Det skal normalt mye til før UD advarer nordmenn mot å reise til land utenfor Norge. Av og til føles det som det bør foreligge en krigserklæring – minst, og delv da kan det virke tvilsomt om UD anser det farlig for nordmenn å reise inn i et distrikt.

I disse dager går det varmt for seg i Kenya. Landet har nettopp avviklet et valg og folk er generelt lite fornøyd med resulatatet. Faktisk er det slik at omtrent 50% av folket er overbevist om at det har foregått omfattende valgfusk
Den sittende administrasjon har iverksatt portforbud og gitt beskjed til de væpnede styrker å skyte alle som påtreffes utenfor sine hjem. Skyte for å drepe!!!
Overstående bilde er tatt av en VG-fotograf og velvilligst lånt fra VG-nett, noe jeg vanligvis ikke gjør.
Men jeg finner det altså heller ikke forsvarlig å reise til Kenya for å ta mine egne bilder. Og så får heller UD si hva de vil. Jeg vil også overlate til den enkelte å studere dette gatebildet fra Kenya og gjøre seg opp en mening om dette er en destinasjon de synes det er OK å reise til nå om dagen?
Og kanskje er det en og annen, som meg, som beefynner å lure på hva slags råd det er nordmenn får fra UD og omm det er så veldig smart å lytte til dem? Ja, for UD ser altså ingen fare ved å reise til Kenya nå om dagen. man skal bare være litt oppmerksom så går det helt sikkert bra. Og hva sier de om det i ettertid viser seg at det ikke gikk så bra? Uflaks?
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=192323
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=192352
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=192371
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=192436
SISTE:
40-50 000 mennesker drept på åpen gate og rundt 100 000 på flukt, men får vi en advarsel fra UD?
Næh !!! (Tror ikke de har kommet seg av nyttårsfeiringen ennå)
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=192530
ALLER SISTE:
Millionbyen Nairobi ligger som en spøkelsesby, hundrevis av mennesker er drept, mange brent til døde,
og tuensvis er på flukt. Så endelig,- den 3 Januar om kveløden kommer nyheten vi har ventet på:
UD anbefaler ikke folk å reise til Kenya med mindre det er tvingende nødvendig.
Legg merke til at de ikke "fraråder". De anbefaler bare ikke!
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=192593
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=192668


21 kommentarer In " UD MED SKYLAPPER ? "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
desember 31st 2007 at 23:25
Rådet er å tenke selv.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 1st 2008 at 00:58
# 1 Adolph
Utvilsomt, men når noen spør så er det jo fordi man er usikker på situasjonen og antar at UD kanskje er bedre informert?
Hvis man så vil at folk skal “tenke selv” så bør man vel si akkurat det, eller at man ikke vet nok om situasjonen? Men de velger altså å si at de ikke ser noen fare i å dra….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 1st 2008 at 01:57
Ja. Jeg bruker følge med på nyhetskanaler fra andre land, og har lagt merke til at der andre lands UD advarer folk mot å reise til uroområder, sier norske UD at de ikke vil gå ut med advarsel. Merkelig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 1st 2008 at 02:44
Neandertaler mentalitet?
De sloss jo som steinaldermennesker der nede jo.
Er ikke akkurat ferievalg nr 1.
…godt nyttår forresten.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 1st 2008 at 02:59
Jeg ville ikke reist ditt ,ikke om jeg hadde fått 1million ,men Ud blåser da i oss drep først advarsel etterpå og godt nytt år til deg skal
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 1st 2008 at 08:15
# 2 SørenOgså
Ja, det er merkelig. Det kan se ut som UD forestiller seg om det er farlig for “nordmenn” og at de svever i den tro at det vel ikke finnes noen som har interesse av å skade en “nordmann” (så godt som vi betaler for oss)?
Men så er det jo slik at man ikke kan se forskjell på en nordmann og/eller en danske eller en engelsmann, tysker eller amerikaner. Og en kule gjør i hvert fall ingen forskjell…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 1st 2008 at 08:17
# 3 Røtidalen
Og det er jo ikke helt unaturlig når man tenker over det?
Godt Nytt År til deg også! Nesten rart at vi idag skriver 2008? Tror nok jeg må ha en tilvenningsperiode.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 1st 2008 at 08:21
# 4 Pdyqf
Det er nesten synd for Kenya er jo egentlig et vakkert land med en fantastisk natur og fauna.
Jeg har vært så heldig å kunne besøke landet, og selv om det er veldig lenge siden nå, så er det et av de land jeg virkelig husker og som jeg kunne ha tenkt meg å besøke på nytt. Men nåp har det hersket en viss ustabilitet leeenge og forleden eksploderte det totalt.
Nå ville jeg nok ikke ha reist dit, uansett hva UD måtte finne på å si.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 1st 2008 at 08:59
Jeg tror ikke jeg ville ha likt meg i Kenya, nå..
Har UD vært der nede selv og testet om det er trygt? (æh..lekedum)
Godt nytt år, Argus!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 1st 2008 at 09:16
# 5 Arteemisia
Godt Nytt År, Artemisia.
Det er jo på en måte det som er vitsen ved UD og vårt nett av ambassader: Man skal ikke behøve å reise til de forskjellige stedene. Vi har en ambassadør eller konsul på stedet som er betalt for å vite hva som foregår og rapportere hjem.
Men så er det vel slik at disse ambassadørene bor i “ambassadestrøk” som er patruljert av tungt bevæpnet politi og ser neppe alt. Overført til våre hjemlige trakter: Det er jo ikke akkurat Frogner og Skillebekk som hjemsøkes av demonstrasjoner og uro dersom det i det hele tatt oppstår?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 1st 2008 at 09:28
Nettopp!
Mens vanlige folk må bevege seg i fartsårer fra flyplasser og inn til byene..og når det ifølge avisene står at folk som beveger seg utendørs blir skutt i hytt og pine, så kan det neppe være trygt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 1st 2008 at 09:31
Det er vanligvis ambassadene i de respektive land som rapporterer til sine egne hjemland. Og på bakgrunn av disse rapportene blir det så utstedt advarsel eller reiseforbud for sine egne landsmenn.
Jeg har aldri sett den norske regjering gå ut med noen advarsel til nordmenn, ikke en gang her nede, på Filippinene, selv om 6 – 7 andre nasjoner gjør det. Kun èn gang ha vi fått en advarsel om å reise til et bestemt område i landet, aldri noe mer.
Når en slik reisevarsel utstedes fra en fremmed regjering, vil det avstedkomme en voldom politisk opprør, – med innkalling av landets ambassadør osv. Kanskje det vil også føre til visse represalier mot det landet som utsteder reisevarselet ….
Dessverre prioriteres “samarbeidet” mellom regjeringene høyere enn sikkerheten til sine landsmenn …..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 1st 2008 at 09:32
# 7 Godt Nyttår forresten!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 1st 2008 at 10:17
# 6 Artemisia
Nei det er ikke trygt. Og derfor finner jeg tiden inne til å fokusere på UD’s varslingsrutiner og ikke minst kriterier for varlsing. Hva skal egentlig til? At noen slaktes på trappa?
Kommentaren fra Ola sier en del!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 1st 2008 at 10:23
# 7 Ola
Ja, Godt Nytt År, Ola -
Så det er her hunden ligger begravet? Det blir “diplomatisk ubehagelig” dersom man rapporterer hjem at man helst ikke bør reise til et land?
Ja, det var vel ikke så unaturlig for det vitner jo om et regime som ikke er i kontroll eller i det minste “midre populært”.
Det logiske botemiddel, slik jeg ser det, burde veø være å oppføre seg slik at populariteten steg noen hakk? For egentlig er det vel slik at politikere er valgt av folket til å styre/administrere landet til folkets beste? Og da synes jeg vel det ville være litt dumt å komme i utakt med folkemeningen?
Her tror jeg mange politikere trår feil. Der “styre” egentlig bør tolkes “administrere” så er det svært mange politikere som tolker “styre” som “bestemme over”. Og da er man på feil vei…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 1st 2008 at 17:13
jeg reiste til Tyrkia under rettsaken mot en arrestert opprørsleder for noen år siden. det var gitt advarsler fra opprørsstyrkene at de ikke kunne garantere for turisters sikkerhet. jeg ringte UD før avreise – og det ble ikke gitt restriksjoner derfra.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 1st 2008 at 17:19
#6,5: Ja, det er bra at du gjør det, Argus!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 1st 2008 at 17:27
#9
var det Ötschelan eller lign….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 1st 2008 at 19:33
# 9 Btidag
Akkurat den kan jeg forstå. Det er klart at en opprørsbevegelse med begrensede maktmidler vil kunne avgi en slik erklæring for på en måte å gi en trussel økt effekt, men det er jo ike sikkert de har “muskler” til å gjennomføre…
For det kan jo likevel være farlig å bevisst overse en slik advarsel. Det er vel her at en ambassade med sin lokal-kunnskap kan komme inn og gi råd, Men å overse at innbyggere blir slaktet ned i gatene rundt seg synes jeg vel virkel litt nochalant?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 3rd 2008 at 13:01
Da jeg kom hjem fra butikken i går, så oppdaget jeg at sukkerertene jeg hadde kjøpt var fra Kenya. Jeg fikk da en idiotisk tanke om at jeg måtte vaske de ekstra godt siden det kanskje var blod på de. Stakkars mennesker, nok en gang så viser det seg hva nød og fattigdom kan drive mennesker til.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 3rd 2008 at 13:13
# 12 Slick RIckster
Uff ja, det er nok best du koker dem – som vanlig!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende