen, på Strømsø-sida.
Det er ikke godt å si.
Det er mye som ikke er godt å si, men et eller annet sted må vel den lukta ha kommet fra.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 13th 2007 at 01:47
# 25 Erik Ribsskog
Sitat: “Og faren min, Arne Mogan Olsen,”
Hva kommer det av at du heter Ribsskog?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 13th 2007 at 02:16
Det var fra moren min det da vet du.
Hun skilte seg jo fra fattern i 73 eller noe.
Og da tok a med meg og søstra til Larvik.
Så skifta hu etternavna våre fra Olsen til Ribsskog rundt 75 eller noe, kan jeg tenke meg.
Så flytta jeg tilbake til Berger i 79, var det vel.
Så prata vi sammen i huset på Sand der da, jeg og fattern og bestefattern og onkel Håkon, hva jeg skulle hete.
Så jeg synes jo Mogan Olsen hørtes bra ut, så jeg lurte jo på om jeg kunne hete Erik Mogan Olsen da.
Men onkelen min, Håkon, sa at Mogan, det var det dem som het.
Så lurte jeg på om jeg kunne hete Erik Ribsskog Olsen, men det fant vi ut ble E.R.O., så det fant vi ut at ikke var så brukanes det heller.
Så da blei det til Erik Olsen da.
Det blei til at jeg skulle hete det.
Men det var ingen som huska på å si fra om dette til folkeregisteret osv.
Det var mest bare noe vi bestemte.
Så jeg måtte jo krangle lærerne, hver gang jeg begynte på ny skole, og fikk nye lærere.
Å forklare dem at jeg het Olsen og ikke Ribsskog.
Men her, når jeg begynte i 2. klasse VGS på Sande, da var jeg litt lei av den here årlige kranglinga.
Så da tenkte jeg at jeg skulle prøve å ikke si noe et år.
Og siden det så har jeg heti Ribsskog da.
Men sånn er det.
Det er jo ikke alltid at man husker på å si fra om sånt til myndighetene osv.
Så enkelte ganger er det jo kanskje like ofte tilfeldigheter som avgjør.
Men man jo ikke gå rundt å krangle hele livet om at det er feil etternavn som på lista osv.
Jeg kan nesten nesten forestille folka i militæret.
Jeg vet ikke om dem hadde gått med på det.
Men sånn er det.
Jeg kunne jo ha bytta navnet hos folkeregisteret da.
Men nå har jo muttern allerede bytta det der, på søttitallet.
Og nå er det vel litt seint, så det får heller være.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 13th 2007 at 11:23
# 26
Livet kan være fullt av tilfeldigheter ja.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 16th 2007 at 18:17
Hei igjen. Ja jeg håper du vil sette inn fler bilder fra svelvik,eller svælvik som vi sa(svælvik engelsk he he)å det legger vi på en måte aldri fra oss heller vet du,det er der hele tiden samme hvor lenge du har vært borte fra stedet.Det er ligsom i blodet he he.det er morro å se de stedene som du har bilder av,håper du kan sette inn bilder fra skjønnheim også neste gang,det hadde vært morro,jeg er født og oppvokst der. Jeg så at du skrev at fergen går over til bokerøya og verket,men den går nok over til værket,men bokerøya ligger rett på utsiden av svelvik sentrum,skjønheim eller grunnane knem,det var en stor fabrik en gang i tiden,men drives vel nå antakelig som småbåthavn.for femti seksti år siden lagde de diamant kjøleskap o.s.v der.Min mor jobbet der den gangen med å sveise agregat til kjøleskap.Jeg så et fint bilde du hadde av en utekafe eller terasse ut mot strømmen,det er forøverig det gamle fergeleie som ligger der,med slakteriet til pølsemaker brødrene Bjørnstad.Et samlings punkt i svelvik var på kafeen til Andersen eller alleen kafe som vi også sa,jeg gikk forøverig på tømmerås skole som lå rett over gaten for anndersen så det var mange turer inn der i friminuttene vet du,jeg tror det ligger et sykehjem eller noe lignende der nå. nei nå sitter jeg å drømmer meg bort,ja dette var morro nesten som å prate med kjente om gamledager he he.Takk igjen for fine bilder og komentarer.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 16th 2007 at 19:23
# 28 Egil
Sånn er det å være tilreisende, vet du. Vi får aldri med oss det swamme som fastboende har ervervet seg av kunnskaper om et sted, men – jeg mener jeg har gjort et ærlig forsøk på å presentere Svelvik på en skikkelig måte.
Det kan godt hende det kommer flere bilder fra Svelvik for – jeg var ikke så fornøyd med hva kommunen hadde gjort med sitt “1000-årssted” (Batteriøya). Så det kan vel hende jeg tar meg en ny tur….
Og det finnes sikkert noe jeg kan “skjøte på med” -
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 16th 2007 at 19:27
sjarmerende plass;)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 16th 2007 at 19:31
# 29 Jojja
Ja, faktisk! Og da særlig på en sommerkveld, – vel verd et besøk!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 16th 2007 at 19:35
skulle egentlig innom der i sommer.. men sånn gikk det ikke. Det bor to fantastiske bloggere der(som jeg kjenner til) så kanskje neste sommer;)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 16th 2007 at 19:38
# 30 Jojja
Bloggere bosatt i Svelvik???? Det skulle jeg vel ha visst?! Da skulle jeg i det minste ha sikret meg et bilde av hagen! Og kanskje hadde jeg fått meg en ekstra kopp kaffe og et nytt bekjentskap!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 16th 2007 at 19:44
ja det skulle du nok..:) Sendet to julekort i dag dit…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 20th 2007 at 23:51
Dette var moro!
Snubla helt tilfeldig over denne…
Er født og oppvokst i Svelvik, men flytta ut for snart 30 år siden. Skikkelig bra reportasje, du bare må ta turen tilbake og fortelle mer!
Tillater meg noen ord for å utfylle kommentarene ovenfor.
Svelvikstrømmen er forresten landets nest sterkeste havstrøm, etter Saltstraumen. Det var som dere skriver, den viktigste årsaken til at Svelvik tidligere fungerte som vinterhavn for Drammen, siden det sjelden frøs helt til. Samtidig var det så sent som på 60-tallet folk som gikk tørrskodd over sundet fra Svelvik til Verket i Hurum, dog med enkelte åpne råker underveis.
Min mor fortalte en gang om en isfisker som hade rigget seg til med et telt for å slippe den kjølige trekken. Når isen begynte å brekke opp, løsnet flaket han satt på og drev utover strømmen. Det var vel bare ren flaks som gjorde at han kikket ut av teltet før han nådde åpent hav…
Jeg husker selv at det passerte store isbrytere med påfølgende lasteskip gjenneom strømmen, men det var vel mest for å bryte opp råka videre innover mot Drammen.
Men det er jo sommerstid man skal reise til “sørlandsidyllen” Svelvik! Ta turen en rolig sommerkveld eller reis dit første helga i august. Da arrangeres Svevikdagene og gatene fylles hele kvelden (og natten).
Takk igjen for gode minner!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 21st 2007 at 00:02
# 32 Vidar G
Som du kanskje fikk med deg, så er denne reportasjen en liten del av et større konsept som heter NIB (Norge I Bilder). det er bare å følge linkene i sluttev av hver reportasje.
Og så er vi inne i en periode hvor det skjer mye. Hadde du kommet over denne reportasjen om 14 dager så hadde antagelig alle bilder vært 30% større, men – du er velkomment til å besøke igjen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 23rd 2007 at 10:19
Da er det anledning til et lite gjensyn med Svelvik men med oppgraderte foto-formater.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 10th 2010 at 12:32
Hva skjer med Fylliken på Svelvik kirke benken a?
HAHAHAHA Nice, så jævlig eid. Trudde vi skulle få et godt bilde av Svelvik, så tar bilde av vårt midtpunkt med en fyllik. Kult.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende