Denne reportasjen fra Åsgårdstrand blir litt annerledes enn hva NIB-reportasjer pleier å være. Årsaken er at jeg skal eksperimentere litt med et nytt bildeformat og derfor like ny for meg som for dere. Og da gjenstår bare å krysse fingerne…







x














































Da takker jeg for følget og håper de fleste har fått et positivt inntrykk av Åsgårdstrand på en vanlig onsdag?
Ditt neste
ANBEFALTE REISEMÅL: SIGDAL & EGGEDAL MUSEUM


137 kommentarer In " NIB – ÅSGÅRDSTRAND "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
juli 27th 2007 at 12:48
For meg ser det veldig kornete ut….?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2007 at 13:04
Bildet var fint det, men kal det være bare ett bilde?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2007 at 13:26
Litt vel kornete her hos meg også. Lykke til med neste forsøk, jeg venter:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2007 at 13:36
Dette var spennende, Argus. På min maskin ser det ikke kornete ut. Kan det ha noe med nettleseren å gjøre?
Åsgardstrand er virkelig en nydelig liten Vestfoldidyll, noe jeg synes du har fanget fint inn.
Men hvordan du har gjort det for å få bildene så store, se DET forstår jeg ennå ikke.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2007 at 14:25
Så koselig det er i Åsgårdstrand. Dere skulle tatt en softis på Munchs café. Det finnes ikke bedre softis:) Det er en liten perle om sommeren, og vi pleide å bade der, og lå alltid under det gedigne treet. Tittet du inn i huset til Munch, ganske morsomt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2007 at 14:30
# 1 Snurremegrundt
Det var synd” Hos meg er de ikke kornete, men man ser litt sviktende dybdeskarphet pga dimensjonene. Delvis er den jo bevisst (i enkelte situasjoner), men grunnet størrelsen blir den kanskje litt fremtredende enkelte plasser. Men “korn”? nei, det kan jeg ikke se at jeg har.
Men interessant. Jeg ser at “Katten” observerer “korn”, mens Starlett ikke gjør det.
Jeg har det heller ikke.
Bildene er i utgangspunktet tatt med 10 MP oppløsning, men redusert til 2 MB for å bli aksepteret av teknikken hos VGB. deretter normal komprimering av VG men det burde jo være pixler nok til at bildene kan vises sås lenge de kan vises på en full-skjerm?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2007 at 14:33
# 2 Viljen
Neida, det er flere nå, men i begynnelsen var det litt eksperimenterinmg med dimensjoner inntil jeg fant det riktige. Ser det fortsatt er en anelse for bredt. men så er det denne ustabiliteten til VGB da. Klok av skade publiserer jeg nå etter hvert 3dje bilde.
Også denne gang fik jeg plutselig beskjed om at jeg ikke var logget inn, men denne gang gjorde det ikke så mye skade.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2007 at 14:44
# 3 Katten
Synd. Jeg ser at Snurremegrundt også rapporterer om “korn”, mens de ikke ses nevnverdig korn hos meg eller hos Starlett.
Vi får jo håpe at det er færrest mulig som opplever “korn” på slik eksponering da foir naturbilder får jo en litt annen dimensjon (i dobbelt betydning) bår størrelsen øker.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2007 at 14:48
# 4 Starlett
Det har jo vært noe av vitsen med valg av “3 kolonner”, men hittil har jo ikke bildene fulgt opp den økte plassen. Det har jeg forsøkt å gjøre noe med – manuelt. Litt mer plundrete, men har regnet ut hvor mange pixler jeg kan ha i bredde/høyde og stiller manuelt.
Ser det er 4-5 pixler for bredt nå, men det fikser jeg i neste omgang. I tillegg er disse bilden tatt i vertikalformat for å optimalisere mulig plass. Jeg har også noen i horisontalformat som ennå ikke er lagt inn, bl.a. fra Munchs hjem, men jeg må ta meg en liten pause og værelitt matematiker her for å finne høyden i et horisontalformat.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2007 at 14:51
# 5 Mirabai
Måtte jo besøke Åsgårdstrand en sommerdag, vet du og særlig da med tanke på å teste ut større bildeformater. Ser du også “korn” på bildene?
Du kan skjønne jeg var inne i huset til Munch!
Tok en del bilder, men i horiontalformat så nå måp regnestaven frem igjen. De som ligger ute nå er alle tatt i vertikalformat.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2007 at 14:53
Forsøkte litt selv i går og idag, men jeg synes det blir vel kornete. Kanskje jeg må ha briller? Jeg fikk svar fra en av mine faste lesere og hun mente jeg burde beholde den gamle stilen for de var best. Teksten din ble også lei og lese for meg.Hadde jo vært morsomt med store, tydelige bilder da. Vi får fortsette å teste så får vi nok snart vite hva som er best. Lykke til:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2007 at 15:01
Alle bildene er kornete ARgus, og jeg ser veldig tydelig at alle buede linjer består av pixler….
Jeg har en god grafisk skjerm, og det ser ikke pent ut….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2007 at 15:04
Kanskje feil å kalle det kornete? Jeg ser godt at bildene er bygd opp av mange, mange firkanter, og det gjør det utydelig. Glemte å si at reportasjen ellers er flott da:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2007 at 15:30
Veldig veldig idyllisk! Nydelig
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2007 at 15:35
# 10 Maria Maria Oslo
Takker, men det er noen “skygger” her: Noen rapporterer at de ser synlige pixler!
Det skulle tyde på at det ikke er helt samsvar mellom VG’s komprimering og den plassen som nå er tilgjengelig for publisering av bilder.
Ser du pixler???
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2007 at 15:39
# 6 Katten
Å legge teksten inn i bilden var et rent eksperiment fra min side. det hende jo ikke rent sjeldent at noe går galt på VGB for tiden og det hadde vært veldig mye lettere å rekonstruere dersom tekstene lå i bildet. Jeg ser også at det kunne vært bedre.
Antagelig er den faste komprimeringen hos VG beregnet på det gamle bildeformatet og kanskje må de “skru opp krana” aldri så lite all den tid de inviterer til større bilder gjennom valg av 3 kolonner.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2007 at 15:40
# 7 Ann
Hyggelig at du likte gjensynet med Åsgårdstrand, men det har utviklet seg et lite problem her: Ser du synlige pixler på din skjerm?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2007 at 15:42
# 8 Snurremegrundt
Må kanskje ta en liten prat med Petrograd her.
Det er tilsynelatende ikke nok pioxler til å dekke inn økt format etter komprimering.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2007 at 15:45
#10 Det kan bekreftes at pixler er synlige på noen av bildene.
Må dog få lov til å si at minnene fra Stedet langt overskygget akkurat DET faktumet..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2007 at 15:49
Bildene er fine her, ingen pixler. Vet ikke om det handler om skjermoppløsningen min?
Koselig gjensyn fra Munchs hjem også:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2007 at 16:17
# 11 Grunde
Vel, du vet, Grunde, at når man har sittet og plundret og småkranglet med VGB for å fp til en større plass for bilder, så hadde det egentlig vært litt greit at resultatet ble bedre enn før!
Det er vel noe med at dagens komprimeringsnivå ikke helt strekker til for det nye bildeformatet. Jeg får knurre litt dypt og advarende i røret så kanskje det skjer noe…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2007 at 16:19
# 12 Ann
Takkskal du ha. Ja, det virker som det er lit variasjoner rundt om. Starlett rapporterer også at hun har en stor og absolutt førsteklasses flatskjerm (som Snurremegrundt)
Hun ser ingen pixler, men det gjør Snurremgerundt!!!
Kanskje vi må begunne å se på brillene til folk (smiler)?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2007 at 16:22
#12 iih.. Brillene mine..
jeg VISSTE det var en grunn til at du ser så full ut på profilbildet.. ;-p
(hihi)
Men neida. Har sjekket med stasjonærpc’en også, med samme resultat.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2007 at 16:30
# 13 Grunde
Herren beghager at spøge…
Det bildet ble vel tatt på en tur i skauen og hadde ikke vært i nærheten av sterke dråper på ukesvis. Jeg ser sånn ut!!!
Får vel ta en liten prat med teknisk avdeling på VGB da og se hva de sier om dette problemet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2007 at 19:36
Heisan Argus
Som de fleste anmerker her så har nok bildene dine en kraftig pixelering når de kun har en kvalitet på mindre enn 50kb ved 560px bredde 750px høyde. 50kb er tilstrekkelig for å bibeholde god synlig kvalitet på ca 400px bredde x 300px høyde(stadard webfoto)
Problemer med tiden på innlasting vil forværres ytterligere dersom kvaliteten økes så jeg betviler at VGB ønsker å tillate det da det vil gi svært trege sider å laste og enorm trafikkøkning på serverlinjene.
Dessuten blir innleggen svært lange å scrolle og slikt er heller ikke webvennlig.
Et råd til deg er å studere litt mer innenfor webdesign og surfervennlige nettsider kontra bildekvalitet.
Alternativet er å legge “Thumbs” (klikkbare minibilder) som linker til fullsizebilder som du kan ha liggende på en egen webhotellside og bestemmer både fysisk størrelse samt kvalitet på bildene selv.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2007 at 23:55
# 14 Catalyzator
Ja, jeg har merket meg det. Hva angår VGB så burde de vel kanskje ha tenkt igjennom den problematikken før de åpnet for 3 kolonner med tilsvarende ledig bredde for bilder?
Jeg ser ditt argument med scrolling. (Merket det selv) Spørsmålet er vel om man skal finne en slags middelvei med sedntrerte bilder av et noe mindre format, men dog noe større enn dagens?
Men jeg måtte jo prøve!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2007 at 23:59
Det var store og fine bilder, Jeg liker Edvard Munch. Han taler til mitt hjerte, for han viser sine følelser.
Hvordan lager du så store bilder?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2007 at 09:06
# 14 Lille Persille
Vel, det var jo et eksperiment. Via tilbakemeldinger ser jeg jo at en del observerer pixler (og det var ikke meningen).
Så spørs det hvordan VGB takler dette problemet. Det merkelige er jo at folk med tilsynelatende bra skjermer faktisk ikke ser pixler der andre altså gjør.
Ja, Åsgårdstrand er en liten perle. Ingen tvil om det. Og Munch, som jo egentlig hadde tilholdssted på Ekely i Oslo-området, tilbragte mye tid i Åsgårdstrand. Det ryktes at han benyttet stedet så sent som i 1937.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2007 at 09:17
*sjekker i dag også*
Fremdeles pixler..!!
Vedreørende toppbildene, så har jeg endelig fått åpnet dem…;)
Fiiiiine…!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2007 at 09:32
Ikke noe korn her..Bare en masse fine idylliske bilder, Bare vakkert. Takk for titten. Men at andre ser det kornete, forstår jeg ikke…Kan det være noe med vgb,. Veldig fint fortalt og koselig plass. Store vakre bilder.
Ønsker deg en fin helg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2007 at 09:39
# 15 Simonza
Neimen, hyggelig besøk! ja, jeg kan ikke gjøre noe med pixler sjhort av å publisere alle bildene om igjen med et mindre format.
Det er vel VG som må gjøre et valg og evt. ta konseklvenser av å tilby 3 kolonner og dermed mere plass til biler – eller ikke.
Flott at du omsider fikk åpnet toppene da. Så spørs det om de finner nåde…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2007 at 09:42
# 16 Erta-Berta
Det var jo hyggelig å høre (selv om det kompliserer saken ytterligere)
Syntes det var spennende å utnytte bloggens fulle potensiale, men blir det pixler bortover, så spørs det om jeg må eksperimentere litt for å finne akseptable ytytergrenser…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2007 at 11:11
Heisan
Vil bare kommentere litt vedrørende pixeleringen….
Årsaken til at noen “ser” pixlene og andre ikke kan være flere men i hovedsak kan denne pixeleringen “skjules” dersom personen har enten:
A: Svært høy oppløsning på liten skjærm…
B: Svært dårlig grafisk skjærm som “dekker” problemet…
C: Dårlig gangsyn…..
Hvis man ser bort fra disse elementene og tar bildene i øyensyn som det grafiske materiale de faktisk er så er de kraftig pixelert og kvalitativt dårlig egnet til visning på nettet. Det er mulig du vil kunne få et bedre resultat med et annet photoprogram men dette avhenger også litt av dine kvalifikasjoner til å vurdere de enkelte bildene og tilrettelegging før de blir lastet opp og gjennomgår kvalitetstapet her på vgb.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2007 at 11:20
PS/……
Jeg misstenker at forminskelsen i innlastingen her på VGB er satt i %vis forhold til fysisk størrelse og dette forårsaker at du muligens “bommer” på din forberedelse når du klaregjør bildene før innlastingen hit ?
Du prater om bildestørrelser på 10mb osv….
Men hvilken pixelstørrelse har bildene ?
Dersom du konsentrerer deg om den fysiske størrelsen med høy kvalitet så vil resultatet kanske bli bedre.
Før opplasting gjør du bildet klart i FYSISK størrelse hvor bildebredden maximeres til 550px (Nå er de 565 bruk gjerne 560px da det vil unngå kanting på ene siden muligens)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2007 at 12:38
# 17 Catalyzator
Først en liten misforståelse: jeg har ikke bilder på 10 MB men sier at de er tatt med
10 MP oppløsning. Så er det jo slik at programvaren til VGB forutsetter at bilder ikke veier mer enn 2 MB ved mottagelse, derfor er mine bilder redisert til ca 2500×1800 pixler hvilket (med små variasjoner) gir en vekt rundt 1,7 MB
Du har sikker rett når du antyder at VGB har satt komprimering til å dekke en bildestørrfelse tilsvarende den gamle 4-kolonners versjonen, men – nå har de altså åpnet for 3. Hensikten må jo da være at man skal kunne legge ut større bilder? de har i alle fall så langt ikke protestert når jeg indikerer dette.
Nå ønsker jeg jo ikke forringe sluttresultatet og vil, dersom VGB ikke imøltekommer nye behov, måtte vurdere å legge meg på en slags mellomstørrelse (med sentrering av bilder) i fortsettelsen.
Kan hende er et mer realistisk utgangspunkt å finne rundt 500 x 390 / 500 x 600
Det må vel gradvis testes ut.
Interessant hypotese du lanserer mht pixler eller ikke pixler, men – iflg. Starlett har hun enm meget god flatskjerm av betydelig størrelse? Og hun ser altså ingen pixler.
Selv har jeg en 17 tommer (Det er vel ganske vanlig idag?) og ser lite eller ingen pixler.
(Men jeg aner at jeg er i nærheten av greensen!)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2007 at 12:45
#17,5…… Jeg tror du blander litt forståelsen for Pixelstørrelse og fysisk størrelse kontra kvalutet og visning…..
Dersom du forbereder dine bilder riktig vil du kunne ha høy kvalitet slik det er satt opp idag.
Glem dine enorme pixeltall…..
Gjør bildene dine klare med BREDDE pixler= 560 eller 550 og da er problemet løst…..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2007 at 12:51
PS/….
Skjærmstørrelse i forhold til møblering av huset ditt angis i tommestørrelse Eks 17″ eller 17″widescreen osv…..
Visning av bilder på en dataskjærm eller tv angis i pixler Eks 1024 x 768 (normaltall for standard 17″ og 1280 x 800 (normaltall for 15,4″widescreen) og 1440 x 900 (normaltall for 17″widescreen)
Ser du disse tallene mot dine pixeltall i bildene så forstår du kanske hva jeg mener og at dine pixeltall ikke har noe på en dataskjærm å gjøre……
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2007 at 12:54
Joda, jeg ser også korna, men valgte å se bort fra det, siden det allerede var blitt påpekt og jeg syns det kan være en smule uhøflig å påpeke hva man ikke liker. Jeg syns du hadde så mange fine bilder og mimret litt. Jeg la ikke merke til bildene inne fra Munchhuset da jeg kikket i går jeg. Vet ikke om det var scrollen som hang og hoppet, som gjorde det, eller hva det var. Fine var de iallefall. Det er et koselig lite hus, med en flott plassering. Har ingen problemer med å se at man kan finne inpirasjon på den plassen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2007 at 13:19
Om jeg kan komme med et bittelite ydmykt råd, istedet for å endre størrelsen etter du har lastet opp bildet, så finner du riktig størrelse i et redigeringsprogram før du laster det opp. Dine bilder har en oppløsning på 410×547, men vises nærmere 500×610 oppløsning. Ser ut som du har dratt bildene ut mer enn hva bildet har som innhold etter at du har lagt dem inn i innlegget ditt og derfor ser de kornete ut. Jeg lagret bildet ditt av Naustet pub og det veier bare 32,8 kb og var 410×547 i oppløsning. Håper det kan hjelpe:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2007 at 13:54
Takk Mirabai
Nå ser jeg den feilen også…..
Er jo ikke rart han ikke får bildene bra når vgb ikke forklarer hvordan han kan bruke verktøyet……
Innlasting med tap av data og øking av størrelsen uten data tilgjengelig blir jo minus da…..
Tror vi må lage et eget VGB-kurs snart….. FOR VGB !
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2007 at 14:42
Her var det et koselig gjensyn med Åsgårdstrand! Dessverre, bildene er kornete hos meg også, de øverste, mens de nederste er bedre..
Men håper at dette problemet kan løses..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2007 at 14:45
ARGUS !
Jeg har påbegynt et lite mini web-kurs-tips i bildeforståelse kontra web…. Dette voil kanske gi deg noen tips til hva du kan gjøre i forarbeidet med bildene dine før du laster dem inn hit.
Kanske jeg lager en liten VGB-bildeseksjon også med tips direkte relatert til funksjonen her inne….
Sjekk her: http://www.catalyzato...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2007 at 14:47
Er dessverre kornete på min skjerm også..
Men her hagler det jo på med gode råd, har lært masse, jeg !
Og kjempekoselig reportasje var det nå, okke som
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2007 at 15:34
Argus, ja, jeg ser også pixler. Bildene er litt kornete og uklare av og til. hjelper det å gjøre dem mindre i innlegget?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2007 at 17:31
# 27 Maria Maria Oslo
Ja, jeg TROR at det muligens er en løsning, men da er jo vitsen med 3 kolonner borte?
(Men jeg er ikke sikker)
Jeg hjar også vurdert om man kan finne en slags middelvei hvor man bare utnytter 75% av potensialet. Fortsatt vil jo da bilder bli betydelig større en i 4-kolonners-versjonene, men altså ikke på langt nær så store som nå.
Så er spørsmålet hvor langt ned man skal måtte gå før pixler blir borte. Og om det i lengden er noen vits for VGB å lansere 3-kolonners-alternativet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2007 at 17:35
# 26 Mad Joy
Det var jo fristende å prøve nå anledningen først var der og jeg har sendt en forespørsel til VGB om økt kapasitet på pixler. (Jeg ser at det føres ganske solide argumenter i marken for at de nok ikke vil dette) Men da synes jeg vitsen med 3 kolonner blir noe meningsløs.
Og vitsen med en reportasje med hovedvekt på bilder, må jo være at bildene blir 100% sebare?!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2007 at 17:40
# 24 Lavina
Takk for tilbakemelding. Det tyder jo på at årsaken er den jeg antyder: At det ikke er samsvar mellom tillatt antall pixler i VGB sammenlignet med det nye bildeformatet det nå er mulig å gjøre bruk av.
De siste bildene er jo i horisontalformat og dermed mindre i total størrelse. Det erjo spennende å høre at de faktisk kan passere? (Eller kan de ikke det?) For da vet vi jo at totalbredden kan utnyttes dersom man holder seg til “horisontale bilder”. Alternativt kan selvsagt alle bilder reduseres med 25%. de blir fortsatt ganske store, men forhåpentligvis kommer de inn under “akseptabel kvalitet” idet behovet for pixlder reduseres. Her må det testes.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2007 at 17:48
Kjempekoselig idyllisk innlegg fra Åsgårdsstrand Argus :O))
Det ble den reneste Sørlandsidyll…
Sist jeg kikket inn her var det kun et bilde, så det var tilfeldig at jeg kikket innom igjen ;O)
P.S Bildene er kornete, men du finner ut av det, ser det ut for.
Ha en god kveld.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2007 at 17:50
# 22 Mirabai
Jeg er bare en gammel mann uten særlig forstand på data, men slik har jeg gjort det:
Først forsøkte jeg å legge inn et ubeskåret bilde og noterte meg hvilkenbildestørrelse som kom til syne i editoren (410×308)
Dernest eksperimenterte jeg med hvilken bredde som sksulle til for at bildet skulle få optimal bredde (563 pixler) Ut fra dete regnet jeg ut høyde på horisontalformat (423) og vertikalformat (750) og sørget for å dedinere disse pr innlagt bilde (alt etter format)
- – -
Det hører med at disse bilden i utgangspunktet er tatt med 10 MP og redusert (i fotobehandling) til ca 2500/1750 pix for å komme under VGB’s grense på vekt: 2 MB
(De fleste ligger i området 1,5 – 1,8 MB)
Har jeg forstått deg riktig hvois du mener at jeg burde ha redusert bilden til riktig format (563/750 OG 563/423 ) allerede før innlasting til VGB? Blir de ikke da enda mye mindre og vil vise enda flere synlige pixler? Eller har jeg misforstått fullstendig?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2007 at 17:53
# 21 Mirabai
Som jeg sa, var dette et eksperiment, dvs. “upløyd mark” og jeg måtte ta en liten pause da jeg var ferdig med å legge inn bilder i vertilkalformat. Måtte regne ut nye høyder på horisontalformat. DU har antagelig besøkt meg akkurat i pausen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2007 at 18:02
# 20 Catalyzator
Jeg er nok litt “idiot” på det tekniske her.
Nå har jeg 17″ skjerm og jeg har den innsrtillingen du refererer til (1024)
Multilpliseer jeg dette, skal jeg altså ha en skjerm med totalt 786432 pixler?
Etter beste evne hadde jeg konfigurert vertikalformater (som fyller ca 65% av skjermen) til 563/750 dvs. 422250 hvilket vel er sånn rundt 60% av totalen, Det er tydeligvis en helt feil måte å se det på?
Du skjønner, jeg har aldri gått på noen for for datakurs.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2007 at 19:13
Jeg skriver svaret mitt her, ettersom du fjernet test-innlegget ditt.
Jeg har ikke lastet opp så mange store bilder til VGB, så jeg aner ikke hvordan ting fungerte før. Men nå ser det i hvertfall ut til å være sånn at VGB forminsker alle bilder til en største bredde på ynkelige 410 pixler…
Dette er helt sikkert for å spare serverplass hos VGB. Så ja, alternativet er å benytte seg av spesialtjenester som lar deg laste opp bilder i originalstørrelse. Mye arbeid er det jo, men det er det vel uansett, eller hva?
Bildene på denne siden er jo kjempefine, så det er synd at vi ikke kan se dem i sin originale størrelse. Jeg vil også anbefale å benytte såkalte thumbnails (små versjoner av bildene) som man kan klikke på for å se de store bildene. Dermed sparer man både tid og plass.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2007 at 19:18
Jeg synes bildene og formatene var svært pene!! De er en tanke kornete noen steder, men jeg synes ikke det gjør noe
Du er flink. Du har uten problem fått de tilpasset bred kollonne.
Var det vsnskelig?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2007 at 19:18
Det enkleste er no å lage opptimale bilder i riktig størrelse som du legger på en egen webplass/webhotell og linker inn på vanlig måte i innlastingseditoren for bilder så kan du bestemme kvalitet selv.
Det blir nok både stor serverplass og høy trafikkbelastning som vgb ønsker å unngå å derfor åpner de for store bilder men du må “huse” dem på nettet selv….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2007 at 19:22
# 29 Fenkbat
Det betyr jo at de store versjonene må lagres et annet sted? jeg synes det blir veldig tungvint.
Tror jeg skal ha en inngående samtale med Petrograd og kanskje VGB en av dagene, for når de inviterer til 3 kolonner med mye større bredde for bilder, så må de da for svingende følge opp? Ellers kan jeg jo trygt returnere til mitt gamle format med 4 kolonner.
Dette ble jo bare tull. Jeg lar Åsgårdstrand ligge sosm en liten demo, men gjør ikke noe med den før jeg har dnakket med VGB og Petrograd. Nå kan de sjøl se hvordan det ser ut.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2007 at 19:24
Det “berømte” mini kurset mitt i web-bilder ligger på hjemmesiden min: http://www.catalyzator.net
Klikk på GARASJEN der og så ser du på siden der inne at det står: WEB-KURS-BILDER som du kan klikke på linken….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2007 at 19:25
# 30 Viljen
Neida, ikke noen ekspert her, men jeg har en følelse av at det kan være mer synlige pixler andre steder (etter rapportene som kommer inn)
Det varierer tydligvis en del.
Jeg bare regnet ut forholdstallet på hvordan bildene burde dimensjoneres basert på tilgjenglig plass. For når man velger 3 kolonner så øker jo tilgjengelig bildebredde. Det er bare snakk om å utnytte den plassen fornuftig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2007 at 19:27
# 31 Catalyzator
No Way! Det var ikke det som var forutsetningen da de åpnet for 3 kolonner.
Da kunne jeg jo ha greid meg med et “kikkehull” med plass til en “thumb” som et frimerke.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2007 at 19:31
#29 Svar
Jo, dermed må bildene lagres et annet sted. Men det er jo ikke så uvanlig å ha bildene på en egen server. Selv her på VGB lastes jo alle bildene opp til ditt eget område på serveren “bilder.vgb.no”.
Bloggen var nok aldri ment å være en tjeneste for bildelagring og organisering, og mulighetene for dette er nok derfor også begrensede…
Disse foto-reportasjene er jo litt spesielle da, så man må kanskje påregne litt mer arbeid med slike innlegg.
Men det er klart, hvis du er på fornavn med de skyld… ehh… ansvarlige, så kan du jo bare fortelle dem hvordan de bør gjøre ting
Eller i hvertfall be dem om å være flinkere til å forklare folk om muligheter og begrensninger ved bloggen, og argumentere for sine valg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2007 at 19:34
Slike nettsider med voldsomt mange bilder tror jeg neppe folk gidder å surfe dersom de må klikke på en thumb for å se bildet hver gang nedover…. Da vil det jo bli en dagsjobb å se gjennom bildene….. Jeg tror nok at å linke de inn blir bedre dersom du ønsker at folk skal se gjennom hele artikkelen…..
MEN….. noen er kanske mer tolmodig enn andre Hehehe
)))) ikke jeg *Flirer*
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2007 at 19:38
#34
Der er jeg dypt uenig med deg… Jeg vil nesten forvente thumbnails framfor de store bildene på slike bilde-sider. Denne siden er jo et slit å holde oversikt over…
I tillegg må man jo vente på at alle bildene er lastet ned. Dersom foto-reporterne vil fortsette med denne praksisen er jeg nesten glad for at VGB begrenser størrelsen på bildene >:-D
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2007 at 19:44
#35…

Helt enig
Jeg tror nok disse reportasjene taper terreng slik det ønskes her nå med stor bilder osv.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2007 at 19:47
#36

Hmm… Hva er du enig i nå da? Mente du ikke nettopp at folk flest ikke vil ha thumbnails?
*forvirret*
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2007 at 19:50
Flott…Men NU synes jeg du nærmer deg faretruende…:-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2007 at 19:57
#37….
Jeg ser nå at jeg skrev ille klønete (’o') …. *sukk*….
At… JEG liker ikke lange nettsider med førti bilder å scrolling til du ser mann med ljåen….. Pluss at uansett hvor kjapp maskin og adsl man har så ligger detta på en server som begrenser hastigheten vi får lov å forsyne oss av….
MEN…. jeg har ikke tolmodighet til thumbnails selv….. det er en langt bedre løsning men bare at jeg ikke har tolmodighet……
*leser korrektur* (ö)….. ok… trur eg…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2007 at 21:19
Er fascinert av Munch.
Er fascinert av din reportasje.
Jeg må bare ta ewn tur ditt!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2007 at 22:06
Hei Argus!
Åsgårdstrand virker som et nydelig sted, og det var spesielt artig å se bilde fra Munchs hjem.
Men som flere her, opplever jeg at bildene er en del kornete, altså at grafikken ikke er helt ren og bra.
Jeg har selv opplevd at hvis jeg krymper bilder i redigeringsprogram, så vil noen få dette kornete utseendet. Med direkte krymping i VGBs sitt system så blir det ikke slik. Nå går det fint å krympe bildene direkte i VGBsystemet fra 5 mpix, men jeg aner jo ikke om det tar så mye som 10mp.
P.S.Nå har jeg linket dette innlegget til Inderøyreportasjen.:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2007 at 22:55
# 33 Denkbat
Jeg tror heller ikke folk gidder å trykke “thumb” for hvert bilde de skal se. I tillegg blir det mye ekstra arbeid å lafe en reportasje og – det tar godt innpå 3 timer pr dags dato.
Her tror jeg man må finne et slags miste felles multiplum hvor man får størst mulige bilder, men med et minimum av treghet i systemet. det er mulig dagens system er noe i nærheten, men da skjønner jeg egentlig ikke hvorfor VGB ga oss valget “3 kolonner”?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2007 at 22:56
# 36 Catalyzator
Man bør kanskje finne et riktig nivå hvor bildene blir noe større, men hvor man unngår treghet i systemet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2007 at 22:58
# 38 2006 Geiro
Thja, jeg har jol allerede vært sør for deg (smiler), men det kan vel hende at det kan bli noe fra din øy også…
Så du forslagettil toppbilde? Og så hadde du nettopp skaffet deg ditt eget (Shit), men det var jo også veldig bra da.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2007 at 22:58
# 40 Zamoyski
Det er turen verd. Velg deg en dag med litt sol og sommer…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2007 at 22:59
# 41| Artemisia
Jeg skal som sagt ha en liten prat med “øvrigheta”. Se om man kan finne fornuftige løsninger. Så vil tiden vise…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2007 at 23:40
Jeg har testet thumbnails i et innlegg hos meg, bare for å vise hvordan det kan se ut. Jeg synes det ser litt ryddigere ut, og man kan jo fortsatt se bildene. Men jeg skal selvsagt ikke tvinge deg til å gjøre det sånn
Men det er kanskje kjekt å vite hvilke muligheter man har…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2007 at 23:40
Ehh… Ja, og innlegget mitt finner du her:
http://www.vgb.no/230...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2007 at 23:54
Jeg skal prøve å forklare. Jeg bruker photoshop når jeg redigerer bildene mine. Jeg har Eos 350D, med 8 mp, så mine er i utgangspunktet ganske store også. Jeg markerer først for å vise i printstørrelse, slik at jeg ser hvor store de er (visualisering for meg:)). Deretter går jeg inn på rediger størrelse. Da klusser jeg aldri med pixlene, bare cm’erne. Jeg velger mine bilder til å være 15 cm brede (uansett om de er vertikale eller horisontale, ALLTID 15 cm BREDE), og da dekker de min kolonne, som er 4-kolonne. Så lagrer jeg med et annet navn, slik at jeg beholder originalen. Da laster jeg dem opp i vgb, og gjør ikke noe med dem etter det i innlegget. Du kan jo prøve det selv. Jeg ville prøvd først med et bilde og lagret det som 25 cm bredt, for å se hvor mange cm som må til for å fylle denne kolonna. Håper det var forståelig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 29th 2007 at 00:49
# 44 Mirabai
Så det er forskjell på cm og pixler? Jeg trodde egentlig bare det var to forskjellige målestandarder og avt cm var for tømmermenn mens pixler var for datafolk? Så feil kan man ta.
Jeg skal gjøre et eksperiment basert på cm imorgen og så får vi se hvordan det går. Foreløpig takk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 29th 2007 at 00:52
# 43 Denkbat
Ja, jeg kjenner jo prinsippet og jeg har f.eks. bilder på digit.no.men probleme er jo at man bare kan legge inn et bilde pr 24 timer der. Også blir det veldig mye klikking.
Tar en runde med VGB og Petrograd først.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 29th 2007 at 01:01
PS/….
Ulempen ved å bruke cm er at du vet aldri hva du driver med og hvordan det ser ut før du har lastet opp testet osv….. dersom du kun har bilder på en webside med samme standardmål og har funnet din cm så fungerer det inntill du bruker en annen pc med annen skjæroppløsning å ikno stemmer noen plass lenger…..
Pixler er Pixler uansett og uavhengig både skjærmtype, størrelse og skjærmoppløsning men derimot tilpasset et websidemål og mål som blir likt på alle skjærmer på den websiden de vises.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 29th 2007 at 01:12
# 45 Catralyzator
Det var jo det jeg trodde.
Jeg forsøkte å konfigurere bildete til ønsket antall pixler i bildeprogrammet før opplasting til VGB, men det var iflg. repporter fortsatt synlige pixler. (Hvorfor ser ikke jeg dem?)
Dette var vrient. Jeg ønsker meg jo noe større bilder men ikke for enhver pris. Man kan jo alltids gå tilbake til 4 kolonner igjen, men da skjønner jeg liksom ikke vitsen ved å introdusere 3.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 29th 2007 at 11:06
# 38,5:
Jeg har ikke mottatt noe forslag til toppbilde…Så det kan jeg ikke uttale meg om enda…:-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 29th 2007 at 11:15
#45,5…….
Vitsen med å innføre 3-kolonner er ikke for å ha en mengde bilder som gjør nettsiden treg og udynamisk for nettsurfere osv…..
Derimot har du mulighet å legge inn mer lesbar sideredigering med bilder som har tekst omkring seg og flere bilder som illustrasjon osv……
Store bilder har du nå også mulighet til å legge inn ved å bruke ekstern serverplassering. Du kan se hvordan det da kan bli her: http://www.vgb.no/260...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 29th 2007 at 11:41
# 2006 Geiro
Hadde ikke din e-post så sendte det til Millan76. Var det feil mon?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 29th 2007 at 11:45
# 46,5:
Aha…. Jeg sendte e-post til deg…og har ventet og ventet…
Når Millan står opp…da skal vi sjekke e-posten hennes… På forhånd takk…:-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 29th 2007 at 11:55
# 47
Har vel misforstått litt her jeg da. Men jeg har jo heller ikke fått noen motforestilling til min oppfagtning når jeg har snakket med VGB.
Du skal ha all ære av forsøket på å forklare, men mine “gresk-kunnskaper” ligger nok noe tilbake å ønske.
Bilde-eksemplene dine er jo klare og fine, men ser at i allefall 2 er åpnet på “ny side”, hvilket vel betyr at de er lastet inn og oppbvart på egen server e.a.?
Da gjenstår vi med bilde nr 1 (lav-oppløsning” som i og for seg ser bra ut, men som jeg altså har vanskelig for å skjeldne pixler i, men – det har jeg jo også på mine egne, så jeg stoler ikke lenger på egen data-skjerm.
Og jeg har selvsagt merket meg dine notater om hastighet/kapasitet rundt om, men – med hånden på hjertet,- idag (2007 ) tror du ikke de fleste har bredbånd med minimum 720 kB ? Det er lenge siden jeg snakket med folk som lekte seg med 3 og 5 MB hastighet? Det beror jo selvsagt på hva slags tilknytning de har, telefonlinje eller via TV-leverandør osv., men trenden er vel sterkt oppadgående?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 29th 2007 at 12:03
# 48 2006 Geiro
Men jeg kan ikke erindre å ha mottatt noen e-post???
Nå er du i alle fall på sporet. Sendte den vel for ca en uke siden …
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 29th 2007 at 12:05
#47,5…..
Nettlinjen din er ikke den eneste flaskehalsen for nedlasting av en side…
1: Serveren som skal gi deg websiden har en tilknytningslinje på ca 4GB fiberoptisk som den deler med tusenvis av andre websider/serverkunder og hver av disse har tusenvis av kunder surfende akkurat nå som laster ned websider samtidig med deg.
2: Din PC har en prosessor som skal håndtere informasjonstrømmen og prosessere dette til bilde på din skjærm med sin mulige kapasitet som ikke er optimal da den arbeider med mengder annet i tillegg blandt annet operativsystemet.
3: Din maskin har noe som heter RAM som er minnekapasiteten og gir maskinen mulighet til å huske hva den arbeider med og dette betyr enormt for eventuell hastighet og bildevisning.
4: En webside tillater ikke at du laster ned med din opptimale hastighet men begrenser din tillgang slik at hele verden kan få se websiden uten at du eller jeg stjeler all kapasiteten.
Osv…..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 29th 2007 at 12:08
# 48 2006 Geiro
Sjekket e-post tilbake til medio juni: NOTHING!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 29th 2007 at 12:10
#47,5….. PS/….
Når det gjelder bildene i eksempelet er det ingen av disse som ligger her på VGB og de har ingen pixelering selv med svært små bildefilskvaliteter.
Årsaken til dette er bruken av et godt redigeringsprogram (Adobe Photoshop CS) samt unnlatelse av forstørrelse efter forminskning som ødelegger et fotos pixelinfo dramatisk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 29th 2007 at 12:14
# 49
Sånn til daglig har jeg en bredbåndslinje på 3 MB, en pentium prosessor ( er det 455? ) og så vidt jeg erindrer en RAM på 1024 kB.
Det er ikke verdier jeg forholder meg til sånn daglig. I min alder så “kjører man bilen” og tenker mindre på hva som befinner seg under panseret (så lenge det virker)
men når det ikke virker, så blir man fort litt “grinete” (smiler)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 29th 2007 at 12:32
# 50 Catalyzator
Det du sier på slutten her er viktig. Det var jo det man prøvde å komme rundt ved å definere bildestørrelse FØR man sendte bildene til VGB, men jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønte logikken i forslaget ettersom ALLE bilder jo komprimeres av VGB uansett størrelse ved overføring?
Sluttprodukte
t viste jo da også like mye pixler som før (tror jeg). Konklusjonen blke for mitt vedkommende at det ikke spilte nevnverdig rolle om man definerte bildestørrelse før eller etter overføring?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 29th 2007 at 12:57
PS/ps….
Hvis du ønsker å se hvordan dine websider/ bloggsider faktisk oppleves og ser ut for en nettsurfer som ikke har sett sidene dine tidliger, eksempelvis med mange bilder osv…
Så må du først gjør følgende: Tøm midlertidige internettfiler, slett alle cockies, og tøm gjerne java-cache samtidig så kan du få oppleve hvordan slike nettsider faktis er å surfe inn på.
FORKLARING:
TØM MIDLERTIDIGE INTERNETTFILER og TØM COCKIES slik: START… KONTROLLPANEL… ALTERNATIVER FOR INTERNETT….
når du tømmer MIDLERTIDIGE INTERNETTFILER så sett også hake i:
SLETT ALT FRAKOBLET INNHOLD, som dukker opp som spørsmål når du
klikker på TØM MIDLERTIDIGE INTERNETTFILER)
Midlertidige internettfiler kan innstilles til å
automatisk å tømmes når du stenger nettleseren/stenger PC’n
å det gjøre slik: VERKTØY, oppe i nettleservinduet, velg
ALTERNATIVER FOR INTERNETT…. å i neste vindu velger du fanen AVANSERT…
Der inne scroller du ca halveis ned i vinduet å setter hake i:
TØM MAPPEN FOR MIDLERTIDIGE INTERNETT-FILER NÅR NETTLESEREN ER LUKKET…
å klikker BRUK nede i høyre hjørne.
JAVA-CACHE tømmer du slik:
Start… KONTROLLPANEL… JAVA PLUG IN…. CACHE…. CLEAR CACHE…. og så når den er ferdig(tar bare et blink) så klikker du bare det røde krysset oppe i hjørnet)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 29th 2007 at 14:02
PS/
For å tømme all midlertidig filer og cache etc helt så bør du stenge alle åpne vinduer (IKKE legge de ned som minimert men logg de ut og steng alt) og så foretar du tømmingen etc inne fra kontrollpanel i maskinen din.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 29th 2007 at 14:09
# 51/52
Jeg har jo fra tid til annen slettet Cookies og loggfiler, men java har jeg ikke konsentrert meg så mye om.
Nå har jeg imidlertid skrevet ut din lille epistel, så takk skal du ha.
det hjalp forøvrig å re-starte maskinen, men ellers bør man jo regelmessig tømme for cookies. Det blikr jo fort mange tusen….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 29th 2007 at 14:34
Når du lager en nettside eller en artikkel foreksempel NIB her inne på bloggene bør du alltid tømme maskinens midlertidige filer osv EFTER at artikkelenm er ferdig for å sjekke resultatet med maskinen uten at den har forhåndsinfo om bildene etc i midlertidig filerlagret ditt.
Dette er en nødvendighet for å kunne se hva man selv faktisk lager og hvordan andre nettsurfere opplever siden.
Når du har vert innom siden vil den ha lagret bilder etc på nytt å du vil ikke kunne se det virkelige resultatet før du på nytt tømmer maskinen din.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 29th 2007 at 14:52
# 54 Catalyzator
Så det er derfor jeg ikke ser pixler? Fordi maskinen titter i arkivet mitt og jukser?
Det var jeg ikke klar over! (Takk)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 29th 2007 at 17:06
Hei igjen:-)
Jeg trodde omtrent ikke jeg skulle komme meg gjennom denne “reisen”..*smiler*..
Det er et utrolig vakkert sted. Jeg har faktisk vært der, men ikke på museumet til kunstneren. Jeg var den gang og prøvekjørte bilen jeg skulle kjøpe.
Det er så koselig med disse små gamle hvite husene, småromantikk og vakkert.
Jeg må si du fikk til reisen godt.. kunne vært noe og hatt på “kartet” i bilen..sånn GPS, eller hva det nå heter..
Det lå så mange bilder her, at jeg blir nødt å se enda mer på dem..
Man får ta fotokurs hos deg, tror jeg:-)
Jeg sliter ennå med å finne ut av finessene med mitt kamera..hehe
Mvh
Rose..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 29th 2007 at 17:24
# 55 Rosemary
Dagens digitale kameraer kamn være en liten utfordring ja, men – automatikken er blitt ganske fantastisk og kameraet vil, dersom du gir tillatelse, fikse det meste selv – selv under vanskelige forhold.
Er jeg i tvil, forsøker jeg å dukke inn i en skyggefull krok og kontrollere resultatet der og da. Kan hende er man ikke fornøyd og må forsøke å ta en bilde på nytt med en annen vinkling, blender, hastighet e.a. Det er jo det som er det fine med digital fotografering at det ikke koster noe å ta flere eksponeringer.
Dertil har man muligheter på PC i ettertid til å lukle vekk forstyrrende objekter som f.eks. elektriske ledninger, ting som ikke hører hjemme i naturen (tomflasker, bokser, papair osv.) og man kan innenfor visse grenser erstatte en manglende sol, eliminere kraftige skygger osv. Det blir jo en hobby etter hvert som kan gi mye glede når sluttproduktet blir slik man hade håpet.
Hyggelig at du likte turen. Noen rapporterer om syunlige pixler. (Det er ikke så hyggelig)
men, bildeformatet tatt i betraktning – ikke så helt overraskende.
Når du sier at du ikke trodde deu skulle komme igjennom turen, – var det fordi nedlasting av bilder tok lengre tid enn vanlig? (Hvor mye lenger, sånn anslagsvis ? )
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 29th 2007 at 18:38
Nå er pc,n min noe i det tregste laget pga dårlig minne, så den har nok en del skyld at jeg må jobbe meg senere gjennom bilder. Etter at jeg rydda opp i pc,n så “ruller” ikke bildene seg nedover lenger, men noe tregt går det.. men bevare meg vel, jeg ser fint bildene dine. Det er moro å leke seg med foto. Jeg har mye å lære.. ja det er som du sier, kameraet gjør egentlig det meste for deg. Nå har jeg en rimelig utgave, men det blir klare og fine bilder, litt enkel zooming pådet..greit nok. Leter bare nå etter selvutløseren he he… det skal visst være det også..
Bruker du photoshop for “justeringer” av foto? Det der med å fjerne uønskede ting på bilder. Også røde øyne.
Jeg var i et selskap for en tid siden, og tok mange bilder, men når jeg overførte det på pc,n oppdaget jeg at alle hadde røde øyne..
Mulig jeg kunne ha justert noe i forkant. Eller det er mulignes blitzen som gjør dette..
Når jeg tok bilder av katten min i bevegelse, ble det skikkelig stilig effekt på bildet.
Men jeg avstår med å fotografere meg selv.. he he..skremmende å se sannheten..hehe.. bildene blir jo lynskarpe.. da ser man at man ikke er 17 år lenger*ler*…
Det fulgte med et program med kameraet, der man kan justere ting.. men det tar tid å lære..
Det som er nå ekstra moro, er at man får bildene med en gang.. og ikke som før, var nødt til å få de fremkalt hos fotograf, der man måtte vente.. dyrt ble det også.
Jeg håper jeg får lært meg mer snart, sånn at jeg på neste tur i naturen, kan få knallbilder.. da skal jeg gjøre som deg, legge de ut..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 29th 2007 at 19:55
Hei Argus
Hvilket idyllisk sted, det frister rent å flytte dit etter å ha sett billedserien.
…det eneste jeg lurer på i farten er hvorfor bildene er så kornete? Kanskje det er min laptop, men andre NIB innlegg jeg titter på har ikke like kornete bilder.
Ha en fin fiiin søndag og super ukestart i morgen!
Klem Mmmmmmmilla
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 29th 2007 at 22:37
# 57 Milla Vanilla
Nei, men hei!!! det var et hyggeløig besøk!
Nei, som du ser i begynnelsen på teksten: dette er et eksperiment.
Med 3 kolonner (nyt5t valg) er det plass for større bilder, men VGBæs komprimering tar ikke høyde for dette og dermes ble resultatet noe annerledes enn forventet.
Må nok gå en runde eller to med VGB og så får vi ser hva som kommer ut av det, men – Åsgårdstrand er jo uansett verd et lite besøk en varm sommerdag?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 29th 2007 at 22:44
# 56 Anonym
Well, dette med røde øyne er jol et vekljent problem og det har med vinkelen på blitz i forhold til motiv. Enkelt kan man vel si at blitzen bør være vesentlig høyere enn selve lameraets øye, men i og med at dette er innbeygget i et digital-kamera, så får du en fast avstand og – røde øyne!
Jeg har ikke Adobe Photoshop. Det er dyrt og det er tidkrevenmde å lære. Som regel bør man gå dyre fotokurs og i tillegg bør man praktisere lærdommen hyver dag for ikke å glemme hva man har lært.
derimot har jeg stor nytte av Microsofts “Digital Image Suit” som koster under kr 800,- og er nærmest selvforklarende. Dukan begynne å bruke det etter 15 minutter og det er vanskelig å gjøre noe særlig galt. Det har de fleste av de samme verktøy du finner i Photoshop, men det er klart at du kan gjøre ting med Photoshop som du ikke kan gjøre med dette. Spørsmålet er bare om du får det behovet…?
Man kan gjøre vanvittig mye for et bilde med en enkel beskjæring!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 29th 2007 at 22:44
Så idyllisk det så ut der.
Takker for turen. =)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 29th 2007 at 22:45
# 58 Madam MIx
Det var det jo. Anbefales!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 29th 2007 at 23:05
Uff, mente jo ikke å gjøre deg mer forvirra da:) Jeg prøvde bare å forklare hvordan jeg gjør det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 30th 2007 at 09:59
Wow, Argus, -så koselig! Kjempefine bilder, -de var imponerende store også, og det ser ut for at det var godt fotovær! Så artig å få bli med heim til Munch også!
Du spurte etter adressen min inne hos meg og den er sånn:
magniren@hotmail.com
Venter spent på å høre fra deg!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 30th 2007 at 10:14
# 60 Mairmog
Ja, det ble stooore bilder denne gang.
Det er vel ikke noe man skal bruke hver gang, men når det gjelder naturbilder så er jeg tilhenger av å kunne vise dette i litt spektakulære former der det er nødvendig/ønskelig.
Reportasjen blir jo betydelig tyngre og vil for noen bli noe mer tidkrevende å laste inn, men det kan man jo kompensere ved å bruke noe færre bilder. Dette var et eksperiment!
Det rapporteres om synlige pixler fra mange og det skydles at VGB’s gamle format ikke er tilpasset nye bildeformater – ennå.
(Jeg arbeider med saken) Så du pixler? Merket du noe på opplastingstiden?
(Du får snart en mail)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 30th 2007 at 11:00
#60 Jeg har splitter ny, meget bra PC her på kontoret og det gikk rasende fort å få opp alle bildene! Men litt kornete var jo bildene da, uten at det plager meg! Artig å få bli med på turen din lell!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 30th 2007 at 11:12
# 61 Mairmog
Takker for tilbakemelding og – det jobbes med saken. Akkurat nå har jeg nettopp konfigurert bildene slik at rammene på høyre/venstre side blir mer like. kan hende gjør jeg et lite grep mht bakgrunnsfarge også.
Toppbildetditt er sendt!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 30th 2007 at 11:28
TUUUUUUUUUSEN takk for flott toppbilde! Jeg har prøvd å sette det inn, men fikk TO overskrifter, -den ene over den andre. (Den nye og gamle i uskjøenn forening…) Hvordan får jeg bort den gamle skrifta, tro…..?
Takk for hjelpa!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 30th 2007 at 11:30
# 62 Mairmog
Sorry, det glemte jeg jo. Se mail!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 30th 2007 at 11:44
Takk, takk, da var saken biff!! Det ser vel fint ut vel!??
Artig at du tenkte på meg og ordnet kirsebærblomst-topp-bil
de!! TAKK!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 30th 2007 at 11:47
# 63 Mairmog
Syntes jo liksom det passet litt med noe “grønt” nede hos deg som har “grønne fingere” (smiler)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 30th 2007 at 15:32
# 64 Rosemary
Du vet, vi har alltid bruke for sultne fotografer i NIB-konseptet, men nå kikker vi primært etter folk som bor i litt andre distrikter enn der vi allerede har dekning.
(Men det er ingen absolutt forutsetning)
Derimot har vi noen klare føringer på “oppløsning” på bilder og en produksjons-mal som skal følges.
Søk på “nib”, ta deg en liten rundreise og fortell meg om dette kan være interessant for deg?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 31st 2007 at 08:19
Ja. Dette var ren og skjær idyll!
Flotte bilder!
Takk for turen i vakre Åsgårdstrand.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 31st 2007 at 11:14
# 65 Ida
Ingen årsak. Det var faktisk bare gøy å vandre rundt i gatene og suge inn atmosfæren…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 31st 2007 at 13:46
Argus, jeg har gjort en oppdagelse om disse bildene her på bloggen. Jeg har skrevet et innlegg for å forklare ordentlig:
http://www.vgb.no/230...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 31st 2007 at 14:17
# 66 Denkbat
Oppgitt link fungerte dårlig, men jeg fant (og har besvart) på din blogg ved å søke deg op direkte.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 31st 2007 at 15:10
#66 Svar
Hmm… Linken fungerer fint for meg, skjønt akkurat nå ser jeg at VGB driver og justerer skriftstørrelser på bloggen. De kan jo ha eksperimentert med andre ting mens jeg var i møte…
Jeg har fått meldingen din, og vil oppdatere innlegget mitt med et slags svar.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 31st 2007 at 15:14
# 67 Denkbat
Jeg observerte også at bokstavene i mit profil-modul var blitt større, men – jeg vet ikke om det er VGB som eksperimenterer.
Det kan like gjerne være min egen feil, at jeg har justert skriftstørrelse ute på bloggen for lettere å kunne lese, men har mistet kontroll på hvor “standard” innstilling ligger. I alle fall var det helt kurant å stille størrelsen tilbake der den skulle være.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 31st 2007 at 16:58
Dette var en artig ny måte å gjøre det på!
Bare i all hast; jeg har laget et innlegg fra indre del av Oslofjorden og Gressholmen. Den skal vel kobles sammen med andre de andre innleggene etterhvert…
http://www.vgb.no/149...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 31st 2007 at 17:56
# 68 Carpe-50
Ja, om du har laget en NIB-reportasje fra Indre Oslofjord, så er det klart vi skal kople den opp. Finner plass til deg og sender deg en link-instruks i løpet v morgendagen.
Jeg vet ikke hvor heldig det er med tekster i selve bildene for det hender jo at bakgrunnen medfører litt lesevanskeligheter, men i en periode med stor ustabilitet på bloggen, var det en fristende løsning.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 3rd 2007 at 00:16
Svar til ARGUS37:
(# 56 Anonym )
Hei, beklager min treghet, jeg skylder deg svar på flere steder.. jeg kommer tilbake her snart, samt der på stedet jeg også bør gi tilbakemelding.. innlegg, og mamma på heltid, gir høyt arbeidstempo om dagen:-)..
Jeg har ikke glemt de gode rådene her.. kommer tilbake.. bare stikker innom for å si, at jeg ikke er “skjødesløs”
))
Satt i nye batterier nå.. i kamera..:-)
Stikker innom her i morgen og kommenterer, og på det andre stedet…-)
Mvh
ROSEMARY’S…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 3rd 2007 at 01:08
# 68 ROsemary
Å stakkars deg. Er du av de som må skifte batterier i kameret du da- Det blir dyrt i lengden.
Neste kamera kjøper du med lithium batteri som tåler 1000 ladinger og ca 370 eksponeringer pr lading. Da er det på tide å kjøpe nytt kamera uansett.
Og svare får du gjøre når du får tid!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 30th 2007 at 12:48
Svar til ARGUS37:
Fra(# 68 ROsemary )
Hei igjen Argus, huff, nå har jeg dårlig samvittighet, har ikke fått gitt kommentarer i det siste. Har hatt det veldig travelt forstår du. Men som en tålmodig sjel du er, så er det vel ingen sure miner her;-)
Kamera med batterier er noe herk altså. Jeg skal spandere et bedre kamera på meg selv snart, det er helt sikkert.
Fotografering har jeg blitt hekta på.
Kjekt å kunne overføre bilder direkte på PC,n og lage kort for venner og bekjente.
Å bruke kreativiteten er utrolig moro.
___________________
____________
Fra # 56 Anonym alias Rosemary’s..
Jeg prøvde å koble ut blitzen på kamera, men det gikk visst ikke..
Et fotokurs hadde vel vært tingen for meg antageligvis. PhotoShop er dyrt ja, og tidkrevende. Jeg har brukt det programmet mest til mine egne kombonerte bilder. Da har det vært veldig greit å bruke. Men det er avansert, og jeg har ikke kommet så langt, som å justere fotografier, og rette opp feil på bilder.
Nå er fotografering kun en hobby, og jeg foretrekker det som er lettest og minst mulig jobb med. Men likevel blir man litt “hekta”, særlig der hvor man er heldig med fotograferingen.
Jeg skal notere meg dette programmet du nevnte her.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 30th 2007 at 12:55
Svar til Arus37
Fra # 55 Rosemary
Mon tro eiendomsmeglerne har lært seg triks:-)) Der “forsvinner” elektiske ledninger over hus…
Men det er jo utrolig moro når man endelig får til noen fototriks og redigeringer, og får et bra sluttsresultat. Jeg er en meget lærevillig person, med stor tålmodighet, og legger gjerne mye krefter i, for å få til et godt resultat.
Nå er jeg som sagt ingen proff på dette området, men jeg er likevel imponert over dine bilder, de uttrykkene du får fram også.. tenkte spesielt på en fugl du hadde knipset i rette øyeblikk:-)
Mhv
Rose..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 30th 2007 at 13:08
# 70 Rosemary
Ja, fotografering er gøy og mange er de som gjennom være spalter har lært seg både det ene og det andre.
Det å få elektriske ledninger til å forsvinne er ikke så vanskelig om man har det rette verktøyet for hånden. Og det har nok meglere lært seg kan du tro, men – du bør kjo dra på befaring da!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 30th 2007 at 13:11
# 56 Rosemary
det er litt forskjell på kameraer, men hovedregelen er vel at du ikke får opp noen blitz-meny før du åpner blitzen.
Og med blizen åpen, trykker du blitz-symbolet (som regel plassert på kanten av et av funksjonshjulene bak på kameraet. Nå får du en rekke vfalg som går på automatisk blitz, obligatorisk bliz, blitz forsinket for “rødøye” eller total stengning osv.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 30th 2007 at 13:21
Svar til argus37
Fra # 64 Rosemary
Du skriver: Du vet, vi har alltid bruke for sultne fotografer i NIB-konseptet, men nå kikker vi primært etter folk som bor i litt andre distrikter enn der vi allerede har dekning.
(Men det er ingen absolutt forutsetning)
Svar fra Rose: Vel, en sulten fotograf bør jo også kunne sin jobb, ikke sant?
Kjekt med litt fleksibilitet.
Du skriver: Derimot har vi noen klare føringer på “oppløsning” på bilder og en produksjons-mal som skal følges.
Søk på “nib”, ta deg en liten rundreise og fortell meg om dette kan være interessant for deg?
Svar fra Rose: Har tatt en titterunde, interessant. En læringsprosess med kursing, ville nok være på sin plass for mitt vedkommende.
Forresten, snart tar jeg farvel med VGB.
Sletter bloggen om kort tid. Blir dårlig med tid til den, den støver bare ned.
Men jeg titter da innom siden din av og til for det.
Jeg ser det er flere som har peiling på foto og data her inne. Mye å hente for en amatørfotograf:-)
Jeg får studere kamera mitt enda bedre. Det har funksjoner jeg ennå ikke har lært meg. Men som du sa i en annen kommentar, ville det nok være lurt å spandere et bedre et, for å slippe problemer med opplading av batterier osv.
Det blir nok en del fotografering framover på meg.
Ha en flott dag.
Mvh
Rosemary’s..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 30th 2007 at 13:32
# 72 Rosemary
Jeg ville råde deg til å lag bloggen ligge, for – dersom du har ambisjoner om å bli NIB-fotograf så må du jo ha en blogg å legge bildene dine på? Og så langt er alle NIB-fotografer etablert på VGB.
Fotokurs har vi ikke kjørt her, men vi svarer på tekniske spørsmål og gir råd og veiledning etterhvert som spørsmål dukker opp. Noen er bedre på enkelte ting enn andre. Det er stort sett alltid noen som kan gi gode råd.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 31st 2007 at 16:33
Svar til ARGUS37:
Svar fra # 72 Rosemary
Joda, jeg forstår hva du mener, men nå er det allerede flere gode fotografer her inne, så jeg er nok overflødig:-)
Jeg har 3 faste hobbier, å male bilder, musikk og fotografering. tiden er begrenset.. og jeg har jobb også i tillegg *smiler*..
Det skulle ha vært 48 timer i døgnet, det hadde passet utmerket:-)
Bloggen min “forsvinner” så fort, så jeg tror neppe mine bilder ville bli sett så mye allikevel:-)
Jeg blir en ukes tid til her inne, i og med det tar tid med å kopiere alt av innlegg.
Men da blir det endelig farvel til VGB.
Du har alltid vært hyggelig med å legge igjen kommentarer, alltid så høflig og behersket..*ler*..
Men jeg lover å titte innom fotosidene dine her, når jeg blir borte. Å bli god til å fotografere er jo bare artig.
Det vil bli mye bilder uansett.
Rose..
Jeg ville råde deg til å lag bloggen ligge, for – dersom du har ambisjoner om å bli NIB-fotograf så må du jo ha en blogg å legge bildene dine på? Og så langt er alle NIB-fotografer etablert på VGB.
Fotokurs har vi ikke kjørt her, men vi svarer på tekniske spørsmål og gir råd og veiledning etterhvert som spørsmål dukker opp. Noen er bedre på enkelte ting enn andre. Det er stort sett alltid noen som kan gi gode råd.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 31st 2007 at 16:46
# 73 Anonym
Hva er det som har skjedd her nå da? Mitt forrige svar står både foran og bak ditt siste innlegg (msmiler) Det er vel VGB igjen da…
Tja, keg vet ikke om dine bilder ville vært så dårlig besøkt, Det kommer jo an på hva og hvordan du fotograferer. det er mange som har startet ut veldig beskjedent, men som har oppdaget at det alltid er mange som kan mindre og som synes bilder er fine. Og gradvis har man utviklet seg. Dette er en hobby hvor man aldri blir helt utlært. Alltid noe å plukke opp og alltid nye motiver og muligheter.
Hva har du å tape på å la bloggen bli liggende da? OK, så har du kopiert og sikret alt materiale, men hvorfor slette? Tenk om du angrer deg om et år? Tenk om det virkelig var noe du ville skrive om i mellomtiden?
Heng opp et skilt “Out to lunch” – på ubestemt tid! Og la det være me det. Da har du i det minste bakdøra på gløtt og ingen brente bruer. Alternativt må du starte helt på nytt…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 31st 2007 at 17:08
Svar til ARGUS37:
Svar fra Rosemary, alias # 73 Anonym (kjært barn har mange navn)
Joda, du har poeng i det du sier.
Vel, nå var det jeg som hadde gjort en feil, og ikke VGB.. jeg kopierer alltid kommentaren som er retta til meg, sånn at jeg svarer på det jeg skal.. jeg glemte bare å slette din kommentar..
Det koster jo ingenting å la den bli liggende. Jeg følte bare tiden nå var inne til å gå videre, og rett og slett avslutte et “kapittel”:-)
Men man vet jo aldri..
Hver gang jeg er på tur, så er det fotoapparatet som får jobbe litt:-)
Men kanskje jeg bytter navn, som gir et bedre rykte;-)?..
Rose…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 31st 2007 at 17:19
# 74 Rose
Rykte? Er det så dårlig da? Det hasr jeg ikke hørt noe om?!
Man er vel den man er uavhengig av navn og titler? Det har med etikk, moral og integritet å gjøre og er ikke skapt over natten hverken den ene eller den andre veien.
Men selvsagt kan du gi bloggen din en “face-lift” hvir du mener det er nødvendig. (Du er ikke den første) Hvorfor ikke lage et nytt toppbilde og kanskje en ny intro? Det er rart med det,- det er ikke mye som skal tiol. Og så må du huske at det stadig kommer nye bloggere på banen…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 31st 2007 at 17:52
Svar til ARGUS37:
Svar fra # 74 Rose:
Du er da en riktig gentleman da:-)
Jeg har vel kjørt litt hardt ut her iht innlegg, mer enn mange har likt.. men
en “face-lift” kunne kanskje trenges om den skulle bli stående.
Jovisst, det dukker stadig opp nye bloggere her..
Jeg får slenge kamera rundt halsen, og få satt noen bilder ut i live, så får vi se hvor det bære hen:-)
Og hvem vet, kanskje jeg havner på førstesiden igjen..:-))
Det er som å bli hekta på kaffe, man blir hekta av fotografering også. Man ser verden i et annet perspektiv.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 31st 2007 at 18:40
# 75 Rose
Det har du helt rett i. Gradvis får man perspektiv og ser ting på en ny måte. det gjelder kanskje særlig dersom du begynner å interessere deg for “macro-fotografering”.
Der kan du finne en helt ny verden du ikke har sett noe til før…
Det viktige er et kamera med brennvidde
3-5 cm, god optikk og plenty med pixler.
Helst 10 MP eller høyere.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 18th 2007 at 23:15
Siden jeg har litt vanskelighet med å se kvaliteten selv (grunnet cache) så trenger jeg en tilbakemelding på Åsgårdstrand-bildene mine:
Tidligere har dete vært mange synlige pixler. Har dette endret seg med den nye teknologien på VGB, eller må jeg legge inn alle bilder på nytt???
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 1st 2011 at 11:08
I liked this post very much as it has helped me a lot in my research and is quite interesting as well. Thank you for sharing this information with us.
Persuasive Essay Topics
You’re welcome!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende