Når man besøker Fagernes, bør en liten avstikker ut til Valdres Folkemuseum være obligatorisk. Ikke bare ligger museet idyllisk til på en halvøy på veien mot Vestre Slidre, bare noen hundre meter utenfor Fagernes sentrum, men med 62 bygninger får man et godt innblikk i norsk kultur- og bygdehistorie.

Alt kan muligens ikke leses av denne plakaten, men her har man tatt vare på det meste og man kan få guidede turer, se folkedans, studere folkedrakter, smake på lokale matretter osv.

2. verdenskrig. Pussig nok hevdes det at kun 22 valdriser ga sine liv i denne krigen.

I resepsjonen blir jeg møtt av en blid dame fra Tyskland! Her snakker man mange språk og har tatt konsekvensen av at turister flest ikke snakker norsk
I en egen avdeling bak resepsjonen får man en innføring i norske folkedrakter opp gjennom tidene og da med hovedvekt på Valdres-regionen. Jeg ber om forståelse for at bilder herfra kan være skjemmet med noe reflekser o.a,, men det er vanskelig å unngå når tiden er begrenset. (Sorry)

For de som måtte ha særlig interesse av nettopp folkedrakter anbefaler jeg derfor at man tar en tur innom når man er i området.


Det var ikke så uvanlig at man kun hadde ett stort rom hvor man både spiste og sov og hvor et hjørne vanligvis ble dominert av et enormt ildsted.
Dette staslige huset var merket ”privat” så jeg hold klokelig respektfull avstand, men jeg tok likevel et bilde for å gi et inntrykk av datidens byggeskikk

Igjen en bygning fra Rogne i Øystre Slidre. Rogne var navnet på ei grend i Øystre Slidre på den tiden og dette bygget er oppført første gang på slutten av 1600-tallet.

Her kunne man høre en vakker ung dame spile langeleik og dermed bli hensatt til gammel tid. Slik fordrev de fritid ( i den grad de hadde særlig av det) på 1700-tallet. Et særtrekk ved
Valdres Folkemuseum er jo at alle ansatte til daglig bærer folkedrakter og/eller bunader.

Her et annet interiørbilde fra samme hus på Rogne

Den første bygningen som ble oppført på Valdres Folkemuseum (1905), var et såkalt ”loft” fra Hande. Man er usikker på akkurat når denne bygningen ble oppført, men atagelig en gang rundt midten av 1600-tallet. Historien forteller at Hande på den tiden var lensmannsgård og at det under dette loftet var et fangehull. I 2. etasje var en svalegang og to soverom.



Denne bygningen er fra gården Lome, men jeg kunne ikke finne noen opplysninger omnår den ble oppført -

- men slik hadde de det på Lome


kjøtt mv. Ytterst i svalgangen hadde man en liten redskapsbu.


Dessverre er det en grense for hva mitt kamera kan fange inn i ett ”skudd”, men her ser vi hvordan man tenker seg stua innredet foran julefeiringen med oppdekning på bordet, uro i taket og ”kristneteppe” og julehåndkle på veggen.


Fra Sør-Aurdal finner vi bygningen fra Hafton, bygget i 1763. Ola Andersson Hafton
( 1728 – 1809 ) var eier av Hafton da denne bygningen ble oppført. Sagnet forteller at den samme O.A. Hafton skal ha hatt ”svarteboka” og at han fikk tømmeret lett til gårds. Den ene delen av huset er uten vinduer og passet derfor godt til oppbevaring av matvarer ford det da ga en viss sikkerhet for at de underjordiske ikke skulle komme inn og bytte unger (J




- og på innsiden en masse krimskrams som førte meg 60 år tilbake i tid, For her var det drops i glasskrukker og spann som man kunne kjøpe i gode gamle kremmerhus av papir, her han ”Alle Kvinner” fra fordums dager side om side med Krimenalsjournalen, julehefter med Nils & Blåmann og andre publikasjoner som i dag kun er et blekt minne.
Men bakrommet til fotografen var altså fra tidlig på 1900-tallet.

”Nystøga” er egentlig en gammel skysstasjon fra Filefjell (Vestre Slidre). Den eldste delen av bygget skal være fra 1760, og har opp gjennom tidene gjort tjeneste som fjellstue, gjestgiveri, skysstasjon og hotell.


I annen etasje er det innredet en liten cafe hvor man kan smake på spesialiteter fra Valdres.

![]()
![]()

For de som måtte være glad i gamle ting, så finnes det nye rart å se her. Jeg viser et par gjenstander som daterer seg til bake til 1835.,em for den som er spesielt interessert, så finnes det mer . . .
”Susen” er et ishus tilhørende den gamle skysstasjonen Frydenlund i Nord-Aurdal og er bygget i 1889. I første etasje var det servering for skysskarer samt ishus og i 2. etasje var det to overnattingsrom.


Jeg vil vel knapt kalle det et båthus, men her ligger altså ”de jordiske levninger” av ”Einangsferja” som i tidlige tider ble brukt til å frakte husdyr på beite over EInangssundet i Slidrefjorden. Gårdene der hadde sine somme- beiter og setre på andre siden av fjiorden.
Det er et lite tankekors for meg at gjenstander som ble brukt da jeg selv var 25 år i dag regnes verneverdige. Man begynner å eldes…

Dette er et foto av et foto, og dermed ikke særlig godt, men når jeg tar det med, er det for å formidle et inntrykk av hvordan disse dyretr4ansportene en gang så ut. Originalfotoet skriver seg fra rundt 1920
Denne bygningen er noe mer usikker mht alder. Man tror at det opprinnelig var bare èn etasje og at en 2. etasje kom til senere

Et lite gløtt på innsiden vitner om en helt annen tid…


Denne tjæreovnen er fra husmannsplassen Dokken i Nord-Aurdal. Det sies ikke noe om når den ble bygget, men den skal ha vært i bruk frem til rundt 1900.
Her la man finhogd tyrived i midtrommet og stengte døren. Deretter fyrte man op i begge siderommene og varmen drev tjæreolje ut av veden. Denne rant ned i en fordypning under midtrommet og gjennom et rør ut i oppsamlingsspann. Tjæren brukte man til impregnering av treverk, men også til medisin og andre rituelle handlinger.

Historien sier intet om hvor gammel denne lauv-løa egentlig er, men slik oppbevarte man tørket løv som man ofte bandt i bunter (omtrent som kornnek) og sikret med vidjekvister.
Løv ble brukt som for der man ikke lenger hadde råd til å fore med høy. Kanskje særlig mot sau og geitehold.



Plasseringen av løe, låve og stall er omtrent slik bygningene engang sto på Øvre Fristadsplassen.


Jeg følger veien inn på tunet. Foran meg ligger selve seterhuset


Veggpanel bærer bud om en noe nyere tid, men ser vi på bygningene rundt tunet så er vi uomtvistelig tilbake i eldre tid -

Her en sel fra Rennsennstølen

og slik så det ut inne på selen -

Fra et lite oppkomme på tunet gikk det en liten bekk tvers over tunet. Denne hadde man ledet gjennom en egen kasse hvor vannet faktisk sto ca en halvmeter dypt og hvor man derfor kunne oppbevare melk og matvarer noenlunde kjølig.

Bekken fortsatte ned i en liten idylisk dam på nedsiden av setergrenda. Her kunne dyra slukke tørsten mens de beitet rundt i området.



Et lavt steingjerde ledet meg på skrå opp mot toppen av en kolle og umiddelbart over toppen var det gravd ut 3 – 4 dyregraver.
I gamle dager var det ikke så godt bevendt med skytevåpen og man måtte derfor ty til andre metoder. Reinflokkene fulgte steingjerdet og idet de kom over toppen var det alltid noen som ikke greide å kaste seg unna. Dermed sto de der til de ble hentet.
Av hensyn til svaksynte turister med mulig dårlig balanse, er gravene forsvarlig sikret med solide sprosser.

Fjøs fra Lehøvdstølen i Vestre Slidre. Det kan ikke sies noe sikkert mht alder på dette fjøset, men antagelig oppført en gang på begynnelsen av 1800-tallet

Her befinner vi oss på Kviistunet fra Nord.Valdres slik det en gang sto. BYgningen til venstre i bildet er bygget i 1849 men er bygget sammen med det såkalte Buahuset (utenfor biuldet) som er bygget rundt 1700.


Og på dette tidspunkt løp klokken fra meg. Det er bare å beklage. Museet stengte! Og lenge før jeg hadde gjort meg ferdig. Det var f-eks.s en “natursti” jeg gjerne skulle ha gått og det var mange flere bygninger som fortjente et bilde eller to, men – jeg håper jo inderlig at mine lesere har fått et godt inntrykk av denne kulturperlen som ligger like utenfor Fagernes?
Så da takker jeg alle for hyggelig følge og anbefaler neste reisemål som er SIVLE GARD & NAOLE
| SIVLE GARD & NAOLE |





38 kommentarer In " NIB – VALDRES FOLKEMUSEUM "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
august 24th 2007 at 12:46
Dette gleder jeg meg til å se resten av. Flott du lager en reportasje derfra!Jeg rakk så lite da jeg var i de traktene, så det er godt du kommer med mer.Lykke til med fortsettelsen:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2007 at 13:37
# 1 Katten
Det kommer, det kommer…
(Men det er mye jobb! )
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2007 at 14:35
så mye fine bilder du har fått til her vennen!
morsomt å følge turen din ja
stor klem på deg min venn
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2007 at 14:57
# 2 Ann Helen
Ja, dette er jo en slags test på teknikken til VGB for det er st stort innlegg.
Det gikke rimelig problemfritt frem til bilde nr 28, men nå henger alt og ting går forferdelig tregt. Jeg skal gjøre et eksperiment å gå helt ut av bloiggen og tilbakje inn for å se om det kan gjøre noen forskjell, men det kan jo selvsagt også være en “nerd” som akkurat nå driver å endrer på et eller annet…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2007 at 19:10
Oj, dette blir et supert NIB-innlegg, Argus. jeg venter med å kommentere fyldig til innlegget står ferdig. Lykke til med ferdigstillelsen!
Henger det nå?
Ja, det spørs om editoren takler så langt innlegg. jeg måtte fjerne bilder i innlegget jeg skrev i dag.
Alternativet for deg er kanskje å dele det i to innlegg på 30 bilder hver.
Ikke noen optimal løsning, men en nødløsning kanskje, slik situasjonen for fotoinnlegg er på blogg nå?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 25th 2007 at 00:52
Takk for flott innlegg. Folkemuseer er alltid artige!
Ha en god helg, og tommel skal du få!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 25th 2007 at 09:42
# 4 Artemisia
Det ble en noe større jobb enn jeg hadde forventet i utgangspunktet, men når selve publiseringen stort sett gikk greit (med unntak av et par avbrekk) så er det greit.
Jeg begynner å lure på om mange av de problemene vi erfarer kommer fordi vi i tid kolliderer med en eller annen nerd som jobber på innsiden av systemet. Det var i alle fall ingen forsinkelser å spore på de siste 10 bildene sammenlignet med de 10 første.
Argumentet “editeringsboks contra store innlegg” bortfaller dermed.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 26th 2007 at 10:47
Dette var et flott innlegg Argus :O))
Jeg tenker nok du koste deg, mens du tok alle disse flotte bildene.
Du har nok hatt litt av en jobb, med dette innlegget, men så er det verdt det, når du ser resultatet :O))
Ha en flott søndag.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 26th 2007 at 11:03
Dette var et flott innlegg, jeg liker så godt stemningen på slike folkemuser. Her var det masse fine bygninger og et nydelig miljø rundt. Synd du ikke fikk sett alt, du får nok ta det igjen en annen gang. Slike steder kan man gjerne oppsøke flere ganger.
Blomsten du viste helt til slutt har jeg aldri sett maken til, den er vakker.
Jeg skal snart legge ut mitt siste folkemuseumsbesøk fra Sigdal/Eggedal, la det litt på is når det var så mye trøbbel på bloggen og etter ferien har jeg hatt så mange andre innlegg. Men det kommer.
Ha en fin søndag!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 26th 2007 at 11:06
# 5 Carpe-50
Heldig og heldig, fru Blom. Jeg betaler jo for mine reiser selv (men som pensjonist har man jo tid). Jeg kunne egentlig ha reist rundt mye mer, men bensinpriser er blitt en liten hindring når man ikke lenger er yrkesaktiv og lønna følger utviklingen i samfunnet forøvrig.
Nå tror jeg vel det finnes folk i Valdres sosm kan håndtere et kamera, men det er klart det kunne vært moro å få slike betalte oppdrag for – jeg kan jo gjøre det mye billigere enn fotografer flest (smiler)
det var en jobb, men resultatet ble jo brukbart. (Og det er mye mer der)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 26th 2007 at 11:07
# 6 Larien Carnesir
Det var en rusletur på 3 timer en sommerdag, men jeg ble jo på langt nær ferdig da vet du.
Det er mye mer å se for dem som måtte passere Fagernes.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 26th 2007 at 11:10
# 7 Riskymor
Nei, jeg har heller ikke sett den b¨lomsten før, men det er jo visse trekke som tyder på at den hører hjemme i akeleie-familien. Spørsmålet er hvorfor akkurat den står der den står? Kan det ha vært en plante man benyttet i medisinsk sammenheng i gamle dager?
Hyggelig at du likte innlegget. Ja,- det er muye “historie i veggene” når man rusler rundt slik jeg gjorde. Særlig merket jeg nostalgien da jeg besøkte den lille landhandelen…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 26th 2007 at 11:18
Har du sett hvilken trykkleif jeg presterte, folkemuser, ja, ja…..
Akeleie har vært dyrket som medisinsk plante og i klosterhager. Rart det ikke sto noe skilt som forklarte sammenhengen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 26th 2007 at 12:04
# 8 Riskymor
Ja, da er vi jo inne på en forklaring på hvorfor den befant seg der den gjorde. Skilt?
Bakhagen var litt av et vilniss og dessuten inngjerdet. Det kan vel ha vært et nedgrodd skilt et sted uten at jeg oppdaget det…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 26th 2007 at 13:43
off topic.. eller kanskje ikke….
prøver å kommentere ditt innlegg om Castro … intet skjer….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 26th 2007 at 14:04
# 9 Btidag
Jeg synes jo det var litt pussig at det ikke kom noen relaksjoner på det innlegget, men – i etterkant har jeg sett at mange klager på at det ikke kan gis kommentarer til en del innlegg. Det er vel VGB igjen, men jeg skal for ordens skyld sjekke at ikke noe er avstengt hos meg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 26th 2007 at 14:11
Du må nå aktivt hake av at du ønsker kommentarer på hvert innlegg du publiserer. Det er nytt for et par dager siden og jeg tror mange ikke har lagt merke til det. Det burde vært haket av som default, med mulighet til å fjerne haken om man ikke ønsker kommentarer. For hva er vitsen med å blogge uten å få kommetarer…..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 26th 2007 at 14:17
# 10 Riskymor
Det er nok mer feil enn som så for nå har jeg sjekket mine to sistge innlegg, begge er tilosynelatende publisert med sperring for kommentarer, men uansett hvor meget jeg huker av og re-publiserer så kommer ikke kommentarmuligheten til syne.
Det kan altså se ut som man bare har èn sjanse til dette? Og det er jo totalt tullete!!!
Nå skal jeg som et rent eksperiment re-publisere mitt Castro-innlegg og så får vi se hva som skjer da.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 26th 2007 at 14:36
Dette ble jo helt supert!Klare vakre bilder og flott å lese. Hurra for deg igjen:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 26th 2007 at 14:57
# 10 Katten
Nja, hovedparten av æren må vel Panasonic ta (smiler). Jeg har bare “trykket” på utløseren.
Men jeg tror vel de fleste får et relativt godt inntrykk av hva som er å finne på Fagernes?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 26th 2007 at 17:39
Jeg måtte gå inn på rediger, for å krysse av for visning på de siste innleggene mine. Ikke i kommentarfeltet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 26th 2007 at 17:42
# 11 Artemisia
Ja, det kan synes som VGB har tatt en nytt “grep” uten å fortelle noen om det. Det er mange som i løpet av dagen har beklaget at det ikke lenger er mulig å avgi kommentarer på innlegg. Og siden de ikke evner å fortelle folk hva de har gjort/skal gjøre så får jeg kanskje ta det på meg å lage et kort innlegg i sakens anledning. Da blir redt i alle fall noen som ser det, og så går det vel fra munn til munn….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2007 at 13:27
Det var meget vakre bilder med mye interessant å lese og se.
Du er en sann mester og mitt øye frydes.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2007 at 22:03
# 12 Mor Hubro
Får vel bare takke, men nå skal det snart komme noen flotte bilder fra mitt besøk i Kjerringvik og Ula.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 29th 2007 at 22:52
Ja, da er linken ordnet, Argus.:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 21:59
Takker for turen tilbake i tiden her !
Det var en flott beliggenhet på amfi-teateret her. Den kjølekassen var smart.
Det er når man ser slike bilder man minnes kontasten mellom datiden og vårt modere samfunn. En kontrast som er ekstrem.
Kjartan
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 22:04
# 14 Kjartan Alvestad
Ja, det står ikke til å nekte at man plutselig erindret ting fra sin barndom. Under krigen vokste jeg jo opp på tjukke bondelandet og oppe på fjellet var det jo mange setre som hadde tilsvarende løsninger.
Det var heller ike så uvanlig å fange fisk i spesielle feller i bekkene. En tur på et slik museum vekker minner…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2007 at 16:38
”Nystøga” er egentlig en gammel skysstasjon fra Filefjell (Vestre Slidre)?
Nei, Filefjell ligg i Vang kommune. Hvis du har vært der burde du vite det…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2007 at 19:23
# 15 Vallers
Jeg holder åpent at jeg kan ha skevet feil eller at du kan ha misforstått meg, men jeg har vel stort sett holdt meg til den informasjon jeg har fått fra museet.
Og forøvrig har jeg vært såvel på museet som på Filefjell ja.
Jeg har ved flere anledninger bl.a. besøkt Pekka & Lisa på Nystuen…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2007 at 20:17
Jeg glemte å skrive at du sikkert blander sammen med Slidrehuset, som også brukes til servering. Dette bygget fra ca. 1900 er fra Vestre Slidre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2007 at 21:00
# 16 Tidligere Vallers
Du mener altså, om jeg forstår deg rett, at Nystøga (bilde 29-31) ikke er Nystøga og at Slidrehuset (35) ikke er Slidrehuset?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2007 at 22:25
Joda, Nystøga er Nystøga fra Filefjell i Vang og Slidrehuset er fra Vestre Slidre.
Jeg tenkte bare at du hadde blandet kommunene.
Hvor ble det av den andre kommentaren min, kom den aldri frem?
Jeg skrev ellers tusen takk for et flott innlegg fra museet. Jeg har ikke besøkt det siden jeg hadde sommerjobb der for ca. 20 år siden. Det er et flott museum på et fantastisk område. Jeg har mange gode minner derfra.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2007 at 22:50
# 17 Tidligere Vallers
Ja, som “ikke fastboende” så gjør meg vel skyldig en vurderingsfeil her for jeg har liksom tenkt “Vestre SLidre” som dalføret fra Fagernes mot Filefjell i motsetning til Øystre SLidre (Fagernes – Beito)
Og jeg vet selvsagt at det er en kommune som heter Vang omtrent halveis…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 22nd 2007 at 13:32
Greitt nok, bildene som er teke er greie nok, men er det virkelig så vanskelig å få litt informasjon rett?!! Skattebu-stoge kjem aldeles ikkje frå garden “Røgne” (som forresten berre er korleis Rogne uttalast – ikkje skrivast). Den kjem frå garden Skattebo, som har vore eigd av slekta mi i minst mangfoldige generasjonar tilbake i tid. Skattebo har ei lang historie, og er nemnt som lausriven frå storgarden Rogne allereie på 1200-talet. Rogne er forresten ingen enkeltgard, men er no delt opp i mange mindre einingar, noko som også har skjedd med den tidlegare storgarden Skattebo. Men akkurat Skattebo-stogo stod på tomta som foreldra mine sette opp eit nytt hus for om lag 15 år sidan, og kom derfor frå akkurat den garden. Forstår at det kan vere litt vanskeleg å forstå, men din presentasjon av Skattebu-stogo blir ein fornærming for oss som kjem derifrå.
Mvh Skatteboing…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 22nd 2007 at 14:58
# 18 Anonym
Interessant. Så du er fra Skattebo-slekten selv? Da burde du jo vite dette?
Som jeg har nevnt tidligere så kan det være vanskelig å sette seg inn ialle slike detaljer for en utenforstående. Men jeg syntes Valdres Folkemuseum trengte litt ekstra omtale.
Opplysninger har jeg faktisk tatt fra en bokl jeg fikk utdelt av Folkemuseet selv og – jkeg har sendt en mail med link til reportasjen til museet da det i sin tid ble publisert. Og jeg har ikke mottatt noen merknader eller anbefalinger til rettelser.
Men jeg er jo interessert i å få dette riktig. Så hvis du vil være behjelpelig, setter jeg pris på å vite til hvilket bilde du ønsker endret tekst og til hva.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 23rd 2007 at 12:19
Kjempeflott! Det einaste du treng rette på i din kommentar er eigentleg at Skattebu-stogo (ein av dei fyrste bygningane ein møtar på museet) kjem frå garden Skattebo/Skattebu (mø held på namnet Skattebo og museet held på Skattebu – er faktisk ikkje sikker på kven som opphaveleg har rett, familienamnet skrivast på mange forskjellig måtar). Skattebo ligg nord i Rogne (/Røgne som det uttalast). Rogne er namnet både på mange enkeltgardar og området som dekkar sørre delen av Øystre Slidre kommune. Rogne har til dømes eige idrettslag og eigen skulekrins (tidlegare fleire, men det er ei anna og også interessant historie), og er i grunn eit ganske stort område. Så feilen ligg i at Skattebu-stogo ikkje kjem frå nokon enkeltgard som heiter Rogne, men frå ein tidlegare storgard som heiter Skattebo.
Eg er oppvaksen på Skattebo, men veit faktisk diverre veldig lite om familiehistoria til garden langt tilbake i tid. Bestemor mi kom derifrå, og for femten år sidan kjøpte foreldra mine garden av to av mine grandonklar som ikkje hadde eigne ungar. Men alt e har høyrt tydar på at garden har vore i slekta i veldig lang tid, og eg har ikkje høyrt noko om noko tidlegare kjøp. Er diverre heller ikkje sikker på nøyaktig når Skattebu-stogo var given til museet, men eg trur det enten var min grandonkel, eller hans far som gav bort den gamle stogo.
Takk for at du høyrde på meg, og nok ein gong må du rosast for dine flotte bilete!
Skattebuingen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 17th 2008 at 23:22
Hei!
Her var jeg sist mandag (11.08) og så forestillingen Sol av Isfolket. Det var vakkert der. la inn bilder, men de forsvant–får prøve igjen litt senere.:) Har kommet fra fjellet i dag. blir vel noen bilder av det også, etterhvert.:) Ha en fin uke.!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 1st 2011 at 10:48
Det var så moro å se bilde av Skattebo Stua her
Nå må jeg helt klart snart ta meg en tur dit å få sett den selv!
Har du kanskje slektskap/tilknytning til gården langt ute?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende